Auteur Topic: Het Alfa virus heeft weer toegeslagen  (gelezen 1688 keer)

Offline Busso

• Forumbezoeker
  • *
  • Geslacht: Man
Het Alfa virus heeft weer toegeslagen
« Gepost op: 06 januari 2019, 09:17:55 »
Na een aantal jaren Alfaloos te zijn geweest staan er nu weer 2 Alfa's voor de deur. Sinds gisteren ook de rode GTA. We zijn zo blij als een kind  loveyou.  Afgelopen jaren in een BMW 325 en een Mini Cooper S Works gereden. Leuke rijdersauto's maar geen auto's waar je hart sneller van gaat kloppen.

Ik hoop dat we met de GTA iets meer gelukt hebben dan met de 159 TBI. Er zijn veel "dingetjes" mis met de 159 (half werkende achterruitverwarming, stoelverwarming kapot, skirts die uit elkaar vallen, motorstoring en waarschijnlijk ook last van versleten versnellingsbaklagers tja die GM M32 bak ...)  Dus voorlopig wel even lekker bezig.

Ik ben 55 jaar en woon in de gemeente Utrechtse Heuvelrug.

« Laatst bewerkt op: 06 januari 2019, 09:31:16 door Busso »

Offline Osenga

• lid #378
Re: Het Alfa virus heeft weer toegeslagen
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2019, 10:21:25 »
Damn wat een fijne set :italoflag: Lekker genieten van die busso, busso! ;D
2011 -          AR 156 2.4 20V JTD berlina (2004)
2004 - 2011: AR 1.9JTD (1999) Squadra MAX - Bleedvalve - WMI
2011 - 2016  AR 146 1.4 TS (2000)

Jeremy Clarkson: "You cannot be a true petrol-head until you've owned an Alfa"  - "Alfa's are for nice people"

Offline Busso

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2019, 12:17:22 »
Damn wat een fijne set :italoflag: Lekker genieten van die busso, busso! ;D

Dank wel! Dat gaan we zeker doen. Het is nu al genieten van de 159 die door Squadra onderhanden is genomen.  Afgelopen weken een trekhaak gemonteerd. Dat was een flinke klus maar hij zit er mooi onzichtbaar onder.

Offline w!ms

• 156 V6, 147 GTA, 75 TS
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2019, 13:32:59 »
* kijkt eerst even in de schuur...., ah, hij staat er nog...*
Welkom Busso en veel plezier met de gta en de tbi. Al heb je daar wel wat trammelant mee.
Heb precies dezelfde gta, zelfde velgen zelfs, alleen zijn de mijne zwart. Uiteraard ;)
Rijden met gta is feestje, grijnstrekker eersteklas. En ja, er moet weleens wat vervangen worden, maar die dingen zijn ook rond de 15, 16 jaar uod.

groetz, w!ms

Offline Busso

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 06 januari 2019, 20:29:55 »
* kijkt eerst even in de schuur...., ah, hij staat er nog...*
Welkom Busso en veel plezier met de gta en de tbi. Al heb je daar wel wat trammelant mee.
Heb precies dezelfde gta, zelfde velgen zelfs, alleen zijn de mijne zwart. Uiteraard ;)
Rijden met gta is feestje, grijnstrekker eersteklas. En ja, er moet weleens wat vervangen worden, maar die dingen zijn ook rond de 15, 16 jaar uod.

groetz, w!ms

Haha Ik wilde graag een rode en met deze velgen. Als de voorbanden aan vervanging toe zijn laat ik de velgen opknappen en ze donkerder spuiten of poedercoaten. Ik denk aan dezelfde grijze kleur als de 159 TI velgen.
Ik wil zeer binnenkort het koelsysteem verversen. Het druktankje is erg vies. Welke koelvloeistof moet ik nemen? Ik dacht even aan reinigen maar ik wil geen agressieve middeltjes gebruiken.

