Auteur Topic: Klepgeleiders monteren bij een Twinspark 16v  (gelezen 430 keer)

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
Klepgeleiders monteren bij een Twinspark 16v
« Gepost op: 03 augustus 2019, 18:20:28 »
Hallo. 
Momenteel ben ik bezig met het reviseren van mijn 1.8 twinspark cilinderkop uit een 156.
Heb eigenlijk alles uit de cilinderkop verwijderd en poorten beetje geschuurd gepolijst.
Is inprincipe wel OK geworden.
ZO heb ik ook klepgeleiders verwijderd, bedoeling was om nieuwe te monteren.
Heb de oude klepgeleiders eruit kunnen tikken, op zich was wel te doen heb met gasbrander het een en ander warm gestookt om de demontage te vergemakkelijken.
Inmiddels heb ik de nieuwe klepgeleiders binnen, maar nu vroeg ik mij af hoe worden deze gemonteerd..is dat met speciaal gereedschap oid?  :)
Kan op internet zeer weinig over deze materie vinden.
Heb al 1 geleider kapotgemaakt omdat ik geen juist gereedschap voor heb. (zeskant dop 13mm die exact over de bovendeel geleider past) Geleider wil laatste 5 mm niet verder "naar beneden".
Jammer, heb deze alweer teruggetikt vanuit binnen, helaas past de klep niet meer.
Ik heb gelukkig wat extra geleiders besteld, zowel voor de inlaat als voor uitlaat omdat ik al twijfels had over de moeilijkheidsgraad. ;D

Maar iemand enig advies?
Kan in principe altijd langs motorrevisie bedrijf , vind het jammer dat op web niks over te vinden is

Offline Arcblizz

• Geslacht: Man
  • Nil volentibus arduum
Re: Klepgeleiders monteren bij een Twinspark 16v
« Reactie #1 Gepost op: 03 augustus 2019, 19:09:26 »
klepgeleiders moet je erin persen met een pers.
AR156C#1830 - mijn PP
www.freddycane.com
Ex GT 3.2v6 met Madeno onderstel en Madeno getuned, CsC duplex.
Huidig Jeep Compass 4x4

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 03 augustus 2019, 21:02:53 »
ellende  :'(

Offline Franssie

« Reactie #3 Gepost op: 04 augustus 2019, 01:39:02 »
jen kan proberen de kop warm e maken en de klepgelijders ff nachtje in de vriezer.
dan met speciaal tooltje erin tikken (Tooltje kan zoiets simpels zijn als klep met geleider )

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
« Reactie #4 Gepost op: 04 augustus 2019, 13:31:03 »
jen kan proberen de kop warm e maken en de klepgelijders ff nachtje in de vriezer.
dan met speciaal tooltje erin tikken (Tooltje kan zoiets simpels zijn als klep met geleider )
Meen me te herinneren dat zo'n tooltje een soort pendrijver was met een stift die klepsteeldiameter had en een borst die perfect aanlag op de kop van de geleider?

Uiteraard moet eea lekker klemmend gemonteerd zitten, je wilt niet dat er een geleider uit komt wandelen... :-\

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 05 augustus 2019, 07:08:34 »
Nee dat is ook wel zo haha  :ok:
Wat bij mij beetje voor verwarring zorgde was dat ik in een twinspark instructie/onderhoud manual (online)
zag dat de geleiders vanuit verbrandingsruimte uitgetikt worden, en nieuwe geleiders van boven.
Dit is wel gek, want bovendeel van de klepgeleider heeft dus een hele smalle rand, daar hoef je niks op te zetten of het gaat vervormen. Ik heb nog een geleider geprobeerd erin te tikken vanuit verbrandingsruimte deze keer eigenlijk
met dezelfde pen/asje waarmee ik de oude geleiders had uitgetikt, dit ging op wel haha.
Paar keer erop rammen en hij zat erin. Moet erbij zeggen dat geleider een nachtje in de vriezer heeft gelegen  :)
Helaas wel de geleider ietsjes beschadigd waardoor klep niet meer eringing. Dus deze weer eruit getikt.
Denk dat ik vandaag of morgen even bij een automateriaalzaak een pendrijver haal of in ieder geval iets wat erop past,
zoals Frankalfa al zei, ik zag op verschillende youtube filmpjes dat ze zelfs luchthamers gebruiken haha.
Mjah we gaan verder kijken, ik hou jullie wel op de hoogte  :ok:

Offline Alenko1983

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2019, 12:28:26 »
Weet dat jullie er niet echt op zitten te wachten maar.. heb het zooitje weggebracht naar motorrevisie firma in Enschede, geleiders laten monteren voor paar tientjes. Illusie armer, ervaring rijker haha  ;D

Offline peetje155

« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2019, 23:26:41 »

Illusies leer je mee om te gaan, deze ervaring neem je mee. flippy1
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.