Technisch 159 > [159] Motorisch

distributieketting

(1/2) > >>

ruby75:
Hallo allemaal, ik weet het er is veel gezegd en geschreven over de ketting van een 159. Heb ik wat berichten hierover opgezocht. Ik wel een 159 kopen, een 1.9 jts en het is mij niet helemaal helder hoe het nu zit met die ketting. Het onderhoudsprogramma geeft om de 5 jaar en 130.000km? Ik had laatst een 159 uit 2006 met 93000km op de teller op het oog waarvan de ketting nog nooit vervangen was. En volgens de garage geen indicatie dat het er aan zat te komen. (helaas is de auto net verkocht, mooie lage km stand....) Bij andere 159's was de ketting al bij 80.000 vervangen. Is het nu gewoon een zaak van mazzel hebben?

Romeer:
volgens een ex-collega (is vele jaren monteur bij een opeldealer geweest en kent deze blokken door en door) is het een kwestie van het correcte onderhoud, en wel vanaf het begin af aan. de juiste olie (geen flutmerk maar de door de fabrikant voorgeschreven olie, dus duurder), minstens eenmaal per jaar of volgens het onderhoudsschema verversen incl. filter. het gebruik van kwalitatief minder goeie olie zorgt volgens hem voor inwendige afzettingen en daardoor vernauwing van de olieleidingen, met als gevolg minder smering van de ketting en hierdoor tenslotte rek op de ketting.
als er geen duidelijke historie bekend is dan weet je vast dat je rekening met een reparatie mag houden, maar hoe lang een ketting het volhoudt is natuurlijk afwachten. persoonlijk zou ik er vooraf rekening mee houden dat het moet gebeuren. kijk ook gerust even goed de garantievoorwaarden van het autobedrijf door om te checken waar je aan toe bent.
bij een reparatie moeten alle onderdelen die met de ketting te maken hebben vervangen worden anders heb je hetzelfde probleem zo weer terug.
succes!

ScriptMania:
Dat kan ik alleen maar beamen, twee weken nadat ik de mijne kocht ging het MM lampje branden (P0016) onder garantie is de ketting vervangen en een jaar naderhand hetzelfde probleem.
Ik vermoed dat ze toen alleen de ketting vervangen hebben, ik heb toen alles laten vervangen bij Auto Italia en vanaf die tijd iedere 10K Castrol Magnatec plus filter vervangen en rijd er nu al jaren mee rond zonder problemen.

Zit er nu aan te denken om een 1.4 170PK Giulietta aan te schaffen, maar ben er nog niet uit.

brinkerik:

Romeer,  is het 1.9 blok van Alfa geheel gelijk aan het Opel blok dan?   ik dacht namelijk dat alleen de 1.8 MPI dat als enige was.


ScriptMania,   kijk eens naar een 120pk variant, deze kan met wat hulp meer power leveren, kent wel een tikkeltje hoger verbruik, maar niet de Multiair problemen.

ScriptMania:
I know Brinkerik wat de Multiair blokken betreft, maar ja om van 185PK naar 120PK te gaan lijkt mij niet echt fijn.
Maar met welke veranderingen krijg je er dan meer uit, want ik heb mijzelf daar nog niet echt in verdiept.
1750TBI erin lijkt mij ook wel iets trouwens, QV maar die zijn best duur.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie