Auteur Topic: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)  (gelezen 1399 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roland

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 14
Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Gepost op: 12 augustus 2019, 19:30:57 »
Hallo,

Ik ben de opties voor een remconversie van mijn alfa 156 (oorspronkelijk 2.5  V6) aan het bekijken. Ik ben ermee bekend dat er gangbare upgrades zijn middels de klauwen van een Alfa 156 GTA en de klauwen van een Alfa 166 3.0 V6. Zoals ik begrijp zijn deze qua bouw identiek maar qua montagepunten niet.

Ook heb ik begrepen dat bij de 156 GTA klauwen op een niet-GTA de fusees van de 156 GTA ook nodig zijn. En ik heb begrepen dat er 2 varianten zijn, met 305mm schijven en 330mm schijven. Hoe deze upgrade precies tot stand is gekomen is mij niet duidelijk (ik heb iets gehoord over spacers? Waar komen die dan?). Ook is mij niet duidelijk of de Alfa 166-klauwen ook met 305mm en 330mm schijven geleverd zijn.

Wat ik graag zou willen is een overzicht maken van de exact benodigde delen om een standaard 2.5 V6 te upgraden met GTA-klauwen vs. 166-klauwen en waar eventuele brackets/spacers te verkrijgen zijn. Ook zou ik graag in beeld brengen wat het onderscheid is m.b.t. de 305mm en 330mm schijven. Mijn sterke voorkeur gaat er naar uit om meteen naar 330mm schijven te gaan, als ik toch bezig ben.

Onderstaande tabel is wat ik begrepen heb. Ik zou heel graag jullie aanvullingen/feedback op de tabel len de onderstaande vragen lezen:

156 GTA166 3.0 V6Mito 1.4T, QV / Punto Abarth159 / Brera / Guilietta
Bracket nodig?:NeeJa (156 fusee) / Nee (166 fusee)Ja, origineelJa, Mito
Fusees nodig?:JaNee (bracket) / Ja (geen bracket)NeeNee
Schijf maat:305 & 330310 (omgeboord) & 330 (omgeboord + verbrede remklauw)305 & 330 Delta (omgeboord)305
Spacer nodig?:Nee (305mm) / Ja (330mm)Nee (bracket) / Ja, 2mm shim (geen bracket)Nee (305mm) / Ja, 8mm (330mm)Nee (305mm)
ABS sensor nodig?:JaNeeNeeNee
Track-rods nodig?:JaNeeNeeNee

Opmerking:
- Alfa 166 klauwen geven meer mogelijkheden voor velgenselectie dan 156 GTA klauwen.

Vragen:
1 - Is de 166 klauw geschikt voor zowel 305mm als 330mm schijf? Nee. Wel met 310mm Alfa 166 schijf, mits 166 fusse wordt geplaatst
2 - Waar zijn eventuele brackets voor 166 naar 156 2.5 V6 te krijgen?
3 - Waar zijn eventuele spacers voor 305 mm naar 330mm upgrade te krijgen?
4 - Waar wordt een spacer voor 305 mm naar 330mm upgrade gemonteerd en wat doet deze precies?
5 - Past een Mito klauw rechtstreeks op een 156? Ja, wel moet de originele Mito-bracket worden geplaatst.
6 - Is elke Mito klauw identiek, of moet het een klauw van een bepaalde uitvoering zijn? Mito 1.4 Turbo, Mito QV & Punto Abarth passen
7 - Is de Mito klauw geschikt voor zowel 305mm als 330mm schijf? Is hier een spacer voor nodig?  Alleen in combinatie met 305mm GTA schijf
8 - Welke delen zijn vervangen/aangepast bij de fabrieksupgrade van de 156 GTA van 305mm naar 330mm schijven?
9 - Hoe kunnen de klauwen van een 166 verbreed worden? Waar zijn eventuele spacers te koop?
10 - Hebben alle Mito modellen dezelfde adapters?
11 - Zijn alle klauwen van de 159 / Brera / Guilietta gelijk of zijn er grotere en kleinere klauwen beschikbaar?


