Auteur Topic: Vervangen alternator (dynamo) 2.5 V6 2003 Sportwagon  (gelezen 396 keer)

Offline Wimpy-156

• Bekijk profiel
Vervangen alternator (dynamo) 2.5 V6 2003 Sportwagon
« Gepost op: 16 juni 2018, 23:17:42 »
Hallo vrienden,
mijn bella staat momenteel bij een sleutelaar. Directe aanleiding: batterij lichtje bleef branden, ergo niet opladen. Een paar dagen boodschappen gedaan op kracht van een acculader. Ging nog net, soms thuis gekomen met veel toeters en bellen, motor alarm,  ABS alarm, air bag alarm etc. Na een week: hoera, batterij lampje ging weer uit. Hij laadt weer bij (?!?!?)
Niet dus.
Goed, auto is toe aan een goede beurt incl. distributiewissel etc. dus dan maar de zaak goed aangepakt en meteen een goede onderhoudsbeurt.
Helaas heeft mijn eerste keus clubsleutelaar de eerste maanden geen tijd dus wat verder gekeken.
Nu krijg ik alarmerende berichten dat m'n uitlaat er onderuit moet en allerlei andere zaken zoals stuurhuis gedemonteerd moeten worden anders kan de dynamo er niet uit voor nieuw exemplaar  v6tech1.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat er een trucje is: een motorsteun los en dan een koevoet ergens tussen om het blok te kantelen, maar kan dat niet terugvinden, weet niet meer of het op dit forum was of ergens anders.
Iemand hier een goede tip?  giovanni1
Ik werd ook niet goed van de prijs voor een nieuwe/ruil dynamo: ca. € 400  :P terwijl ik op andere sites ruildynamo's van €50 tegenkom en op Duitse sites €150 voor een nieuwe!   Iemand ervaring hiermee?
Ik houd me aanbevolen voor GOEDE raad  kusjes.
Groetjes,  Wim

Offline Wimpy-156

• Bekijk profiel
Re: Vervangen alternator (dynamo) 2.5 V6 2003 Sportwagon
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2018, 20:57:17 »
Nou breekt m'n klomp: met veel moeite de dynamo eruit, blijkt de vervanging - besteld op kenteken / auto type - niet te passen.
Hellup !!! Koene Bella-(be)rijders, wie helpt er mijn Bella weer gezond te worden?
Hoe gaat zoiets normaal in zijn werk, ik heb toch een wagen die ooit in serie is gemaakt, kan mij niet voorstellen dat ik zo'n speciaal geval bij de hand heb?

Offline leonm

• Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2018, 22:56:14 »
Waar heb je hem besteld?

Heb je hem er nu toch zelf uitgehaald?

Offline Alfisti Adventures

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2018, 06:36:56 »
Maar je hebt de oude dynamo toch ingeruild? Of heb je die nog om mee te vergelijken?

Offline Wimpy-156

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2018, 09:57:07 »
Van te voren besteld i.v.m. weekend bij APS. Oude dynamo achteraf retour.
Doe het niet zelf.
Naar ik hoor zijn koolborstels en lagers oude dynamo OK maar levert de dynamo maar 9V of zo.
M.a.w. de accu werd onder het rijden leeggetrokken door de dynamo.
Klinkt dat plausibel?

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 18 juni 2018, 12:34:12 »
Ja dat heb ik ook eens gehad, was iets niet in orde met de spanningsregelaar/diodebrug. Deze laten vernieuwen (is compleet met nwe koolborstels) en dat ding er terug onder ge-klootvioold (mán wat een gedoe)
Bleek er na een kwartiertje rijden opeens inwendig sluiting in de dynamo te zitten (onder invloed van temperatuur) Dus wéér t ding er onderuit en verruild voor een nieuwe.

Ergo; ff je dynamo laten testen onder belasting op zo'n testkast om jezelf dubbel werk te besparen..

