Auteur Topic: Laatste rit of nog repareren?  (gelezen 612 keer)

Offline Roger

• Forumbezoeker
  • *
Laatste rit of nog repareren?
« Gepost op: 28 januari 2020, 00:37:20 »
Nou, waar te beginnen... Verleden week een offerte opgevraagd om groot onderhoud te doen en om te kijken wat er nodig is om door de APK heen te komen. Deze  offerte komt rond de 1950 euro uit. Besloten om alleen maar de APK reparaties (draagarmen, 2 banden en wat klein werk) te doen, die deze week gepland staat. Maar afgelopen weekend een drempel gepakt die achteraf de veerschotel heeft doen breken aan de linker achterzijde. Met als gevolg dat ook de band geploft is. Dus dan dienen ook nog 2 schokdempers plus veren en 2 banden afgerekend te worden.

Ik vraag me dan af of bij de pre check van de APK het doorroesten van de veerschotel niet geconstateerd kan worden.

De offerte heb ik doorgenomen en een rondvraag gedaan bij 2 anderen en zij komen op ongeveer dezelfde prijs is. Maar als ik de onderdelen online ga bestellen, scheelt het wel extreem veel.

Omschrijving

Aantal

Garage

Koebergen webshop

Solvent

1

3,025

2,5

Carterring

1

1,815

9,95

oliefilter

1

14,641

5,95

motorolie

4

53,24

44

versteller nokkenas

1

384,4412

199,95

distributieriemset

1

162,9749

89,5

waterpomp

1

68,97

29,95

koelvloeistof

4

43,56

36

afmeldkosten

1

6,05

5

diverse onderdelen

1

6,05

5

afvalbijdrage

1

3,025

2,5

autoband

2

177,87

147

draagarm boven, rechts

1

59,29

29,95

draagarm boven, links

1

59,29

29,95

klepdekselpakking

1

51,3282

24,95

olie versnellingsbak

2

29,04

24,05

lecwec

1

30,25

25

bougie dik

4

197,956

27,8

bougie dun

4

169,4

27,8

arbeidsloon

1

423,5

1945,716

766,8

Hier zitten nog niet de nieuwe schokdempers en 2 achterbanden bij, maar als ik dat er nog bijtel dan gaat het bij de garage waarschijnlijk al richting de 2500. Dat is het me eerlijk gezegd niet waard. Wat vinden jullie van de offerte?

Kennen jullie monteurs met een Alfa hart die ik nog kan benaderen , in de buurt van midden-Limburg?

Gegevens van de auto. Alfa 156 1.8 sedan, 200.000km, 2004

« Laatst bewerkt op: 28 januari 2020, 00:38:07 door Roger »

Offline Franssie

• Geslacht: Man
Re: Laatste rit of nog repareren?
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2020, 07:25:18 »
voor een garage niet heel gek
maar nokkenasversteller an je laten alsie geen bijgeluiden of lachten geef

Offline Fur

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2020, 07:43:48 »
zo das een lijst, als echte centenneuker zou ik ook zeggen dat kan goedkoper afhankelijk van wat je zelf kan/wil doen.

Niet per se nodig:
-Carterring, ik hergebruik de mijne al jaren, lekt geen druppel.
-Klepdekselpakking, kan je gewoon hergebruiken als deze nog in goeie staat is.
-Lecwec? Heb je een olielek? Zou persoonlijk nooit van die lekkage meuk in m'n motor stoppen. Beter gewoon het lek daadwerkelijk oplossen.

Sowieso zelf doen:
-De boegies lekker laten zitten zelf on-line bestellen. FF bij de lokale bouwmarkt ofzo een bougiesleutel (14 uit m'n hoofd) halen en gewoon lekker zelf doen. Daar kan je weinig aan verpesten. Scheelt je alweer 200 euri en dat is echt een klusje waar je niks voor hoeft te kunnen.
-Olie en olifilter, ook gewoon lekker zelf doen, is ook een job van niks.

Mogelijk zelf doen afhankelijk van wat je aan gereedschap hebt:
-Draagarmen voor, is wel zelf te doen maar afhankelijk van hoe lang geleden die dingen los zijn geweest kan het wel eens een behoorlijke vloekpartij worden.
-Bakolie vervangen, is ook best prima zelf te doen.

Misschien ff offerte op laten maken zonder deze werkzaamheden/spullen.

Offline Fur

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2020, 07:45:16 »
voor een garage niet heel gek
maar nokkenasversteller an je laten alsie geen bijgeluiden of lachten geef

Is een gokje, als hij toch open moet beter meteen mee laten nemen, anders moet het een andere keer alsnog gebeuren. Aan de andere kant ik heb de mijne ook niet vervangen maar ik doe het zelf dus dan vallen de arbeidskosten mee op het moment dat het wel nodig is.  ;D

Offline Roger

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2020, 09:37:12 »
zo das een lijst, als echte centenneuker zou ik ook zeggen dat kan goedkoper afhankelijk van wat je zelf kan/wil doen.

