Auteur Topic: plaats thermoschakelaar (niet alfa 156 ;-) )  (gelezen 385 keer)

Offline leonm

• Geslacht: Man
plaats thermoschakelaar (niet alfa 156 ;-) )
« Gepost op: 21 maart 2019, 16:27:42 »
Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik een tijdje geleden een Chevrolet Camaro 2.8 V6 van 1988 gekocht.
https://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=115970.0

Nu heb ik af en toe problemen met de koeling, de ventilator slaat niet altijd op tijd aan (lijkt wel 156 v6  ;D )
Heb mij wat ingelezen op amerikaanse forums en blijkt een veel voorkomend probleem te zijn. Fan wordt blijkbaar door de ECU gestuurd, maar deze doet wel eens dom.

Nu wil ik het systeem een beetje simpeler maken door gewoon een thermo schakelaar te plaatsen die de fan aanstuurt.
De fan heeft maar 1 snelheid, thermostaat opent bij 90 graden.
Er zitten geen extra aansluitingen op de radiator, dus ik wil de thermo schakelaar met een adapterstuk in een koelwaterslang plaatsen. (t-stuk waar je de switch in kan draaien)
Probleem waar ik niet uitkom is:
1) waar moet ik de thermo schakelaar plaatsen, dus in welke slang, de bovenste ingaande of de onderste uitgaande slang
2) welke temperatuur range moet deze schakelaar hebben

Mijn gevoel zegt: onderste koelwaterslang naar de waterpomp omdat je daar dan meet hoe warm het water nog is na de radiateur. Maar bij welke temperatuur moet ie dan in- en afschakelen?

Eigenlijk kan ik het ook anders zeggen: als je zegt dat een motor ongeveer rond de 90 graden moet zijn, over welke temperatuur spreken we dan, koelwater dat nog door de motor moet gaan of het koelwater dat eruit komt?

Graag jullie hulp/advies, alvast bedankt!

Offline leonm

Re: plaats thermoschakelaar (niet alfa 156 ;-) )
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2019, 22:16:21 »
Niemand hier verstand van?  ??? ???

Waar zijn alle techneuten gebleven?  :P ;)

Offline Arcblizz

• Nil volentibus arduum
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2019, 08:34:55 »
De temperatuur van je motor is het belangrijkste dus kun je de sensor beter in de slang plaatsen die vanaf het blok komt en naar de radiator toe loopt.
Gemiddelde water temp is 88 graden.
Wat je ipv een T-stuk beter kunt doen is een stuk RVS buis nemen met daarop een moer gelast waar de sensor ingedraaid kan worden en die tussen de bovenste slang zetten.
AR156C#1830 - mijn PP
www.freddycane.com
Ex GT 3.2v6 met Madeno onderstel en Madeno getuned, CsC duplex.
Huidig Jeep Compass 4x4

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2019, 09:58:22 »
Warme kant, lijkt mij idd de bovenkant, de verbranding gebeurt bovenin de motor, van nature stijgt warm water omhoog --> bovenin
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline MartinPool

« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2019, 11:16:51 »
Motorwatertemperatuur is 90 graden, dus bij 90 graden uittrede temperatuur gaan de thermostaten open.
De radiateur wil het motorwater dus op 90 graden houden, de thermostaat voor de fan moet dus ook op deze plek zitten en bij ongeveer 95 tot 100 graden aan springen.
Je kunt hem ook zetten na de radiateur maar dan moet je gaan meten wat de delta T over de motor is, met welke intrede temperatuur je 90 graden uittrede haalt en dus bij welke waarde de fan aan moet.

Uittrede blok lijkt mij wel beter, als je volle bak rijd kan het best zijn dat de rijwind het water voldoende afkoelt maar de delta T over het blok veel hoger is en de uittrede temperatuur dus hoger word maar de intrede mag ook niet te koud worden.
Instelbare thermostaat lijkt me wel makkelijk, bij de standaard regelingen is uitgebreide research gedaan en weten ze de temperatuur precies .

Offline leonm

« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2019, 19:37:25 »
Hmm ja, zit wat in. Dan wordt het blok nooit te warm.
Thermoschakelaar in een t-stuk is misschien verkeerd omschreven. Ik bedoelde idd zoiets: https://nl.merlinmotorsport.co.uk/p/de-adapter-van-de-slang-van-het-aluminium-van-35mm-ha35npt

Uittrede blok lijkt mij wel beter, als je volle bak rijd kan het best zijn dat de rijwind het water voldoende afkoelt maar de delta T over het blok veel hoger is en de uittrede temperatuur dus hoger word maar de intrede mag ook niet te koud worden.
Instelbare thermostaat lijkt me wel makkelijk, bij de standaard regelingen is uitgebreide research gedaan en weten ze de temperatuur precies .

Als de intrede temperatuur te koud zou worden, gaat in principe de thermostaat weer dicht.
Nu heb ik tijdens rijden en zelfs volle bak rijden geen problemen qua koeling. De luchtstroom is blijkbaar steeds voldoende. Het is alleen in stadsverkeer en bij stationair draaien dat de temperatuur oploopt en dat de fan nodig is.

Dus conclusie: dan toch maar een thermoschakelaar zetten in de "warme" slang en dan eentje die bij 100 graden de ventilator inschakelt en bij 95 graden weer uit? Of is dat te hoog?
Als ik eentje neem die bij 95 inschakelt en 90 uitschakelt, gaat m'n thermostaat dan niet teveel open/dicht?