Auteur Topic: Tuhu zijn Alfa 159  (gelezen 498 keer)

Offline Tuhu

Tuhu zijn Alfa 159
« Gepost op: 06 januari 2020, 17:18:31 »
Na 3 jaar rond te hebben gereden in een praktische Ford Mondeo heb ik weer een Alfa  ;D ;D
Van mijn 3 kinderen zit er nog maar 1 in een kinderstoel dus ik begon in het najaar rond te kijken naar een 159.
Mijn vrouw moet sinds kort meer rijden voor haar werk en was een beetje klaar met de gezapige Ford. Samen een wensenlijstje gemaakt en al snel bleek dat we op zoek waren naar de gouden speld in de hooiberg. Eind november kwam er een mooie TI te koop maar die was al binnen een dag weg, balen! Door blijven zoeken op marktplaats en contact gekregen met iemand die zijn 159 kwijt wilde. Bleek dat hij twee 159’s had! En laat die andere nou net die ene zijn die al na 1 dag was verkocht…
Hij had hem in een impuls gekocht omdat de handelaar geen flauw idee had wat voor een mooie 159 hij ingeruild had gekregen. Na wat berichten over en weer wilde hij de TI wel aan mij kwijt, omdat ik liefhebber ben en 2 Alfa 159 diesels wel wat veel MRB van hem vroegen. Ik natuurlijk helemaal blij, maar ondertussen had zijn vrouw een weekje in de TI rond gereden. En die vond de automaat erg fijn. Feestje ging dus niet door  :'(

Maar nu een paar week verder heb ik hem toch kunnen kopen  :thumbsup:
Slechts 140.000 km en bijna al het noemenswaardige onderhoud is al gedaan. Distributie recent vervangen, automaat gespoeld, etc. etc.
Het subframe ziet er nog prima uit en ook andere 159 kwaaltjes ben ik niet tegengekomen.  :italoflag:
De APK liep wel af maar dat stond mij niet in de weg. Vandaag is hij weer goedgekeurd en het enige wat niet klopte waren wat knipperlichtjes die geen oranje coating meer hadden  :ok:

Had op MP een set 17 inch velgen gevonden die om de Brembo's heen past en bij de bandenboer een mooie set gebruikte winterbanden gescoord. Balanceren was wel even een uitdaging omdat de ruimte tussen klauw en velg minimaal is. Aan de klauw is te zien dat dat al eerder mis is gegaan, het lood heeft een diepe streep in de klauw gefreesd.

Heb nu weer plezier in autorijden!

Alfa 159 1.9 JTDm Qtronic TI 2007
ex-Alfa 156 2.4 jtd 20v 2005

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Tuhu zijn Alfa 159
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2020, 18:14:35 »
Hallo Tuhu, Gefeliciteerd met jouw 159! Wellicht een wat late reactie maar dat kon even niet anders....

Ik zie dat je een automaat hebt. Super tof lijkt mij ook wel wat.. haha Weet je toevallig ook jou motorcode? Heb je de 939A9000 Of heb je de 939A3000

Verder ben ik natuurlijk erg benieuwd hoe de 159 je bevalt. Heb 1 foto gezien en het is inderdaad een plaatje. Las dat je bij Seldenrijk ook iets gezien had. Goed dat je die hebt laten staan denk ik! Met zo,n auto moet je gewoon goed weten wat je koopt en niet misschien wel misschien niet vervangen gedaan of geweest.

Ga je nog wat doen aan jouw 159? Las ook dat je op MP wat gescoord had. En die km stand das toch ook een goed verhaal. Ik heb de mijne ook gekocht met 147000 prima km stand alleen schrijf ik er wel heel veel op af als ik hem naar de 2ton rij. Is iets om even over na te denken maar feit blijft, wat geeft het toch een goed gevoel he als je er weer in stapt om te rijden.

