Auteur Topic: DIESELGATE draait door  (gelezen 14658 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 955
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #125 Gepost op: 10 november 2018, 01:43:12 »
Diesels van Euro 5 of minder worden verboden in Frankfurt


Frankfurt heeft al een soort toegangsbeperking met zijn Umweltzone en wil het verkeer nu nog meer beperken door tussen februari en september 2019 alle diesels behalve die van de Euro 6-homologatie stapsgewijs uit de stad te bannen.

https://www.autogids.be/autonieuws/ecologie/frankfurt-dieselverbod-euro6-2019.html

Diesels van Euro 5 of minder worden verboden in Frankfurt #1



In Hamburg mogen diesels die de Euro 6-uitstootnorm niet halen niet meer op twee belangrijke verkeersassen van de stad rijden en vanaf januari 2019 mogen diesels die niet minstens Euro 5-conform zijn de hele stad niet meer in. Frankfurt volgt in februari 2019 dat voorbeeld door diesels van voor 2011 (start van Euro 5) te verbannen uit de Europese bankhoofdstad. In september 2019 verstrengt de stad nog en worden alle diesels verboden tenzij ze de Euro 6-norm halen. Het gaat dan over alle diesels die voor 1 september 2015 voor het eerst zijn ingeschreven. Controles gebeuren via het blauwe vignet, als dat tegen dan al beschikbaar is, of op basis van de voertuigdocumenten. Boetes gaan van 20 tot 160 euro.

https://www.hessenschau.de/wirtschaft/was-diesel-fahrer-in-frankfurt-jetzt-wissen-muessen,diesel-fahrverbot-frankfurt-100.html

Urteil über Fahrverbot
Was Diesel-Fahrer in Frankfurt jetzt wissen müssen


Welche Dieselautos sind betroffen?
Ab dem 1. Februar 2019 dürfen in einer noch festzulegenden Zone keine Diesel mehr mit Euro-4-Motoren und älter fahren. Auch Benziner der Klassen Euro 1 und 2 sind betroffen. Ab dem 1. September 2019 gilt dies dann auch für Diesel der Klasse Euro 5.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2018, 01:50:57 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline ScriptMania

  • ******
  • Berichten: 13267
  • Geslacht: Man
  • to be or not to be, what was the question?
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #126 Gepost op: 10 november 2018, 05:22:18 »
Dan ga je toch gewoon niet naar Duitsland, problem solved [emoji38]

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 955
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #127 Gepost op: 15 november 2018, 01:36:45 »
Ook Parijs gaat voor de bijl: oudere diesels geband



Parijs doet er alles aan om binnen de kortste keren een museum te zijn. Nadat de middenklasse werd weggepest, moeten nu ook diesels het veld ruimen.

Dus u dacht lekker met een oude Peugeot-diesel voor een appel en een ei naar Parijs te rijden? Lekker Franse hitjes uit vervlogen tijden luisteren en uitzien naar een romantisch verblijf. Helaas, dat gaat niet door. Diesel zijn weldra verboden in de Franse hoofdstad. Om onduidelijke redenen bejubelt de Parijse burgemeester Anne Hidalgo dat als een Sieg für die Bürger overwinning voor de burger.

Concreet wordt het voor diesels van voor 2001 verboden om vanaf juli 2019 de agglomeratie Parijs binnen te rijden. Dat betekent dus dat niet alleen het centrum verboden terrein is, nee, alles binnen de super-périphérique parisienne is ontoegankelijk. Sla dus op de A86 rondom Parijs niet af richting de hoofdstad met een diesel. Wellicht voor de tijd nog even een bezoekje brengen.

In ieder geval heeft verder doorrijden naar het zuiden ook niet zoveel zin. Franse emissieregels voor fossiele aandrijflijnen zijn al bijzonder streng en dat heeft navolging van Spanje gekregen. Hoe zuidelijker hoe trager, dus de deadlines liggen wat verder weg, wat het nieuws overigens niet beter maakt: 'Spain is considering a ban on sales of diesel and gasoline cars beginning in 2040 to counter climate change'. Nog dit jaar wordt over dit regeringsvoorstel in het parlement gestemd. Dat is niet de opmaat voor strengere emissieregels, het is de stap daarna. Dus ook Spanje zal nog strenger gaan letten op de emissies uit uw auto.

