Auteur Topic: Super 98 ipv Euro 95  (gelezen 693 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rvharten

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 12
Super 98 ipv Euro 95
« Gepost op: 13 juli 2018, 13:08:17 »
Beste,
Komende vakantie richting Frankrijk.
Zag echter dat mijn 159 2.2 geen E10 slikt.
Kan ik gewoon Super 98 (plus) tanken indien geen Euro 95 beschikbaar is?

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2731
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Super 98 ipv Euro 95
« Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2018, 13:24:38 »
Je kan altijd 98 tanken. En idd, deze brandstof heeft een hogere klopvastheid, en heeft idd niet een dermate 'bio' invloed in zich als de E10.

E10 zal je auto ook goed op lopen, allen kan het zijn dat met de tijd rubber  ( b.v. slangen ) aangetast worden.
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 197
Re: Super 98 ipv Euro 95
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2019, 10:18:50 »
Je kan altijd 98 tanken. En idd, deze brandstof heeft een hogere klopvastheid, en heeft idd niet een dermate 'bio' invloed in zich als de E10.

E10 zal je auto ook goed op lopen, allen kan het zijn dat met de tijd rubber  ( b.v. slangen ) aangetast worden.

Uit een duur-test van de ANWB blijkt dat een E10 ongeschikte auto tot 7.000 km zonder aantasting kan werken. Echte problemen ontstonden pas na nog eens 20.000 km.

Zie : https://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10

Offline shoppy

  • Beheerder
  • *
  • Berichten: 7029
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
Re: Super 98 ipv Euro 95
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2019, 10:35:36 »
Uit een duur-test van de ANWB blijkt dat een E10 ongeschikte auto tot 7.000 km zonder aantasting kan werken. Echte problemen ontstonden pas na nog eens 20.000 km.

Zie : https://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10

Het heeft te maken met de inwerking van ethanol op je leidingen (e.d.).
De duurtest spreekt alleen over kilometers maar iet over tijd dat de vloeistof in het systeem zit.

Wanneer je een paar keer E10 moet tanken gaat het dus bij een ongeschikte auto meer om de periode dat je die vloeistof rijdt dan de kilometers aangezien er pas na 20.000 km problemen ontstonden.
Wat die problemen dan zijn wordt weer niet zichtbaar want de hele duurtest is pleite ghehe.

Voor een ritje door Frankrijk is er dus geen vuiltje aan de lucht.
Overigens za de auto op 98 een stukje beter rijden dn 95 (ook leuk om eens te proberen).

ik test dit eens met een vriend (Saab 2.4 Turbo) die ik met de Spider op 95 net niet niet kon bijhouden maar met 98 wel.
(Vond hij niet leuk, ikke wel).
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 197
Re: Super 98 ipv Euro 95
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2019, 10:47:08 »
Wat die problemen dan zijn wordt weer niet zichtbaar want de hele duurtest is pleite ghehe.

Het maakt inderdaad ook uit hoe lang de E10 erin zit. Naast dat ethanol kunststof aantast is het ook water-aantrekkend (hygroscopisch).
De link naar de ANWB duurtest werkt inderdaad niet meer maar de problemen zijn op andere sites nog terug te lezen:

"De agressieve ethanol (alcohol) uit de brandstof heeft ervoor gezorgd dat het aluminium is aangetast. Hierdoor is plotseling een gat ontstaan in de hogedrukbrandstofpomp. Door het ontstane gat spoot de benzine door de motorruimte."

Bron : http://www.autoleasewereld.nl/nieuws/1/4324-anwb__schade_aan_auto_door_e10_brandstof
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2019, 10:47:23 door BrianL »