Auteur Topic: 2.5 V6 motorsteun?  (gelezen 2716 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GTfour

  • ***
  • Berichten: 110
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #25 Gepost op: 04 mei 2020, 09:12:24 »
Tsja, voor een dergelijk onderdeel ben ik best bereid de knip te trekken daar het toch om een onderdeel gaat wat maar eens in de eeuw vervangen hoeft te worden.
Maar goed, mocht er nog iemand zijn die ergens een goede V6 motorsteunlager weet te vinden, dan houd ik me aanbevolen.
156SW Busso 2.5

Offline ArjanB

  • ******
  • Berichten: 1806
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #26 Gepost op: 04 mei 2020, 13:33:19 »
Hmm, das kak, ik heb er een paar dagen geleden ook een besteld  Deuh

Het op kleine schaal maken van dergelijke onderdelen kan niet uit (Ik ben een productontwikkelaar en daar loop ik regelmatig tegen aan :p) helemaal niet omdat Alfa eigenaren, en met name 156 eigenaren, erg krenterig zijn. Als je wat minder moeilijk doet over geld kan je aan het meeste nog wel komen, mits je de juiste mensen kent.

nou, zo langzaam aan zullen de knaken-bakken van de echte krenten wel uitgevallen zijn.
En blijven de echte liefhebbers over, die hun bolide wel rijdend willen houden. Nu de onderdelen nog…

nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline MartinPool

  • ******
  • Berichten: 1635
  • Geslacht: Man
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #27 Gepost op: 04 mei 2020, 13:38:29 »
Anders eens informeren bij een bedrijf dat motorsteunen / trillingsdempers maakt of die iets kunnen betekenen :

https://www.vcetechniek.nl/producten/trillingsdempers/?gclid=Cj0KCQjw-r71BRDuARIsAB7i_QM7VVBziZ_jgiKWLYwpz5Kr4xDQE7ACtaho0c3_F9SE70GdUfLpNOUaAhOSEALw_wcB

Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 212
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #28 Gepost op: 05 mei 2020, 09:54:21 »
nou, zo langzaam aan zullen de knaken-bakken van de echte krenten wel uitgevallen zijn.
En blijven de echte liefhebbers over, die hun bolide wel rijdend willen houden. Nu de onderdelen nog…

De prijzen op marktplaats onderschrijven dit beeld nog niet... hoewel de v6jes wel duurder worden, zitten er nog steeds hoopjes aan de onderkant van de 2e hands markt. Daarnaast denk ik dat er nog wel eens wat neerwaardse beweging kan komen als gevolg van de corona gerelateerde economische ellende waar we de komende jaren nog last van gaan hebben.
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2020, 09:55:41 door Fur »

Offline alfachirurg

  • ****
  • Berichten: 298
  • Geslacht: Man
    • alfachirurg
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #29 Gepost op: 05 mei 2020, 15:35:46 »
De prijzen op marktplaats onderschrijven dit beeld nog niet... hoewel de v6jes wel duurder worden, zitten er nog steeds hoopjes aan de onderkant van de 2e hands markt. Daarnaast denk ik dat er nog wel eens wat neerwaardse beweging kan komen als gevolg van de corona gerelateerde economische ellende waar we de komende jaren nog last van gaan hebben.

Tja Furlan, nog voor de corona heb jij mij eens een bod gedaan...op een 156....wordt dat door de corona dan nog lager?? Kan bijna niet waar zijn, toch?? Maar goed, kan je er misscchien eerdaags één  aankopen voor de prijs van een volle brandstoftank diesel....of....met een beetje mazzel dan moet de ontdoener/verkoper er op bijleggen....dit was kort geleden namelijk ook het geval met een vat ruwe olie!!!!
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2020, 16:47:14 door alfachirurg »
WWW.ALFACHIRURG.EU

Nu: Alfetta GTV6 1986, Alfasud TiQv 1.7i.e.1983, Ducati 888 strada, 33Qv 1e serie'86,
159 SW jtdm grigio stromboli ‘10

