Auteur Topic: Twinspark compressie verlagen mogelijkheden  (gelezen 750 keer)

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
Twinspark compressie verlagen mogelijkheden
« Gepost op: 08 juni 2019, 11:14:19 »
Hallo,

Ik wou beginnen met "Ik moest het voor een vriend vragen".  ;D
Maar is niet helemaal waar.
Ik ben zelf geinteresseerd.
Verlagen van compressie bij een Twinspark motor, kan dit door een wat dikkere koppakking te plaatsen of andere (lagere) zuigers?
Ik zou graag mijn 1.8 ts van drukvulling willen voorzien, probeer nu wat meer info te verzamelen.
Heb in verleden hier al een keer soortgelijk topic geopend, maar kan em niet meer terugvinden.
Dat het geld kan en zal kosten ben ik me wel van bewust, autorijden is nou eenmaal duur.

Mijn doel is nietzozeer het aantal pk's maar het koppel.

Ik dacht ik begin mijn zoeltocht hier, heb al op andere fora's beetje rondgelezen maar werd door stoere mannen verhalen niet veel wijser.

alvast bedankt voor jullie evt reacties :ok:

Offline n0sTRa

• Geslacht: Man
  • lid nr. : #1371
Re: Twinspark compressie verlagen mogelijkheden
« Reactie #1 Gepost op: 08 juni 2019, 11:50:15 »
Kreeg laatst bij men zoektocht naar waar goodies voor men 147 een novitec turbo aangeboden, als je interesse hebt geef ik u de naam door...

Er is hier ook hele poos iemand actief geweest met turbo, ik zoek even wie het was.
AR 156 3.2 Selespeed GTA - AR 916 Spider 2.0TS - AR 75 TS :: EX AR 156 2.0TS - EX AR 156 V6 - EX AR GT JTD

Offline n0sTRa

« Reactie #2 Gepost op: 08 juni 2019, 11:58:32 »
Na wat kort zoeken zou je mss via ander zuigers uit de fiat 5cilinders compressie kunnen verlagen.

calvin156sw eens op zoeken, deze heeft/had novitec 156.
AR 156 3.2 Selespeed GTA - AR 916 Spider 2.0TS - AR 75 TS :: EX AR 156 2.0TS - EX AR 156 V6 - EX AR GT JTD

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 08 juni 2019, 14:45:51 »
Kreeg laatst bij men zoektocht naar waar goodies voor men 147 een novitec turbo aangeboden, als je interesse hebt geef ik u de naam door...

Er is hier ook hele poos iemand actief geweest met turbo, ik zoek even wie het was.

Ik zal u een berichtje sturen  :ok:

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 08 juni 2019, 14:50:27 »
Na wat kort zoeken zou je mss via ander zuigers uit de fiat 5cilinders compressie kunnen verlagen.

calvin156sw eens op zoeken, deze heeft/had novitec 156.

fiat 5-cil, bedoel je de diesel varianten? jtd?
Of benzinemotoren?
ik kan mij herinneren dat een Fiat Stilo was met een 2.3 20v met 190pk (corrigeert u mij mits incorrect) die blok misschien?
Maar zullen vast wel meer zijn idd.

Ik zal de naam 'calvin156sw' eens opzoeken haha

Ik weet trouwens nog dat 'Kawalol' hier op het forum ook bezig was een jaartje of twee terug zijn 2.0ts te voorzien van charger, maar ik zie dat Kawalol al een poos hier niet meer geweest is.. Iemand idee? ???

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #5 Gepost op: 08 juni 2019, 15:10:40 »
Fiat 5 cilinder benzine  :ok:

Maar, een drukvulling op een Twinspark --> vragen om problemen

Je kunt maar met een hele geringe druk(vulling) rijden; anders vliegen je de lagers om de oren.

Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 08 juni 2019, 21:03:07 »
Ok, staat genoteerd!  :ok:

Ik weet dat de compressie naar beneden zal moeten, maar hoe of wat zal toch wel wat rekenwerk in beslag nemen.
Aangezien ik rekenen en wiskunde superoninteressant vind zal dit wel een uitdaging worden haha.
Het is gelukkig geen micro/nano industrie, dus zo precies en nauwekeurig komt het ook niet op aan.  :)

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2019, 11:20:49 »
Nette opsomming Denzel !     

