Auteur Topic: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10  (gelezen 1894 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Tjerry_V6

  • ******
  • Berichten: 1844
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds geen Radio
Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Reactie #50 Gepost op: 15 oktober 2018, 09:47:29 »
Ik ga er m'n V6 van eind 2000 iig niet aan wagen, tank toch vaak in Kranenburg euro 98, straks E5 dusz.
Verstandig
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Offline ScriptMania

  • ******
  • Berichten: 13238
  • Geslacht: Man
  • to be or not to be, what was the question?
Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Reactie #51 Gepost op: 15 oktober 2018, 11:30:35 »
Volgens mij zit dat spul er al lang in, dus heb ik net mijn rank maar weer vol gegooid met E5 (95) van Shell onder de noemer "we zien het wel" ;)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk


Offline shoppy

  • Beheerder
  • *
  • Berichten: 6967
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Reactie #52 Gepost op: 17 oktober 2018, 18:44:45 »
Volgens mij zit dat spul er al lang in, dus heb ik net mijn rank maar weer vol gegooid met E5 (95) van Shell onder de noemer "we zien het wel" ;)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Ik ook!
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline nielsjager

  • ****
  • Berichten: 188
  • Geslacht: Man
  • alfa is art
Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Reactie #53 Gepost op: 19 oktober 2018, 20:24:16 »
Waar ik altijd tank is de Shell . en tot mijn verbazing zag ik E05 bij euro 95 staan .ff navraag gedaan en de persoon gaf als antwoord dat Shell er voor had gekozen  geen  E10 van de euro 95 te maken.
Toch een oldtimer garage gebeld

Die zei  Bp ultimate tanken is de enige brandstof zonder bio alcohol
Dus voor vele :italoflag: rijders met modellen na de mito

BP ULTIMATE  :thumbsup:
AR156C#1111 - mijn PPnielsjager@outlook.com

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 181
Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Reactie #54 Gepost op: 20 oktober 2018, 20:20:23 »
Ik lees dus nu ook dat de energie die ethanol heeft (KJ/gram) veel lager* is dan die van Benzine, dus hoe meer ethanol hoe minder krachtig de auto wordt of minder zuinig natuurlijk. Ik begrijp niet hoe men in de EU met brandstoffen met minder energie per liter, en dus een hoger verbruik , het autorijden duurzamer wil maken.

* http://greenecon.net/wp-content/uploads/2007/10/table1b.jpg

Offline ScriptMania

  • ******
  • Berichten: 13238
  • Geslacht: Man
  • to be or not to be, what was the question?
Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Reactie #55 Gepost op: 20 oktober 2018, 20:30:25 »
Palmolie moet ook verkocht worden, dat is goed voor de aandelen.
Niet zo goed voor ons maar ja.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk


Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 970
  • Geslacht: Man
Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Reactie #56 Gepost op: 20 oktober 2018, 23:44:45 »
Hmmm ik dacht dat bio-ethanol juist meer energetische waarde had dan benzine.

Dat stellen ook alle artikelen over de experimenten van Saab, waaronder die van AMT: https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/03/saab-9-5-biopower-bio-ethanol-turbo-10114923
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 181
Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Reactie #57 Gepost op: 22 oktober 2018, 16:13:52 »
Hmmm ik dacht dat bio-ethanol juist meer energetische waarde had dan benzine.

Dat stellen ook alle artikelen over de experimenten van Saab, waaronder die van AMT: https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/03/saab-9-5-biopower-bio-ethanol-turbo-10114923

Nee die stelling gaat niet op, benzine heeft veel meer energie per gram dan ethanol. E10 met 10% ethanol heeft dan ook minder energie dan benzine.

https://www.ausetute.com.au/fuelenergy.html

Het effect van meer vermogen in het artikel waar Saab naar verwijst heeft volgens het artikel dan ook te maken dat de klopvastheid (octaangetal) omhoog gaat en de motor daardoor "scherper"afgesteld kan worden.

Voor de E10 geldt echter een octaangetal van 95, hetzelfde als bezine maar dan dus met minder energie per gram E10 brandstof. De E10 met octaangtal 95 zal dus minder vermogen geven dan de normale benzine met octaalgetal 95.

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 970
  • Geslacht: Man
Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Reactie #58 Gepost op: 23 oktober 2018, 08:30:41 »
Ja, juist. Ergo conclusio: we hoeven er niet blij mee te zijn. Aral 102 tanken net over de grens wordt dan nog interessanter.