Offline BellaNuvola

  • Ex-Bestuur
  • *
  • Berichten: 2088
  • Geslacht: Man
  • Ongeacht de kleur:een 156 is altijd bruin! (roest)
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #30 Gepost op: 05 mei 2020, 17:07:17 »
 Applaus Applaus Applaus
Alfa-rijder vanaf 1987.
Nu nog een 156 1.8 TS in Azzurro Nuvola met beige leder op 17 inch Selespeed wielen. Afgeleverd op 11 januari 1999 door (toen nog dealer) Madeno Racing.

Offline Christiaan Z

  • *****
  • Berichten: 581
  • Geslacht: Man
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #31 Gepost op: 05 mei 2020, 22:06:22 »
Het blijkt ook erg moeilijk te zijn om er een voor de bestuurderskant te kopen  v6tech1 Heb nu 2 verschillende besteld die zouden passen, maar beiden hebben M10 draad ipv M12 draad..

Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 212
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #32 Gepost op: 07 mei 2020, 09:23:14 »
Tja Furlan, nog voor de corona heb jij mij eens een bod gedaan...op een 156....wordt dat door de corona dan nog lager?? Kan bijna niet waar zijn, toch?? Maar goed, kan je er misscchien eerdaags één  aankopen voor de prijs van een volle brandstoftank diesel....of....met een beetje mazzel dan moet de ontdoener/verkoper er op bijleggen....dit was kort geleden namelijk ook het geval met een vat ruwe olie!!!!

Ik heb het idee dat je mijn opmerkingen persoonlijk opvat, dat is nergens voor nodig. Het zijn gewoon mijn constateringen pp basis van wat ik momenteel op MP zie. Daarnaast kan je niet ontkennen dat er hoopjes mensen in de financiële problemen zijn gekomen en door de opvolgende economische depressie zullen dat er nog veel meer worden. Je kan niet ontkennen dat dat gevolgen gaat hebben voor de 2e hands automarkt en onze worden daarin ook niet gespaard.

Offline GTfour

  • ***
  • Berichten: 110
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #33 Gepost op: 23 mei 2020, 00:39:00 »
Goed, in de UK zo'n motorsteunlager besteld, gemonteerd en getest. Conclusie: prut.  Wat ik binnen kreeg was een motorsteunlager voor een Alfa Spider 916 V6, waarvan ik me niet kan voorstellen dat er een groot verschil zou zitten tussen de belasting van een 932 2.5 V6 of eentje voor zo'n Spider V6. De motor hangt er in, maar dan heb je het ook wel gezegd. Ik heb nog steeds last van een motor die regelmatig lichtjes tegen de aandrijfas aanloopt(meestal bij gas los laten) en tegen de overige ingewanden tokt en snokt.    Niet blij.   To be continued...

Ik zet de beoordeling van dit Engelse onderdeel nog even 'on hold'. Naar het blijkt, hebben de overige motorsteunlagers het ook zwaar te verduren gehad en zijn ook aan vervanging toe. Als ik het goed heb gezien gaat het dan om twee anderen. Eentje op de bovenzijde van de bak en eentje ergens achter tussen. Iemand ervaring met het vervangen van deze liefjes? Vast weer makkelijke klusjes...(zet zich schrap..)
156SW Busso 2.5

Offline scudetto

  • ***
  • Berichten: 64
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #34 Gepost op: 23 mei 2020, 08:23:30 »
 In Polen zit een bedrijf die de bovenste steun zegt te reviseren. Voorwaarde is dat de oude steun roestvrij wordt opgestuurd.

Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 212
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #35 Gepost op: 23 mei 2020, 14:30:18 »
Je kan ze ander altijd ook nog zelf maken, als het oude staal nog enigszins te redden is kan je dat gebruiken om nieuwe PU bussen te gieten:

https://www.youtube.com/watch?v=2_0BYvTkZ0o

Offline Christiaan Z

  • *****
  • Berichten: 581
  • Geslacht: Man
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #36 Gepost op: 25 mei 2020, 14:13:02 »
Ik zet de beoordeling van dit Engelse onderdeel nog even 'on hold'. Naar het blijkt, hebben de overige motorsteunlagers het ook zwaar te verduren gehad en zijn ook aan vervanging toe. Als ik het goed heb gezien gaat het dan om twee anderen. Eentje op de bovenzijde van de bak en eentje ergens achter tussen. Iemand ervaring met het vervangen van deze liefjes? Vast weer makkelijke klusjes...(zet zich schrap..)

Boven de bak is prima te doen, krik onder de bak en je draait hem er zo uit. Probeer er alleen eerst even een te vinden.. Ik heb na veel gezoek eentje gevonden (de laatste die ze hadden). De ander zit aan de achterkant van het subframe, dat schijnt wel een bitch te zijn, maar nog wel te krijgen

Offline GTfour

  • ***
  • Berichten: 110
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #37 Gepost op: 29 mei 2020, 14:52:40 »
Boven de bak is prima te doen, krik onder de bak en je draait hem er zo uit. Probeer er alleen eerst even een te vinden.. Ik heb na veel gezoek eentje gevonden (de laatste die ze hadden). De ander zit aan de achterkant van het subframe, dat schijnt wel een bitch te zijn, maar nog wel te krijgen

Cheers(aan jullie allen) voor de raad.  Nu heb ik natuurlijk al de rechtsvoor motorsteunlager vanuit Engeland besteld en vervangen, wordt de (linker,versnellingsbak) motorsteun niet ook door iemand gemaakt?
156SW Busso 2.5

Offline GTfour

  • ***
  • Berichten: 110
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #38 Gepost op: 29 mei 2020, 14:59:53 »
Boven de bak is prima te doen, krik onder de bak en je draait hem er zo uit. Probeer er alleen eerst even een te vinden.. Ik heb na veel gezoek eentje gevonden (de laatste die ze hadden). De ander zit aan de achterkant van het subframe, dat schijnt wel een bitch te zijn, maar nog wel te krijgen
[/quote


Tsja, om nu eerst een 3D printer plus alle PU giet pullekes aan te schaffen...   Eerst proberen of ik nog ergens iets kan vinden...
156SW Busso 2.5

Offline GTfour

  • ***
  • Berichten: 110
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #39 Gepost op: 29 mei 2020, 15:01:12 »
Je kan ze ander altijd ook nog zelf maken, als het oude staal nog enigszins te redden is kan je dat gebruiken om nieuwe PU bussen te gieten:

https://www.youtube.com/watch?v=2_0BYvTkZ0o

Dat is geen punt. Is er ergens een link voor dit bedrijf?
156SW Busso 2.5

Offline Christiaan Z

  • *****
  • Berichten: 581
  • Geslacht: Man
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #40 Gepost op: 29 mei 2020, 23:05:43 »
Ik heb er uiteindelijk een gevonden via https://italricambi.nl/ maar dit was de laatste die ze hadden en hij stond onder een van de fiat artikelnummers op hun site.

Degene die uit de zoekopdracht komt rollen bij alle bekende online webshops is de linker (7782435) en de juiste is de rechter (60808858). Je ziet het verschil niet tot je er een bout indraait, de linker heeft een M10 draad, de rechter M12.

« Laatst bewerkt op: 29 mei 2020, 23:08:27 door Christiaan Z »

Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 212
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #41 Gepost op: 30 mei 2020, 16:06:01 »
Dat is geen punt. Is er ergens een link voor dit bedrijf?

Is geen bedrijf, die kerel heeft een technisch youtube kanaal. In het filmpje laat hij zien hoe hij zelf nieuwe maakt. Als je de comments leest krijg je ook nog een hoop informatie van mensen die het met andere spullen dan PU hebben geprobeerd. Maar blijkbaar is PU gieten echt super simpel.