Suc6,grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Wimpy-156

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2018, 13:31:45 »
Kijk, daar heb ik wat aan. Bedankt Frank.
Huidige situatie: vanavond krijgen we spanningsregelaar, proberen maar.
Alternatief: 3 dagen wachten op geschikte dynamo.

Tot nu toe geen sleuteltips, wat is nu de slimste manier om zo'n dynamo te verwisselen?
Wordt vervolgd.

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2018, 16:17:47 »
Er is geen slimme manier, langs alle mogelijke kanten is het kut. Mij is t toen gelukt via t rechtervoorwiel, moest -uit t hoofd, is lang geleden- wel fusee los meen ik en as los uit de naaf, motorsteun (deels?) los en uiteraard alle plastic zooi weg vooraf. En om te beginnen de accuklem losgooien.

Suc6 man, grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Wimpy-156

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2018, 15:57:09 »
Finito ... nieuwe spanningsregelaar incl. koolborstels gemonteerd op oude dynamo, al een paar ritjes mee gemaakt en het blijft werken.  :thumbsup: Frank 
Opvallend: mijn koplampen geven op eens veel meer licht op het donkere bosweggetje naar mijn huis, ik maar denken dat dat op de tast rijden gewoon was voor een Bella (tsja, amore amore loveyou), kennelijk was het dus iets wat al langer speelde.

Goed, ik rijdt dus nu met een geruster gevoel rond, grote beurt en distri wissel gehad, durf weer verder van huis te komen op mijn normale snelheid  :angel:.     ;D ;D ;D
Nu de carosserie nog wat opknappen en op naar de APK.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2018, 16:03:04 door Wimpy-156 »

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 19 juni 2018, 16:20:38 »
 :thumbsup:

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

Offline Wimpy-156

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2018, 16:40:00 »
Als laatste klap op de vuurpijl: waar zijn nu al die alfatechneuten die in een vloek en een zucht een bella op haar kop zetten en van haar ingewanden ontdoen? Of is het verwisselen van een dynamo het geheim van de smid dat je voor jezelf houdt?

Mocht er ergens een handboek zijn waar dit uit de doeken wordt gedaan maar in een vreemde taal kan ik wel een handje helpen dit te vertalen: Italiaans, Engels, Duits, Frans (weliswaar roestig rouillé).

Offline MartinPool

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 22 juni 2018, 16:55:45 »
Het is en blijft gewoon een $#@ klus zoals hierboven beschreven, een makkelijke manier is er niet.

De makkelijkste manier is :

Het blok eruit liften.
Dan is het verwisselen van de dynamo een eitje en het blok eruit halen $#%!#@.

Offline Pjotr 156

• Keep that engine alive
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 22 juni 2018, 19:16:50 »
ik kan prima vertellen hou bij mijn GTA de dynamo er uit komt maar dat gaat jou wss niets helpen omdat er zoveel anders en aangepast is aan mijn auto
maar mijn dynamo komt uit de auto door oliefilter te verwijderen en dan motor iets opkrikken er zo onderuit

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 23 juni 2018, 15:26:48 »
Als laatste klap op de vuurpijl: waar zijn nu al die alfatechneuten die in een vloek en een zucht een bella op haar kop zetten en van haar ingewanden ontdoen? Of is het verwisselen van een dynamo het geheim van de smid dat je voor jezelf houdt?

Mocht er ergens een handboek zijn waar dit uit de doeken wordt gedaan maar in een vreemde taal kan ik wel een handje helpen dit te vertalen: Italiaans, Engels, Duits, Frans (weliswaar roestig rouillé).

Die zijn er niet. Je moet zelf ontdekken.  jayzen1

Offline brinkerik

• Moi
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 23 juni 2018, 18:22:20 »
Ik heb geen 2.5, maar 1x in mogen rijden tot nu toe.

Net als bij andere hulp, vragen staat vrij maar het antwoordt moet je soms zelf ophalen.
Alfa 159  2.4 JTDm