Volgend jaar melden we dat auto's van voor 2020 niet langer worden toegelaten op openbare wegen in de Europese Unie.

Tags: Ca pue de merde, FR, Diesel, Parijs, Spanje
W.J. Hilderink | 14.11.2018 | 17:24

bron: https://www.autobahn.eu/11164/ook-parijs-gaat-voor-de-bijl-oudere-diesels-geband/
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 955
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #128 Gepost op: 21 december 2018, 13:06:29 »
Elke diesel kost ons 15.000 euro door giftig uitlaatgas en fijnstof

Iedere dieselauto berokkent de samenleving door giftige uitlaatgassen en fijnstof bijna 15.000 euro aan gezondheidskosten. Dat becijferen Milieudefensie en Oxford University.

David Bremmer en Marcia Nieuwenhuis 20-12-18, 06:00

bron: https://www.ad.nl/auto/elke-diesel-kost-ons-15-000-euro-door-giftige-uitlaatgas-en-fijnstof~af2e07a9/


Uitlaatgassen van diesel- en benzineauto's kosten de samenleving tientallen miljarden euro's.


Dat auto's slecht voor de gezondheid zijn is al lang bekend. Jaarlijks sterven tussen de 6.700 tot 12.900 mensen prematuur door het decennia lang inademen van vervuilde lucht. Die zorgen voor talloze longkankergevallen, COPD en hartziekten. Bijna 7.000 volwassen en 12.400 kinderen krijgen ieder jaar chronische bronchitis.

Britse wetenschappers van de universiteit van Oxford en die van Bath hebben nu berekend wat al die vieze lucht de samenleving kost. De vervuiling ontstaat doordat stikstofdioxide en fijnstof via de uitlaat de lucht in geblazen wordt. Fijnstof ontstaat verder door slijtage van banden, remmen en de weg.

De onderzoekers komen tot hun schatting door de medische kosten van luchtvervuiling gerelateerde ziekten zoals COPD op te tellen. Ook is aan verloren en door ziekten kwalitatief mindere levensjaren een geldbedrag verbonden.


De ruim 9 miljoen personenwagens en bestelauto's zorgen voor enorme luchtvervuiling, met name de dieselauto's. Ook vrachtwagens en bussen zorgen voor vieze lucht.


Op initiatief van Milieudefensie zijn de uitkomsten vervolgens aangepast aan Nederland. De resultaten liegen er niet om: de ruim 9 miljoen in Nederland rondrijdende auto’s en bestelwagens leveren de maatschappij 50 miljard euro gezondheidsschade op.

Per auto betreft het 4.000 euro over de hele levensduur: veertien jaar voor een personenwagen, tien jaar voor een bestelauto.

Bovengenoemd bedrag is een gemiddelde, met name diesels stoten véél meer giftige dampen uit. Iedere dieselwagen kost de maatschappij liefst 14.700 euro. Ze zijn daarmee verantwoordelijk voor driekwart van de gezondheidskosten, 37,3 miljard euro in totaal.

Benzineauto's leveren ‘slechts’ 1.600 euro schade op, elektrisch auto's zijn met 900 euro per voertuig de beste keus voor de samenleving. Bestelwagens kosten zelfs 16.800 euro. Van alle 8,3 miljoen personenwagens rijden er 1,3 miljoen (16 procent) op vervuilende diesel, van de bestelwagens, vrachtwagens en bussen echter ruim 95 procent.

Ons onderzoek maakt inzichte­lijk hoeveel gezond­heids­scha­de auto's opleveren

-Christian Brand, Oxford University


Werkelijke uitstoot
Volgens onderzoeker Christian Brand van Oxford University zijn de Nederlandse uitkomsten vergelijkbaar met de Britse. ,,De meeste mensen weten dat auto's schadelijke stoffen uitstoten, maar ze realiseren zich niet hoe zorgelijk dat is,” vertelt Brand vanuit Groot-Brittannië. ,,Ons onderzoek maakt dat inzichtelijk.”

Hij legt uit dat in het onderzoek de werkelijke uitstoot is meegenomen en niet de in lab-testen gemeten emissies. Die komen veel lager uit en bleken in 2015 bovendien gemanipuleerd door autofabrikanten als Volkswagen. ,,De werkelijke vervuiling is veel groter.”

