Nou heb de laatste tijd al wat grotere en kleinere dingen aangepakt distributie vervangen, bougies etc. En afgelopen week ook de thermostaat vervangen omdat de auto niet goed warm werd of in elk geval niet goed warm leek te worden. De temperatuur op het dashboard liep niet meer op en kwam zelden boven de 70 graden. Dus logischerwijs de thermostaat vervangen, daarna een paar dagen soort van succesbeleving gehad. Temp liep weer op naar 90 maar zakte zo rond de 95 oid weer terug naar 70 en kwam dan niet meer naar de 90. Sinds de afgelopen paar dagen echter beweegt de naald helemaal niet meer en blijft hij onder de 50 hangen.
Ik heb het volgende gedaan om te troubleshooten:
-Stekker eraf, fans slaan aan maar naald op het dashboard bewegen niet.
-Multiecuscan eraan gehangen, temperatuur gemeten met oude sensor in een bakje heet water, deze gaf een verhoogde temp aan, geen beweging op dash.
.Multiecuscan eraan gehangen, temperatuur gemeten met nieuwe sensor en lopende motor, deze gaf een verhoogde temp aan, geen beweging op dash. Gek genoeg liep de temp behoorlijk op zo rond de 98 ofzo sloegen de fans aan en daalde de temp weer. via multiecuscan zag ik niet de terugval in temp die je normaal op het dash ziet. Ook gaf multiecuscan niet aan dat de motor "warm" was (dat zou normaal met een koeltemperatuur boven de 70 moeten gebeuren volgens de omschrijving in het programma.
Ideen die ik voorlopig heb:
-Temperatuurmeter op het dashboard is stuk (want de wijzer beweegt ook niet als je de sensor los trekt, ik heb nergens gelezen dat dit ooit voorkomt).
-Beide temperatuursensoren (oude en nieuwe) zijn kaput (in elk geval dat deel dat de temperatuur aan het dashboard doorgeeft, mogelijk beide interne sensoren want ik zie niet de reactie die ik zou moeten zien (en geen openende nieuwe thermostaat).
-Nieuwe thermostaat is ook kaput (omdat je normalitair boven de 90 een terugval moet zien in temperatuur als hij open gaat).
-Er is iets met de ECU (omdat deze dus niet registreert dat de motor warm is nadat hij wel aan de temperatuureisen voldoet.
Kan iemand me helpen om gaten te schieten in bovenstaande conclusies? Ik heb ff geen idee waar ik moet starten om deze zooi weer op te lossen en heb geen zin om op de gok voor niets weer een temperatuur sensor te bestellen, kan je de temperatuurmeter op het dashboard testen?