Auteur Topic: Omslag punt  (gelezen 393 keer)

Offline brinkerik

• Forumbezoeker
  • *
  • Geslacht: Man
  • Moi
Omslag punt
« Gepost op: 11 januari 2020, 12:05:45 »
Goedemiddag

Deze week voor m`n pa en ma nog weer eens aan het rekenen geweest aangaande het omslagpunt van een Diesel / Benzine auto.

Ooit hier van Sander mooie excel tool voor gehad, en ik was erg verbaasd over de uitslag.

Vergelijk gaat hier puur op km`s, brandstof, en wegenbelasting, en de gekozen auto heb ik gekeken naar de Dacia Dokker, want dat leek mij wel vergelijkbaar met de huidige Partner 1.6 Diesel.

Omslag punt zit op 16k  km !  ik was verbaasd want ik had verwacht dat het door alle overheid maatregelen inmiddels op 20+ k km zou zitten.

« Laatst bewerkt op: 11 januari 2020, 12:06:36 door brinkerik »
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline BrianL

Re: Omslag punt
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2020, 19:14:24 »
Goedemiddag

Deze week voor m`n pa en ma nog weer eens aan het rekenen geweest aangaande het omslagpunt van een Diesel / Benzine auto.

Ooit hier van Sander mooie excel tool voor gehad, en ik was erg verbaasd over de uitslag.

Vergelijk gaat hier puur op km`s, brandstof, en wegenbelasting, en de gekozen auto heb ik gekeken naar de Dacia Dokker, want dat leek mij wel vergelijkbaar met de huidige Partner 1.6 Diesel.

Omslag punt zit op 16k  km !  ik was verbaasd want ik had verwacht dat het door alle overheid maatregelen inmiddels op 20+ k km zou zitten.

Vergeet je verzekering en onderhoud niet te vergelijken; deze kostenposten kunnen het omslagpunt verschuiven. Om verschillende websites zoals Autoweek zijn de onderhoudskosten per type auto te zien.

Offline katuut

• Moderator
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2020, 09:12:39 »
De hedendaagse benzinemotoren kennen eigenlijk alle slijtage onderdelen die een diesel ook kent (vliegwiel, verstuivers, turbo etc)

De prijs van een liter benzine is gewoon enorm hoog. Een hybride is niet interessanter? Of een kangoo ev ?
Last hebbend van detaildiarree

Offline hajong

• **
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2020, 17:03:35 »
www.spritmonitor.de is een site met real life verbruikswaarden. Dan kan je je berekening nog realistischer maken.

Maar het omslagpunt diesel tov benzine ligt inderdaad vaak lager dan verwacht.

Offline Arcblizz

• Nil volentibus arduum
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2020, 09:57:26 »
de vraag blijft natuurlijk wat er met diesel auto's in de nabije toekomst zal gaan gebeuren qua milieu maatregelen.
AR156C#1830 - mijn PP
www.freddycane.com
Ex GT 3.2v6 met Madeno onderstel en Madeno getuned, CsC duplex.
Huidig Jeep Compass 4x4

Offline Fur

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2020, 18:31:46 »
daarbij heb je met je 156 15% opslag in de wegenbelasting ivm geen fabrieksaf roetfilter en volgens mij wordt dat de komende jaren ook nog steeds meer, daardoor verschuift je omslagpunt.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/auto-en-vervoer/content/fijnstoftoeslag-motorrijtuigenbelasting