Fijne avond!
Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline Tuhu

« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2020, 12:30:03 »
De bella bevalt prima! Nu ik er een tijdje in rond heb gereden weet ik ook wat er allemaal nog mag gebeuren:
- vooras uitlijnen, rechtsvoor slijt scheef af aan binnenkant;
- goede zomerbanden, zitten nu Ovations op. Had op de 156 goede ervaringen met de Uniroyal Rainsport 3 en daar is net de opvolger de Rainsport 5 van uit wil 245-40-19 proberen;
- trekhaak;
- twijfel tussen ramen tinten of sonniboy's;
- Audio, Rainbow composet inbouwen en misschien micro versterker van AudioControl

Onder mijn 156 had ik Eibach en Bilstein B6. Het TI onderstel is best goed maar ik vind haar nog teveel bewegen over de lengteas. Kan misschien door de leeftijd van de dempers komen maar het mag van mij wat steviger. Denk dat er dan B8 onder kan omdat de auto standaard al verlaagd is.

Nu we toch thuis moeten blijven ben ik aan het poetsen geslagen. Kleien en daarna met de hand de swirls er uit proberen te krijgen op 1 paneel. Wist meteen weer waarom ik poetsen niet leuk vind. Nou heb ik zo'n oscillerende multitool en ik dacht laat ik die eens uitproberen. De polijstpads op de schuurvoet geklit en dat ging heel mooi. De diepe krassen krijg ik nog niet weg maar de spinnenrag wel.

Had goede reviews gezien van de makkelijke keramische spraycoating van Turtle Wax dus die gaat er op.

Van een sloopauto heb ik de A-stijlen gehaald en daar wil ik de tweeters in gaan verwerken.  En op MP originele dakdragers gevonden.

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2020, 18:41:53 »
Zo goed bezig daar! Wat een zonnetje en een virusje hier en daar wel niet allemaal teweeg kunnen brengen :police:

Ik vind de TI juist wel laag zat hoor. Lekker stug dat ook en denk dat het allemaal een stuk verantwoordelijker is voor de aandrijfassen tenopzichte van nog lager doormiddel van een verlagingsset.

Tweeters is de A style? klinkt tof stukje Dolby surround plus denk ik dan...

:italoflag:

Offline Tuhu

« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2020, 19:59:58 »
Met nieuwe eibach veren zal hij niet veel lager komen dan hij nu is. Op papier misschien 1 cm maar de oude veren zijn inmiddels ook wel ingezakt. Het gaat mij ook niet zozeer om de verlaging. De TI veren zijn idd stevig genoeg alleen de dempers vind ik nog te soft, of comfortabel, reageren op bewegingen.

Dolby surround gaat het niet op lijken hoor, een fijne composet aan een versterker en daarbij goed gerichte tweeters is al een wereld van verschil. De deuren dempen wordt wat meer een uitdaging vanwege de constructie van het raammechanisme.

Inspiratie voor als je serieus met je audio bezig wilt:
http://caraudio.basser.pl/en/alfa-romeo/339-alfa-romeo-159-ti.html
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2020, 20:04:39 door Tuhu »

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2020, 21:06:07 »
Toffe link man! eigelijk veel is mogelijk he... Ik heb er Bose in. Geluid is goud.

Fijne avond

Offline Alfafa

« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2020, 13:41:47 »
Gefeliciteerd met je 159.

Pas op met je multitool je hebt eigenlijk  gewoon een roterende tol nodig.

Pas op met een normale rotary.
Het beste is denk ik voor jou om een Dap aan te schaffen. Dat maag het poetsen een stuk leuker om te doen. En geeft mij persoonlijk ontspanning met mijn drukke leven.
Turbo lag is just fore play !

Everybody loves Alfa, You gotta Love Alfa......it's the LAW ...

ex Alfa 156 SW 2.4 JTD 20V Nero Mettalico
Alfa 159 SW Ti TBI Rosso Competizione
------

Offline Tuhu

« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2020, 17:44:44 »
Tot nu toe gaat het prima met de multitool, ik weet dat een Dap de koninklijke weg is maar was gewoon nieuwsgierig of het zou werken.
Mijn multitool werk op accu's en dat scheelt dat gedoe met snoeren.
En ik heb op MP 2 mooie Conti Sportcontact 5 gescoord. Nu nog even bekijken of ik er Sportcontact 6 bij zoek.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2020, 17:48:24 door Tuhu »

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2020, 10:57:31 »
Ben benieuwd naar het eind resultaat Tuhu.  (misschien foto posten als je zover bent?)