Auteur Topic: Even Voorstellen III...  (gelezen 267 keer)

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
Even Voorstellen III...
« Gepost op: 01 juni 2019, 19:30:01 »
Hallo,

Mijn naam is Alen, 35 jaar oud en woonachtig in Enschede. :)
Dit is de derde keer dat ik mij hier op forum voorstel.
Laatste keer was ergens vorig jaar, toen nog in bezit van een andere Alfa.
Inmiddels toe aan mijn 3de Alfa 156, dit keer een sedan en met de welbekende 1.8 twinspark motor.  :)

Ik kwam de auto tegen op marktplaats, enkele weken terug. Auto stond bij een particulier in Enschede, deze had de bella ongeveer een jaartje in gebruik. Proefrit gemaakt en na een korte inspectie auto op naam gezet. Er moeten paar (kleine) dingen gebeuren voor de aankomende apk (eind juni). Ik heb hiernaast nog een Bmw e46 325Ci, ook inmiddels een jaartje maar ben achtergekomen dat ik niets met de Bmw heb. Een zeer afstandelijke (koude) auto waar ik maar geen binding mee krijg. Jammer, want wegligging is uitstekend ondanks bouwjaar en het is verder een hele degelijke en comfortabele (reis) auto, maar voel mij altijd een soort van crimineel als ik erin rij.  :'(

Dat was voor mij ook de reden om weer terug te gaan naar Alfa, het merk waar ik wel binding mee heb. jayzen1

Maar goed, effe een paar plaatjes van mijn huidige Bella;

Er staan wel wat dingen in de planning. Voor Apk moest de koplamphoogte reachtsvoor afgesteld worden naar fabrieksopgave, en reflector linksachter in de bumper was kapot.. deze inmiddels wel vervangen, maar hier zit ook weer barstje in  :-\
Koppelingspedaal is echt superlam, als ik wil schakelen moet ik die helemaal tot zn eind intrappen.. hopelijk voldoet ontluchten alleen  :)
Ditributieriem is nog goed, en kan nog een poos mee..Ondanks dat de laatste wissel in 2012/2013 was. Maar ga hem voor zekerheid wel vervangen, beter het zekere voor het onzekere nemen.. dit in tegenstelling tot mijn andere 2 ALfas ;D

Ik ben ook achtergekomen dat de bestuurdersstoel aan één zijde niet goed vastzit.. Bij het omhoogzetten van de stoel gaat ie scheef ::)

Mjah, hoe dan ook.. Ben blij dat ik weer een ALfa heb ;D :ok:

« Laatst bewerkt op: 01 juni 2019, 19:34:02 door Alenko1983 »

Offline brinkerik

• Geslacht: Man
  • Moi
Re: Even Voorstellen III...
« Reactie #1 Gepost op: 01 juni 2019, 20:23:50 »
Welkom Terug Alenko
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 01 juni 2019, 20:47:43 »
Erik bedankt!  :ok:

Offline BellaNuvola

• Ex-Bestuur
  • *
  • Ongeacht de kleur: een 156 is altijd bruin!
« Reactie #3 Gepost op: 02 juni 2019, 00:10:35 »
Dit zijn de stugge volhouders! :ok:
1987: Alfa 33 1.3 rood; 1990: Alfa 33 1.3S Verde Mirto
1991: Alfa 33 1.7 16V Verde Mirto; 1993: Alfa 155 1.7TS Verde Mirto;1996: Alfa 155 1.8TS 8V Nero; 1999: Alfa 156 1.8TS Azzurro Nuvola (nog in bezit)
2004: Alfa 156 1.9JTD 8V Nero (200.000 km in 2 jaar!)

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 03 juni 2019, 11:19:31 »
@BellaNuvola.. haha, ja ach ik zal het maar als compliment zien  ;D :ok:

Er moesten wat dingen gebeuren aan Alfa. Gelijk maar aan de moeilijkste begonnen.  ;)
nieuwe gates distributieriem met spanrollen.

oude situatie;

Gelukkig staan er wel merktekens op de poelie van de krukas en op die van nokkenas, helaas klopt er nietzoveel van.
Ben zelf maar creatief geweest met merktekens haha.

Waterpomp had ik nog liggen van mijn eerste Alfa. Was ook een 1.8TS. Gelukkig nog nieuw.
Oude is van kunststof, nou jah 'oud'.

Na best wel wat gevloek en geerger in mijn kleine zweterige garage zit de riem erop.

Toen ik de motor wou starten, draaide de startmotor maar sloeg niet aan. Ik werd ff bang.
Ook allerlei dingen spookten er door mijn hoofd; calibers, meetklok, blokkeergereedschap,..dom om niet zoiets hier te hebben dacht ik.. kreeg schuldgevoelens..

Dacht het zal toch niet he, dus nog een keer BDP gecontroleerd en kleppen van de cilinder 1.   :-[

Volgens mijn "LTS motorvoertuigen niveau 1"- basiskennis stond de ontsteking niet zo verkeerd.
Cilinder helemaal bovenin, kleppen dicht. Tussen einde uitlaatslag en begin inlaatslag. Nou jah, misschien een paar graden incorrect, maar jah ik ben ook geen echte automonteur  ;D

Nog maar een paar keer starten, ik merkte dat de verlichting steeds zwakker begon te branden.. ff bij de accu gemeten en de spanning nog maar 11 volt. Heb de accu daarna een uur aan de lader gehad daarna nog een keer geprobeerd.
Jah hij doet het. Liep best zwaar in begin, ff uitlezen.. een of andere Lambda-melding. Maar dit kende ik, werd ook verteld door vorige eigenaar, kennelijk zit er geen originele lamdasonde in maar een of ander b-merk. Na de code gereset te hebben loopt het geheel wat beter. Hoewel ik neit helemaal tevreden ben (zeikerd).

Maar goed. Op naar nieuwe uitdagingen  ;D

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 06 juni 2019, 12:53:18 »
Hoi,

kleine bijdrage van mijn kant.

Ik vond dat mijn kleppen best wel wat lawaai maakten. Dit was me eerder niet echt opgevallen.
Ook met distributiewissel viel me op dat het niet allemaal 'fantstisch' uitzag.
Maar goed, het is natuurlijk ook geen nieuwe auto.. heeft ook ruim 2 ton op de teller staan.
Weet dat klepstoters op zich niet eeuwig leven hebben maar goed
Ik dacht fuk it, ben toch ermee bezig kan beter ook maar de boel inspecteren daarna reinigen enofzo.

eerst maar eens Distributie eraf gehaald, daarna nokkenassen.

smerige zooi zeg  :(

Eerst maar de klepstoters loshalen.

gelijk uit mekaar gehaald en onderdompeld in wasbenzine. Hopelijk weekt dit de aanwezige vuil los.

Dat binnenbusje uit de klepstoter loshalen ging ook niet zonder slag of stoot maar gelukkig wel allemaal onbeschadigd gedemonteerd. Wou in eerste instantie nieuwe klepstoters monteren, maar die kosten gemiddeld rond 15e per stuk, 16 stuks tikt dus wel aan. Kijken of ik ze beetje gangbaar kan maken, en hoe ze reageren.. nieuwe opzetten kan altijd nog.

Ik zit ook aan te denken om hele cilinderkop te demonteren, en alles goed reinigen. Nu ik er toch mee bezig ben.

« Laatst bewerkt op: 06 juni 2019, 12:53:54 door Alenko1983 »

Offline Martijn_vK

« Reactie #6 Gepost op: 06 juni 2019, 21:32:51 »
Pohh je pakt het gelijk ff stevig aan. Goed bezig!
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

Offline n0sTRa

• lid nr. : #1371
« Reactie #7 Gepost op: 07 juni 2019, 06:09:29 »
Bij het terug plaatsen zou ik toch op zoek gaan naar calibers en klokje, kun je vast wel ergens lenen en zo weet je dat ze netjes loopt. Mss ook nog de drijfstang lagers vervangen?
AR 156 3.2 Selespeed GTA - AR 916 Spider 2.0TS - AR 75 TS :: EX AR 156 2.0TS - EX AR 156 V6 - EX AR GT JTD

Offline leonm

« Reactie #8 Gepost op: 07 juni 2019, 12:57:32 »
Bij het terug plaatsen zou ik toch op zoek gaan naar calibers en klokje, kun je vast wel ergens lenen en zo weet je dat ze netjes loopt. Mss ook nog de drijfstang lagers vervangen?

+1
Zeker calibers en klokje gebruiken. Calibers voor een TS zijn trouwens niet zo heel duur

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 08 juni 2019, 10:17:53 »
Calibers en Klok heb ik inmiddels..
Helaas heb ik de 'verlengstuk' bij die klok nog niet. :(
Maar komt nog.
Genoeg te doen haha.  :ok:

Ik snap trouwens niet waarom ik dit topic in 147 voorstelgedeelte heb geplaatst, maakt verder ook niet uit  :angel:
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2019, 10:19:32 door Alenko1983 »

Offline Don F.

• http://www.powergymdeplank.be/
« Reactie #10 Gepost op: Gisteren om 18:52:53 »
Welkom terug! Goed bezig!
http://www.powergymdeplank.be/

La mia nuova bellezza!