Auteur Topic: 4/5 cilinders  (gelezen 340 keer)

Offline jametmy

• Forumbezoeker
  • *
  • Geslacht: Man
4/5 cilinders
« Gepost op: 03 januari 2019, 17:33:27 »
Goedemiddag heren,

Inmiddels is het aandrijf as probleem opgelost, maar heb ik inmiddels iets geks aan de hand  ???.
Verleden week liep de auto ineens op 4 of 5 cilinder, in had die 2 of 3 dagen daarvoor net een volle tank gas getankt en gaf de schuld daar aangezien het tankstation de tank aan het leeg tanken was. Ik heb vervolgens de tank op nieuw volgetankt en de dag erna was het probleem geheel weg. Helaas is deze vandaag terug gekomen, aangezien ik nu wel moest doorrijden om thuis te komen heb ik uit kunnen proberen of het probleem zich op benzine ook voordeed, helaas loopt de motor ook hier op 4/5 cilinders. nu vermoed ik dat er ofwel een slechte bougie of een slechte bobine tussen 1 van de cilinders zit. de vorige eigenaar heeft de bougies begin 2018 nog vervangen maar aangezien ik op gas rij kan deze natuurlijk al defect zijn.
nu lees ik op het forum dat ik het eventueel zou kunnen uitlezen, kan iemand mij vertellen of ik hiervoor een OBD2 of een OBD1 modulen hiervoor kan gebruiken en welk programma heb ik hier voor nodig.
Ik heb een ELM327 {OBD2} nog ergens liggen ( is een bleutooth versie).
Kan ik toevallig nog ergens hier op het forum een werkplaats handboek vinden? want als ik onder het inlaatspruitstuk de bougie of bobine moet vervangen moet ik deze dan verwijderen? of is hiervoor een snellere mogelijkheid?

Offline ScriptMania

• to be or not to be, what was the question?
Re: 4/5 cilinders
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2019, 17:55:31 »
Voor het uitlezen https://www.multiecuscan.net/Default.aspx je kunt hem ook eerst uitproberen (de software) al kan dat niet voor alle uitvoeringen.
Op deze website staat ook welke kabel je nodig hebt voor welke auto, maar dan kun je deze link gebruiken https://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=112979.0

Of en hoe je dat doet bij (ik neem aan) een 6 cilinder, ik zou het niet weten.
Maar begin eerst maar met uitlezen.
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2019, 17:56:44 door ScriptMania »

Offline jametmy

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2019, 21:26:49 »
# ScriptMania

ANWB vanavond vroeg erbij laten komen, helaas konden hij de ECU niet uitlezen, werd er niet ingelaten.
Maar heeft met een warmtelaser de achterste cilinder op warmte afgifte kunnen testen en het lijkt erop ( vanaf de distributie kant gezien dat de eerste 2 cilinders onder de inlaat verdeel stuk niet mee werken. deze 2 cilinders (uitlaat spruitstuk) werden niet warmer dan 70 graden terwijl de 3e cilinder boven 130 graden aangaf. zijn vermoede was dat 2 bobines het begeven hebben, misschien zoals hij het vertelde door 2 slechte bougies. Ben daarna nog een uur of 3 bezig geweest om de ECU uit te lezen met mijn OBD2 (BT versie)  via Android app en zelfs met Windows zoals is beschreven in de link die jij in je verhaal meegaf. Helaas kan ik hem ook niet uitlezen, misschien is de oorzaak dat deze auto is geïmporteerd. Maar nu de auto zover is afgekoeld liep deze ineens weer op alles 6 de cilinders. het lijkt erop dat toch de bobines op klappen staan. ik denk dat ik maar gelijk alle 3 de bobines aan die kant en uiteraard alle Bougies in dit blok gelijktijdig ga vervangen.

Heeft iemand nog een 3 goed werkende bobines of weet waar ik deze tegen een redelijke prijs kan halen?
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2019, 21:27:28 door jametmy »

Offline MartinPool

« Reactie #3 Gepost op: 04 januari 2019, 07:29:03 »
Eerst goed kijken, kan je een hoop geld schelen.