Niet per se nodig:
-Carterring, ik hergebruik de mijne al jaren, lekt geen druppel.
-Klepdekselpakking, kan je gewoon hergebruiken als deze nog in goeie staat is.
-Lecwec? Heb je een olielek? Zou persoonlijk nooit van die lekkage meuk in m'n motor stoppen. Beter gewoon het lek daadwerkelijk oplossen.

Sowieso zelf doen:
-De boegies lekker laten zitten zelf on-line bestellen. FF bij de lokale bouwmarkt ofzo een bougiesleutel (14 uit m'n hoofd) halen en gewoon lekker zelf doen. Daar kan je weinig aan verpesten. Scheelt je alweer 200 euri en dat is echt een klusje waar je niks voor hoeft te kunnen.
-Olie en olifilter, ook gewoon lekker zelf doen, is ook een job van niks.

Mogelijk zelf doen afhankelijk van wat je aan gereedschap hebt:
-Draagarmen voor, is wel zelf te doen maar afhankelijk van hoe lang geleden die dingen los zijn geweest kan het wel eens een behoorlijke vloekpartij worden.
-Bakolie vervangen, is ook best prima zelf te doen.

Misschien ff offerte op laten maken zonder deze werkzaamheden/spullen.

Bougies kan ik inderdaad goed zelf doen. Dat scheelt al dik 300 euro. Draagarmen en schokdemper lukt ook nog wel, maar de rest ga ik liever niet aan beginnen. Oliefilter lukt normaal wel, maar het gaatje waar de carterplug in moet is niet meer helemaal jofel. Moet eigenlijk een andere carterpan onder, maar die zijn aardig aan de prijs.

De arbeidskosten heb ik ook geen probleem mee. Lijkt me best redelijk. Alleen het prijsverschil in onderdelen verbaast me ten zeerste. Ik zou verwachten dat een een garage ze voor dezelfde prijs moet krijgen als ik. Of eigenlijk nog minder...

Ik ga nog wat rondbellen, want de 31ste is de APK verlopen
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2020, 09:44:48 door Roger »

Offline Theo

• Forumbezoeker
  • *
  • 156 Wagon. Bj. 2005
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2020, 10:39:50 »
Roger,

Ik zie, dat je pas een dag lid bent !
De APK verloopt bijna ( 31/01/20) . Het wordt dus kort dag.
Als je alles wil laten doen ga je richting de € 3.000,-
Jouw Alfa 156 sedan uit 2004 is in de huidige staat slechts € 150,- waard ( sloop ! )
Als je er nog eens € 3000,- instopt is de waarde rond € 1.000.
Maar je kunt dan nog wel  een paar jaar rijden.

Ik heb zelf een Wagon uit 2005 . Die doet via Wijkopenauto's nog € 2.250,-(volgens hun site)
Rijdt nog heel goed en ik ben er aan " gehecht"

Dit is mijn mening, een advies heb ik niet.

Je zult zelf een beslissing moeten nemen !

Groet,

Theo

Offline aytac

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2020, 11:51:45 »
Mijn mening?

Of alles zelf doen (eventueel beun de haas) OF gauw wegknikkeren... Bijna 3 duizend hele euro's stoppen in een auto die waarschijnlijk al voor 80% aan het wegroesten is niet verstandig tenzij het mentale waarde voor je heeft.

Goedkope site met onder andere de volgende onderdelen;

Distributieset; https://www.auto-onderdelen24.nl/alfa-romeo/156-932/15617/10505/tandriemset
Waterpomp; https://www.auto-onderdelen24.nl/denckermann/10587759

Offline Alfafa

« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2020, 13:05:33 »
Waarschijnlijk heb je nog pas echt gezeik met de schokbreker demonteren.
Ik ben wel eens 6 uur bezig geweest om het los te krijgen. reken daar 2 nieuwe bouten voor 15 a 20 euro pst

dat is zeker 300 euro per kant. ik zou dat persoonlijk zelf doen je weet niet hoe makkelijk of moeilijk het gaat.
Voor je Carter plug Kan je die niet naar M20x1.5 tappen als het een M18 is en dan een M20 Plug erin zetten.

Als het gewoon goedkoop moet moet je gewoon voor B merk artikelen gaan. Of de distributie gewoon laten zitten.
Maar ja we zijn geen dokter op afstand.

Turbo lag is just fore play !

Everybody loves Alfa, You gotta Love Alfa......it's the LAW ...

ex Alfa 156 SW 2.4 JTD 20V Nero Mettalico
Alfa 159 SW Ti TBI Rosso Competizione
------

Offline *thomas*

« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2020, 13:54:54 »
Als de auto voor jou een gebruiksvoorwerp is en geen 'emotionele' waarde, dan zou ik er niet aan beginnen.

