Auteur Topic: Linker aandrijfas blijft ermaar uitvallen.  (gelezen 552 keer)

Offline jametmy

• Forumbezoeker
  • *
  • Geslacht: Man
Linker aandrijfas blijft ermaar uitvallen.
« Gepost op: 15 november 2018, 22:26:43 »
Goedenavond,

Ik heb zo 2 maanden geleden een alfa 156 SW V6 2.5 met qsystem en qsystembak gekocht.
Bij de apk bleek er 1 aandrijfas hoes kapot te zijn, maar omdat ik bij van links en naar rechts sturen en opdat moment versnellen een ratel hoorde heb ik gelijk beide kanten laten vervangen
De rechter homokineet ging perfect, maar bij de linker viel de as spontaan uit de versnellingsbak. de garage vertelde mij, dat bij het terugplaatsen en veel spelling op de as die het dichts bij de versnellings/ automaatbak zat en dat deze as er vrij los in de bak/ differentieel  zat, hij vond dit vreemd. maar ook lijk het hem of de as niet vergenoeg in de versnellingsbak/ differentieel zat.
Na een nieuw borg (ring) veertje voor deze as te hebben besteld bij de Alfa dealer ( de speling zou normaal zijn) heeft de garage de as weer gemonteerd. vandaag heb ik hem opgehaald en alles leek goed te zijn, totdat na zo 40 kilometer rijden de as spontaan weer los uit de bak kwam zetten. hierdoor had ik geen drive meer. De ANWB is er bij geweest en heeft de as weer teruggeplaatst, maar ook hij vond dat de as er niet te diep in ging. dit kwam omdat er nog steeds een stukje blanke as zichtbaar was. Deze monteur had misschien ook nog wel een ander oplossing, want als de as nu wel diep genoeg zat ( extra gehamerd maar ging niet dieper) zou het dan kunnen dat er misschien een soort opvul ring op deze plek zou moeten zitten die als waren de as opgesloten op zijn plek zou houden. Heeft iemand ervaring met zou aandrijfas/ q automatenbak? kan iemand mij zeggen waarom er een klein stukje (0,5cm) Zichtbaar is en of er misschien toch een soort opvul ring zou moet zitten? het onderdelen nummer van de as is 46532316. als men deze zoek op google is het de as met nr 14, helaas is op deze tekening te zien of er een opvul ring zou moeten zitten. als je naar het lager kijkt is er ook geen keerring maar zit er op die plaats een soort brons achtige ring/ lager die naar het center tops is gemaakt. ge zou bijna zeggen dat de (als deze bestaat) een opvul ring van ongeveer 0.5 cm met een taps toelopende gedeelte zou moeten zitten.

Kan iemand mij helpen hoe dit zou moeten zitten en waarom mijn as er zo spontaan uit kan vallen?

Offline Alfisti Adventures

• Forumbezoeker
  • *
Re: Linker aandrijfas blijft ermaar uitvallen.
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2018, 06:43:55 »
Normaal gesproken zit er op de as die de versnellingsbak in gaat een borg klipje... als alle afstanden kloppen tussen naaf en de bak dan wordt daar niet tot weinig aan getrokken. Ik ben bang dat de lengte van je aandrijfas niet klopt.

Offline jametmy

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2018, 07:56:32 »
De borg klip is dus ook al vervangen. Volgens Alfa zit er tussen de link er rechter homokeneet geen verschil. De lengte van de as zou dus niet veranderd kunnen zijn. Volgens de ANWB zit er ook voldoende lengte in de aa. Enkel wil de as ofwel er niet geheel in (  omdat er nog zo 5mm as zichtbaar blijft) of moet er een speciale ring duaaen de bak en de aa met die fles zitten. De gesprekken Alfa dealers kennen de Q system automaat niet en weten ook daardoor niet hoe dit zou moeten zitten. En of de schema's kan je ook niets terug vinden.

Offline jametmy

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2018, 07:58:24 »
Voor het vervangen van de homokineet had ik geen problemen En heb ik enkel duizende kilometers zonder probleem gereden. De vorige eigenaar meer dan 100duizend kilometers ik heb een kleine schets van het geheel gemaakt. Misschien dat dit iets meer duidelijkheid geeft van het probleem. Overigens die bronzen ring waar ik over schrijft zijn blijkbaar stel ringen. Met 6 gaten. Je zou zeggen dat zonder  die ring er dan makkelijk olie uit die bak zou lopen. Waarschijnlijk is dit ook gebeurdt toen ik gisteren van de garage weg reedt. Want de onderkant zat/ zit flink onder de olie volgens de ANWB.

« Laatst bewerkt op: 16 november 2018, 14:39:00 door jametmy »

Offline Alfisti Adventures

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 16 november 2018, 21:58:06 »
Kan het misschien zijn dat de oude borgveer nog in de bak zit?