De schatting is conservatief, niet alle gezondheidskosten zijn meegenomen. Ook schade aan ecosystemen en de gevolgen van Britse en Nederlandse uitstoot in het buitenland zijn niet verdisconteerd. Lucht trekt zich immers niets van grenzen aan. Schade aan monumentale panden is eveneens niet meegerekend.


Luchtvervuiling in beeld gebracht

Gezondheidswinst

Longarts Hans in 't Veen is content met het onderzoek. ,,Auto's vormen een belangrijke bijdrage aan de luchtvervuiling in Nederland, samen met luchtvaart, scheepvaart en intensieve veehouderij. Iedere verlaging van de uitstoot van giftige uitlaatgassen en fijnstof betekent gezondheidswinst.”

De overheid doet te weinig aan het schoner maken van de lucht

Anne Knol, Milieudefensie

Volgens Milieudefensie blijft de overheid te weinig oog houden voor vieze lucht. Zo hanteert Nederland de lagere EU-normen voor luchtvervuiling en niet de strengere eisen van Wereldgezondheidsorganisatie WHO. ,,De overheid investeert vooral in méér auto’s en wegen,” zegt Anne Knol, campagneleider verkeer.

De belangenclub pleit voor duurzamer vervoer, dat beschikbaar is voor iedereen, zoals een goede OV en fietsinfrastructuur. ,,Sommige mensen zijn afhankelijk van hun auto om ergens te kunnen komen, die moet je een duurzaam alternatief bieden. Wie toch vervuilt, zal eerlijk moeten betalen voor die vervuiling in plaats van de kosten af te wentelen op de maatschappij. Bijvoorbeeld door te betalen voor de kilometers die je rijdt.’’

Milieudefensie stelt dat zelfs forse auto- en brandstofbelastingen de kosten niet dekken die auto's meebrengen.


Bewoners van huizen langs de Amsterdamse ringweg A10 protesteren in 2011 tegen het opheffen van de 80-kilometerzones. © FBF.NL Fotografie

Publieke opinie draait
Longarts In ‘t Veen, specialist in het Rotterdamse Franciscus Gasthuis, ziet de publieke opinie gelukkig langzaam keren. ,,Mede door Milieudefensie, credits voor hen,” zegt de specialist die eind vorig jaar in een brandbrief aan de Tweede Kamer maatregelen vroeg tegen vieze lucht, samen met 170 longartsen. 


https://www.medicalfacts.nl/2017/12/13/169-longartsen-sturen-brandbrief-over-nederlandse-luchtkwaliteit-aan-tweede-kamer/

,,Helaas blijft er een groep Nederlanders met enorme oogkleppen op, die het probleem niet wil zien.”

Ook Britse onderzoeker Brand ziet steeds meer aandacht voor het belang van schone lucht. ,,Luchtvervuiling geldt tegenwoordig als een ernstig maatschappelijk probleem, zeker sinds Dieselgate. Het is een beetje zoals roken in de jaren ‘80 en ‘90. Talloze lokale overheden komen nu met zero emissiezones en verbieden oudere vieze diesels.”

Zelf is hij zich door het onderzoek ook bewuster van het probleem. ,,Ik ben eigenaar van een dieselbusje, dat is de ergste categorie. De volgende keer koop ik een elektrische.”
« Laatst bewerkt op: 21 december 2018, 13:37:05 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 955
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #129 Gepost op: 08 januari 2019, 02:15:56 »
DUITSE DEELSTAAT BADEN-WÜRTTEMBERG KLAAGT VOLKSWAGEN AAN



JAN LEMKES AUTONIEUWS
7 januari 2019 09:04

bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/duitse-deelstaat-baden-wurttemberg-klaagt-volkswagen-aan/


Volkswagen is nog steeds niet af van aanklachten die een gevolg zijn van het in 2015 losgebroken dieselschandaal. Nu is het de Duitse deelstaat Baden-Württemberg die met een aanklacht komt, vanwege de eigen vloot diesels uit de Volkswagen-stal.

