Auteur Topic: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)  (gelezen 243 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roland

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 14
Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Gepost op: 12 augustus 2019, 19:30:57 »
Hallo,

Ik ben de opties voor een remconversie van mijn alfa 156 (oorspronkelijk 2.5  V6) aan het bekijken. Ik ben ermee bekend dat er gangbare upgrades zijn middels de klauwen van een Alfa 156 GTA en de klauwen van een Alfa 166 3.0 V6. Zoals ik begrijp zijn deze qua bouw identiek maar qua montagepunten niet.

Ook heb ik begrepen dat bij de 156 GTA klauwen op een niet-GTA de fusees van de 156 GTA ook nodig zijn. En ik heb begrepen dat er 2 varianten zijn, met 305mm schijven en 330mm schijven. Hoe deze upgrade precies tot stand is gekomen is mij niet duidelijk (ik heb iets gehoord over spacers? Waar komen die dan?). Ook is mij niet duidelijk of de Alfa 166-klauwen ook met 305mm en 330mm schijven geleverd zijn.

Wat ik graag zou willen is een overzicht maken van de exact benodigde delen om een standaard 2.5 V6 te upgraden met GTA-klauwen vs. 166-klauwen en waar eventuele brackets/spacers te verkrijgen zijn. Ook zou ik graag in beeld brengen wat het onderscheid is m.b.t. de 305mm en 330mm schijven. Mijn sterke voorkeur gaat er naar uit om meteen naar 330mm schijven te gaan, als ik toch bezig ben.

Onderstaande tabel is wat ik begrepen heb. Ik zou heel graag jullie aanvullingen/feedback op de tabel len de onderstaande vragen lezen:

156 GTA166 3.0 V6Mito 1.4T, QV / Punto Abarth159 / Brera / Guilietta
Bracket nodig?:NeeJa (156 fusee) / Nee (166 fusee)Ja, origineelJa, Mito
Fusees nodig?:JaNee (bracket) / Ja (geen bracket)NeeNee
Schijf maat:305 & 330310 (omgeboord) & 330 (omgeboord + verbrede remklauw)305 & 330 Delta (omgeboord)305
Spacer nodig?:Nee (305mm) / Ja (330mm)Nee (bracket) / Ja, 2mm shim (geen bracket)Nee (305mm) / Ja, 8mm (330mm)Nee (305mm)
ABS sensor nodig?:JaNeeNeeNee
Track-rods nodig?:JaNeeNeeNee

Opmerking:
- Alfa 166 klauwen geven meer mogelijkheden voor velgenselectie dan 156 GTA klauwen.

Vragen:
1 - Is de 166 klauw geschikt voor zowel 305mm als 330mm schijf? Nee. Wel met 310mm Alfa 166 schijf, mits 166 fusse wordt geplaatst
2 - Waar zijn eventuele brackets voor 166 naar 156 2.5 V6 te krijgen?
3 - Waar zijn eventuele spacers voor 305 mm naar 330mm upgrade te krijgen?
4 - Waar wordt een spacer voor 305 mm naar 330mm upgrade gemonteerd en wat doet deze precies?
5 - Past een Mito klauw rechtstreeks op een 156? Ja, wel moet de originele Mito-bracket worden geplaatst.
6 - Is elke Mito klauw identiek, of moet het een klauw van een bepaalde uitvoering zijn? Mito 1.4 Turbo, Mito QV & Punto Abarth passen
7 - Is de Mito klauw geschikt voor zowel 305mm als 330mm schijf? Is hier een spacer voor nodig?  Alleen in combinatie met 305mm GTA schijf
8 - Welke delen zijn vervangen/aangepast bij de fabrieksupgrade van de 156 GTA van 305mm naar 330mm schijven?
9 - Hoe kunnen de klauwen van een 166 verbreed worden? Waar zijn eventuele spacers te koop?
10 - Hebben alle Mito modellen dezelfde adapters?
11 - Zijn alle klauwen van de 159 / Brera / Guilietta gelijk of zijn er grotere en kleinere klauwen beschikbaar?


Edit: Mito klauwen toegevoegd. Vraag 1 beantwoord. Vragen 5 & 6 & 7 toegevoegd
Edit 2: Antwoord vraag 1 aangepast. Vragen 5, 6 en 7 beantwoord. Tabel geupdate. Vraag 8 toegevoegd.
Edit 3: 159 / Brera / Guilietta toegevoegd. Vraag 9, 10 en 11 toegevoegd.
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2019, 15:36:14 door Roland »

Offline Franssie

  • *****
  • Berichten: 776
  • Geslacht: Man
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2019, 20:07:13 »
de beste optie voor jou is sws 1 waarbij je huidige fusee behouden blijft.

er zijn brackets verkrijgbaar in de handel welke geschikt zijn voor de 166 conversie met 330 schijven,
deze conversie is wat goedkoper als de andere.
en er zijn brackets waarbij je de klauwen van een mito kan gebruiken met 305 of met 330 schijven,het voordeel hiervan is dat de bevestiging van de klauwen anders is en de klauw is van een later bouwjaar en profiteert van dito ontwikkelingstechniek
Bulletooth hier heeft er veel knowhow van

Offline Roland

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 14
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2019, 21:51:07 »
Bedankt voor de reactie.

