Auteur Topic: 1750tbi Motor spoelen met tijdelijke olie.  (gelezen 625 keer)

Offline Alfafa

• Geslacht: Man
1750tbi Motor spoelen met tijdelijke olie.
« Gepost op: 20 juni 2018, 08:53:16 »
Hallo Luitjes ik wil de motor even een grondige beurt geven door de motor even een goede spoel beurt te geven. eerst een half potje Engine flush (van die kerosine Petroleum achtige zooi)

Nu gaat de uiteindelijke olie die erin moet Castrol edge 5w-40 zijn dit is een C3 olie.

Maakt het uit als ik er kort flush met een syntetic 5w-40 A3 maakt dat uit.
Turbo lag is just fore play !

Everybody loves Alfa, You gotta Love Alfa......it's the LAW ...

ex Alfa 156 SW 2.4 JTD 20V Nero Mettalico
Alfa 159 SW Ti TBI Rosso Competizione
------

Offline aldra

• Forumbezoeker
  • *
Re: 1750tbi Motor spoelen met tijdelijke olie.
« Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2018, 11:14:33 »
Is flushen echt nodig? Hoe verkleurd is je olie?

Het is overigens niet erg om te flushen. Alleen moet je wel echt olie gebruiken die volgens de minimum specificaties voldoet. Als je dat niet doet dan bestaat er een kans dat je schade oploopt.
Je lagers en dergelijke moeten immers goed gesmeerd blijven. Wat je kan doen is de kleppendeksel openen en kijken of er beginnende sludge vorming is (Wel pakking daarna wisselen ;)). Als dat aanwezig is dan is het niet slecht om een flush te gebruiken.

Ikzelf ben ook heel erg aan het twijfelen om mijn motor te flushen alleen bij mijn oliewissel kwam het er laatst best schoon uit (donkerbruin). Dus heb ik het maar niet gedaan.

Owja en als je een flush gaat doen raad ik je Forté aan. http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Motor/New-Generation-Motor-Flush.html

Groetjes, Albert

Offline Alfafa

« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2018, 12:11:46 »
Deze olie wil ik gebruiken.
Gewoon even een extra spoel cycle, Er is regelmatig olie vervangen dat wel, ik wilde het gewoon even staps gewijs doen. om niet de hele meuk los te weken.
https://www.motorolie-centrale.nl/Motorolie/High-Performer/5W-40/p-OIL-66

stukje text van een site

https://www.oilspecifications.org/acea.php

There are ACEA specifications for passenges car motor oils (the A/B class) for catalyst compatible motor oils (the C class) and for heavy duty diesel engine oils (the E class). The classes are further devided into categories to meet the requirements of different engines. The A/B class's A5/B5 oils have lower HTHS viscosities, which means that they provide better fuel economy but they may not provide adequate protection in engines that are not designed for them. ACEA A3/B3 and A3/B4 on the other hand require oils with higher HTHS viscosities that may not provide as good fuel economy as an A5/B5 oil but may offer better engine protection in certain engine designs. The categories within the C class are devided along SAPS limits and along HTHS viscosities. C1 and C4 are low-SAPS oils, while C2 and C3 are mid-SAPS oils. On the other hand C1 and C2 oils have lower HTHS viscosities, while C3 and C4 oils have higher HTHS viscosities. The C5 category that has been newly introduced in the ACEA 2016 sequences has even lower limit for HTHS vicsosity. In order for an oil to meet this specification it must be a mid-SAPS oil and its HTHS viscosity has to be between 2.6 and 2.9 mPa*s. In case of the E class the SAPS content and the drain interval make the difference. E4 and E6 oils offer longer drain intervals where the engine manufacturer allows it while E7 and E9 are designed for medium drain applications. E6 and E9 have limited SAPS content so they can be used in engines that require this including Euro VI engines.

ACEA A3/B3 Stable, stay-in-grade Engine Oil intended for use in Passenger Car & Light Duty Van Gasoline & Diesel Engines and/or for extended drain intervals where specified by the engine manufacturer, and/or for year-round use of Low Viscosity Oils, and/or for severe operating conditions as defined by the Engine Manufacturer.

C staat voor katalysator.

ACEA C3 Stable, stay-in-grade Engine Oil with Mid SAPS-Level, intended for use as catalyst compatible Oil at extended Drain Intervals in Vehicles with all Types of modern Aftertreatment Systems and High Performance Passenger Car & Light Duty Van Gasoline & DI Diesel Engines that are designed to be capable of using Oils with a minimum HTHS Viscosity of 3.5 mPa*s.

lijkt mij als het light duty is niet mee te moeten blazen. het is alleen 5ltr erin stationair lopen en weer de plug los.

Zal wel mee vallen zit wil alleen geen clusterfuck

deze olie moet erin komen.
Castrol edge 5w40
https://www.motorolie-centrale.nl/Motorolie/Castrol/EDGE-Titanium-FST-5W-40/p-OIL-476

En 3 liter bak olie volgens Autolusso

https://www.motorolie-centrale.nl/Transmissieolie/Fuchs/p-OIL-834
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2018, 12:13:51 door Alfafa »

------

Offline katuut

• Global Moderators
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2018, 16:06:39 »
Waarom niet gewoon een motorflush? Dan die olie erdoor, aftappen en uiteindelijk de goede erin?
Last hebbend van detaildiarree

Offline Alfafa

« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2018, 17:54:34 »
Waarom niet gewoon een motorflush? Dan die olie erdoor, aftappen en uiteindelijk de goede erin?

Ik wilde het in 2 stappen doen. Dus niet de volle mep in een keer losweken met eventuele gevolgen van dien.

Ik denk dat een A3-olie eigenlijk niet uit maakt motor wordt niet belast, alleen stationair loop.
Met engine flush doe je dat ook niet. (rondje rijden)
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2018, 17:54:48 door Alfafa »

------

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2018, 23:47:32 »
Ik had in zowel mijn Audi A3 maar ook Golf 4 (beide 1.8 20vT blok) de 5w50 van Mobil. Voldeed absoluut niet aan de "specs", maar ik was supertevreden. Motorblok liep (voor mijn gevoel) eenmaal op temperatuur geruisloos. :)

Offline Alfafa

« Reactie #6 Gepost op: 07 augustus 2018, 15:41:20 »
Even een Update.....

Voor de vakantie heb ik de vloeistoffen vervangen.

Zal je zien, wil je engine flush toevoegen vergeet je het mee te nemen naar de werkplaats. :O

Maar efin... warme motor carter plug eruit. en weer afgevuld met de goedkope 5w40 5 min stationair draaien.Na het vullen van de uiteindelijke castrol 5w40 en 4000 km vakantie trip is de olie nog mooi goud bruin......fantastisch toch..
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2018, 15:42:19 door Alfafa »

------