Auteur Topic: 159 1.8 MPI ratelt/tikt bij koude start  (gelezen 135 keer)

Offline wietsewortel

• Forumbezoeker
  • *
159 1.8 MPI ratelt/tikt bij koude start
« Gepost op: 22 augustus 2019, 22:57:01 »
Hallo,

Allereerst zal ik mezelf even voorstellen. Ik ben Wietse en kom uit het noorden van Groningen. In 2015 kocht ik een 156 SW 1.8 en sinds dien het alfa virus opgelopen.

Ik lees hier al wel een langere tijd mee maar mezelf nog niet eerder geregistreerd.

Nu komt meteen de vraag... vorige week heb ik de 156 ingeruild op een 159 1.8 MPI. Ik moet er nog aan wennen en moet zeggen dat ik misschien toch de 156 een fijnere auto vind. Enfin, zal een kwestie van wennen zijn.

Echter valt het me op dat de MPI wat ratelt/bonkt/tikt bij een koude start. Dit duurt een seconde of 2 en klonkt qat anders dan de nokkenasversteller van de twinspark motoren... heeft iemand enig idee wat dat kan zijn? Het blok loopt verder super en draait na die seconden heel mooi stil rond.

Ik weet dat er weinig 1.8 MPI’s zijn hier maar wellicht dat iemand het bekend voorkomt. Ik hoop dat het net als bij de 156 niets ernstigs is en ik er lekker mee door kan rijden.

Alvast bedankt voor jullie input!

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
Re: 159 1.8 MPI ratelt/tikt bij koude start
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2019, 23:46:44 »
Hoi Wietse,

Welkom op deze prachtige forum.
Blijft lastig het geluid van een lopende motor zo van afstand te beoordelen.
Koude start vindt geen enkele verbrandingmotor leuk.
Meestal is het combinatie van diverse factoren waaronder olie, oliedruk, klepstoters, vervuiling intern.
Helaas ken ik de motoren uit 159 niet, misschien in de toekomst.. zit wel in de pijplijn haha

Offline wietsewortel

• Forumbezoeker
  • *
Re: 159 1.8 MPI ratelt/tikt bij koude start
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2019, 23:39:21 »
Hoi Wietse,

Welkom op deze prachtige forum.
Blijft lastig het geluid van een lopende motor zo van afstand te beoordelen.
Koude start vindt geen enkele verbrandingmotor leuk.
Meestal is het combinatie van diverse factoren waaronder olie, oliedruk, klepstoters, vervuiling intern.
Helaas ken ik de motoren uit 159 niet, misschien in de toekomst.. zit wel in de pijplijn haha

In de pijplijn? Zeker doen! Ze zijn zo mooi.

Vandaag even laten luisteren bij een vakgarage... conclusie was: zoveel benzine motoren maken dit geluid. Zolang het maar stil is als het even loopt is er niet zoveel aan de hand.

Ze zal er vast oud mee worden... maar lekker is anders.