Het gaat Baden-Württemberg, de regio waarin onder meer Stuttgart zich bevindt, niet eens zozeer om de extra bijdrage aan de luchtvervuiling die Volkswagen-diesels in de betreffende deelstaat wellicht hebben geleverd. De deelstaat zit Volkswagen vooral achterna vanwege de eigen vloot van Volkswagen-diesels. Volgens de Frankfurter Allgemeine betreft het 1.400 dieselauto’s die in de afgelopen jaren door de deelstaat zijn aangeschaft voor onder meer politiewerk.

Zoals wij allen inmiddels weten, liggen diesels zeker in Duitsland niet meer zo lekker in de markt. Onder meer door de dreiging van zeer strikte milieuzones, waarbij ook actuele diesels het soms moeten ontgelden, zijn diesels nog los van de overlast van de eigenlijke rijbeperkingen rap minder waard geworden. Baden-Württemberg zou van mening zijn dat de belastingbetaler daarmee nodeloos met kosten is opgescheept en sleept Volkswagen daarom voor het gerecht. De bestuurslaag eist een schadevergoeding in de ‘lage tweecijferige miljoenen’, maar noemt geen exact bedrag. Volkswagen wijst alle aantijgingen van de hand en benadrukt dat alle betreffende auto’s gewoon werken, veilig zijn en aan de eisen voldoen.

De aanklacht van Baden-Württemberg werd vorig jaar overigens al aangekondigd.
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

Offline 405T16

  • *****
  • Berichten: 955
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re: DIESELGATE draait door
« Reactie #130 Gepost op: Gisteren om 19:03:43 »
FCA moet sjoemelaantijging afbetalen met 800 miljoen dollar
12 JANUARI 2019 15:39





Twee jaar geleden startte de Amerikaanse overheid ook een onderzoek naar FCA als het gaat om emissiecijfers en hoe de fabrikant deze tot stand brengt. Wijlen Sergio Marchionne speelde toen direct open kaart en stelde dat de firma niet bewust bezig is met het toepassen van software dat voor lagere uitkomsten zorgt. Een mega aanklacht van 4 miljard dollar werd daarom al snel uit de wereld geholpen. Geen praktijken zoals bij VAG dus. In dezelfde periode probeerde ook de Duitse overheid herhaaldelijk de Italiaans-Amerikaanse autobouwer in het beklaagdenbankje te krijgen. Toch komt al die tijd er weinig bovendrijven, als het gaat om fraude. In Wolfsburg was er een stuk meer gaande.

In totaal moet er door Fiat Chrysler Automobiles toch 800 miljoen dollar overgemaakt worden volgens het EPA (Environmental Protection Agency). Boetes en vergoedingen (garanties) moeten er worden betaald. De zogenaamde milieuschade ten koste van de burger moeten worden uitgekeerd aan het EPA, het U.S. Department of Justice (DOJ), California Air Recources Board (CARB) (305 miljoen in totaal). Ook het California Attorney-General (13,5 miljoen) en die van andere staten ontvangen het nodige (72,5 miljoen), evenals de overheidsinstantie Customs and Border Protection (6 miljoen). Daarbij komt ook nog de betaling van 19 miljoen door FCA aan de staat Californië. Ook moet de groep bijdragen aan de installatie van 200.000 katalysatoren reeds verkochte auto’s en zal het 100.000 auto’s terugroepen voor een update van de software op 3.0 V6 diesels van de merken Ram en Jeep. Eigenaren van deze modellen ontvangen zelfs een vergoeding van gemiddeld 2800 dollar.

Daar bovenop komt ook een reuze terugroepactie van FCA voor zo’n 1,6 miljoen auto’s met een Japanse airbag van het reeds failliete Takata. Meerdere autofabrikanten in de wereld kregen hiermee te maken. Omdat deze airbags spontaan konden exploderen zijn er wereldwijd 23 slachtoffers gevallen en vele gewonden. Geen daarvan reeds overigens een auto dat geproduceerd is door FCA.

Gelukkig gaan voor FCA de zaken goed in Amerika en zijn de bovengenoemde lasten nog dragelijk te noemen. Het management van Lingotto en Auburn Hills zegt tevreden te zijn met de overeenkomst naar aanleiding van de emissies-affaire al was het omdat de eis aanvankelijk veel grotere vormen aannam. Verder erkent men dat deze gang van zaken het vertrouwen van de consument kan hebben geschaad.
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI