Auteur Topic: 156 V6 onrustig stationair  (gelezen 353 keer)

Offline aldra

• Forumbezoeker
  • *
156 V6 onrustig stationair
« Gepost op: 07 april 2019, 01:38:19 »
Hallo Forumleden :)

Al een poosje loopt mijn 156 2.5 CF2 onrustig stationair.
Bij uitlezen kwam tevoorschijn dat de Gaspedaalsensor een foutmelding gaf en de Lambda.
Verbruik was ook zeer slecht maar door het vervangen van de Lambda is dat weer voor een groot deel hersteld.
Het toerental schommelt niet aanzienlijk veel. De naald beweegt stationair zo nu en dan een klein beetje, ik denk echt maar 20 a 30tpm. Als je naar het uitlaatgeluid luistert dan klinkt alsof de riem van tijd is versprongen. Is dit mogelijk?

Overigens stottert de auto niet bij vol gas optrekken en ik heb geen merkbaar vermogensverlies.

De afdekkap van de distributieriem heb ik verwijderd en de riem geïnspecteerd. Echter zag dat er allemaal goed uit. Hij in december 2016 vervangen en heeft nu 50.000km gelopen.
Verder heb ik de bougies vervangen zo’n 10.000km geleden (originele NGK bougies), de luchtmassameter is vervangen (Meat & Doria) en de olie+filter wissel ik elke 10.000km.

Olieverbruik is bijna verwaarloosbaar, ik hoef hem niet bij te vullen tussen de oliewissels in. Koelvloeistofverbruik is nul.
De kleppendekselpakking is kurkdroog, nergens een druppel olie te bekennen. 
Ik heb ook een rooktest gedaan en de plekken waar een vacuumlek was heb ik verholpen.
Flesje injector cleaner bij de tank gedaan heeft ook geen verschil gemaakt.

Compressie moet ik nog meten, maar ik moet dan nog een compressiemeter aanschaffen. Die heb ik nog niet in het bezit.
Ik heb de gaspedaalsensor connectoren gereinigd achter mijn dashboardkastje en het lijkt alsof die storing er voorlopig uit is.

Het aparte is wel als ik een lange tijd op de snelweg heb gereden en dan de auto stationair laat draaien dan loopt hij normaal. Echter na enige tijd loopt hij weer onrustig.

Nou heb ik hem weer laten uitlezen en de lambda blijft maar terugkomen met een foutcode. Heb ik dan een foutieve lambda gehad?

Waar zou het probleem zich kunnen bevinden?

- Dingen die ik nog ga doen binnenkort  -

* Injectoren Ultrasoon reinigen
* Compressie meten

Alvast bedankt
« Laatst bewerkt op: 07 april 2019, 01:43:14 door aldra »
Huidige auto: 156 2.5 V6 Pre Facelift
Oude auto: 147 1.6TS

Offline MartinPool

• Geslacht: Man
Re: 156 V6 onrustig stationair
« Reactie #1 Gepost op: 07 april 2019, 09:45:38 »
Onrustig doel je dan op nerveus of echt hakketakken.
De mijne houd er niet van om koud te lang stationair te lopen, ze wil er graag vandoor.

Heb je al nagemeten wat je lambdasensor doet, en wanneer de storing plaatst vind.
Als die storingen blijft geven ?

Offline aldra

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 07 april 2019, 20:10:35 »
Lambda kan ik dus niet meten. Verder ben ik naar de garage geweest en die kon hem ook niet goed uitlezen. Hij kon alleen de Motronic 3.1 uitlezen, de 2.1 stond niet in het programma..  :-\
Nou heb ik wel een VAG K-Line kabel besteld maar dat duurt nog een paar weken tot ik hem binnen heb.
Verder heb ik ook geen uitleessoftware daarvoor momenteel. Misschien toch maar MES (MultiEcuScan) aanschaffen.

Als ik het uitlaat geluid moet beschrijven dan klinkt het een beetje als dit filmpje, brr brr brr brr https://www.youtube.com/watch?v=3_DBoXEYqwg

Bij cold start loopt hij perfect totdat hij warm wordt.

Onrustig doel je dan op nerveus of echt hakketakken.
De mijne houd er niet van om koud te lang stationair te lopen, ze wil er graag vandoor.

Heb je al nagemeten wat je lambdasensor doet, en wanneer de storing plaatst vind.
Als die storingen blijft geven ?

Online katuut

• Moderator
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
« Reactie #3 Gepost op: 07 april 2019, 20:21:46 »
Lijkt me meer valse lucht oid...
Last hebbend van detaildiarree

Offline aldra

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 07 april 2019, 22:39:42 »
Daar heb ik al naar gekeken, vacuumlek is niet meer aanwezig.

Offline Franssie

« Reactie #5 Gepost op: 09 april 2019, 07:34:25 »
probeer eens een originele(bosch) luchtmassa meter, met immitatie dingen vaak dit soort rare dingen gezien

Offline GTfour

« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2019, 10:20:41 »
Ik was van het onregelmatige stationair lopen af, nadat ik alle bougies vervangen had.