Auteur Topic: Weggevallen turbodruk  (gelezen 528 keer)

Offline Snuffel

• Forumbezoeker
  • *
Weggevallen turbodruk
« Gepost op: 13 februari 2019, 07:33:18 »
Vanochtend op de snelweg normaal gereden, en van het ene op het andere moment was mijn turbodruk weg. 0
Kwam heel langzaam wel omhoog, maar bleef steken op de 200 bar (om en nabij). Vermogen was dus ook pet.
Aangezien ik bijna op plaats bestemming was heb ik na de snelweg de auto langs de kant gezet, uitgezet, weer aangezet en voila: trubodruk was weer volledig aanwezig.

Hamvraag natuurlijk: watskebeurt?
(Tijdelijke) noodloop?
En uiteraard: wat te doen? Even aankijken een maar denken: het is SHIT, komt wel weer goed? Of direct naar de garage ermee en laten uitlezen?

Betreft een 159SW 2.4 JTDm
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2019, 07:33:44 door Snuffel »

Offline brinkerik

• Geslacht: Man
  • Moi
Re: Weggevallen turbodruk
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2019, 05:35:52 »
Makkelijke vraag, veel antwoorden
Wat is je km stand
Welke 'milieu' systemen draaien nog ( egr  /  swirl kleppen )
turbo slangen goed?
Als je zelf wat wil gaan doen, een Dongle om uit te lezen helpt, icm torque app

en eh,   shit zal denk ik in dit geval niet bestaan.

Bij mijn auto is de dpf nog wel actief, maar de egr is weg geschreven en afgedopt, en de swirls zijn geblokkeerd.  Verder heb ik met turboslangen zelf nog geen issue`s gehad,  maar nooit verkeerd om te controleren.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2019, 05:43:21 door brinkerik »
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Snuffel

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2019, 10:00:29 »
Vragen waarop ik het antwoord niet weet.. behalve de km stand: 310k
Hoe kan ik zien wat er allemaal nog actief is?
Uitlezen bij de garage?

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2019, 21:09:57 »
Ik weet ook niet alles, maar als je zelf een beetje handig bent en wilt leren kan ik je wel op gang helpen. 
Uitlezen stelt niet zo veel voor, je mag mijn Dongle wel gebruiken.  Juist interpreteren van de data vind ik een grotere uitdaging.
Heb je een garage waar je normaal voor onderhoud komt?
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline peetje155

« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2019, 21:40:21 »
Ik weet ook niet alles, maar als je zelf een beetje handig bent en wilt leren kan ik je wel op gang helpen. 
Uitlezen stelt niet zo veel voor, je mag mijn Dongle wel gebruiken.  Juist interpreteren van de data vind ik een grotere uitdaging.
Heb je een garage waar je normaal voor onderhoud komt?

Helemaal top man! Applaus
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2019, 22:30:26 »
Helemaal top man! Applaus

dankje.
tis niet dat het ver rijden is ofzo ;)
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Snuffel

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2019, 09:05:01 »
Top dat je het aanbied! :D
Ik heb een garage waar de auto in onderhoud staat, die is alleen niet echt in de buurt, wel naast mijn werk :)

Ondertussen heb ik een tweede probleem, en dat is dat de krukas keerkoppeling vermoedelijk lekt. Hij verliest een beetje olie, niet bijzonder veel, maar wel wat.
Zou het een met het ander te maken kunnen hebben?

Offline Snuffel

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2019, 12:05:01 »
Vandaag weer hetzelfde euvel: ineens turbodruk weg. Kom van de A28 af, alles was normaal, en ineens: druk weg. Geen lampje of wat dat aangaat.
Even uit en aan en hop, alles weer normaal....

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2019, 12:47:00 »
Laat maar weten.

Ook die olie lekkage, kan onschuldig zijn. Maar waarschijnlijk ben je om dat te onderzoeken een brug nodig.
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Snuffel

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2019, 07:53:26 »
Ondertussen heb ik (helaas) pech gekregen met de Alfa.

In Antwerpen hoorde ik een harde 'pok' onder de motorkap toen ik instuurde met inparkeren, gevolgd door verlies van stuurbekrachtiging.
Dan is sturen best zwaar kan ik je vertellen...
In ieder geval: multiriem gebroken dus. Af laten slepen naar een garage en daar staat hij alweer sinds dinsdag..... Belgen he...
Naast de multiriem is ook de krukaskoppeling vervangen en gisteren hebben ze daar nog een slang aan de reparatielijst toegevoegd.

