Auteur Topic: Alfa 156 SW 2.4 20v JTD met Ti-spullen  (gelezen 360 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 987
  • Geslacht: Man
Alfa 156 SW 2.4 20v JTD met Ti-spullen
« Gepost op: 04 februari 2019, 09:37:02 »
Keurige 156 SW Ti 2.4 20v JTD uit 2004 met inmiddels 285.xxx km op de teller. Zelf geïmporteerd 5 jaar geleden en tussentijds nog even een jaartje aan iemand anders verkocht. Toch maar weer teruggekocht omdat het zon fijn ding is! In de loop der tijd door mij flink aangepakt en sneller gemaakt. Maar ik maak er veel te weinig gebruik van om de meerprijs van een diesel te verantwoorden, dus ga ik nu toch met pijn in het hart afscheid nemen.

De goodies:
- dikke 2.4 20v
- front mount intercooler en op maat gemaakt (siliconen en alu) inlaattraject
- EGR en smoorklep doei
- volledig RVS uitlaat met delen van Ragazzon, JTD Performance en Fox, katloos en alleen een (absorptie)einddemper
- water-methanol injectie van Snow Performance
- hele fijne software van JTD-Performance waardoor er geschat zo'n 240 pk en ruim 500 Nm in zit
- Ti-interieur en glad dashboard, zonder die lelijke ribbels/puntjes, zwart hemeltje en panelen
- GT stuurwiel (vond ik mooier dan het Ti-exemplaar)
- Bose speakers en eventueel los een originele Bose sub met stekker
- originele radio met navi (streepjes in beeld) en CD-wisselaar achterin
- schuifdak welke geheel lekvrij is
- origineel Xenon met automatische hoogteverstelling
- 17" GT3.2 Toora-velgen met goede Pirelli's in de maat 225/45 17
- verstelbare OMP veerpootbrug voor
- GTA veren, schokdempers en stabilisator voor
- Bilstein B6 schokdempers, Eibach veren en Eibach stabi achter
- Eibach stabi en Bilstein B6 dempers (gebruikt) ongemonteerd erbij
- warmtebehandelde en gegroefde Brembo's met SP2000 blokken
- nog vele andere onderdelen beschikbaar

Onderhoud is altijd goed gedaan, door specialist en door mijzelf. O.a. het volgende:
- koppeling en vliegwiel bij 240dkm gedaan (2016)
- distributie en multiriem bij 255dkm gedaan (2017)
- recent onderstel voor en achter aangepakt met nieuwe draagarmen boven en onder en reactiearmen achter en stabilisatorlinkjes voor en achter en uitgelijnd bij 270 dkm (2018)
- wiellagers LV, RV en RA vervangen (2018)
- aandrijfas rechts vervangen bij 279 dkm (2018)
- APK tot 28 augustus 2019

Natuurlijk, zoals zo vaak met oudere Alfa\'s is hij niet perfect. Ik ben zelf een perfectionist maar ben nog niet overal aan toegekomen. Zo zitten er het en der wat kleine krasjes in de lak, hebben de koplampen wat doffe stukjes in het glas, heeft de voorbumper en motorkap een beetje steenslag en is de achterbumper niet zo mooi meer. Vervangende achterbumper zit erbij, moet nog wel in kleur. Het huidige mankement is een trilling onder bepaalde omstandigheden welke nog niet opgehelderd is. Deze komt en gaat, er is onderzoek naar gedaan maar nog niets gevonden, ondanks allerlei vervangen onderdelen. In het ergste geval is het de versnellingsbak. Een vervangende bak is beschikbaar en mag met de auto mee (maar ligt wel elders). Hij schakelt overigens als een zonnetje. Gisteren is de aircopomp ineens herrie gaan maken, klinkt als kapotte lagers. Reservepomp aanwezig en mag met de auto mee.

Verder is het een hele nette auto die nog lang mee kan gaan. Roest is er niet veel. De bodem heeft vliegroest en dat zou aangepakt mogen worden om het geheel goed te conserveren. Maar hij is zeker niet rot. Zoals gezegd zijn er vele onderdelen beschikbaar van een sloopauto, waaronder ook wat originele delen zoals uitlaat en inlaat. Overname van een deel of alles is bespreekbaar.

Het valt me zwaar deze fantastische auto weg te doen. Ik heb hem zelf dus ruim 5 jaar geleden uit Duitsland gehaald en heb hem tussentijds ook nog een jaar verkocht gehad aan iemand waarvan ik hem later weer terugkocht omdat ik de auto miste. Nu is het tijd om definitief afscheid te nemen en ondanks dat ik er de laatste tijd veel geld in heb geïnvesteerd moet het toch maar gebeuren. Het heeft echter geen haast.