Offline jametmy

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 04 januari 2019, 19:35:44 »
@ MartinPool

Is het een bekend probleem dat wanneer de bougie slecht zijn dat dan de bobine bij de 156 dan makkelijk defect raakt?
Ik heb jaren lang lease/ diesel gereden en daarvoor had ik dan wel benzine/ lpg auto's maar dit probleem herken ik geheel niet.
Het probleem van een slechte bougie die een bobine "opblaast"
Vroeger was het vervangen van enkel een de defect bougie al voldoende.
Ik denk dat ik eerst maar de bougies gaat vervangen en dan afwacht of dit het probleem oplost.

Offline MartinPool

« Reactie #5 Gepost op: 05 januari 2019, 13:59:14 »
Weet niet of dit met Alfa Motoren ook werkt maar bij CAT Gasmotoren :

Alarm deviation low cyl. #x : Cylinder temperatuur is 50 graden lager dan normaal.
Bougie vervangen en extender / bobine wisselen met cylinder in zelfde bank (je kunt hem ook door meten).
Starten motor en als nu de cylinder hapert waarmee de bobine is vervangen dan bobine vervangen.
Als zelfde cylinder problemen geeft dan kan er schade zijn aan kop, slechte stekker verbinding, beschadigd harnas.

Bougie is relatief goedkoop en vrij eenvoudig te vervangen, bobine is duurder, cylinder of kabelboom controleren is meer werk.

Offline jametmy

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 06 januari 2019, 14:45:03 »
Bedankt voor de informatie.
Ik denk dat ik enkel de bobine('s) met de voorkant gaat uitwisselen, dan hoef ik niet nogmaals de gehele luchtinlaat box te verwijderen  ;)
Uit voorzorg ook nog de KKL OBD2 besteld. Dan kan ik hem ook nog even uitlezen. Misschien dat de bobine als boosdoener word aangemerkt.

Zodra ik alles binnen heb ga ik sleutelen, word vervolgd
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2019, 13:16:46 door jametmy »

Offline jametmy

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 09 januari 2019, 18:21:59 »
Vandaag de bougies vervangen en gespeeld met de KKL en Multiecuscan, motor loopt nu wel op alle 6 de cilinders maar was koud, ga zo even de bougies inrijden  ;D.
Met de Multiecuscan programma kan ik wel het type motor en de qsytem automaat vinden, helaas kom ik niet verder en kan de auto niet uitlezen. ik vermoed dat ik hem moet registreren.
Heeft iemand ervaring met Multiecuscan ?  Is er misschien iemand die mij kan helpen met dit programma? Of is het toch een kwestie van registreren/ kopen van het programma.
Is er misschien een ander programma (freeware) waarmee je het systeem wel simpel kan uitlezen?

Offline carlosjose

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 09 januari 2019, 18:54:56 »
Vandaag de bougies vervangen en gespeeld met de KKL en Multiecuscan, motor loopt nu wel op alle 6 de cilinders maar was koud, ga zo even de bougies inrijden  ;D.
Met de Multiecuscan programma kan ik wel het type motor en de qsytem automaat vinden, helaas kom ik niet verder en kan de auto niet uitlezen. ik vermoed dat ik hem moet registreren.
Heeft iemand ervaring met Multiecuscan ?  Is er misschien iemand die mij kan helpen met dit programma? Of is het toch een kwestie van registreren/ kopen van het programma.
Is er misschien een ander programma (freeware) waarmee je het systeem wel simpel kan uitlezen?
Gewoon kopen, 50,- incl 1 jaar updates! En anders jerry lid 42 contacten

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline jametmy

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 09 januari 2019, 21:16:58 »
Uurtje getest jammer genoeg nog niet geheel weg, bij stil staan  ( in drive) hobbelt de motor nog een beetje maar zodra je de 1500 toeren heb gehaald loopt de motor weer op alle cilinders.
Vermoed dat er toe nog een bobine niet geheel lekker is, helaas kan ik de auto nog niet uitlezen.

