Technisch 159 > [159] Motorisch

1750 en de turbodruk

(1/3) > >>

Work of Art:
Ik rij met veel plezier in mijn 159 tbi uit 2009. Nu vroeg ik mij af hoe de turbodruk wordt opgebouwd. Het valt me namelijk op dat de druk, met name in versnelling 3,4,5 soms niet boven de 0,9 bar uitkomt bij vollast. In andere gevallen schiet de meter wel door tot 1,5 bar. Ik begrijp niet waarom de turbo de ene keer wel en de andere keer niet volledig inslaat. Ik vind het een vervelende eigenschap, zeker met inhalen wil ik altijd de volle power hebben.  Ik vroeg mij af wat dit zijn kan. De turbo is nog niet heel lang geleden vervangen en de auto is gechipt bij squadra. Ik heb ook geen storingslampje branden.

Dank voor jullie reacties alvast

Groet,
Tim

Roberto1806:
Precies het zelfde hier met een Alfa 159 1.9 jtd! 150pk. Heb in Januari de turbo laten vervangen echter schommelt de turbodruk of komt hij helemaal nietaan 1.5 bar...

Verstuurd vanaf mijn STV100-1 met Tapatalk

aytac:
voor de jtd, check uw vacuum(slang(en)).

Alfafa:
het kan zijn dat de turbo schade heeft

JS JTD:

--- Citaat van: Work of Art op 03 november 2018, 22:35:48 ---Ik rij met veel plezier in mijn 159 tbi uit 2009. Nu vroeg ik mij af hoe de turbodruk wordt opgebouwd. Het valt me namelijk op dat de druk, met name in versnelling 3,4,5 soms niet boven de 0,9 bar uitkomt bij vollast. In andere gevallen schiet de meter wel door tot 1,5 bar. Ik begrijp niet waarom de turbo de ene keer wel en de andere keer niet volledig inslaat. Ik vind het een vervelende eigenschap, zeker met inhalen wil ik altijd de volle power hebben.  Ik vroeg mij af wat dit zijn kan. De turbo is nog niet heel lang geleden vervangen en de auto is gechipt bij squadra. Ik heb ook geen storingslampje branden.

Dank voor jullie reacties alvast

Groet,
Tim

--- Einde van citaat ---

Dat is inderdaad vreemd. De turbodruk wordt opgebouwd door het sluiten van de wastegate in de turbo, dit gebeurt door een elektrisch signaal van de ECU wat wordt omgezet naar een vacuum/onderdruk. Deze onderdruk komt op de actuator die de wastegate / uitlaatklep bedient.
Wat je kan controleren is het onderdrukventiel, vacuumslangen maar ook de turbo zelf. Het turbinewiel zou schade kunnen hebben, dit kun je zien als je de uitlaat/voorkat op de turbo loshaalt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie