Auteur Topic: Tijn die nieuw leven inblaast voor een 156 1.8 TwinSpark  (gelezen 603 keer)

Offline MvtAlfa

• Forumbezoeker
  • *
  • Geslacht: Man
Tijn die nieuw leven inblaast voor een 156 1.8 TwinSpark
« Gepost op: 12 maart 2019, 22:14:02 »
Hallo allemaal,

Mijn naam is Tijn en ik recent weer eens Alfa Romeo gekocht. Dit is de vierde en in het algemeen rij ik alleen maar Italiaans of iets wat Pinin Farina heeft ontworpen en zijn alle merken vrijwel de revu gepasseerd. Mijn eerste Alfa was een 4 cm verlaagde 33 QV uit 1988 die ik 12j heb gehad. Wat heb ik nu een spijt dat ik hem ooit heb verkocht wat reed die 33 toch lekker spartaans! Een week nadat ik hem verkocht had lag hij al om een boom. Zo blijkt maar weer dat je niet zomaar in een snelle Alfa kan stappen.

Ik jaren lid geweest van de Alfa Romeo club, maar Nadat ik mijn 155 had verkocht was mijn uitschrijving ook een feit.

Van tijd tot tijd kriebelt het weer om een Alfa te kopen en zo dus ook gedaan. Een GTA is leuk, maar ik wil er toch wel alledaags in rijden. Ik heb  naar een rode 2.0 TS Selespeed gereden met 157k op de teller, maar die liep en schakelde toch wel slecht, interieur was versleten en had alle tinten rood. Tijdens de rit naar huis en bijna thuis zag ik langs de provinciale weg deze Sportwagon uit 2002 te koop staan en ben even langs gereden. Alles was in redelijke staat na 146k, maar het expansievat was leeg... na wat kijken was de radiateur niet in beste staat. De 156 stond voor 2800 euro te koop.

Ach waarom niet een proefrit na de uitermate slechte Selespeed. Slechter kan het niet worden! Daar had ik ongelijk in. Het expansievat afgevuld en een rondje proef gereden, maar het liep op 3 poten. Voor de rest reed en schakelde het prima! Alleen jammer dat het een rokers auto is. De verkoper zat naast mij en op de terugweg begon het toch wel erg naar koelvloeistof te ruiken. In mijn spiegel toch wel enige witte rook. Mij hoef je niet te vertellen dat verrassend was na een leeg expansievat, maar het bood ook een kans!

Ja, de beste man zei dat het geheel prima reed voordat de koppakking eruit ging. Ik heb hem een eenmalig bod van 500 euro geboden. Hij mompelde wat en ging wat bellen. 10min later stonden we op het postkantoor :-) afgevuld en gelijk meegenomen naar huis. Nu maar hopen dat de katalysator er niet de brei aan heft gegeven met de lekkende koelvloeistof. Koopje of niet ik kan er redelijk wat geld instoppen om alles in orde te krijgen. Ik was vergeten dat deze modellen als kauwgom op de weg plakken. De wegligging is formidabel!

Geen idee of deze veel olie verbuikt, maar dat zien we dan wel weer! Eerst maar eens de koppaking vernieuwen!

Je kan denk ik wel zeggen dat deze 156 gered is van de sloop. Ik onderhoud al onze wagens zelf. Je kan denk ik wel zeggen dat deze 156 gered is van de sloop. Naast deze new timer hebben we ook een aantal oldtimers waar we toch wel zeer frequent mee rijden en bijna altijd mee op vakantie gaan naar italie i.p.v. moderne gemakken.

Grt,
Tijn

Offline peetje155

Re: Tijn die nieuw leven inblaast voor een 156 1.8 TwinSpark
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2019, 01:14:55 »

Welkom Tijn. :welcome: :italoflag:
Ik hoop dat het goed uitpakt met deze. Kom maar met de pics fotograaf1
Veel plezier ermee.
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

Offline ScriptMania

• to be or not to be, what was the question?
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2019, 05:49:37 »
Welkom!

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2019, 05:53:54 »
Welkom !!   ;D ;D ;D
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline katuut

• Moderator
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2019, 11:23:05 »
Gaaf! Lekker verhaal ook 👍🏻
Last hebbend van detaildiarree

Offline MvtAlfa

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2019, 10:25:21 »
Bedankt allemaal!

Dit is hem

@Peetje155, Tot zover is deze in goed handen. Nu lijkt deze 156 aan de onderkant goed. Niets te bekennen aan roest anders dan de aan de voorkant bij het subframe, maar ik heb gelezen dat dit schijnvertoon kan zijn.

De wagen helemaal gestipt aan de binnenkant inclusief het hemeltje behalve het dashboard dan om alles goed door te wassen. Ik zag aan de binnenkant wel wat roest zitten maar het lijkt mee te vallen en anders is laswerk de enige optie. De intentie is om dit deze zomer aan te pakken, want het is een beetje bagger weer en de alfa staat buiten.

Offline MvtAlfa

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2019, 10:30:42 »
*

Offline Don F.

• http://www.powergymdeplank.be/
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2019, 12:29:43 »
Welkom en goed bezig!
http://www.powergymdeplank.be/

La mia nuova bellezza!

Offline w!ms

• 156 V6, 147 GTA, 75 TS
« Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2019, 17:51:09 »
Welkom Tijn en hulde dat je er weer eentje redt. Ziet er nog netjes uit en veel plezier ermee!

groetz, w!ms

Offline ArjanB

• 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
« Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2019, 08:51:25 »
ha, ook in dit forum welkom :-)
Hier is veel informatie te vinden, helaas is het minder actief geworden de laatste jaren door allerlei facebook forums, maar verschillende deskundigen zijn hier nog steeds te vinden!
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline ScriptMania

• to be or not to be, what was the question?
« Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2019, 08:57:42 »
Facebook was da, die heb ik lang geleden al verwijdert.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Offline shoppy

• Beheerder
  • *
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
« Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2019, 11:23:04 »
*

Welkom en veel plezier hier en aan je Bella, leuk verhaal ook.

PS. Ik las gestipt en dacht "Wat bedoeld hij daar nou mee? Stipjes overal gemaakt?"
Totdat ik de foto zag haha.
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline ArjanB

• 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
« Reactie #12 Gepost op: 15 maart 2019, 13:24:03 »

PS. Ik las gestipt en dacht "Wat bedoeld hij daar nou mee? Stipjes overal gemaakt?"

hij heeft de r ook eruit gehaald  :rofl:
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline MvtAlfa

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 15 maart 2019, 13:45:59 »

haha, tja wat 1 onbrekende letter al niet teweeg kan brengen in de begrijpenlijkheid :)

1 stip is blijven zitten, rookers gaatje..

Wederom bedankt voor de reacties allemaal!

Voor de rest is alles eruit!

« Laatst bewerkt op: 15 maart 2019, 13:46:24 door MvtAlfa »

Offline MvtAlfa

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 08 april 2019, 22:41:04 »
Niet stil gezeten en de koppakking is vervangen samen met een waslijst aan andere onderdelen. Distributie was voorbij de 65.000km... gewaagd!

Deze heeft 146.000km op de teller en was toe aan een nieuwe koppaking en een heeeeele grote beurt:

- Koppakking set (Elring) en trekbouten
- 16 hydrolische klepstoters
- Distributie riem (Dayco) en spanner
- Mutliriem en spanner
- Radiateur
- Enkele koelslangen
- Olie en koelvloeistof
- Thermostaat
-Thermostaat temperatuur sensor
- K&N luchtfilter
- 4 nieuwe Vredestein Protracs
- Nieuw Embleem voor
- 2 gasveren achterklep
- Carbon interrieurfilter

Meeste bij mister-auto om de kosten in de hand te houden, maar dan wel langer wachten op de onderdelen.