@ Carlosjose is het Jerry of Tjerry, lid 42 ? Ik kan de persoon/ lid niet vinden.
Misschien dat hij een ander programma weet/ Heeft waarmee ik de auto wel kan uitlezen.
In ieder geval alvast bedankt

Word vervolgt.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2019, 23:29:06 door jametmy »

Offline carlosjose

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 09 januari 2019, 21:54:52 »
Het is gewoon ‘jerry lid 42’

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline jametmy

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 09 januari 2019, 23:37:33 »
Thanks

Offline jametmy

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2019, 15:20:38 »
Helaas na diverse ander programma's te hebben geprobeerd vandaag toch MES aangeschaft, maar loopt hier ook tegen een error aan.
Als ik het systeem laat zoeken dan vindt MES netjes het type ontsteking namelijk de Bosch Motronic ME 2.1 (2.5 V6 3.0 V6) ISO Code: FB 86 85 97 F2 en de Gearbox AISIN Q-SystemAutomatic Gearbox met ISO Code: C4 85 83 B9 maar als ik wil connectie krijg ik de error: Invalid ISO Code ISO Identified as Bosch Motronic ME 2.1 (2.5 V6 3.0 V6) Press Y to Continue or Press N to Abort. ALs je Y drukt krijg je onder info het volgende te lezen.
Alfa Romeo 156 2.5 V6 24v
Bosch Motronic ME 2.1 (2.5 V6)
ECU ISO Code: FB 86 85 97 F2
Fiat drawing number 60662326
Hardware number 0261206011
Hardware version 00
Software number 1037356387
Software version 0000
Homologation number xxxxx
ECU programming date 12/06/1996 Vindt ik wel wat vreemd de auto is immers uit 4-2000

Bij errors geheel niets, Parameters  werkt gewoon en het zelfde geld voor graph en actuators.
Kan het zijn dat de errors nu uit gelezen kunnen worden ivm de error melding bij het contact maken "Invalid ISO Code" ?

Heeft iemand als eens zo error gehad en hoe kan ik deze oplossen?

Zoals ik al vertelde heb ik de bogies inmiddels al vervangen maar loopt de motor onregelmatig nadat er een rit mee is gemaakt. Bij een koude of warme motor nadat deze gestart of herstart is heb ik dit niet, enkel als er mee gereden is. De ANWB dacht aan defecte bobines bij de cilinders 1 en 2, bij het vervangen heb ik uitvoorzorg de bobines 1 en 4 uit gewisseld en 2 met 5 en 3 met 6. Dit heb ik gedan zodat ik natuurlijk niet weer de gehele intake moet weghalen. omdat ik de error log niet kan uitlezen of er worden geen errors genoteerd, heb ik inmiddels 3 bobines besteld. Maar ik zou graag toch voordat ik deze gaat vervangen willen weten welke bobine de veroorzaker is, en of dat het inderdaad een bobine is die dit probleem veroorzaakt. Wat ik wel af en toe hoor is een tikkend geluid, net of de vonk ergens anders oversla. Maar het vreemde is dan wel, dat ik dit geluid hoor bij zowel een goed als slecht lopende motor.

Ik heb wat testen bij via de parameters en graph gedraaid, helaas worden deze files niet geaccepteerd om mee te sturen, je kan wel zien dat de rpm niet erge stabiel is na een rit, deze zit dan ineens tussen de 650 en 770 rpm terwijl dit normaal rond de 700 is. Wat mij ook opvalt is dat de buiten (aangezogen) lucht bijna 50 graden is en bij een koude start is dit 15 graden lager, ik weet natuurlijk niet of dit ermee te maken kan hebben. Het kan ook zijn dat de motor ruimte op dat moment is opgewarmd door stationeer te draaien

Heeft iemand nog een idee wat spontaan dit probleem kan veroorzaken?