Edit: Mito klauwen toegevoegd. Vraag 1 beantwoord. Vragen 5 & 6 & 7 toegevoegd
Edit 2: Antwoord vraag 1 aangepast. Vragen 5, 6 en 7 beantwoord. Tabel geupdate. Vraag 8 toegevoegd.
Edit 3: 159 / Brera / Guilietta toegevoegd. Vraag 9, 10 en 11 toegevoegd.
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2019, 15:36:14 door Roland »

Offline Franssie

  • *****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2019, 20:07:13 »
de beste optie voor jou is sws 1 waarbij je huidige fusee behouden blijft.

er zijn brackets verkrijgbaar in de handel welke geschikt zijn voor de 166 conversie met 330 schijven,
deze conversie is wat goedkoper als de andere.
en er zijn brackets waarbij je de klauwen van een mito kan gebruiken met 305 of met 330 schijven,het voordeel hiervan is dat de bevestiging van de klauwen anders is en de klauw is van een later bouwjaar en profiteert van dito ontwikkelingstechniek
Bulletooth hier heeft er veel knowhow van

Offline Roland

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 14
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2019, 21:51:07 »
Bedankt voor de reactie.

Zoals ik uit andere topics heb gelezen is dat de 166 klauwen oorspronkelijk op 310mm schijven gebruikt werden, maar passen op de 305 schijven en inderdaad middels een bracket op een 156 (niet-GTA) gemonteerd kunnen worden. De brackets heb ik nog niet gevonden. Ook geen bevestiging over de 330mm schijven, op jouw bericht na.

De Mito klauwen zijn interessant. Zijn de klauwen van elke Mito hetzelfde? Of moeten ze van een bepaalde uitvoering zijn? Passen deze 1 op 1 op de 156 fusee?

Ik zal mijn hoofdbericht aanpassen naarmate ik meer informatie vergaar/reacties ontvang.

Los van de kosten kunnen ook de eenvoud van installatie en de beschikbaarheid van onderdelen een rol spelen in de afweging. Dus ik zal in eerste instantie proberen de beschikbare opties zo duidelijk mogelijk in kaart te brengen.

Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 61
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2019, 22:08:14 »
had dat toevallig een keer op alfaowner gelezen: https://www.alfaowner.com/Forum/tuning-andamp-upgrades/152311-284-305mm-brakes-6.html

Schijnt dat het gaat om de mito 1.4 Turbo klauwen of de punto abarth. Deze passen zonder aanpassingen met 305mm schijven volgens de posters daar.

Offline Roland

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 14
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2019, 09:10:23 »
Bedankt Fur. Inderdaad. Punto Abarth / Mito 1.4T / Mito QV klauwen (inclusief originele brackets) zouden 1 op 1 moeten passen met 305mm GTA schijven.

Ook lees ik hier meer over de 166 klauwen:
https://www.alfaowner.com/Forum/tuning-andamp-upgrades/152311-284-305mm-brakes-8.html

Je kunt dus een bracket laten maken voor de 166 klauwen of schijnbaar de 166 fusee monteren, met de naven en lagers van de 156 (vanwege de aandrijfas neem ik aan) en dan moeten de klauwen 2mm gespaced worden om in het midden uit te komen. Dan kunnen de 166 schijven gebruikt worden (310 mm). Niet waar. Schijf gaat niet passen.

Mito klauwen lijken niet met 330 schijven te passen. 166 klauwen ook niet volgens dat topic.

Ook schijnt de 166 klauw meer opties te geven voor velgenselectie, t.o.v. de 156 GTA klauwen.

Ik zal het toevoegen aan de hoofdpost.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2019, 09:23:36 door Roland »

Offline Roland

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 14
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2019, 09:27:47 »
Vraag 8 toegevoegd. Het is mij niet helemaal duidelijk welke delen nu precies vervangen zijn bij de upgrade van de 156, van 305mm naar 330mm schijven.

Ik begrijp dat de klauwen anders zijn, dus er zijn 2 varianten beschikbaar? Is de fusee anders? Spacers/shims/brackets? Of alleen andere klauwen en schijven?

Offline Roland

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 14
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2019, 10:13:09 »
Meer info/opties:

156 GTA - Als de fusee wordt gewisseld moet ook de ABS sensor gewijzigd worden en mogelijk de track-rods.

166 - Klauwen kunnen verbreed worden. Dan passen 330x32mm schijven. Niet duidelijk hoe de klauwen verbreed moeten worden en of hier spacers beschikbaar voor zijn (vraag 9)

Mito - Met 8mm opvulling tussen klauw en originele bracket kunnen 330x28mm Lancia Delta schijven gebruikt worden. De schijven moeten dan omgeboord worden naar 5x98

159/Brera/Giulietta - Deze passen op originele mito adapters (onduidelijk of alle Mito modellen dezelfde adapters hebben, vraag 10 toegevoegd). Hier zijn ook brackets voor te verkrijgen. Onduidelijk of alle klauwen gelijk zijn of dat er grotere en kleinere klauwen beschikbaar zijn op deze modellen (vraag 11 toegevoegd).

