Auteur Topic: Voorstellen en vraag over 156  (gelezen 967 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Joop

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 2
Voorstellen en vraag over 156
« Gepost op: 28 september 2018, 00:52:31 »
Goedenavond allemaal,

Na jaren verschillende Alfa's gereden te hebben (156, GT, 2x Giulietta) ben ik me nu weer aan het oriënteren op mijn eerste liefde: de 156.

Omdat ik het nog steeds een mooie auto vind en ze me toen erg goed bevallen is (en ik op zoek ben naar een relatief goedkope auto) heb ik net even gekeken wat er allemaal te koop staat.
De 156 1.8 ts die ik toen reed was slechts een paar jaar oud. Ondertussen hebben ze natuurlijk wat meer jaren achter zich.

Aangezien er redelijk wat 'mindere exemplaren' te koop lijken te staan en ik geen zin heb in een auto vol problemen, was ik benieuwd of het naar jullie menig nog goed te doen is om een degelijke 156 op benzine te vinden.

Welke motor rijdt fijn en is degelijk (ik vond de 1,8 ts goed bij de auto passen maar of die degelijk is..)?
Waar zouden jullie qua voorselectie nog meer op letten bij de advertentie?

Alvast erg bedankt voor jullie gedachtes.

Groet Joop



Offline Bredabounce

  • ****
  • Berichten: 363
  • Geslacht: Man
Re: Voorstellen en vraag over 156
« Reactie #1 Gepost op: 28 september 2018, 09:58:05 »
De v6 is volgens mij het mooiste (en betrouwbaarste) wat in het vooronder kan liggen.
Een gemodificeerde JTS wellicht.

Verder: staat van de 'kas' (roest) en het onderhoud is het belangrijkste;
Iets duurder in aanschaf scheelt wellicht op de iets langere termijn op reparaties ;-)
AR156C#2277
2012 Alfa Romeo 159 2.0 JTDm TI SW Nero
[X] 2010 | 159 1750 TBI TI SW Chiaccio Bianco
[X] 2005 | 156 2.4JTD 20v SW Grigio Luce di Amalfi
[X] 2004 | 156 2.4JTD 20v Grigio Metallico
[X] 2003 | 156 1.9JTD 16v SW Grigio Kafla

Offline BellaNuvola

  • Ex-Bestuur
  • *
  • Berichten: 2003
  • Geslacht: Man
  • Ongeacht de kleur: een 156 is altijd bruin!
Re: Voorstellen en vraag over 156
« Reactie #2 Gepost op: 28 september 2018, 12:29:58 »
De auto's zijn minimaal 13 jaar oud. En dus zijn er problemen.
De eerste TS-en waren betrouwbaar; vanaf 2000-2001 nogal enthousiaste olie-gebruikers. Een JTS is alleen bruikbaar als hij intensief gemodificeerd is. De V6 is prachtig maar prijzig in onderhoud. De diesels zijn over het algemeen bijzonder betrouwbaar.

Voor alle uitvoeringen geldt: roest aan bodemplaat,dorpels en wielkasten. Goed nakijken voor aankoop! En let op: het feit dat je het niet ziet aan de bodemplaat zegt niets: hij rot van binnenuit.

Maar laat je niet afschrikken: het blijft inderdaad een verbazingwekkend mooi model!
1987: Alfa 33 1.3 rood; 1990: Alfa 33 1.3S Verde Mirto
1991: Alfa 33 1.7 16V Verde Mirto; 1993: Alfa 155 1.7TS Verde Mirto;1996: Alfa 155 1.8TS 8V Nero; 1999: Alfa 156 1.8TS Azzurro Nuvola (nog in bezit)
2004: Alfa 156 1.9JTD 8V Nero (200.000 km in 2 jaar!)

Offline Bredabounce

  • ****
  • Berichten: 363
  • Geslacht: Man
Re: Voorstellen en vraag over 156
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2018, 13:17:54 »
De diesels zijn idd super. (en vanaf 12 tot 15K per jaar aan kilometers nog voordeliger ook).
AR156C#2277
2012 Alfa Romeo 159 2.0 JTDm TI SW Nero
[X] 2010 | 159 1750 TBI TI SW Chiaccio Bianco
[X] 2005 | 156 2.4JTD 20v SW Grigio Luce di Amalfi
[X] 2004 | 156 2.4JTD 20v Grigio Metallico
[X] 2003 | 156 1.9JTD 16v SW Grigio Kafla

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 987
  • Geslacht: Man
Re: Voorstellen en vraag over 156
« Reactie #4 Gepost op: 28 september 2018, 13:55:30 »
Een 156 blijft gewoon een oude Italiaanse auto. Het is vooral een kwestie van geluk hebben, maar het is meer dan bij andere merken vaak goed te zien aan de auto of hij door een liefhebber is gebruikt of als kilometervreter. Dat geeft in principe geen enkele garantie natuurlijk, maar het maakt het soms makkelijker te zien wat voor vlees je in de kuip hebt.