Overigens staat hij voorlopig in de garage. Ik wil eerst de mini cooper s verkopen. Heb ik mooi de tijd wat aandacht aan de GTA te geven.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2019, 20:31:35 door Busso »

Offline Alfa 147 Ti

• Alfa Giulia 2.0 T Super
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2019, 21:03:43 »
Prachtig.
Wat het ook mag verbruiken, een Alfa moet je gebruiken.

Mijn vorige auto’s
Alfa 159 1750 TBI S.W 90-RNP-2 Alfa 159 2.2 S.W 59-XF-TZ 2007 Alfa 147 43-PN-KG 2004, Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 carburateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini Mayvair 1987.

Offline peetje155

« Reactie #6 Gepost op: 08 januari 2019, 01:02:17 »
 loveyou bighug Schitterend. :italoflag:
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

Offline aldra

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 08 januari 2019, 11:38:34 »
Wat een mooi exemplaar!  loveyou
Huidige auto: 156 2.5 V6 Pre Facelift
Oude auto: 147 1.6TS

Offline Busso

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 08 januari 2019, 21:18:46 »
Dank jullie wel  :italoflag:  Ik ben er ook erg blij mee. Juiste kleur met zwart interieur, juiste wielen, xenon, schroefset, cambercorrectie, 330 remmen, Bose, origineel open dak. Bodem gezien zijn leeftijd in goede staat. Hier en daar een beetje vliegroest. Ik vind de kwaliteit van de carrosserie van de 147 zonder meer goed.

Binnenkort als eerste een nieuwe distributieriem en ik hoop dat met de klepdekselpakkingen de olielekkage een stuk minder wordt. Op termijn misschien een andere achterdemper en ik zou een mooi sportstuur wel gaaf vinden.  Het standaard stuur past niet echt bij een GTA.
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2019, 21:23:10 door Busso »

Offline ArjanB

• 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
« Reactie #9 Gepost op: 08 januari 2019, 21:58:09 »
Welkom!
Combinatie 1750TBi en GTA is fijn  fruyt1
En een 147GTA is zo dik. Hele mooie heb jij!
In mijn geval hebben ze allebei zelfde vermogen 260pk (159 heeft andere turbo en wat minder vermogen), maar karakter en beleving van de GTA is heel anders, dat zul jij ook wel vinden.
Zo verslavend!
Jammer dat onderdelen een dingetje aan het worden is voor een GTA, maar zolang het niet je enige vervoer is komt dat ook goed.

Andere demper is zeker aanrader  loveyou, en Q2 ook (maar dat is tegenwoordig erg kostbaar), welke schroefset heb jij?
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2019, 21:58:43 door ArjanB »
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline Tim Auto Zagato

• Auto Zagato
« Reactie #10 Gepost op: 08 januari 2019, 22:14:00 »
Een Quaife is beter te betalen en heb ik op voorraad👍
AR156C#2088 - mijn PP
gereden;  33 1,5 QV,  145 1,8 16V,  145 1,8 16V Turbo, 156 VMR25,156 1.8 SW, Grande Punto, 156 Gta Selespeed.

Offline Busso

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 08 januari 2019, 22:26:11 »
Welkom!
Combinatie 1750TBi en GTA is fijn  fruyt1
En een 147GTA is zo dik. Hele mooie heb jij!
In mijn geval hebben ze allebei zelfde vermogen 260pk (159 heeft andere turbo en wat minder vermogen), maar karakter en beleving van de GTA is heel anders, dat zul jij ook wel vinden.
Zo verslavend!
Jammer dat onderdelen een dingetje aan het worden is voor een GTA, maar zolang het niet je enige vervoer is komt dat ook goed.

Andere demper is zeker aanrader  loveyou, en Q2 ook (maar dat is tegenwoordig erg kostbaar), welke schroefset heb jij?

Er zit een AST schroefset onder. Ik moet nog gaan ervaren hoe dat rijdt. De proefrit was te kort om een goede indruk te krijgen. Je kan de hardheid ook instellen. Ohh Q2 stond ook nog op mijn wensenlijstje mocht de bak er een keer onderuit moeten.