Offline Franssie

  • *****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2019, 18:56:53 »

mijn oude bella met 330 166 conversie
wat betreft de schijven deze pak je van een lancia delta 1.8 tbi 147KW en dienen omgeboord te worden naar 5x98
dan past het bijkomend voordeel is dat de schijf lichter is dan de 330x32 schijf
ik weet dat mr performance de brackets kan leveren ik heb mijn oude brackets weggegooid en moet dus voor de gt nog nieuwe hebben ;D
ik moet ergens nog een cad tekening hebben daarmee moet een metaalbedrijf hem kunnen maken

edit> gevonden

https://onedrive.live.com/embed?cid=9F1A7BAAADB66B64&resid=9F1A7BAAADB66B64%21270750&authkey=AC9KT-n_3ngbTN8
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2019, 18:57:21 door Franssie »

Offline Roland

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 14
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2019, 15:35:19 »
Bedankt voor de reactie!

Ik heb inmiddels brackets in bestelling voor omgeboorde 310mm Alfa 166 schijven.

Ik ga het zelf uitbesteden denk ik, maar voor de volledigheid van dit topic, zou je de schijven zelf kunnen omboren?

Offline Franssie

  • *****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2019, 09:38:18 »
ik heb het uitbesteed en bij mij waren het 330 mm schijven van een delta tbi 17kw

Offline Kawalol

  • ****
  • Berichten: 213
  • Geslacht: Man
  • Keep distance, BREMBO brakes
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2019, 22:21:50 »
Ik rij zelf ook met een 166 conversie, daarbij heb ik de remklauwen van elkaar gehaald en hier tussen heb een vul plaatje van 4mm gemaakt en langere bouten gebruikt, en alles weer netjes dicht gemaakt ik heb de onderste verbindings leiding vervangen want deze was ook te kort, door deze aanpassing kun je elke willekeurige GTA schijf gebruiken die je wilt
De fusee Brackets heb geregeld via bullettooth

Alfa Romeo 156 1.8 (2.0)
Alfa Romeo 156 SW 1.8

Offline Franssie

  • *****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #11 Gepost op: 25 augustus 2019, 23:08:42 »
Ik rij zelf ook met een 166 conversie, daarbij heb ik de remklauwen van elkaar gehaald en hier tussen heb een vul plaatje van 4mm gemaakt en langere bouten gebruikt, en alles weer netjes dicht gemaakt ik heb de onderste verbindings leiding vervangen want deze was ook te kort, door deze aanpassing kun je elke willekeurige GTA schijf gebruiken die je wilt
De fusee Brackets heb geregeld via bullettooth


Prima optie maar de 32 mm schijf is zwaarder en dat merk je bij het sturen direct terug zal niet mijn voorkeur genieten

Offline Osenga

  • ******
  • Berichten: 1164
  • Geslacht: Man
  • lid #378
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #12 Gepost op: 26 augustus 2019, 13:22:04 »
Ik rij zelf ook met een 166 conversie, daarbij heb ik de remklauwen van elkaar gehaald en hier tussen heb een vul plaatje van 4mm gemaakt en langere bouten gebruikt, en alles weer netjes dicht gemaakt ik heb de onderste verbindings leiding vervangen want deze was ook te kort, door deze aanpassing kun je elke willekeurige GTA schijf gebruiken die je wilt
De fusee Brackets heb geregeld via bullettooth


Same here, 166 klauwen met omgeboorde Lancia Delta 330 schijven. Ik heb juist het plaatje er tussen uitgehaald omdat ik geen goede met spacers wil en toch m'n eigen velgen kon behouden daardoor. Erg tevreden mee, remt erg goed. Enige irritante is dat je elke keer schijven moet laten omboren, maar met mijn kilometrage is dat voorlopig niet aan de orde.
2011 -          AR 156 2.4 20V JTD berlina (2004)
2004 - 2011: AR 1.9JTD (1999) Squadra MAX - Bleedvalve - WMI
2011 - 2016  AR 146 1.4 TS (2000)

Jeremy Clarkson: "You cannot be a true petrol-head until you've owned an Alfa"  - "Alfa's are for nice people"

Offline aytac

  • ******
  • Berichten: 2956
  • Geslacht: Man
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #13 Gepost op: 26 augustus 2019, 19:19:24 »
Ik kan het even niet volgen. Begrijp ik het nou goed dat je lancia delta 330 schijven rechtstreeks op 166 klauwen kunt monteren? Behalve steek plug and play (in mijn geval rechtstreeks op een 166)? Of is steek hetzelfde als de lancia delta toevallig en is het gelijk plug and play? Remblokken bedekken dan toch niet de gehele schijf mocht het zo zijn?