Roest is iets om op te letten inderdaad. Bij benzines is de onderhoudshistorie (distributie!) erg belangrijk. Een Twin Spark of JTS is nogal gevoelig voor een laag oliepeil. Als er een tik in de motor zit weet je genoeg. De V6 is de beste keus, maar ook duur in onderhoud en verbruikt vrij veel benzine. Ben je op zoek naar een laatste type (facelift) met V6, dan kan het lang duren weet ik uit eigen ervaring. Een JTS kan ook een goede optie zijn, maar dan alleen indien er de nodige modificaties zijn uitgevoerd. Anders kan je een hoop interne vervuiling en olieverbruik verwachten. Ook een Twin Spark kan goed zijn, maar die staan eveneens bekend om flink olieverbruik en een korte levensduur van de d-riem.

De diesels zijn inderdaad vrijwel foolproof. Ik heb een 2.4 20v en dat rijdt gewoon super goed. Maar natuurlijk wel een relatief hoge wegenbelasting.
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

Offline peetje155

  • *****
  • Berichten: 759
  • Geslacht: Man
Re: Voorstellen en vraag over 156
« Reactie #5 Gepost op: 01 oktober 2018, 00:12:11 »

Mijn ervaring met de V6 is alleen maar super positief. Het blok is erg sterk en probleemloos, ik heb geen olieverbruik (200.000 km). De distributiewissel is duurder als bij de andere motoren, maar is minder frequent.  En het benzinevervruik, ach, ik vind een verbruik van 1:9 à 1:10 heel netjes, vooral ook vanwege de prestaties die die levert. :thumbsup:
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

Offline Joop

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 2
Re: Voorstellen en vraag over 156
« Reactie #6 Gepost op: 01 oktober 2018, 00:29:36 »
Bedankt allemaal voor de antwoorden!

Ik ga eens kijken wat er op mijn pad komt.
Diesel klinkt het meest betrouwbaar maar zal met de km die ik rijd ( 5 a 10K) niet economisch zijn.
Qua benzine lijkt de V6 busso dus de beste keuze qua betrouwbaarheid.

Ik ga eens goed rondkijken

Groet Joop










 




Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 987
  • Geslacht: Man
Re: Voorstellen en vraag over 156
« Reactie #7 Gepost op: 01 oktober 2018, 10:08:54 »
Veel succes en plezier met je zoektocht!
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

Offline Joep

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
Re: Voorstellen en vraag over 156
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2018, 20:53:56 »
Mijn ervaring met de V6 is alleen maar super positief. Het blok is erg sterk en probleemloos, ik heb geen olieverbruik (200.000 km). De distributiewissel is duurder als bij de andere motoren, maar is minder frequent.  En het benzinevervruik, ach, ik vind een verbruik van 1:9 à 1:10 heel netjes, vooral ook vanwege de prestaties die die levert. :thumbsup:

Helemaal eens met Peet!

Onze V6 staat nu bijna op de 250 dkm en verbruikt geen druppel olie!
Motorisch gezien heb ik er eigenlijk nog geen gedoe mee gehad met uitzondering van een lekker waterpomp laatst, maar ik denk eerder dat de waterpomp bij de vorige distributiewissel niet preventief vervangen is.

@Peet: Ik zag ergens in een eerder topic wat reacties van jou, kan het kloppen dat ik jou nog ken vanuit het ARTC-tijdperk??
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V "il violino di Arese"

Offline Bassie

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 10
Re: Voorstellen en vraag over 156
« Reactie #9 Gepost op: 23 oktober 2018, 17:04:01 »
Ik rijd nu een paar maand een 1.8 156 uit 2/2003 met een ander blok met 161.000 op de teller. Toch 140pk uit een 1.8 en nog aardig vlot en ligt als een huis op de weg. Beter dan mijn vorige auto BMW 3serie ook 2003 en 15.000Euro meer in de nieuwprijs.
1 ding, met de 1.8 zorg altijd voor een flesje 10W60 in de auto.
A: Niet overal verkrijgbaar enkel bij de specialist.
B: De 1.8 lust aardig wat olie, blokje droog, ook de uitlaat en loopt als een zonnentje. Zeker met een vlotte rijstijl moet je de olie goed in de gaten houden, ze lusten gewoon wat. Verder een fijne wagen...
Hou goed de snaar in de gaten op de KM, vervang op tijd. Daar zijn ze ook gevoelig voor. Als je het bij aankoop niet zeker weet gewoon even de snaar en de waterpomp vernieuwen.