Offline jametmy

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2019, 12:15:33 »
Vandaag nogmaals met MES uitgelezen, geen foutcodes, heb hem toen met de AlfaOBD (demoversie) uitgelezen, ook hier geen foutmeldingen.
ik kan me twee rede bedenken hoe dit komt 1: de fout word niet geregistreerd veroorzaakt door wat dan ook. 2: ik heb hem per ongeluk gecleard met het uitproberen van diverse programma's. MAAR dan had hij gisteren alle kans om de fout opnieuw te registreren aangezien ik gisteren een langstuk moest rijden en ik het bij stationair draaien van de motor weer het probleem had dat deze in laag toeren op minder cilinders draait.

Kan het niet registeren van de fout door een te lage software komen? nu weet ik niet welke de laatste/ hoogste versie voor deze auto is, iemand een idee. Kan je dit zien aan de software nummer/ versie?

Hieronder het log van de AlfaOBD software, ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen.

Reading faults for: Injection Bosch Motronic ME2.1 (eng. V6 2.5/3.0)

13-1-2019 11:47:11
No faults reported by the unit.

13-1-2019 11:47:33
ISO code: FB868597F2
DEVICE INFO:
Fiat drawing number: 60662326   
Hardware number: 0261206011
Hardware version: 00
Software number: 1037356387
Software version: 0000
Homologation number: xxxxxx
Programming date: 06/12/1996
Engine startup: Allowed
Injection control unit: Programmed
Electronic key: Present
Universal code: Not enabled
Dedicated line: Not present
Odometer, km: 75782,40
Max RPM reached: 0
Number of flash ROM rewrites: 0
Odometer at last rewrite: 0,00 km
Throttle learn results: Correct
Lambda sensor heater: Not active
Fuel pump relay: Not active
Key signal: Present
Clutch pedal: Released
Flash reprogramming voltage: Absent
Throttle learn inhibit: No
Throttle learn status: Not active
Automatic transmission: Present
Conditioner enable request: Not active
Conditioner compressor: Deactivated
Cooling fan 1: Not active
Cooling fan 2: Not active
Throttle learn storage: Performed
Engine startup: Allowed
Injection control unit: Programmed
Electronic key: Present
Universal code: Not enabled
Dedicated line: Not present

« Laatst bewerkt op: 13 januari 2019, 12:16:08 door jametmy »

Offline MartinPool

« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2019, 12:58:15 »
Ik heb de e-learn aangezwengeld :

- Stap 0 en 1 heb je al gedaan (bougies en foutcodes).
- Stap 2 : Check vapour recovery solenoid valve en de injectoren.
- Stap 3 : Bobine aansluiting check, bobine fouten (weet niet of deze te testen zijn ?), potmeter van gaspedaal kalibratie check.
- Stap 4 : Lambda sensor check
- Stap 5 : Alternator
- Stap 6 : Luchttoevoer (filter verstopt)
- Stap 7 : Brandstofdruk
- Stap 8 : Cylinder test (compressie meting).
- Stap 9 : Einde.

Offline jametmy

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2019, 14:24:26 »
Hallo Martin,

In MES heb ik via de Parameters al naar de

Lambda sensor laten kijken deze staat in Closed loop en de heater sensor staat aan.
Volgens MES werken deze correct het zelfde geld voor de Injectoren, ik zal de foto's proberen mee te zenden, wilde eerdere keren niet lukken.

De alternator heb ik in MES ook gecontroleerd deze levert bijna 14 volt.