Offline xnon

« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2018, 09:07:15 »
Heb je wel de juiste borgveer ? Er zijn namelijk 2 type`s 1`tje helemaal rond, daarbij dondert de aandrijfas uit de bak. En de ander had dacht ik een soort van verdikking of oval.

Ik heb dit zelf namelijk ook een keer gehad.

Offline jametmy

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 18 november 2018, 11:09:26 »
Het borg veertje is vervangen door een veertje dat bij de alfa dealer gehaald is. De oude veer is netjes van de as afgehaald.
ik ben gisteren terug geweest naar de garage om foto's en een filmpje van het geheel te maken. teven heb ik de monteur gesproken die er mee bezig is geweest.
Hij vertelde dat er eigenlijk veel te veel spelling tussen as en de bak zit ook kan de as niet "geheel" tegen de bak aankomen, van beide het in foto's en een filmpje gemaakt waarbij de spelling
duidelijk zichtbaar is. De monteur vond het zo vreemd dat hij deze as wel driekeer opnieuw gemonteerd heeft. ook vertelde hij dat hij de diepte van , buitenkant bak naar kroon wiel as heeft opgemeten. ook heeft hij de as lengte opgemeten en kwam tot de conclusie dat de as wanneer deze word teruggezet tegen de as van het kroonwiel aankomt. hierdoor gaat/ kan de as niet dieper de bak in. het heeft er aller schijn van dat de vorige eigenaar of de eerste eigenaar een verkeerde as heeft gemonteerd. de foto's van de afstand tussen de bak en as zal ik toevoegen, hierop is ook te zien dat de bronzen (stel) ring niet naar binnen maar naar buiten af hoekt.

helaas zie ik op dit form geen mogelijkheid om het filmpje (95 mb) toe te voegen, hierop is een axiale spelling naar ik vermoed 6 a'7 mm te zien. nu geeft alfa wel aan dat er een behoorlijk spelling op hoor te zitten, maar zo veel?

Online MartinPool

« Reactie #7 Gepost op: 18 november 2018, 11:23:56 »
Dit is een leuke puzzel :

- Probeer zo veel mogelijk partnummers te vinden van de as en de overige componenten.
- Probeer een schema te vinden welke partnummers er onder horen te zitten op chassisnummer.
- Vind de verschillen.

Het kan heel goed zijn dat in het verleden ergens een verkeerd onderdeel is gemonteerd of dat na schade een deel is vervangen met verbeterde onderdelen en een deel niet of juist er gewoon een onderdeel in gemikt die er nog lag en verkocht.
Probeer ergens de e-learn te vinden, volgens mij staat daar de info in die je nodig bent (staat hier volgens mij ergens op het forum).

Offline Sonador

« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2018, 23:20:23 »
Wellicht een stomme suggestie, maar zijn alle motorsteunen nog in orde?
Als de motor niet netjes in de steunen hangt, dan krijg je dit soort taferelen.

Offline jametmy

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 06 december 2018, 12:23:01 »
 De motor steunen zijn in orde, voor het vervangen van de buitenste homokineet waren er geen vergelijkbare problemen.

Inmiddels een nieuw asje aangeschaft en gemonteerd en ook deze valt er spontaan uit. de Garage had het gevoel dat ivm de spelling die deze as op de bak heeft en de hoeveelheid millimeters dat deze as van de bak af komt. de nieuwe as is exact op de microns gelijk aan de oude as.  Afgelopen dagen diverse dingen gecontroleerd, ivm de q-systembak ook de homokineet aan de linkerkant extra gecontroleerd of er misschien wel een ander versie voor de linker kant bestaat voor deze auto. helaas dit is niet het geval. Ook gekeken of de borgring/ veer die gemonteerd zat en het vervangende exemplaar de juiste waren, rond ipv eventueel de vierkante versie. Ook nagedacht om dan toch maar een originele homokineet voor deze auto aan te schaffen, ze zijn dus niet meer leverbaar. plus het vervangende exemplaar zou geschikt zijn voor deze auto.

Vandaag naar de alfa dealer geweest met de auto, deze hebben de as gedemonteerd en nagekeken, en inderdaad is er behoorlijk wat spelling tussen de as en de bak maar volgens de dealer zou dit zomaar standaard voor deze auto kunnen zijn. Bij het monteren hebben zij enkel de borgring / veer extra geopend zodat deze eventueel wat vaster in de groef van de bak blijft zitten. het ander is dat zij eerst het asje gemonteerd hebben en daarna de rest erop hebben geschroefd. Dit is het enige verschil met het geen wat er deze monteur anders heeft gedaan dan "mijn" monteur/ garage. verder zou hij navraag doen bij FCA over de spelling en hoe deze eventueel verkleint kan worden. Andere vreemde dingen zoals beschadigingen of kapotte steunen zijn niet geconstateerd.

