Auteur Topic: 1750 en de turbodruk  (gelezen 538 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Work of Art

  • ***
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Man
1750 en de turbodruk
« Gepost op: 03 november 2018, 22:35:48 »
Ik rij met veel plezier in mijn 159 tbi uit 2009. Nu vroeg ik mij af hoe de turbodruk wordt opgebouwd. Het valt me namelijk op dat de druk, met name in versnelling 3,4,5 soms niet boven de 0,9 bar uitkomt bij vollast. In andere gevallen schiet de meter wel door tot 1,5 bar. Ik begrijp niet waarom de turbo de ene keer wel en de andere keer niet volledig inslaat. Ik vind het een vervelende eigenschap, zeker met inhalen wil ik altijd de volle power hebben.  Ik vroeg mij af wat dit zijn kan. De turbo is nog niet heel lang geleden vervangen en de auto is gechipt bij squadra. Ik heb ook geen storingslampje branden.

Dank voor jullie reacties alvast

Groet,
Tim
So proud and happy!!
I've got an Alfa 156!!

Offline Roberto1806

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 87
Re: 1750 en de turbodruk
« Reactie #1 Gepost op: 04 november 2018, 15:01:08 »
Precies het zelfde hier met een Alfa 159 1.9 jtd! 150pk. Heb in Januari de turbo laten vervangen echter schommelt de turbodruk of komt hij helemaal nietaan 1.5 bar...

Verstuurd vanaf mijn STV100-1 met Tapatalk


Offline aytac

  • ******
  • Berichten: 2927
  • Geslacht: Man
Re: 1750 en de turbodruk
« Reactie #2 Gepost op: 04 november 2018, 20:58:40 »
voor de jtd, check uw vacuum(slang(en)).

Offline Alfafa

  • ******
  • Berichten: 1067
  • Geslacht: Man
Re: 1750 en de turbodruk
« Reactie #3 Gepost op: 05 november 2018, 15:22:29 »
het kan zijn dat de turbo schade heeft
Turbo lag is just fore play !

Everybody loves Alfa, You gotta Love Alfa......it's the LAW ...


ex Alfa 156 SW 2.4 JTD 20V Nero Mettalico
Alfa 159 SW Ti TBI Rosso Competizione
------

Offline JS JTD

  • *****
  • Berichten: 546
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re: 1750 en de turbodruk
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2018, 11:46:38 »
Ik rij met veel plezier in mijn 159 tbi uit 2009. Nu vroeg ik mij af hoe de turbodruk wordt opgebouwd. Het valt me namelijk op dat de druk, met name in versnelling 3,4,5 soms niet boven de 0,9 bar uitkomt bij vollast. In andere gevallen schiet de meter wel door tot 1,5 bar. Ik begrijp niet waarom de turbo de ene keer wel en de andere keer niet volledig inslaat. Ik vind het een vervelende eigenschap, zeker met inhalen wil ik altijd de volle power hebben.  Ik vroeg mij af wat dit zijn kan. De turbo is nog niet heel lang geleden vervangen en de auto is gechipt bij squadra. Ik heb ook geen storingslampje branden.

Dank voor jullie reacties alvast

Groet,
Tim

Dat is inderdaad vreemd. De turbodruk wordt opgebouwd door het sluiten van de wastegate in de turbo, dit gebeurt door een elektrisch signaal van de ECU wat wordt omgezet naar een vacuum/onderdruk. Deze onderdruk komt op de actuator die de wastegate / uitlaatklep bedient.
Wat je kan controleren is het onderdrukventiel, vacuumslangen maar ook de turbo zelf. Het turbinewiel zou schade kunnen hebben, dit kun je zien als je de uitlaat/voorkat op de turbo loshaalt.
JTD-Performance.com

Offline Busso

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 52
  • Geslacht: Man
Re: 1750 en de turbodruk
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2019, 17:58:15 »
Dat is inderdaad vreemd. De turbodruk wordt opgebouwd door het sluiten van de wastegate in de turbo, dit gebeurt door een elektrisch signaal van de ECU wat wordt omgezet naar een vacuum/onderdruk. Deze onderdruk komt op de actuator die de wastegate / uitlaatklep bedient.
Wat je kan controleren is het onderdrukventiel, vacuumslangen maar ook de turbo zelf. Het turbinewiel zou schade kunnen hebben, dit kun je zien als je de uitlaat/voorkat op de turbo loshaalt.

Ik heb precies hetzelfde.  Een squadrachip (begin 2018) en daarna (september 2018) een nieuwe turbo en wisselende turbodruk bij accelereren.  Daarbij vind ik dat hij soms plotseling veel te veel trekkracht levert in de eerste versnelling bij een laag toerental zonder dat ik het pedaal op de bodem trap. Lijkt me niet goed voor onder meer drijfstangen, lagers en versnellingsbak.

Offline Romeer

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 35
  • 1.9 JTS
Re: 1750 en de turbodruk
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2019, 19:14:57 »
Mss squadra even bellen? Die heeft er volop verstand van en kan je mss zo vertellen waar je 't moet zoeken.

Offline MartinPool

  • ******
  • Berichten: 1559
  • Geslacht: Man
Re: 1750 en de turbodruk
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2019, 21:29:50 »
Wastegate die niet helemaal sluit :)

Als wij hem bijstellen dan doen we dat niet op vollast :) 2MW, 20 Cylinder die op vollast eraf knalt heb je je broek vol.

Offline Work of Art

  • ***
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Man
Re: 1750 en de turbodruk
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2019, 07:58:12 »
Kapotte thermostaat was het euvel! Hierdoor denkt systeem moter te koud, dus geen volle boost. Beveiliging dus.
So proud and happy!!
I've got an Alfa 156!!

Offline Busso

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 52
  • Geslacht: Man
Re: 1750 en de turbodruk
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2019, 17:52:55 »
Kapotte thermostaat was het euvel! Hierdoor denkt systeem moter te koud, dus geen volle boost. Beveiliging dus.

Dit ga ik zeker controleren. Kapotte wastegate vermoed ik niet. Mijn turbo is nieuw en zeer regelmatig komt hij wel op 1,4-1,5 bar druk en dan gaat ie als een speer.

Wat is de bedrijfstemperatuur van een TBI?
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2019, 19:08:49 door Busso »

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2703
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: 1750 en de turbodruk
« Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2019, 07:16:21 »
Kapotte thermostaat was het euvel! Hierdoor denkt systeem moter te koud, dus geen volle boost. Beveiliging dus.

Interessant. 

Mooi dat het opgelost is.   Dan krijg je idd geen foutmelding, als het systeem denkt dat het te koud is.
Alfa 159  2.4 JTDm