Ik was misschien te kritisch, maar een Twinspark opvoeren, kost veel centjes, als je het gedegen wilt doen.   Kun je beter een JTD kopen en die gaan opschroeven;  die heeft veel meer over ; Joël zit op 300 pk /  550  Nm  ;   https://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=114994.25
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline n0sTRa

« Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2019, 11:57:21 »
Karakter van een twinspark atmosferisch is veel leuker dan van een jtd :) Geen idee wat zo'n turbo ding doet met karakter.

Offline brinkerik

• Moi
« Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2019, 12:56:59 »
Karakter van een twinspark atmosferisch is veel leuker dan van een jtd :) Geen idee wat zo'n turbo ding doet met karakter.

/>

Als je een JTD meer lucht geeft, dan kun je met je brandstof inspuit tabellen alle kanten op.

Maar,  zover als de naald van een twinspark gaat, dat net net.

Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 10 juni 2019, 15:20:16 »

Ik was misschien te kritisch, maar een Twinspark opvoeren, kost veel centjes, als je het gedegen wilt doen.   Kun je beter een JTD kopen en die gaan opschroeven;  die heeft veel meer over ; Joël zit op 300 pk /  550  Nm  ;   https://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=114994.25

We zullen zien.  :)
Maar ik wil het ook helemaal niet gedegen doen, wil gewoon wat pk's erbij en stukje koppel..
Over de JTD, prachtig.. Ik heb dat topic van Joël grotendeels ook doorgelezen, goed voor elkaar:ok:
Maar helaas rij ik nietzoveel kilometers, dus Diesel valt af.
Ergens ook wel link zo'n (moderne) diesel als projectauto en daarnaast die hoge MRB redelijke stok achter de deur  :(

Offline n0sTRa

« Reactie #13 Gepost op: 10 juni 2019, 17:18:30 »
Ik had destijds een 2.0 met lichter vliegwiel, wilde nokken en nog wat ander leuke spulletjes erop, was leuke en vlotte auto. Mss optie om die richting uit te gaan, origineel was het van mij ook een 1.8.

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 10 juni 2019, 22:15:43 »
Uiteindelijk zal het ook wel die kant op gaan  ;D
Ik denk wel dat de 1.8 motor meer dan zat is. Niet te klein, niet te groot.
Redelijk makkelijk sleutelen.
Maar goed, mocht ik een 2.0 tegenkomen voor niet alteveel geld zal ik geen nee zeggen :ok:

Offline katuut

• Moderator
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
« Reactie #15 Gepost op: 11 juni 2019, 07:54:45 »
Om snel te zijn is het niet alleen de pk’s die gelden he!

De manier waarop het vermogen wordt aangesproken en uitgesmeerd over een vol toerenbereik geldt ook!

Mijn eigen auto heeft 500 nm koppel, maar ‘slechts’ 200 pk. De combi met koppel en automaat maakt dat het een zeer rappe auto is wanneer je het vergelijkt met de vergelijkbare mercedes van de buurman met 50 pk meer, maar een gelijk koppel (en autogewicht)

Een mooi voorbeeld vind ik altijd de cup versie van de clio RS. Licht, grote motor, knetter hard onderstel en het blok blijft maar gaannnnnn

« Laatst bewerkt op: 11 juni 2019, 07:56:03 door katuut »
Last hebbend van detaildiarree

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 12 juni 2019, 22:04:41 »

Klopt helemaal!
Ik ben zelf eigenlijk meer een liefhebber van koppel want dat brengt je in beweging.  ;D
Heb meer aan bijv 170 pk's met 380nm aan koppel (om wat te noemen) over een groot toerengebied, dan 200 pk's met 140 nm aan koppel vanaf 5000 toeren  :(
Dat laatste zal idd wel 'vlotte' auto zijn maar jah.. ik wil ook emotie

Een mooi voorbeeld vind ik altijd de cup versie van de clio RS. Licht, grote motor, knetter hard onderstel en het blok blijft maar gaannnnnn

Niets dan lof voor Renault Sport.
Enige 'minpunt' bij deze Clio vind ik uiterlijk.
Vind het geen supermooie auto :(

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 07 juli 2019, 19:40:45 »
een kleine schop omhoog en weer terug ontopic...