Prijs: € 2000.















« Laatst bewerkt op: 04 februari 2019, 09:40:43 door Martijn_vK »
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 987
  • Geslacht: Man
Re: Alfa 156 SW 2.4 20v JTD met Ti-spullen
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2019, 12:54:35 »
En verkocht!
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1407
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
Re: Alfa 156 SW 2.4 20v JTD met Ti-spullen
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2019, 13:02:42 »
Jóh?!

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 987
  • Geslacht: Man
Re: Alfa 156 SW 2.4 20v JTD met Ti-spullen
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2019, 10:44:36 »
Ja, het idee speelde al een tijdje om de auto eruit te doen. Ik werk in het centrum van Arnhem en de milieuzone daar is al voor de daadwerkelijke invoer ervan alweer aangescherpt zodat ik mijn 20v niet meer bij het werk mag parkeren zonder € 95 toeslag per keer. En omdat een diesel voor mij gewoon niet rendabel is en dus puur hobby, ga ik die hobbycentjes gewoon lekker in iets anders steken.

Heb nu voor de komende zomer een Italiaanse Peugeot gekocht, waar het dakkie vanaf kan 8) en tzt haal ik een keer een GT 3.2, als ik een mooie kan vinden.
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

Offline Osenga

  • ******
  • Berichten: 1155
  • Geslacht: Man
  • lid #378
Re: Alfa 156 SW 2.4 20v JTD met Ti-spullen
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2019, 20:41:52 »
Jammer Martijn! Maar het is mooi geweest als ik het zo lees. Zonde dat dit soort karaktervolle dieselyoungtimers financieel steeds lastiger worden om voor de hobby aan te houden. Zelf geen last van milieuzones, maar met 8k per jaar en de richting van het overheidsbeleid te komende tijd op dit gebied begin ik zelf inmiddels ook aan een afscheid te denken  :'( Succes met de Italiaan - doe je nog een fotootje hier?

grt Tom
2011 -          AR 156 2.4 20V JTD berlina (2004)
2004 - 2011: AR 1.9JTD (1999) Squadra MAX - Bleedvalve - WMI
2011 - 2016  AR 146 1.4 TS (2000)

Jeremy Clarkson: "You cannot be a true petrol-head until you've owned an Alfa"  - "Alfa's are for nice people"

Offline Osenga

  • ******
  • Berichten: 1155
  • Geslacht: Man
  • lid #378
Re: Alfa 156 SW 2.4 20v JTD met Ti-spullen
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2019, 20:41:52 »
Jammer Martijn! Maar het is mooi geweest als ik het zo lees. Zonde dat dit soort karaktervolle dieselyoungtimers financieel steeds lastiger worden om voor de hobby aan te houden. Zelf geen last van milieuzones, maar met 8k per jaar en de richting van het overheidsbeleid te komende tijd op dit gebied begin ik zelf inmiddels ook aan een afscheid te denken  :'( Succes met de Italiaan - doe je nog een fotootje hier?

grt Tom
2011 -          AR 156 2.4 20V JTD berlina (2004)
2004 - 2011: AR 1.9JTD (1999) Squadra MAX - Bleedvalve - WMI
2011 - 2016  AR 146 1.4 TS (2000)

Jeremy Clarkson: "You cannot be a true petrol-head until you've owned an Alfa"  - "Alfa's are for nice people"

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 987
  • Geslacht: Man
Re: Alfa 156 SW 2.4 20v JTD met Ti-spullen
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2019, 19:47:37 »



Dit is het nieuwe trapijzer. Ook niet vrij van problemen, overigens. Thermostaat stuk (en ik dacht van dat Alfagezeik af te zijn  Applaus) en de katalysator rammelt. Vrij simpel allemaal.
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

Offline Osenga

  • ******
  • Berichten: 1155
  • Geslacht: Man
  • lid #378
Re: Alfa 156 SW 2.4 20v JTD met Ti-spullen
« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2019, 19:52:54 »
Kost geen drol, rijdt fantastisch en zijn stiekem erg degelijk  :thumbsup:
2011 -          AR 156 2.4 20V JTD berlina (2004)
2004 - 2011: AR 1.9JTD (1999) Squadra MAX - Bleedvalve - WMI
2011 - 2016  AR 146 1.4 TS (2000)

Jeremy Clarkson: "You cannot be a true petrol-head until you've owned an Alfa"  - "Alfa's are for nice people"