Auteur Topic: Maar 1 temperatuur sensor op een 156 1`.8 uit 2002? (Warme start probleem)  (gelezen 326 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MvtAlfa

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 34
  • Geslacht: Man
Nu een tijdje rondgereden en het rijdt perfect. Ventilator slaat ook netjes aan. De temp meter geeft aan dat hij niet op bedrijfs temp kan komen, maar na wat Alfa's te hebben gehad vertrouw ik daar niet op. OBD2 connector geeft aan dat hij op 75graden oploopt met rijwind van 120km/u. t.z.t. maar eens een nieuwe meter plaatsen.

Ik heb alleen 1 probleem merkt ik van de week op. Na 10min afkoelen moet ik toch even wat langer doorstarten om hem aan de praat te krijgen en na 15-20min evenredig zoveel doorstarten (start wel).

Nu heb ik de krukassensor vandaag vervangen, maar het probleem blijft en de temperatuur sensor op het thermostaat huis ook al vervangen. Nu vroeg ik me af of er een 2e sensor zit of een oliesensor zoals generatie 1, maar ik kan hem niet vinden.

Kan iemand vertellen hoeveel Temp sensors op een 1.8 TS uit 2002 zitten en waar?

Offline MvtAlfa

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 34
  • Geslacht: Man
Re: Maar 1 temperatuur sensor op een 156 1`.8 uit 2002? (Warme start probleem)
« Reactie #1 Gepost op: 09 april 2019, 18:42:02 »
Het lijkt erop dat het een benzinedruk probleem is. Vonk is goed!

Na 4keer het kontakt omdraaien zonder te starten (Druk opbouwen met de benzinepomp). De 5 keer lijkt het dat de 156 redelijk snel start.


Ben nog wel benieuwd naar additionele temperatuur sensors. Geen olietempsensor is zo onAlfa.. :glasses20:

Offline sanscorp

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 12369
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
Re: Maar 1 temperatuur sensor op een 156 1`.8 uit 2002? (Warme start probleem)
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2019, 20:55:13 »
met een klein beetje zoeken kom je veel tegen dat de thermostaat een vaak voorkomend probleem is.
Test die maar eens en dan zal je zien dat dit in 90% van de gevallen het niet warm worden oplost.
die 75 graden hoort een vrij stabiele 90 graden te zijn.
Er zit maar 1 temperatuursensor op en dat is op het thermostaathuis.

De thermostaat is niet los te vervangen, complete huis (soms incl. sensor) kopen en vervangen.

m.b.t. slecht starten kan het van alles zijn..

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline MvtAlfa

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 34
  • Geslacht: Man
Re: Maar 1 temperatuur sensor op een 156 1`.8 uit 2002? (Warme start probleem)
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2019, 07:54:47 »
Het is een nieuwe thermostaat. ik zal een andere halen en kijken wat het gaat doen de oude had ik helaas al weggegooid. Dit zou de eerste keer zijn als een nieuwe thermostaat niet werkt, maar je weet maar nooit :)

Offline sanscorp

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 12369
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
Re: Maar 1 temperatuur sensor op een 156 1`.8 uit 2002? (Warme start probleem)
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2019, 22:33:38 »
ah dat stond er niet bij.
Voordat je geld weg gooit kan je de thermostaat ook testen in een pan water.

maar dan mogelijk iets elektrisch.
Die van mij doet met uitlezen ook 90 graden maar teller blijft op 80 hangen.
heb het voor nu maar zo gelaten, zolang de temperatuur nog maar op 90 komt is het goed.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2746
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Maar 1 temperatuur sensor op een 156 1`.8 uit 2002? (Warme start probleem)
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2019, 22:37:11 »
Ik heb bij de 156 JTD al eens een thermostaat kapot gehad op de terugweg v.a. Martijn Goorden naar huis, dus klinkt mij niet als onbekend.   Slijtdeel no 1 bij een 156, je vervangt ze vaker als de banden, en vaker als een distributie set van een twinspark
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline MvtAlfa

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 34
  • Geslacht: Man
Re: Maar 1 temperatuur sensor op een 156 1`.8 uit 2002? (Warme start probleem)
« Reactie #6 Gepost op: 16 april 2019, 21:48:27 »
De thermostaat werkte inderdaad niet goed en met het demonteren zag ik dat hij ook al lekte op de felsrand van alu naar plastic. 2 maanden oud deze thermostaat, dus die gaan we omruilen bij autodoc.

Wel bij mijn lokale car parts shop een nieuwe gehaald en die werkt zoals het hoort 85/90 graden bedrijfs temp en geeft nu ook de juiste temp aan op de temp meter.

Helaas is mijn warme start probleem er nog steeds :) Ik ga eens kijken of ik een benzinedrukmeter kan scoren..

Offline MvtAlfa

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 34
  • Geslacht: Man
Opgelost
« Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2019, 11:38:43 »
Ik had de benzinepomp eruit gehaald om het bosch nummer te achterhalen en kwam tot de ontdekking dat flink wat roest aan de pomp zat. Ik begrijp niet dat er nog steeds ijzeren onderdelen in een tank zitten. Dat wil je niet en überhaupt niet met E5. Het is vragen om ellende.


Ik heb een nieuwe benzinepomp gekocht van ebay voor 100 euro en de ijzeren stangetjes vervangen door RVS. Nieuwe pomp erin, probleem opgelost en start nu elke keer weer probleemloos 8) van al dat roest slijt de pomp en kan dan niet meer de druk vasthouden.

Offline BellaNuvola

  • Ex-Bestuur
  • *
  • Berichten: 2003
  • Geslacht: Man
  • Ongeacht de kleur: een 156 is altijd bruin!
Re: Maar 1 temperatuur sensor op een 156 1`.8 uit 2002? (Warme start probleem)
« Reactie #8 Gepost op: 06 juli 2019, 10:35:18 »
Foto die het probleem meteen duidelijk maakt! :ok:
1987: Alfa 33 1.3 rood; 1990: Alfa 33 1.3S Verde Mirto
1991: Alfa 33 1.7 16V Verde Mirto; 1993: Alfa 155 1.7TS Verde Mirto;1996: Alfa 155 1.8TS 8V Nero; 1999: Alfa 156 1.8TS Azzurro Nuvola (nog in bezit)
2004: Alfa 156 1.9JTD 8V Nero (200.000 km in 2 jaar!)

Offline brinkerik

  • ******
  • Berichten: 2746
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Maar 1 temperatuur sensor op een 156 1`.8 uit 2002? (Warme start probleem)
« Reactie #9 Gepost op: 07 juli 2019, 04:06:44 »
Ik had de benzinepomp eruit gehaald om het bosch nummer te achterhalen en kwam tot de ontdekking dat flink wat roest aan de pomp zat. Ik begrijp niet dat er nog steeds ijzeren onderdelen in een tank zitten. Dat wil je niet en überhaupt niet met E5. Het is vragen om ellende.


Ik heb een nieuwe benzinepomp gekocht van ebay voor 100 euro en de ijzeren stangetjes vervangen door RVS. Nieuwe pomp erin, probleem opgelost en start nu elke keer weer probleemloos 8) van al dat roest slijt de pomp en kan dan niet meer de druk vasthouden.


Ik begrijp alleen je zins verband niet, nu lijkt het alsof het aan de auto ligt, maar als de brandstof specificatie verandert, kan je auto daar niks aan doen.

We gaan gewoon naar de bio toestand toe, en dit zal dit type problemen verergeren; alsmede ook gezeur met de verschillende rubber componenten die in aanraking komen met de brandstof.
Alfa 159  2.4 JTDm