Kosten materiaal 1205 euro

Nu was de radiateur wel heel erg in staat van ontbinding en er was duidelijk een pil ingedaan om de boel te redden. Nu weten we denk ik wel allemaal dat zo'n pil alleen is om thuis te komen! Persoonlijk stop ik liever om de 5 km om er slootwater in te gieten! (Bewijze van spreken:)) Het expansievat zag er niet uit!

Tijdens de koppakking vervangen alles zo goed mogelijk door proberen te spoelen met de spuit erop, maar er blijft toch altijd wat achter. Voor die reden gooi ik er altijd gedemineraliseerd water in, even laten draaien en aftappen. Dat ritueel do ik 3 of 4 keer voordat ik er geconcentreerd G12+ ingiet.

Nu een tijdje rondgereden en het rijdt perfect. Ventilator slaat ook netjes aan. De temp meter geeft aan dat hij niet op bedrijfs temp kan komen, maar na wat Alfa's te hebben gehad vertrouw ik daar niet op. OBD2 connector geeft aan dat hij op 75graden oploopt met rijwind van 120km/u. t.z.t. maar eens een nieuwe meter plaatsen.

Ik heb alleen 1 probleem merkt ik van de week op. Na 10min afkoelen moet ik toch even wat langer doorstarten om hem aan de praat te krijgen en na 15-20min evenredig zoveel doorstarten (start wel).

Nu heb ik de krukassensor vandaag vervangen, maar het probleem blijft en de temperatuur sensor op het thermostaat huis ook al vervangen. Nu vroeg ik me af of er een 2e sensor zit of een oliesensor zoals generatie 1, maar ik kan hem niet vinden.

Kan iemand vertellen hoeveel Temp sensors op een 1.8 TS uit 2002 zitten en waar?
« Laatst bewerkt op: 08 april 2019, 22:41:52 door MvtAlfa »

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #15 Gepost op: 09 april 2019, 06:29:40 »
Temp sensors, sorry, ik weet alleen die op de thermostaat te vinden.

Ik denk ook eerder aan een residu van lucht ergens in een brandstof leiding,  misschien lost het vanzelf wel op..
« Laatst bewerkt op: 09 april 2019, 06:29:48 door brinkerik »
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline MvtAlfa

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 12 april 2019, 08:00:47 »
Er zit er maar 1 op heb ik begrepen. Lucht zou het niet kunnen zijn want ik heb hem ontlucht bij de temp sensor op de thermostaat.

Ik heb even een draadje aan gemaakt voor het warme start probleem:
https://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=116059
« Laatst bewerkt op: 12 april 2019, 21:54:48 door MvtAlfa »

Offline MvtAlfa

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 12 april 2019, 21:52:13 »
Ik had de middenconsole al een tijdje geleden gedaan, maar ik wist eerst niet wat ik er mee aan moest. Vies en plakkerig aan alle kanten. Ik kon wel een andere of een nieuwe halen, maar dan resulteert het uiteindelijk weer in een plakkerig tafereel.

Kwam er bij toeval achter dat met neutral waspoeder of Dusty ontvetter de softtouch er makkelijk afgeschrobt kon worden. Daar ben ik wel heel content mee, want de console lijkt als nieuw Amen

Offline MvtAlfa

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 13 april 2019, 21:18:36 »
Gisteren de airco opnieuw laten vullen, want die sloeg niet een aan zo leeg was hij. Eerst een lek test, maar daar kwam niets uit!  ??? Vullen dan maar en kijken hoe lang het blijft werken. 8,5 graden komt er nu uit. Daarna naar de ramen tinter. Deze 2 dingen stonden op mijn lijst voor de lente aanbreekt.

Offline Fur

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 03 mei 2019, 05:59:47 »
goed bezig dat is in elk geval uiterlijk een hele mooie aanwinst...