Inmiddels zo 50 kilometer gereden ( voornamelijk snelweg) en de as zit nog in de bak, de komende dagen ga ik nog flink testen ook ook flink wat extra kilometers maken in de stad om te kijken of de werkzaamheden die vandaag zijn uitgevoerd de oplossing is geweest. ik hou jullie op de hoogte van de bevindingen, en misschien kan dit topic dan toch uiteindelijk gesloten worden.

Offline jametmy

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 06 december 2018, 18:33:40 »
Helaas niet de oplossing, as lig er nu na zo 90 kilometers er weer uit. :( ??? Er is me opgevallen dat wanneer het probleem zich voordoet dat ik dan net ervoor van me gas ben afgegaan. Het lijkt erop dat wanneer de auto net in een soort vrijloop of dan wel dat de wielen op de motor afgeremd worden. Dat dit het moment is dat de as uit de bak springt. Wordt er wel.behoorlijk weemoedig van. Heeft iemand nog een idee wat dit veroorzaakt? Moet ik dan toch misschien zoeken naar een andere ( orginele) homokineet? Dan hoop ik dat die nog ergens kan vinden.

Offline ScriptMania

• to be or not to be, what was the question?
« Reactie #11 Gepost op: 06 december 2018, 19:01:30 »
Ligt het niet aan je bak dan, en misschien heeft Ats van der Wiel wel iets liggen.
Dat zal dan wel geen nieuwe zijn.

Offline jametmy

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 06 december 2018, 20:01:11 »
Het zou vreemd zijn aangezien ik zo 10k hebben gereden zonder problemen. De vorige eigenaar meer dan 100k enkel na het vervangen van mijn buitenste homokineet krijg ik dit probleem. Ik heb een vermoeden dat deze homokineet net iets korter is. Hierdoor met net iets meer kracht aan de as trekt. Ook heeft de dealer zoiets bevestigd dat het wel een bekend probleem zo zijn. Helaas heeft hij na de reparatie van vanochtend hier verder niets meer over gezegd.zal morgen wederom contact met hem opnemen.

Offline ScriptMania

• to be or not to be, what was the question?
« Reactie #13 Gepost op: 06 december 2018, 21:26:58 »
Wel typisch ja dat na het vervangen het probleem is begonnen en je er daarvoor geen last van had, verder hoop ik voor je dat je het snel opgelost krijgt.
Ik zou zeggen keep us posted ben wel benieuwd wat het probleem nu daadwerkelijk is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Offline jametmy

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #14 Gepost op: Gisteren om 16:14:38 »
 party v6tech1, Het einde lijkt in zicht.
Nadat de as uit de bak was gefloept heb ik nogmaals ( redelijk aangeslagen) de alfa dealer opgebeld. Deze gaf aan dat het toch de bak moet zijn. aangegeven dat ik voor het vervangen van de HK ( komokineet) geen problemen heb gehad. en dat ik het zware vermoede heb dat de after markt HK volgens mij het probleem zo kunnen zijn. Ik heb gevraagd of hij misschien toch aan een originele HK kon komen. Volgens hem zouden ergens in Duitsland misschien nog een aantal liggen. Nadat ik terug gebeld ben door de dealer bleek dat er toch nog een paar HK's in Italië lagen. Deze heb ik uiteindelijk besteld. Gisteren is deze gemonteerd door mijn eigen garage. tijdens het monteren zagen zij nauwelijks verschil, het was een millimeter. Maar bij het aandraaien van de HK op de naaf daar was daadwerkelijk een groot verschil zichtbaar. de after markt HK  zag je na het aandraaien van de HK zeker 6 á 7 mm schroefdraad zichtbaar en bij de orginele zog je geen enkel schroefdraad bijten de moer uitsteken. ook was duidelijk zichtbaar dat de HK meer aan de achterkant van de naaf zichtbaar is. Helaas ivm tijd gebrek heeft de garage geen foto's van het geheel genomen, dus kan ik deze ook niet aanleveren.

Maar inmiddels weer zo 250 km zonder een uitvallende as gereden, hoe vaak ik ook gas geeft of terug neem, tot nu toe gaat het goed, inmiddels al een deuk in de houten tafel geklopt :D :D.

Dus het lijkt erop dat wanneer je (Q) automaat heb dat je dan verplicht een originele HK moet gebruiken anders word de as te kort.
Wat betreft de spelling op het asje en de bak, hier lijkt het dan ofwel het lager ( wat ik op geen enkel plaatje/ foto kan vinden) of wel het grote tandwiel in het cardan (nr 1 of 5 )waar dan wel weer een lager opzit, iets meer is uitgelopen waardoor ik daar flink wat spelling heb zitten.
Ik vraag me inmiddels af of ik dit misschien d.m.v een (opvul) ring van een mm of 5 á 6 tussen de HK en naaf  te plaatsen, had kunnen oplossen.

Als alles goed gaat sluit ik binnen 14 dagen deze topic

Offline Stoeptegel

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #15 Gepost op: Gisteren om 18:03:57 »
Nuttige info, dank!