Vervelende is dat ik ver weg zit en dus niet even kan komen kijken wat het euvel is. Krijg ook het gevoel dat de garage mij aan het oplichten is (ben natuurlijk Nederlander he, en die moet je kaalplukken).
Al met al: auto moet vandaag klaar zijn, maar dat hoor ik al sinds woensdag. Ga morgenvroeg met de trein naar Antwerpen om hem op te halen in de hoop dat ik er ook mee kan rijden...
Eerst vanmiddag nog eens bellen om te kijken hoe de vlag erbij hangt.
Vrees het ergste.....

Offline BellaNuvola

• Ex-Bestuur
  • *
  • Ongeacht de kleur: een 156 is altijd bruin!
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2019, 14:57:22 »
Hoho! Nu lijkt het wel of iedere Vlaming een Nederlander wil oplichten!  Dat is zeker niet het geval.
Je had al aardig wat problemen voordat je naar Antwerpen ging?  Dat een garage mogelijke problemen graag in 1x op wil lossen is toch goed?
1987: Alfa 33 1.3 rood; 1990: Alfa 33 1.3S Verde Mirto
1991: Alfa 33 1.7 16V Verde Mirto; 1993: Alfa 155 1.7TS Verde Mirto;1996: Alfa 155 1.8TS 8V Nero; 1999: Alfa 156 1.8TS Azzurro Nuvola (nog in bezit)
2004: Alfa 156 1.9JTD 8V Nero (200.000 km in 2 jaar!)

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2019, 17:29:13 »
Die koppeling /  aandrijfpoulie heb ik al 2x kapot gehad.  1x in Milaan en 1x hier op de rondweg.   Gaat ongeveer 1 ton mee n=1

schijnt een gemodificeerde variant van te zijn, maar in Italie heb ik blijkbaar de niet gemodificeerde gekregen.

Italie rond de 300, in Nederland ook zo iets betaald.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2019, 17:30:42 door brinkerik »
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Snuffel

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2019, 17:56:18 »
Hoho! Nu lijkt het wel of iedere Vlaming een Nederlander wil oplichten!  Dat is zeker niet het geval.
Je had al aardig wat problemen voordat je naar Antwerpen ging?  Dat een garage mogelijke problemen graag in 1x op wil lossen is toch goed?

Nee zeker niet, maar dat gevoel krijg ik hier wel. Heb het gewoon gechargeerd neergezet :)

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2019, 18:30:28 »
Even het kwikfit gevoel omschreven, je komt voor een schavende rem, en je gaat weg met nieuwe blokken schijven en een nieuwe uitlaat ;)

Ik denk dat het niks uit maakt, of je nu in Belgie of NL bent,   meestal overheerst bij mij een Negatief gevoel. 

Waarom toch garage houders !!

Uitzonderingen daar gelaten,  Goofy, Marijn G. , en m`n huidige; Garage65
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline aytac

« Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2019, 18:36:46 »
Multiriem 'afloop' oorzaak nummer 1; spanrol (met veer, niet de excentrische) aan vervanging toe. Wordt wankel, uitgewoond, staat niet meer loodrecht...

Offline Snuffel

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 22 februari 2019, 18:48:56 »
JA, absoluut het Kwikfit gevoel.
Helemaal omdat de auto eerst woensdag, toen donderdag klaar zou zijn, en het pas vandaag is geworden.

Maar goed, morgen 'even' naar Antwerpen rijden dus. En dan merk ik wel of het Kwikfit gevoel terecht is of niet   :)

Offline aytac

« Reactie #16 Gepost op: 22 februari 2019, 19:34:19 »
Je had overigens naar huis kunnen rijden. Zeker overdag, lichten uit en gaan met die banaan. Zoveel auto's zonder stuurbekrachteging en airco. Totdat je accu leeg is kun je rijden en dat is lang, een uur of twee zou met gemak moeten kunnen, en als'ie echt leeg is even even half uur, uur aan startkabels hangen nadat je iemand hebt gevonden die zo lang wilt helpen natuurlijk...

Ik zou iig naar huis hebben gereden :)

Offline Snuffel

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2019, 21:04:08 »
 Nou.... nee. De rit naar huis is, zonder vertraging,  drie uur.  Leuk idee als je in het zuiden woont, maar niet in het noorden zoals ik :)

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2019, 22:28:57 »
Je had overigens naar huis kunnen rijden. Zeker overdag, lichten uit en gaan met die banaan. Zoveel auto's zonder stuurbekrachteging en airco. Totdat je accu leeg is kun je rijden en dat is lang, een uur of twee zou met gemak moeten kunnen, en als'ie echt leeg is even even half uur, uur aan startkabels hangen nadat je iemand hebt gevonden die zo lang wilt helpen natuurlijk...