Luchttoevoer is bijna 14kg/h ( stationeer) ik heb niet het luchtfilter gecontroleerd. wat mij wel opviel is dat wanneer je slang van het filter naar de airbox los haalt is dat overal slangen klemmen aanwezig zijn behalve op het stuk dat in/ over het luchtfilter huis op gaat. Ik weet niet of hier wel of geen slangenklem moet zitten. mijn vermoeden is van wel want de luchtmassa meter zit in het luchtfilterhuis gebouwd. Misschien weet jij of hier een (grote) slangklem behoort te zitten. In ieder geval bij het vervangen van de bougie moest ik de slangen losmaken en deze kwam zonder moeite zo van het filterhuis af zetten. Ik zal het luchtfilter vandaag of morgen even controleren

De Vapour recovery soleniod valve, Kan je deze apart testen? Maar ik heb dit probleem zowel met een volle als bijna lege tank gehad. en ik heb het probleem natuurlijk ook op LPG dan word deze toch bijna uitgesloten? ik weet het niet zeker in de tijd dat ik LPG reed was er geen spraken van LPG injectoren, maar van een verdamper.

De injectoren kan je bij MES via het kopie Actuators 1 voor 1 testen hierbij gaaf het programma geen problemen aan, het zelfde geld voor de brandstofpomp. Het probleem doet is dan ook voornamelijk voor na een rit(je) en dan bij het stilstaan/ stationeer draaien. bij een koude of warme start loopt de motor op alle cilinders, en als je bijvoorbeeld voor het stoplicht stilstaat na een rit(je) en het probleem doet zich voor, dan verdwijnt dit weer als je boven de 1100 toeren komt. dit is zowel op benzine als op LPG.

Bobine aansluitingen heb ik gelijk gecontroleerd met het vervangen van de bougies. hieraan was eigenlijk niets te zien, en dit geld ook voor de kabels, het gene wat ik kon zien ,was alles heel.
De oude bougies zagen erop zicht niet slecht uit, netje grijs, enkel was de electrode wat korte dan de nieuw bougies. ik denk dat ik weer een rit moet maken en dan wederom met de warmte laser op de uitlaatpijp/ spruitstuk de tempraturen moet gaan meten. maar dan moet ik even wachten dat het droog is aangezien ik de bobines van 1,2,3 naar 4,5,6 heb geplaats mocht het probleem nu 4,5,6 dan kan ik deze enkel van onder meten ivm het hitteschild op het spruitstuk. Testen vanuit MES heeft geen enkel zin want op die testen te kunnen draaien kan de motor niet draaien. Het is jammer dat je vanuit MES niet kan testen (of ik heb het nog niet gevonden) terwijl de motor draait  en je de injectoren/ bobines direct kan uitlezen, is er een programma die dit wel kan? Of is mijn Alfa gewoon te oud en heeft deze geen sensoren die deze plekken controleren? OF heeft dit met de software die in de ECU zit te maken? Kan mijn ECU een nieuwere software versie krijgen?

Offline jametmy

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #16 Gepost op: Gisteren om 21:41:43 »
Bobines vandaag binnen en vervangen, motor loopt weer constant op 6 cilinders  party .
Welke nu de boosdoener is of zijn ben ik niet achter gekomen, heb alle 3 (4,5,6 voorheen 1,2 en cilinder 3) bobines maar vervangen.
Vermoed dat de enige manier is, de bobines 1 voor 1 terugzetten en kijken wat deze doet. Misschien als het mooi weer is ;)
waarom ik geen error in het log krijg is me dan ook een raadsel, en een dure aangelegenheid :'( Zou dit misschien toch aan de hoogte van de software van de ECU liggen?
Kan de ECU en software update krijgen?

Motor loopt nu enkel nog op LPG een beetje onrustig maar dit kan aan de LPG pomp liggen, deze is niet meer geheel nieuw meer( Duidelijk hoorbaar) en heeft keuren op het toerental vlak.
Eerst maar een Vialle LPG Diagnose Kabel inclusief software bestellen dan kan ik deze ook verder uitlezen.

Zo te zien is en blijft het nog even een hobbyen aan de auto, een geluk dat er geen spatje roest op de auto te vinden is, waarschijnlijk had ik dan al eerder de handdoek in de ring gegooid :)

« Laatst bewerkt op: Gisteren om 21:41:57 door jametmy »