Ik vind de 159 zeer comfortabel,  prima reisauto maar geen echte rijdersauto. Snel genoeg met de squadrachip.

Offline Busso

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 02 februari 2019, 09:09:53 »
Gisteren de GTA weer opgehaald bij Martijn met een nieuwe distributieriem. Helaas was één van de nokkenassen ingesleten dus die moest ook worden vervangen. Nu kunnen we eindelijk met de GTA gaan rijden. De terugweg naar huis geen radio aan en lekker genieten van de Busso  :yes!

Komende weken: remolie verversen, motorolie verversen, uitlaatpakkingen nalopen en op zoek naar een goed adresje in de buurt van Amersfoort/Utrecht om de velgen te laten opknappen. De voorbanden hebben te weinig profiel dus dan direct de velgen ook maar aanpakken.

« Laatst bewerkt op: 02 februari 2019, 09:10:37 door Busso »

Offline Busso

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 02 februari 2019, 13:39:51 »
De pret was niet van lange duur.  Melding "onvoldoende oliedruk". Oliepeil = oke. Dus maar de ANWB gebeld omdat ik geen risico wil nemen. Die kon natuurlijk weinig dus nu wachten op een oprijwagen van de ANWB die mij dan naar huis brengt   :(

UPDATE:  Intussen staat de GTA thuis in de garage. Nu wil ik natuurlijk wel graag weten wat er loos is. Als eerste wil ik de oliedruksensor en bekabeling controleren.  Intussen met de zoekfunctie gevonden waar de sensor zit. Inderdaad naast het oliefilter. Ik las iets over resetten van een de melding.

« Laatst bewerkt op: 02 februari 2019, 15:14:57 door Busso »

Offline Arcblizz

• Nil volentibus arduum
« Reactie #14 Gepost op: 02 februari 2019, 15:44:45 »
even met een mechanisch metertje je druk meten.
AR156C#1830 - mijn PP
www.freddycane.com
Ex GT 3.2v6 met Madeno onderstel en Madeno getuned, CsC duplex.
Huidig Jeep Compass 4x4

Offline Busso

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 02 februari 2019, 16:37:34 »
even met een mechanisch metertje je druk meten.

Ik zag dit stekkertje losbungelen en de kabel aan de stekker loopt naar beneden richting oliefilter dus had ik het vermoeden dat het wel eens de kabel van de oliedruksensor zou kunnen zijn.

Zoals je kan zien is een stukje afgebroken dat ervoor zorgt dat de stekkerverbinding geborgd zit. Ik heb de stekker vastgezet met een tie wrap en de storing gereset. Probleem opgelost geen foutmelding meer :D  Op termijn wil ik wel een betrouwbaardere stekkerverbinding.
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2019, 16:44:00 door Busso »

Offline peetje155

« Reactie #16 Gepost op: 02 februari 2019, 20:51:17 »

Fijn opgelost, maar had dat niet door de WW geconstateerd kunnen worden? v6tech1
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

Offline ArjanB

« Reactie #17 Gepost op: 03 februari 2019, 16:23:30 »
Fijn dat het slechts de stekker is en niet iets ernstigs.
Rij je er met de pekel in de winter mee door?

Offline Busso

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 04 februari 2019, 07:40:47 »
Rij je er met de pekel in de winter mee door?

Zo min mogelijk maar soms heb ik een tweede auto nodig. 

Offline Don F.

• http://www.powergymdeplank.be/
« Reactie #19 Gepost op: 08 februari 2019, 19:33:54 »
Mooie wagen! Wordt eens tijd voor een Busso Meeting?! Zal dit voorjaar wel eens wat posten voor een meeting hier in het zuiden/drielandenpunt. Ken de wat minder toeristische wegen en wel wat leuke stopplaatsen :italoflag:
http://www.powergymdeplank.be/

La mia nuova bellezza!