Ik zou iig naar huis hebben gereden :)

Ik rook een rubber lucht, dus toen met de Punto naar m`n werk gegaan, s`avonds met de 159 naar de garage,  maar mooi dat ik binnen 1 km stil stond aan de rondweg.  ANWB lid, maar geen woonplaats, dus hoppla ffe kassa.
Afgesleept naar lokale garage...

Nee, helaas Aytac,  gaat zolang goed als de poulie het nog net doet, ik stond voor het stoplicht en heb m`n bella met de hand in de berm kunnen drukken.

Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Snuffel

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 23 februari 2019, 18:56:31 »
Ondertussen heb ik de Alfa opgehaald en staat hij weer voor de deur.
Kwikfit gevoel en het gevoel dat ik ben opgelicht is er nog steeds: 1100 euries armer.

En ik had geen keus, mijn auto stond helemaal klemgeparkeerd en had de hulp nodig van de mensen om hem eruit te krijgen....

Offline aytac

« Reactie #20 Gepost op: 23 februari 2019, 22:56:26 »
Nou.... nee. De rit naar huis is, zonder vertraging,  drie uur.  Leuk idee als je in het zuiden woont, maar niet in het noorden zoals ik :)

Ik rook een rubber lucht, dus toen met de Punto naar m`n werk gegaan, s`avonds met de 159 naar de garage,  maar mooi dat ik binnen 1 km stil stond aan de rondweg.  ANWB lid, maar geen woonplaats, dus hoppla ffe kassa.
Afgesleept naar lokale garage...

Nee, helaas Aytac,  gaat zolang goed als de poulie het nog net doet, ik stond voor het stoplicht en heb m`n bella met de hand in de berm kunnen drukken.

Ik was iig zeker doorgereden, zo ben ik... Dan dat ik dus (bijvoorbeeld) inderdaad 1100 euries moet dokken. Dan maar een dag zweten, wachten, smeken enz enz maar uiteindelijk kom ik thuis... Terug met trein en naar huis met trein (of bus of wat dan ook eigk) enzo is ook geen pretje en ook niet zo maar even gedaan. Ik wil maar zeggen dat is ook klote. Dan maar eventueel paar uur langer klote maar dan wel thuis en in je vertrouwde omgeving en garage enz enz...

Je kan heel lang rijden op de accu, zeker zonder audio, lichten enz enz... 74ah krijg je niet gauw leeg (In mijn 166 zelfs 100ah). Of jullie het nou willen geloven of niet :)

Maarrrrr, mooi dat het is opgelost...

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #21 Gepost op: 02 maart 2019, 05:55:01 »
Snuffel is even hier op de koffie geweest.

We hebben ervaringen uitgedeeld, en hij gaat nu eens kijken of hij meer data kan verzamelen.

Waren geen foutmeldingen bij uitlezen, dus ik denk dat de turbo daarom niet buiten zijn verstelling komt ( iemand die dat kan bevestigen of ontkennen )

Was 1 swirl klep, die wat ruimte had, en daaromheen ook wat olie / zweet, dus daar misschien een modificatie nodig.

Verder zo goed en zo kwaad de turbo slangen gecondoleerd, maar zit allemaal erg goed weg gewerkt bij de 159, dus uitdagend om goed uit te sluiten.

Overigens, volgens kenteken is dit de 210 pk versie, dus de GTB2056v variant  party   

Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Snuffel

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 02 maart 2019, 10:44:40 »
Ja, inderdaad, op de koffie geweest, dank nog voor de uitnodiging.
Ik ga de komende periode maar eens even kijken welke data ik uit de ECU kan ontfutselen om te kijken of er rare dingen voordoen.
Denk wel dat mijn motor wat meer kan ademen, en dus een flinke interne schoonmaakbeurt kan gebruiken.
Eens kijken hoe ik dat ga regelen.

EGR wil ik ook laten wegschrijven/afdoppen, swirl kleppen mogen ook worden aangepakt.
In ieder geval genoeg te doen nog met de 159 :)

En bedankt voor het lenen van je dongle! Hop dat ik er de juiste data mee kan uittrekken :)