Auteur Topic: distributieketting  (gelezen 631 keer)

Offline ruby75

• Forumbezoeker
  • *
distributieketting
« Gepost op: 08 oktober 2018, 13:53:43 »
Hallo allemaal, ik weet het er is veel gezegd en geschreven over de ketting van een 159. Heb ik wat berichten hierover opgezocht. Ik wel een 159 kopen, een 1.9 jts en het is mij niet helemaal helder hoe het nu zit met die ketting. Het onderhoudsprogramma geeft om de 5 jaar en 130.000km? Ik had laatst een 159 uit 2006 met 93000km op de teller op het oog waarvan de ketting nog nooit vervangen was. En volgens de garage geen indicatie dat het er aan zat te komen. (helaas is de auto net verkocht, mooie lage km stand....) Bij andere 159's was de ketting al bij 80.000 vervangen. Is het nu gewoon een zaak van mazzel hebben?

Offline Romeer

• Forumbezoeker
  • *
  • 1.9 JTS
Re: distributieketting
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2018, 13:51:38 »
volgens een ex-collega (is vele jaren monteur bij een opeldealer geweest en kent deze blokken door en door) is het een kwestie van het correcte onderhoud, en wel vanaf het begin af aan. de juiste olie (geen flutmerk maar de door de fabrikant voorgeschreven olie, dus duurder), minstens eenmaal per jaar of volgens het onderhoudsschema verversen incl. filter. het gebruik van kwalitatief minder goeie olie zorgt volgens hem voor inwendige afzettingen en daardoor vernauwing van de olieleidingen, met als gevolg minder smering van de ketting en hierdoor tenslotte rek op de ketting.
als er geen duidelijke historie bekend is dan weet je vast dat je rekening met een reparatie mag houden, maar hoe lang een ketting het volhoudt is natuurlijk afwachten. persoonlijk zou ik er vooraf rekening mee houden dat het moet gebeuren. kijk ook gerust even goed de garantievoorwaarden van het autobedrijf door om te checken waar je aan toe bent.
bij een reparatie moeten alle onderdelen die met de ketting te maken hebben vervangen worden anders heb je hetzelfde probleem zo weer terug.
succes!

Offline ScriptMania

• Geslacht: Man
  • to be or not to be, what was the question?
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2018, 16:29:26 »
Dat kan ik alleen maar beamen, twee weken nadat ik de mijne kocht ging het MM lampje branden (P0016) onder garantie is de ketting vervangen en een jaar naderhand hetzelfde probleem.
Ik vermoed dat ze toen alleen de ketting vervangen hebben, ik heb toen alles laten vervangen bij Auto Italia en vanaf die tijd iedere 10K Castrol Magnatec plus filter vervangen en rijd er nu al jaren mee rond zonder problemen.

Zit er nu aan te denken om een 1.4 170PK Giulietta aan te schaffen, maar ben er nog niet uit.

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2018, 23:36:16 »

Romeer,  is het 1.9 blok van Alfa geheel gelijk aan het Opel blok dan?   ik dacht namelijk dat alleen de 1.8 MPI dat als enige was.

ScriptMania,   kijk eens naar een 120pk variant, deze kan met wat hulp meer power leveren, kent wel een tikkeltje hoger verbruik, maar niet de Multiair problemen.
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline ScriptMania

« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2018, 00:19:21 »
I know Brinkerik wat de Multiair blokken betreft, maar ja om van 185PK naar 120PK te gaan lijkt mij niet echt fijn.
Maar met welke veranderingen krijg je er dan meer uit, want ik heb mijzelf daar nog niet echt in verdiept.
1750TBI erin lijkt mij ook wel iets trouwens, QV maar die zijn best duur.

« Laatst bewerkt op: 12 november 2018, 00:20:54 door ScriptMania »

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2018, 00:58:20 »
Een T-jet is een blok, die erg veel over heeft.  Als je tot de max wil gaan, kun je met een T-jet blok verder komen als met een Multi-air.

http://www.clubalfaromeo.nl/forum/show-your-ride/thijs-zijn-giulietta-tjet/
« Laatst bewerkt op: 12 november 2018, 00:58:30 door brinkerik »
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline ScriptMania

« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2018, 05:02:02 »
270 tot280 PK met een andere turbo, omg dat wil ik wel ja.
Hij heeft er iig wel werk van gemaakt zeg en ziet er erg mooi uit, ook met dat nieuwe stuur etc.
Ga ik daar eens goed over nadenken, en bedankt voor de tip brinkerik.
Ben ik gelijk lid van het andere Forum, moest wel anders kon ik niets zien.

Maar nu even bijkomen van het Carnaval vieren.....

Offline Romeer

• Forumbezoeker
  • *
  • 1.9 JTS
« Reactie #7 Gepost op: 14 november 2018, 09:50:17 »
@brinkerik: de 1.8 mpi, de 1.9 en de 2.2 hebben voor zover ik weet allen een onderblok van GM. alfa heeft zich alleen bemoeid met de cilinderkoppen, de inspuiting en de software. op de site van squadra tuning staat hier een mooi verhaal over.