Offline aldra

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 10 februari 2019, 21:32:08 »
Mooie wagen! Wordt eens tijd voor een Busso Meeting?! Zal dit voorjaar wel eens wat posten voor een meeting hier in het zuiden/drielandenpunt. Ken de wat minder toeristische wegen en wel wat leuke stopplaatsen :italoflag:

Zo dat zou zeker een gave meeting zijn! Zijn de mensen met een 2.5 V6 ook welkom?   ;D

Offline Don F.

• http://www.powergymdeplank.be/
« Reactie #21 Gepost op: 11 februari 2019, 07:58:14 »
Iedereen is uiteraard welkom :italoflag: Maken we toch 3 aparte parkeerplekken, 1 voor de busso's, 1 voor de rest van de benzines en 1 voor de diesels. Een dieselblok naast een Bussoblok is geen gezicht natuurlijk..... :-X ;D :P

Just kidding :)
http://www.powergymdeplank.be/

La mia nuova bellezza!

Offline aldra

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 19 februari 2019, 11:56:18 »
Iedereen is uiteraard welkom :italoflag: Maken we toch 3 aparte parkeerplekken, 1 voor de busso's, 1 voor de rest van de benzines en 1 voor de diesels. Een dieselblok naast een Bussoblok is geen gezicht natuurlijk..... :-X ;D :P

Just kidding :)

haha gelukkig ;D
Zullen we dan een aantal datums prikken en dan kijken welke het meest gunstige is voor mensen.

Offline Busso

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 09 maart 2019, 17:36:17 »
    Weer eens tijd voor een update van de GTA. Intussen de nodige zaken vervangen:
    - Distributieriem, waterpomp, klepdekselpakkingen en 1 nokkenas vervangen bij Martijn
    - Wielkuip RV
    - Expansietankje en nieuwe koelvloeistof
    - Uitlaatpakkingen
    - Deurgreep links vervangen
    - Olie en filter vervangen
    - Bakolie gecontroleerd
    - Plakkerig rubberlaagje van de raambediening links verwijderd
    - Multiriem, spanrol en meelooprollen vervangen

Nog te doen (in volgorde):
    - Aandrijfashoes binnenzijde rechts gescheurd. Dun rubber hoesje dus ik vermoed dat er nu geen originele op zit. Zit met een tiewrap vast ??? Imbusbouten lijken verprutst dus duimen dat ik ze los krijg
    - Remolie verversen
    - Na 4 pogingen koplamp links voor nog steeds niet vochtvrij en de xenon reflector is dof. Vraag staat uit bij een verchroombedrijf voor de reflector. Nog geen antwoord. Vochtprobleem wordt verder zoeken. 2e hands koplamp is geen optie omdat Xenon niet is te vinden en nieuw kost 1000,= euro.  Ik ben trouwens erg tevreden over de kwaliteit van de xenonlampen. Ze geven een bak licht, veel meer dan de originele xenonlampen van de 159.
    - Stuurbediening weer werkend maken. Module tussen bediening en pioneer dubbeldinradio mogelijk defect
    - Spuiten of poedercoaten velgen in of zilver of grigio titanio en voorzijde Michelin pilotsport banden monteren. Velgen in originele kleur passen mooi bij de deurgrepen maar grigio titanio vind ik een erg mooie kleur dus ben er nog niet uit.
    - Nieuw einddemper en tussenpijp.  Waarschijnlijk CSC.
    - In de zomer anti roest behandeling bodemplaat onder de achterbank
    - Paneel in de hemel voor het schuifdak ontbreekt. Gelukkig andere gevonden bij A37. Waarschijnlijk moet de hemel eruit om het paneel te kunnen plaatsen. Mooi zomerklusje. Bij warm weer breken alle bevestigingsclips minder snel af.
    [/list]
    « Laatst bewerkt op: 09 maart 2019, 17:51:28 door Busso »

Offline ArjanB

« Reactie #24 Gepost op: 09 maart 2019, 23:07:32 »
    Goed bezig!
    Hemel eruit is wel een werkje hoor. Ik heb het ook eens gedaan, ben er uren mee bezig geweest...echt alles moet los, tot een met de cd- wisselaar in de koffer aan toe.