Auteur Topic: Even voorstellen  (gelezen 246 keer)

Offline klungeltje

• Forumbezoeker
  • *
Even voorstellen
« Gepost op: 22 juli 2018, 22:56:55 »
Even voorstellen Alfa 156
Ik tour al een tijdje rond op dit forum en mijn Alfa lijkt een blijvertje te zijn, tijd om me eens voor te stellen…
Mijn naam is Erik en sinds bijna een jaar de trotse eigenaar van mijn eerste Alfa, een 156 1.8TS SW uit 2004.

Daarvoor heb ik meer dan 25 jaren Citroën gereden waarvan de laatste 14 jaren in een XM TCT uit 1993. Een heerlijke voiture waar ik door de jaren heen een redelijk uitgeruste garage omheen heb gebouwd om hem om de weg te houden. Helaas was deze dame na 350K niet langer houdbaar binnen mijn gezin. Fijne auto om op te (blijven) knappen maar niet meer voor dagelijks gebruik.

Op zoek naar een waardige opvolger en met beperkt budget was mijn keuze gevallen op een 159 SW hoewel ik de oudere 156 SW ook erg mooi vond. En ik vond een 156 die niet veel kilometers had gedraaid, recent distributie, waterpomp, olie etc. had vervangen. ABS, Cruise control, climate control airbags, airco, allemaal zaken die ik alleen maar kende van huurauto’s.
Hoewel er geen onderhoudsboekje bijzat, zaten wel de rekeningen erbij waaruit bleek dat ze altijd door Alfa garages in onderhoud was geweest. De eigenaar was een Alfa liefhebber die, naar zijn zeggen, diverse modellen had gehad. De prijs was erg aantrekkelijk want ze had nogal wat krassen en deuken opgelopen. Maar technisch in orde en het kwam betrouwbaar en degelijk over. Een deal waar ik niet omheen kon.
Na aankoop heb ik de Bella laten nakijken door de dealer en de monteur aldaar, een 156 rijder, was er technisch wel positief over maar de bovenste draagarmen waren slecht en de banden te oud.

Cosmetisch moest er echter wel wat gebeuren. Om te beginnen heb ik de zwarte delen van de buitenspiegels vervangen door nieuwe, kapotte mistlampen vervangen, de plakkerige teerlaag in het interieur verwijderd en een deuk in de deur weg laten halen. Tevens de transmissieolie, remvloeistof preventief vervangen.
Inmiddels heb ik de draagarmen vervangen en rondom nieuwe GoodYears laten plaatsen. Bluetooth in de radio gebouwd en een paar weken geleden de lak gepolijst en in de coating gezet.

Het oliepeil heb ik keurig bijgehouden, ik had al e.e.a. gelezen over het olieverbruik. Uit de reparatiebonnen bleek dat er Eni 5W30 in de motor zat en daarmee heb ik steeds aangevuld. Ik kwam aan een 1L op 3500 KM. Dat is redelijk voor deze motor hoewel de XM geen enkele olie nam. Dat is wel ff wennen. De motorolie heb ik vervangen door Shell Ultra 5W40 in de hoop met een iets dikkere olie het olieverbruik kan reduceren. Vooralsnog is het olieverbruik sindsdien bijna verdubbeld…

De auto rijdt heerlijk, stevig en sportief. Geen gerammel maar alleen wat kraken uit de wielophanging als het buiten erg warm is. Alles werkt van harte, licht en makkelijk. En heerlijke lederen stoelen en alle veiligheidsvoorzieningen en luxe die we in de XM niet hadden. Ook mijn vrouw is er erg over te spreken 😊
Deze zomer gaan we met Bella terug naar haar geboortestad met 5 liter olie in de kofferbak. Ik ben benieuw wat “La meccanica delle emozioni” ons gaat brengen…

« Laatst bewerkt op: 22 juli 2018, 23:04:18 door klungeltje »

Offline peetje155

• Geslacht: Man
Re: Even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2018, 00:04:39 »

Welkom klungeltje, al goed bezig ermee.
Hopelijk blijft het olieverbruik binnen de perken. :italoflag:
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2018, 18:24:24 »
 :welcome:

ik kan me niet voorstellen dat jeo oit terug zal willen naar Citroën  ;)

Offline ScriptMania

• Geslacht: Man
  • to be or not to be, what was the question?
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2018, 18:28:01 »
Welkom!