Fijn dat het milieu gespaard wordt met dat ethanolgebeuren, maar eigenlijk is dat ook een wassen neus. De stelling is dat met het cultiveren van de gewassen waaruit de ethanol is gemaakt, de CO2-uitstoot van de voertuigen waarin diezelfde ethanol wordt verstookt is gecompenseerd. Dat is natuurlijk stierenpoep, want als men die gewassen lekker had laten staan of de beschikbare ruimte gebruikt had voor iets eetbaars, was die latere CO2-uitstoot er helemaal niet geweest. Maargoed, als die ethanol niet was gebruikt maar normale benzine was er helemaal niks gecompenseerd dus in die zin lijkt de stelling nog ergens op.
Alfa Romeo 156 SW Ti 2.4 JTD 20v - 2004
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2562
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Reactie #59 Gepost op: 24 oktober 2018, 17:25:16 »
Dat is hetzelfde met de bio-vergisters die in Nederland draaien.

Als je ipv een gas motor, er een Diesel neerzet, en daar de diesel ingooit die in de Hakselaar en Trekkers gaat heb je waarschijnlijk meer stroom...
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline dekkersj

  • *
  • Berichten: 10
Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Reactie #60 Gepost op: 28 oktober 2018, 18:59:11 »
Volgens mij is geen enkele reguliere benzine in Nederland vrij van ethanol, ook de v-power en BP ultimate niet. Alleen de 102 competition van Firezone is vrij van ethanol. Alhoewel die ook een E5 sticker zal krijgen. Want tot 5%, dus ook 0%.

Om aantrekken van water te voorkomen, gaat er bij dus die 102 in. Dat is dan weer omdat ik op lpg rijd.

Groet, Jacco
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2018, 18:59:59 door dekkersj »
Alfa Romeo 156 2.0 16V TS (932B21__)
Winter: RAVENOL HVT High Viscosity Turbo Oil SAE 5W-50
Zomer: RSS SAE 10W-60 en HVS High Viscosity Synto Oil SAE 10W-60

Offline JS JTD

  • *****
  • Berichten: 547
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Reactie #61 Gepost op: 29 oktober 2018, 10:23:41 »
Ik lees dus nu ook dat de energie die ethanol heeft (KJ/gram) veel lager* is dan die van Benzine, dus hoe meer ethanol hoe minder krachtig de auto wordt of minder zuinig natuurlijk. Ik begrijp niet hoe men in de EU met brandstoffen met minder energie per liter, en dus een hoger verbruik , het autorijden duurzamer wil maken.

* http://greenecon.net/wp-content/uploads/2007/10/table1b.jpg

Pure ethanol heeft inderdaad minder energie in zich per gram, maar voor een goede vergelijking moet je naar de energie van het brandstof-lucht mengsel kijken. Bij een perfect mengsel (lambda=1) heb je voor 1 gram benzine 14,7 gram lucht nodig om te verbranden, maar voor 1 gram ethanol slechts 9 gram. Als je die factor van 14.7/9 vermenigvuldigd met de energie content, zul je zien dat ethanol iets hoger uitkomt dan benzine. Bovendien is er het voordeel van de hogere klopvastheid. Dus met ethanol en in meerdere mate met methanol zijn wel degelijk vermogenswinsten te halen t.o.v. benzine. Maar dan moet de motor daar natuurlijk wel op afgesteld zijn.
JTD-Performance.com

Offline JS JTD

  • *****
  • Berichten: 547
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Reactie #62 Gepost op: 29 oktober 2018, 10:25:34 »
Want zoals iedereen wel weet: "Water brand niet"  (grapje voor de insiders)

Het forum waar dit geroepen werd is niet voor niets dood... ;)
JTD-Performance.com

Offline carlosjose

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 94
Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Reactie #63 Gepost op: 29 oktober 2018, 12:28:25 »
Ach, de gehele milieu wetgeving is en wassen neus... zo hebben we op het werk uitstoot van ethanol... en dat mag niet... dus dat moet verbrand worden... en waar doen we dat mee??? Met aardgas.....[emoji23]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline MartinPool

  • ******
  • Berichten: 1513
  • Geslacht: Man
Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Reactie #64 Gepost op: 29 oktober 2018, 18:29:01 »
Vanochtend getankt bij de Shell (Diesel voor de bus) en bij de euro95 en V-power stond een E5 sticker geplakt.