Offline GTfour

  • ***
  • Berichten: 110
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #42 Gepost op: 30 mei 2020, 21:53:20 »

link=topic=116311.msg1956682#msg1956682 date=1590786343]
Ik heb er uiteindelijk een gevonden via https://italricambi.nl/ maar dit was de laatste die ze hadden en hij stond onder een van de fiat artikelnummers op hun site.

Degene die uit de zoekopdracht komt rollen bij alle bekende online webshops is de linker (7782435) en de juiste is de rechter (60808858). Je ziet het verschil niet tot je er een bout indraait, de linker heeft een M10 draad, de rechter M12.


[/quote]
Ik heb er uiteindelijk een gevonden via https://italricambi.nl/ Je ziet het verschil niet tot je er een bout indraait, de linker heeft een M10 draad, de rechter M12.



Valt er niet te smokkelen? Gat uitboren en een M12 bout gebruiken?
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2020, 21:54:21 door GTfour »
156SW Busso 2.5

Offline Christiaan Z

  • *****
  • Berichten: 581
  • Geslacht: Man
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #43 Gepost op: 31 mei 2020, 13:22:40 »
Er lijkt genoeg vlees in te zitten, en ze zijn goedkoop genoeg om het een keer te proberen.

Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 212
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #44 Gepost op: 31 mei 2020, 13:26:47 »
Of een M10 gebruiken met een busje? de bout 'dikker'maken dus?

Offline Christiaan Z

  • *****
  • Berichten: 581
  • Geslacht: Man
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #45 Gepost op: 01 juni 2020, 00:40:43 »
Of een M10 gebruiken met een busje? de bout 'dikker'maken dus?

Dat zou ik niet doen, je versnellingsbak hangt aan het schroefdraad van deze bout en er is een reden dat de engineers voor een M12 hebben gekozen ipv M10, de steun lijkt dezelfde basis te hebben als de M12 variant dus zou ik kiezen voor het opboren. De samenstelling van het rubber in de steun kan afwijken, ik zal kijken of we op het werk een shore meter hebben voor rubber, dan kan ik dit checken als ik er bij kan komen.

Zo hangt het ding er bij mij nu nog bij..


Offline brinkerik

  • Crew
  • *
  • Berichten: 2981
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #46 Gepost op: 01 juni 2020, 07:04:07 »
 :thumbsup:
In de garage: Alfa 159  2.4 JTDm '07  -  Punto Bicilindro '12
ex:   146   1.6 Lusso 97  -   147 Veloce  '01  - 156  1.9 JTD 16v  04

Offline GTfour

  • ***
  • Berichten: 110
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #47 Gepost op: 02 juni 2020, 11:48:07 »
Dat zou ik niet doen, je versnellingsbak hangt aan het schroefdraad van deze bout en er is een reden dat de engineers voor een M12 hebben gekozen ipv M10, de steun lijkt dezelfde basis te hebben als de M12 variant dus zou ik kiezen voor het opboren. De samenstelling van het rubber in de steun kan afwijken, ik zal kijken of we op het werk een shore meter hebben voor rubber, dan kan ik dit checken als ik er bij kan komen.

Zo hangt het ding er bij mij nu nog bij..



Pfff, dat is me ook wel weer een beste lengte, die bout.    Dus, voor alle duidelijkheid, dat wat ik daar nu zie is de M12 bout?
156SW Busso 2.5

Offline Christiaan Z

  • *****
  • Berichten: 581
  • Geslacht: Man
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #48 Gepost op: 02 juni 2020, 18:46:02 »
Ja

Offline GTfour

  • ***
  • Berichten: 110
Re: 2.5 V6 motorsteun?
« Reactie #49 Gepost op: 05 juni 2020, 08:52:02 »
O.k. we gaan dan eerst maar 'ns zo'n motorsteunlager voor een 2.4JTD bestellen, in de hoop dat dit onderdeel werkt. Duimendraaien dat de achterste lager niet ook moet worden vervangen..
156SW Busso 2.5