Offline aytac

  • ******
  • Berichten: 2956
  • Geslacht: Man
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #14 Gepost op: 26 augustus 2019, 19:22:09 »
Delta heeft 4 gaten zie ik nu, dus helemaal plug and play is het sowieso niet... Maar voor de rest past gewoon?

Offline Franssie

  • *****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #15 Gepost op: 01 september 2019, 17:38:39 »
Nee op een 166 gaat het niet passen, de conversie waar we over spraken is voor de 156 147 of gt
voor een 166 zullen er vast ook opties zijn maar het verschil 310 vs 330 is te klein voor een bracket gok ik

Offline Alenko1983

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 189
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #16 Gepost op: 01 september 2019, 22:22:19 »
Ik durf het haast niet te vragen, maar waarom wil je jouw remmen upgraden? :)

Offline aytac

  • ******
  • Berichten: 2956
  • Geslacht: Man
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #17 Gepost op: 01 september 2019, 22:46:19 »
Kromme remschijven en nogal last van fading (gevoel heb ik althans). De 340mm schijven op een citroen DS5 AUTOMAAT is bijna op en remt nog steeds als nieuw en niks geen trilling. Ik heb het idee dat 310 net aan de ondergrens zit voor een (getunede) 166 2.4 jtd 20v... En als het dan (makkelijk, goedkoop) naar 330mm kan waarom niet :) Maar helaas begrijp ik ;D

Offline Rainier155

  • *****
  • Berichten: 544
  • Geslacht: Man
    • Alfa onderdelen te koop
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #18 Gepost op: 03 september 2019, 20:06:59 »
166 Brembo remklauw is gewoon geschikt voor 305 en 330mm schijven. Mits je daar de juiste adapters voor gebruikt en evt de remklauwen daarvoor modificeert.
Ik heb ze zelf in beide varianten gehad en hier destijds adapters voor laten maken. Inmiddels is het wegens te weinig interesse voor mij niet meer interressant om nieuwe productie te draaien, dus ik heb niks meer liggen. 

« Laatst bewerkt op: 03 september 2019, 20:08:10 door Rainier155 »

Offline aytac

  • ******
  • Berichten: 2956
  • Geslacht: Man
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #19 Gepost op: 03 september 2019, 23:25:32 »
Schijven brackets en dergelijke begrijp ik maar waar ik 'vastloop' zijn de remblokken. Gebruik je nog altijd de originele blokken die bij de remklauwen horen? Dus bijvoorbeeld bij een 310 alfa 166 remklauw, met dus schijnbaar een 330 schijf, ook remblokken voor 310mm? Dezelde 310 remblokken zal toch niet de hele schijf kunnen benutten? Of hoort dat ook zo en is het puur de bedoeling dat de remschijf niet of veel moeilijker krom trekt? Dat zeg ik omdat je toch niet met dezelfde rem(blok) oppervlakte meer remkracht kan hebben?

Anders maar eigenlijk hetzelfde gezegd; hoe kan je op 310 klauwen 330 schijven monteren en hier profijt van ondervinden? Zeker dus als er nog steeds 310 remblokken op zitten. Als er grote blokken op komen dan snap ik het wel...

Ik zie hier waarschijnlijk iets simpels over het hoofd maar kwartje wil maar niet vallen...

Offline Rainier155

  • *****
  • Berichten: 544
  • Geslacht: Man
    • Alfa onderdelen te koop
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #20 Gepost op: 12 september 2019, 07:00:51 »
Ik heb destijds gewoon de standaard 310 remblokken gebruikt. Werkt op zowel 305 als 330 schijven zonder problemen. Zit verder geen uitleg achter. :)

Offline hajong

  • *
  • Berichten: 19
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #21 Gepost op: 12 september 2019, 09:05:54 »
Anders maar eigenlijk hetzelfde gezegd; hoe kan je op 310 klauwen 330 schijven monteren en hier profijt van ondervinden? Zeker dus als er nog steeds 310 remblokken op zitten. Als er grote blokken op komen dan snap ik het wel...

Kracht is massa maal arm. Met grotere schijven wordt je arm groter, dus meer kracht (duw maar eens bij het scharnier van de duer of bij de klink). Ofwel, de afstand van het hart van je wiel naar de remklauw wordt groter met grotere schijven. Dus kan je meer kracht uitoefenen met dezelfde remklauwen (en remblokken).  Meer kracht is meer remvertraging.