Zoals ik uit andere topics heb gelezen is dat de 166 klauwen oorspronkelijk op 310mm schijven gebruikt werden, maar passen op de 305 schijven en inderdaad middels een bracket op een 156 (niet-GTA) gemonteerd kunnen worden. De brackets heb ik nog niet gevonden. Ook geen bevestiging over de 330mm schijven, op jouw bericht na.

De Mito klauwen zijn interessant. Zijn de klauwen van elke Mito hetzelfde? Of moeten ze van een bepaalde uitvoering zijn? Passen deze 1 op 1 op de 156 fusee?

Ik zal mijn hoofdbericht aanpassen naarmate ik meer informatie vergaar/reacties ontvang.

Los van de kosten kunnen ook de eenvoud van installatie en de beschikbaarheid van onderdelen een rol spelen in de afweging. Dus ik zal in eerste instantie proberen de beschikbare opties zo duidelijk mogelijk in kaart te brengen.

Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 27
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2019, 22:08:14 »
had dat toevallig een keer op alfaowner gelezen: https://www.alfaowner.com/Forum/tuning-andamp-upgrades/152311-284-305mm-brakes-6.html

Schijnt dat het gaat om de mito 1.4 Turbo klauwen of de punto abarth. Deze passen zonder aanpassingen met 305mm schijven volgens de posters daar.

Offline Roland

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 14
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2019, 09:10:23 »
Bedankt Fur. Inderdaad. Punto Abarth / Mito 1.4T / Mito QV klauwen (inclusief originele brackets) zouden 1 op 1 moeten passen met 305mm GTA schijven.

Ook lees ik hier meer over de 166 klauwen:
https://www.alfaowner.com/Forum/tuning-andamp-upgrades/152311-284-305mm-brakes-8.html

Je kunt dus een bracket laten maken voor de 166 klauwen of schijnbaar de 166 fusee monteren, met de naven en lagers van de 156 (vanwege de aandrijfas neem ik aan) en dan moeten de klauwen 2mm gespaced worden om in het midden uit te komen. Dan kunnen de 166 schijven gebruikt worden (310 mm). Niet waar. Schijf gaat niet passen.

Mito klauwen lijken niet met 330 schijven te passen. 166 klauwen ook niet volgens dat topic.

Ook schijnt de 166 klauw meer opties te geven voor velgenselectie, t.o.v. de 156 GTA klauwen.

Ik zal het toevoegen aan de hoofdpost.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2019, 09:23:36 door Roland »

Offline Roland

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 14
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2019, 09:27:47 »
Vraag 8 toegevoegd. Het is mij niet helemaal duidelijk welke delen nu precies vervangen zijn bij de upgrade van de 156, van 305mm naar 330mm schijven.

Ik begrijp dat de klauwen anders zijn, dus er zijn 2 varianten beschikbaar? Is de fusee anders? Spacers/shims/brackets? Of alleen andere klauwen en schijven?

Offline Roland

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 14
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2019, 10:13:09 »
Meer info/opties:

156 GTA - Als de fusee wordt gewisseld moet ook de ABS sensor gewijzigd worden en mogelijk de track-rods.

166 - Klauwen kunnen verbreed worden. Dan passen 330x32mm schijven. Niet duidelijk hoe de klauwen verbreed moeten worden en of hier spacers beschikbaar voor zijn (vraag 9)

Mito - Met 8mm opvulling tussen klauw en originele bracket kunnen 330x28mm Lancia Delta schijven gebruikt worden. De schijven moeten dan omgeboord worden naar 5x98

159/Brera/Giulietta - Deze passen op originele mito adapters (onduidelijk of alle Mito modellen dezelfde adapters hebben, vraag 10 toegevoegd). Hier zijn ook brackets voor te verkrijgen. Onduidelijk of alle klauwen gelijk zijn of dat er grotere en kleinere klauwen beschikbaar zijn op deze modellen (vraag 11 toegevoegd).

Offline Franssie

  • *****
  • Berichten: 776
  • Geslacht: Man
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2019, 18:56:53 »

mijn oude bella met 330 166 conversie
wat betreft de schijven deze pak je van een lancia delta 1.8 tbi 147KW en dienen omgeboord te worden naar 5x98
dan past het bijkomend voordeel is dat de schijf lichter is dan de 330x32 schijf
ik weet dat mr performance de brackets kan leveren ik heb mijn oude brackets weggegooid en moet dus voor de gt nog nieuwe hebben ;D
ik moet ergens nog een cad tekening hebben daarmee moet een metaalbedrijf hem kunnen maken

edit> gevonden

https://onedrive.live.com/embed?cid=9F1A7BAAADB66B64&resid=9F1A7BAAADB66B64%21270750&authkey=AC9KT-n_3ngbTN8
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2019, 18:57:21 door Franssie »

Offline Roland

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 14
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2019, 15:35:19 »
Bedankt voor de reactie!

Ik heb inmiddels brackets in bestelling voor omgeboorde 310mm Alfa 166 schijven.

Ik ga het zelf uitbesteden denk ik, maar voor de volledigheid van dit topic, zou je de schijven zelf kunnen omboren?

Offline Franssie

  • *****
  • Berichten: 776
  • Geslacht: Man
Re: Opties remconversie Alfa 156 (GTA vs. 166)
« Reactie #9 Gepost op: Gisteren om 09:38:18 »
ik heb het uitbesteed en bij mij waren het 330 mm schijven van een delta tbi 17kw