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 181
Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Reactie #65 Gepost op: 30 oktober 2018, 10:52:25 »
Volgens mij is geen enkele reguliere benzine in Nederland vrij van ethanol, ook de v-power en BP ultimate niet. Alleen de 102 competition van Firezone is vrij van ethanol. Alhoewel die ook een E5 sticker zal krijgen. Want tot 5%, dus ook 0%.

Om aantrekken van water te voorkomen, gaat er bij dus die 102 in. Dat is dan weer omdat ik op lpg rijd.

Groet, Jacco

Gisteren stond ik bij de Firezone om 102 te tanken……was het is op!  Deuh Bij de BP aan de balie gevraagd hoeveel Ethanol er in de BP Ultimate zit, het antwoord daar was: "nu nog niets, vanaf 2019 komt er ethanol in".
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2018, 10:52:53 door BrianL »

Offline dekkersj

  • *
  • Berichten: 10
Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Reactie #66 Gepost op: 30 oktober 2018, 23:07:45 »
Dat is al vrij snel dan. Bummer.

Groet,
Jacco
Alfa Romeo 156 2.0 16V TS (932B21__)
Winter: RAVENOL HVT High Viscosity Turbo Oil SAE 5W-50
Zomer: RSS SAE 10W-60 en HVS High Viscosity Synto Oil SAE 10W-60

Offline Alfafa

  • ******
  • Berichten: 1062
  • Geslacht: Man
Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Reactie #67 Gepost op: 07 november 2018, 12:59:43 »
Ik vraag mijzelf nog steeds af waarom een 3.2JTS er wel tegen kan en een 2.2JTS er niet bij staat .
Het zijn beide JTS motoren.


Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk



Een soort Kul,

maar ik denk dat het te maken heeft gehad omdat de 2.2jts in basis  het zelfde onderblok heeft als de Z22YH van opel. Echter heeft het niets te doen natuurlijk met het onderblok.
Om een dergelijke conclusie te trekken had ANWB dit door een schade onderzoek moeten onderzoeken of het geen matriaal fout betrof.
Turbo lag is just fore play !

Everybody loves Alfa, You gotta Love Alfa......it's the LAW ...


ex Alfa 156 SW 2.4 JTD 20V Nero Mettalico
Alfa 159 SW Ti TBI Rosso Competizione
------

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1693
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Reactie #68 Gepost op: 07 november 2018, 16:52:14 »
en dat zullen ze niet meer doen.
Zo objectief sla ik de ANWB nu ook weer niet aan...
en anders zal de overheid nog wel wat druk uitoefenen om geen beleids-belemmerend onderzoek te starten.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline Franssie

  • *****
  • Berichten: 744
  • Geslacht: Man
Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Reactie #69 Gepost op: 07 november 2018, 19:05:54 »
Ach, de gehele milieu wetgeving is en wassen neus... zo hebben we op het werk uitstoot van ethanol... en dat mag niet... dus dat moet verbrand worden... en waar doen we dat mee??? Met aardgas.....[emoji23]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
eens de boer wil gier op zijn land dit mag niet vanwege amoniak dier hierin zit.
Men neme een diesel met dof pompen daar AdBlue in een ureum oplossing en in de uitlaat reageert dat juist tot amoniak
En nu is het beter voor het milieu.
Ik volg t niet ....

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 181
Re: Euro 95 wordt vanaf 12 oktober E10
« Reactie #70 Gepost op: 08 november 2018, 15:23:50 »
eens de boer wil gier op zijn land dit mag niet vanwege amoniak dier hierin zit.
Men neme een diesel met dof pompen daar AdBlue in een ureum oplossing en in de uitlaat reageert dat juist tot amoniak
En nu is het beter voor het milieu.
Ik volg t niet ....

AdBlue zet schadelijke NOx in de uitlaatgassen van een dieselvoertuig om in onschadelijke stikstof en waterdamp en vermindert daardoor de emissies van stikstofoxiden (NOx) die luchtvervuiling en smog veroorzaken.

Bij de diesel-personen-auto's gaat er wel AdBlue in maar gebruikt de auto het AdBlue bijna niet omdat het lastig is voor de eigenaar van de diesel-auto dat elke keer zijn tankje AdBlue leeg is. Een vrachtauto gebruikt het wel. Studies wijzen uit dat een Diesel-vrachtauto dan ook vaak schoner is dan een Diesel personen-auto.