Maar hou er wel rekening mee dat je een oudere auto koopt die wat ziektes vertonen. Ik had al een paar standaard kinderziektes.
Ik heb de ring in het stuur die voor de contacten zorgt vervangen, kan even niet op de naam komen.
Achteruit en mistlamp storing (moet ik nog oplossen) Nog een nieuwe kabel doortrekken.
Vrijdag had ik  een lekkende Benzinepomp, gescheurd aan de bovenkant. Morgen een nieuwe ophalen bij de automatrialenzaak en even erin zetten na het werk.
Volgende maand nog een dorpeltje kaalslijpen en even spuiten voordat het doortrekt in het subchassis met de winter water/zand/pekel...

Ook een Dynamo van zo'n auto kan een keer kapot gaan 50Euro voor revisie. Als je zelf wat kan en enig technisch inzicht een beetje kan sleutelen of goedkope sleutelaars in de buurt  hebt kan je redelijk goedkoop rijden. Maar verwacht niet met een 156 2000/2005 probleemloos te rijden.
My 2 cent's.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2018, 17:40:16 door Bassie »

Offline peetje155

  • *****
  • Berichten: 759
  • Geslacht: Man
Re: Voorstellen en vraag over 156
« Reactie #10 Gepost op: 24 oktober 2018, 12:32:28 »
Helemaal eens met Peet!

Onze V6 staat nu bijna op de 250 dkm en verbruikt geen druppel olie!
Motorisch gezien heb ik er eigenlijk nog geen gedoe mee gehad met uitzondering van een lekker waterpomp laatst, maar ik denk eerder dat de waterpomp bij de vorige distributiewissel niet preventief vervangen is.

@Peet: Ik zag ergens in een eerder topic wat reacties van jou, kan het kloppen dat ik jou nog ken vanuit het ARTC-tijdperk??

Hey Joep, informeer voor die krukaspoelie eens bij Goofy hier op t forum.
Zit er dik in dat we elkaar kennen van het ARTC 155, kan je zo niet voor de geest halen, maar ik was aardig actief op forum en aanwezig op meetings e.d....tot ik een ban kreeg. Had over iemand geschreven dat ie nog in de luiers lag te poepen, toen ik al onder auto's lag te sleutelen.  Applaus :rofl: :rofl:

Was Artc31.
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

Offline Joep

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
Re: Voorstellen en vraag over 156
« Reactie #11 Gepost op: 04 november 2018, 14:07:03 »
Ik stuur je even een PB, anders wordt het wel erg offtopic hier..
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V "il violino di Arese"

Offline Alenko1983

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 162
Re: Voorstellen en vraag over 156
« Reactie #12 Gepost op: 26 december 2018, 13:24:24 »
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar mijn ervaring beperkt zich tot tweemaal een 156 met benzine-motor.
De een 1.8 twinspark en de ander 2.5 v6. Twinspark reed soepel, maar geen "trekker" zoals die V6. Daarintegen was de twinspark tikkeltje zuiniger. Vond de Twinspark ook qua geluid minder aanwezig. Dat was wel prettig.
De V6 daarintegen is/was andere koek, koppel en vermogen maar nu achteraf zeg ik niet voor allerdaags. Super onzuinige auto, het maakte niet uit of je op snelweg reed of binnendoor, brandstofmeter stond nooit stil. Ook altijd aanwezig qua geluid, die brul suggereerde dat je een 4liter V8 onder de kap had, terwijl je op snelweg al moeilijk kreeg van een 2.0 tdi.
Vond de Busso ook duur qua onderhoud, heel veel onderdelen waren of zijn bijna niet aan te komen, terwijl het een auto betrof uit 2002/2003. Dit in tegenstelling tot mijn huidige Beierse 'dame', waar je van luttige onderdelenwebshops door de bomen het bos niet meer ziet  ;D

Offline aytac

  • ******
  • Berichten: 2934
  • Geslacht: Man
Re: Voorstellen en vraag over 156
« Reactie #13 Gepost op: 26 december 2018, 23:13:26 »
2.4 jtd (20v) is niet alleen foolproof maar ook een stuk meer sensatie dan een twinspark. Die 50, 100 euro per maand die je eventueel meer betaald (door de belasting. Je betaald ook minder voor verbruik) krijg je ruim vergoed alleen al door die duw die je elke keer in je rug krijgt.
Twinspark is gewoon niet alfa waardig (mijn mening). Een alfa moet een beetje fel zijn. Moet vooruit willen. Geen dooie pier motor met but lagers die springen om kapot te gaan bij het minste of geringste...