Auteur Topic: achteruitrijcamera ingebouwd  (gelezen 413 keer)

Offline Romeer

• Forumbezoeker
  • *
  • 1.9 JTS
achteruitrijcamera ingebouwd
« Gepost op: 20 december 2018, 14:37:56 »
online uit chinesië een achteruitrijcamera besteld, voor nog geen € 25 lag ie in de brievenbus, hoe kunnen ze 't er voor doen....
de camera is gecombineerd met een lampje voor je kentekenplaatverlichting dus da's helemaal mooi. er zitten 8 ledjes in die zorgen voor de nodige verlichting als je achteruit rijdt. de chinesische inbouwhandleiding is -laten we zeggen- wat beknopt maar op internet vond ik een betere. echt rocket science is het nou ook weer niet...
achterbumper er af gehaald, rechter kentekenplaatverlichting er uit gewipt, nieuwe unit incl. camera er in. wel even met een scherp mesje een randje van de bumper aangepast zodat ie er mooi vast inklikt.
de bedrading vanaf de camera heb ik door de achterwand gevoerd (mooi via de doorvoer van de bekabeling van de parkeersensoren). de stroomtoevoer moet je dan vanaf de + van je achteruitrijlichten pakken. in mijn auto was dat het roze draadje; dit kun je vinden in de blokstekker die links onder je hoedenplank onder de bekleding zit (te bereiken via de kofferbak). de aardedraad heb ik ter hoogte van dezelfde blokstekker aan de carrosserie vastgemaakt.
de video-draad (met tulpstekkers) heb ik via de rechterkant van de kofferbak onder de achterbank doorgevoerd en verder onder de rechter dorpelbekleding geduwd en naar voren gebracht. onder het dashboardkastje even 2 moeren losgedraaid zodat het stukje bekleding onder het dashboardkastje loskomt, waardoor je met de draad direct achter je radio uitkomt. tulpstekker inpluggen en op je radio (ik heb een pioneer 2 DIN) en de camera-functie op "aan" zetten.
achterop de pioneer zit een draadje dat gelabeld is met "reverse" en dit dien je aan te sluiten op een rood draadje dat naast de tulpstekker aan de videokabel vast zit. in je kofferbak verbind je het andere uiteinde van ditzelfde rode draadje aan de + vanaf je achteruitrijlamp (het roze draadje dus). hierdoor schakelt je scherm bij het inschakelen van je achteruit meteen over op de camera. de helderheid van je scherm kun je op de radio verder naar wens instellen. ik heb in ieder geval een haarscherp beeld.
koffie verdiend.

« Laatst bewerkt op: 20 december 2018, 21:48:25 door Romeer »

Offline Alfa 147 Ti

• Geslacht: Man
  • Alfa Giulia 2.0 T Super
Re: achteruitrijcamera ingebouwd
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2018, 17:49:27 »
Mooi verhaal.
Wat het ook mag verbruiken, een Alfa moet je gebruiken.

Mijn vorige auto’s
Alfa 159 1750 TBI S.W 90-RNP-2 Alfa 159 2.2 S.W 59-XF-TZ 2007 Alfa 147 43-PN-KG 2004, Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 carburateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini Mayvair 1987.

Offline gerben2

• Geslacht: Man
Re: achteruitrijcamera ingebouwd
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2018, 00:43:09 »
ik wil in mijn 159 ook een achteruitrijcamera, heb geen parkersensoren dus is dit niet direct een overbodige luxe.
zat te twijfelen tussen een camera in de kentekenhouder, maar denk dat het wegwerken van de draadjes dan minder handig is.
dit ziet er wel netjes uit zo.  :thumbsup:
159 1.9 jtdm 16v