Auteur Topic: Achteruitrij camera gaat niet meer uit  (gelezen 285 keer)

Offline wppnl

• Forumbezoeker
  • *
Achteruitrij camera gaat niet meer uit
« Gepost op: 12 maart 2019, 00:49:01 »
Sinds een maandje in het bezit van een zwarte Alfa 147 (https://i.imgur.com/IRrCyP4.png) fruyt1. Door de geblindeerde en kleine achterruit zie ik erg weinig in het donker dus heb ik een achteruitrij camera besteld. Er zat al een aftermarket (VidaXL) autoradio + scherm in de auto dus dat kwam mooi uit. Ik heb de camera aangesloten op de 12v en massa kabel van het achteruitrij licht en het werkt.

Helaas krijg ik de radio en andere functies niet meer aan als de camera is aangesloten. Dus ook niet als ik de auto uit de achteruit versnelling haal. De autoradio blijft alleen maar op de camera modus staan. Er zijn verder ook geen camera instellingen in het menu.
Om het werkend te krijgen heb ik als eerste de "back vision control wire" weer aangesloten, deze was doorgeknipt.

De camera werkt alleen als ik hem aansluit op de tulp kabel ingang (zwart en witte kabel naar tulp).
Via de Video in/Out krijg ik geen beeld. En als ik de camera aansluit op de AUX ingang zie ik "The sake of safety, driving ban video". 

Als ik de auto uit z'n achteruit haal, en de multimeter erbij pak, dan valt de spanning netjes weg van 12v naar 0v. Ook gaat het camera lichtje uit. Het gaat om deze camera

Ik heb het gevoel dat ik iets verkeerd heb aangesloten. Iemand die mij hiermee kan helpen?

Offline MartinPool

• Geslacht: Man
Re: Achteruitrij camera gaat niet meer uit
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2019, 07:22:44 »
Het handrem contact is toch een massa contact ?

Even goed schema zoeken met ook pin bezetting en welk signaal je binnen moet krijgen, lijkt erop dat de radio blijft zien dat je achteruit wilt maar doordat de camera voeding krijgt van het lampje achteruit en zal deze niet werken en dus niet doen. 

Offline shoppy

• Beheerder
  • *
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2019, 11:18:37 »
Je moet hem op de + van je achteruitrij lampje doen en gewoon ergens anders het massapunt opzoeken.
Zo hoor je het aan te sluiten. Nu blijft hij hem 'zien' maar krijgt geen signaal.

Probeer maar eens.
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline wppnl

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2019, 14:10:52 »
Je moet hem op de + van je achteruitrij lampje doen en gewoon ergens anders het massapunt opzoeken.
Zo hoor je het aan te sluiten. Nu blijft hij hem 'zien' maar krijgt geen signaal.

Probeer maar eens.

Ik heb dit vandaag geprobeerd maar dat maakt geen verschil. Rode draad (+) van de camera aangesloten op de + van 't achteruitrijlampje, en de zwarte kabel (-) aangesloten op een massapunt onder mijn reservewiel. Ik heb ook nog geprobeerd om de zwarte min kabel van de camera aan te sluiten op de zwarte ground kabel van de autoradio en dan werkt de camera ook.
Alle 3 hetzelfde resultaat: Camera + lampje gaan aan als ik hem in z'n achteruitzet. Camera + lampje gaan uit als ik hem in een andere versnelling zet, maar het beeld blijft op camera staan. Als ik de zwarte massakabel niet aansluit gebeurt er niks.

Ik denk dat het met de roze (back vision control wire) te maken heeft maar mijn electra kennis is zeer beperkt. De enige manier om de autoradio weer terug te krijgen van de camera stand naar bv. radio, is om de roze kabel los te maken. Het lijkt er dus op dat hij wel een signaal krijgt als de camera aangaat, maar niet ziet dat de camera uitgaat.

Offline spider1979

• *
« Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2019, 14:42:52 »
wat gebeurd er als je de roze draad los laat, en waar zit de roze draad in de auto op aangesloten?

Welke aansluitingen heeft de camera? (evt type vermelden)

Welk type radio betreft het?

Offline wppnl

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2019, 15:32:00 »
wat gebeurd er als je de roze draad los laat, en waar zit de roze draad in de auto op aangesloten?

Welke aansluitingen heeft de camera? (evt type vermelden)

Welk type radio betreft het?

Als ik de roze draad los laat dan gebeurt er helemaal niks. De roze draad loopt over in deze (https://imgur.com/d02tCW0) kabel van de iso stekker.

Het is Een Wayfeng camera van Ali express (https://www.aliexpress.com/item/Auto-Wayfeng-WF-for-Alfa-Romeo-156-159-166-147-Brera-Spider-05-HD-CCD-Waterproof/32846422409.html). Er is een plus- en mindraad aan de kant van de camera, een rode plusdraad aan tulp aansluiting. En een tulp kabel vanaf camera tot autoradio.

De autoradio (EAN: 8718475863458) is van het merk vidaXL (https://www.vidaxl.nl/e/8718475863458/autoradio-mp3-mp5-fm-bluetooth-en-meer-7-hd-touchscreen). Ik heb contact gehad met de klantenservice en ze weigeren om een handleiding te sturen omdat ik geen aankoopbewijs heb..

Hier zie je alle kabels die ik "over" heb:
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2019, 15:43:33 door wppnl »

Offline MartinPool

« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2019, 07:26:22 »
Als ik je dus goed begrijp dan doet de camera wat die moet doen als je de roze kabel aangesloten hebt, enkel schakelt de camera in de radio dan niet uit als deze uit moet gaan.
Om weer terug te gaan naar normaal bedrijf dan dien je de roze kabel los te nemen en dan werkt alles naar behoren enkel de camera schakelt logischerwijze niet in.

Kun je als je de roze draad los hebt en je de auto in de achteruit zet wel handmatig de camera beelden zien ?
Wie weet heeft hobby bob ooit eens een ander signaal gebruikt voor op de roze draad, dat de camera het altijd doet en niet enkel bij achteruit versnelling (kan ook werking zijn van oude radio).
Meten is weten in dit geval, meet hoe het signaal komt vanuit de auto op de roze draad. Blijft deze aanwezig dan blijft de radio de camera denken dat je achteruit rijd en word de camera ingeschakeld maar omdat deze gevoed word vanuit de achteruit lamp zal deze geen voeding hebben en dus geen beelden doorsturen.

(147 schema kan ik slecht vinden maar wat ik zie is de bruine draad een speaker draad of vaste voeding.)

Offline spider1979

• *
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2019, 18:47:15 »
Meten welk signaal er vanuit de auto op de roze aansluiting komt te staan.
waarschijnlijk is dit niet het signaal vanaf de achteruit. Heb een schema gevonden waar de verlichting hierop zit.
Dan zou er dus 12volt op komen te staan als de verlichting aan staat.