Auteur Topic: Gokken: Start mijn 2.5 V6 wel, of start ie niet?  (gelezen 139 keer)

Offline GTfour

Gokken: Start mijn 2.5 V6 wel, of start ie niet?
« Gepost op: 23 april 2020, 15:12:24 »
Beste forumleden/Alfisti,

Mijn Bella geeft weer 'ns een onverwachte 'curve ball'.  De afgelopen week heb ik al een paar keer een jumpstart van iemand moeten krijgen om met de auto weg te komen.  Bij het starten deed de auto helemaal niets. Geen probeersel van de startmotor, geen lampjes of oplichtende schermpjes op het dashboard. NIks, nada.  'Klik'.... niets.
De accu die er in zit stamt uit eind oktober vorige jaar(Varta) en die meet ook goed. Ik heb ook geen waarschuwingslampjes gezien dat er iets mis was met de accu of het bijladen.  Nu wilde ik vanochtend een oplader direct aan de accu zetten, zodat ik toch even een korte rit kon doen. Ik pak m'n sleutel, open de deur en hey... de centrale vergrendeling doet het weer! Ik ga zitten, sleutel in het contact, omdraaien en hup, na 4 a 5 omwentelingen gewoon starten!
Iemand die deze grappen en grollen bekend voorkomt?

Oh ja, nog een vraagje: zit er verschil tussen de linker en rechter ABS sensor, op mijn 932 2.5 V6?

P.S.: het torretje heeft de afgelopen 6500km 1 litertje Castrol gebruikt. Netjes toch, voor 3,5 ton plus?
« Laatst bewerkt op: 23 april 2020, 15:15:23 door GTfour »
156SW Busso 2.5

Offline MartinPool

• Geslacht: Man
Re: Gokken: Start mijn 2.5 V6 wel, of start ie niet?
« Reactie #1 Gepost op: 23 april 2020, 15:41:12 »
Accu doormeten op capaciteit, spanning zegt wel iets maar niet alles.
Startmotor nog in orde, geen speling op de bendix en niet volgelopen met kool (kabels losnemen en massa pool meten ten opzichte van huis) en meten tussen plus en massa pool en hier mag je geen weerstand meten.
Signaal vanaf contact naar startrelais in orde, startrelais zelf in orde.

Offline GTfour

« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2020, 15:54:13 »
Check, ga ik doen.
156SW Busso 2.5

Offline leonm

• Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2020, 17:05:45 »
Check ook de dikke kabel die vanaf de accu naar de startmotor loopt. Die was bij mijn V6 helemaal verteerd. De mantel zag  er nog goed uit maar het koper van binnen was helemaal groen en broos

Offline GTfour

« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2020, 08:53:33 »
Check ook de dikke kabel die vanaf de accu naar de startmotor loopt. Die was bij mijn V6 helemaal verteerd. De mantel zag  er nog goed uit maar het koper van binnen was helemaal groen en broos

Top, pik ik ook even mee.
156SW Busso 2.5

Offline GTfour

« Reactie #5 Gepost op: 04 mei 2020, 09:14:41 »
"Oh ja, nog een vraagje: zit er verschil tussen de linker en rechter ABS sensor, op mijn 932 2.5 V6?"

Ik zit namelijk met nog zo'n hagelnieuwe ABS sensor voor rechts, maar nu blijkt dat die nog in orde is...
156SW Busso 2.5