Effe het volgende.

De huidige koppakking die op mijn 1.8 twinspark zit/zat is van metaal.
De dikte is ergens tussen 0,4 en 0,5 mm.
Om de wat gunstigere compressieverhouding te krijgen zou ik dan richting 1,5 mm moeten.
Ik heb op aantal fora's gelezen dat er waaghalzen waren die meerdere koppakkingen op elkaar monteerden.
Het leek mij persoonlijk nogal een beun methodiek en daarnaast kan het nooit heel lang goed gaan.
Anderzijds, als ik rondkijk en zie hoe weinig er is voor alfa uberhaupt, laat staan de 156.. jeukt het ergens ook om zoiets te proberen.

Voordat het zover is zou ik graag jullie mening willen weten, dubbele koppakking ja/nee.. ?
Of zeggen jullie doe maar andere (lagere) zuigers en originele koppakking/?  :)

alvast bedankt!

Offline Franssie

« Reactie #18 Gepost op: 07 juli 2019, 22:02:19 »
wat ik ook eens gezien heb is een soort van koppakking kopie van staal welke tussen de 2 pakkingen inzat
zoiets zou je aan de hand van de koppakking kunnen laten snijden in de gewenste dikte.

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 09 juli 2019, 23:48:48 »
@Franssie

Ik ken die methode niet maar het zou kunnen, ik ga mij er wat meer in verdiepen :ok:

Offline calvin156sw

« Reactie #20 Gepost op: 10 juli 2019, 10:39:20 »
ik heb de mijne nog steeds, is een show auto van Novitec geweest. zit een Schwitser turbo op en draait op ongeveer 0,5 bar en heeft daardoor rond de 220pk (origineel 155pk) wat Novitec verder intern aan de motor gedaan heeft moet ik je schuldig blijven, heb ik geen idee van.

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 12 juli 2019, 07:14:30 »
@calvin

0,4/0,5 bar druk is vaak standaard bij auto's met de fabrieksaf een turbo, is veilig en beter voor het blok en zo iets wil ik dus ook
Ben verder wel benieuwd naar aanpassingen aan het blok en het ecu  :ok:

Momenteel ben ik aan het kijken voor een decompressieplaat oftewel dikkere koppakking, ben uitgekomen bij een webshop voor raceonderdelen in italie (hoe kan het ook anders) daar ben ik op zich wel blij mee haha
Heb ook bij Stroeve geinformeerd en die konden wel aan het een en ander komen maar niet voor een 1.8 ts  :(

Even wat anders, ik heb gelezen dat uitlaatspruitstuk van een alfa 159 1.7 tbi zich prima leende voor een turboconversie
op een twinspark. Deze moest wel op een aantal plekken aangepast worden. Iets met slijptol/dremel en veel vloeken.  ;D

Iemand die dit kan bevestigen?

Het is een interessante zoektocht en ik ben echt leek hierin, gasten die al zo'n turbosetup hebben op hun twinspark die zullen mij nu wel uitlachen.. ik vind het alleen jammer dat ik er niet eerder aan ben begonnen.  :)

Offline calvin156sw

« Reactie #22 Gepost op: 14 juli 2019, 22:53:59 »
Ik weet dat er een ecu van een 155 is geplaatst.
Grotere injectoren,  andere nokkenassen. Ik vermoed dat er wel wat met de zuigers is gedaan maar geen idee hoe of wat.

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 15 juli 2019, 14:16:38 »
@calvin
ecu is echt iets voor later, zo ver ben ik nog lang niet haha.
maar wordt ook wel een dingetje.
zo te horen is het allemaal wel goed aangepakt :ok:

ik las trouwens op aantal fora's dat de uitlaatspruitstuk van een 16v jtd(m) (oa uit 156 en aantal fiat modellen) een op een pastte, vond het te makkelijk klinken.
Totdat ik de pakkingen ging vergelijken, letterlijk dezelfde haha.
Nou jah goed, wordt steeds interessanter ;D
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2019, 14:18:04 door Alenko1983 »