Nu: Senza Alfa
Ex: 156SW 1.9JTD '02, 33SW 1.3S '89, 156SW 1.9JTD '04

Offline Fur

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2020, 14:04:44 »
volgens mij hoef je daadwerkelijk alleen de distributie te laten doen, dan ben je misschien nog wel een paar honderd euro kwijt aan onderdelen en een weekend sleutelen maar dan is ook echt alles weer aangepakt. Zou wel ff in ogenschouw nemen dat het financieel alleen de moeite waard is als je blok nog echt goed is (en niet half benzine half olie slurpt) en het niet een bijna flintstone auto is door de roest.

Als de bodem hard is en hij zuipt geen olie dan ga je voor de paar honderd euro ook weer geen andere goeie auto vinden...

Voor onderdelen kan ik autodoc aanraden, olien zijn heel goedkoop te vinden op verscheidene Nederlandse webshops (het loont zeker om ff te vergelijken). Voor banden gebruik ik meestal bandenleader.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2020, 14:08:08 door Fur »

Offline Roger

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 28 januari 2020, 16:58:51 »
Roger,

Ik zie, dat je pas een dag lid bent !
De APK verloopt bijna ( 31/01/20) . Het wordt dus kort dag.
Als je alles wil laten doen ga je richting de € 3.000,-
Jouw Alfa 156 sedan uit 2004 is in de huidige staat slechts € 150,- waard ( sloop ! )
Als je er nog eens € 3000,- instopt is de waarde rond € 1.000.
Maar je kunt dan nog wel  een paar jaar rijden.

Ik heb zelf een Wagon uit 2005 . Die doet via Wijkopenauto's nog € 2.250,-(volgens hun site)
Rijdt nog heel goed en ik ben er aan " gehecht"

Dit is mijn mening, een advies heb ik niet.

Je zult zelf een beslissing moeten nemen !

Groet,

Theo

Hoi Theo,

Ik was al langer lid, ik schat  een jaar of 8, maar mijn account is weg of ik kan het niet meer terug vinden.

Qua materiaal is het ongeveer 1200 euro. Ik heb alleen geen idee hoelang men hier mee bezig. Hangt natuurlijk ook af hoe makkelijk de zaken demontabel zijn.

Met het olieverbruik zit ik wel al jaaaaren aan de hoge kant. Ongeveer 1 liter per 1000km. Ligt overigens geen olie op de plaats.

De auto moet inderdaad eind van de week gekeurd zijn, maar ik heb er ook geen moeite mee om hem te schorsen. Kost maar een paar tientjes. Het is mijn eerste auto; heb hem nu 11 jaar dus ben er soort van aan gehecht. Ik vind het zonde om iets weg te gooien terwijl het wellicht nog te repareren valt. En een Giulia is nog aan de dure kant :P

In de loop van de week valt de beslissing en ik hoop dat ik nog nog een 1 van de 5000 bella's heb die in NL rondrijden.

Offline Theo

• Forumbezoeker
  • *
  • 156 Wagon. Bj. 2005
« Reactie #11 Gepost op: 28 januari 2020, 19:16:15 »
Roger,

Met dat  lidmaatschap is het bij mij ook zo gegaan.
Had enige jaren niet gekeken en me begin januari opnieuw ingeschreven.
( Vanwege de handrem. Zie topic Interieur. Inmiddels goed opgelost.
Ik heb een Wagon 1.8 B. uit 2005 met 253.000 op de teller,
Ben 72 en heb uitsluitend Alfa's gereden !

De auto loopt prima. Onderhoud uitsluitend bij de garage. Harder dan 130 km. wordt er niet meegereden.
Ik heb de auto in 2008 gekocht met 80.000 op de teller bij een Alfa Dealer in Veenendaal.
Toen ik het service boekje nog eens goed bekeek bleek er tussen aug. 2005 en febr. 2006 ruim 40.000 km. mee te zijn gereden !! Dit was verder nergens aan te zien/merken. Ik viel eigenlijk meteen voor de prachtige rode lederen bekleding. Ziet er nu nog zeer strak uit.
Vaak zie ik ,dat er flink wat leden zijn, die veel en wellicht teveel van de auto vergen. Ik denk dat Alfa's daar niet geschikt voor zijn !

Ook mijn auto heeft vanaf mijn begin olie verbruikt. Ook ca. 1 liter op 1000 km. Mogelijk, dat de auto in de begin periode te zwaar is belast Mijn vorige Alfa's ( 6 ! ) hadden nauwelijks verbruik.
Ik koop de olie bij de Action. 4 liter voor € 10,-  (!) Deze is semi-syntetisch.  Maar nadelen heb ik nooit ondervonden.
Verder heb ik geen verstand van auto's.

Groet,

Theo      Bennebroek/Bloemendaal
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2020, 19:19:01 door Theo »

Offline Sud.

« Reactie #12 Gepost op: 01 februari 2020, 19:52:38 »
Goofy (Patrick) in Eksel. Goed en goedkoop, kom ik al jaren  :thumbsup:
Alfasud 1.2L
Alfasud Sprint 1.3
Alfasud Nuova 1.3
33 Q.O. 1.5
156 Selespeed 2.0 TS
156 Edizione Limitata 1.8 TS
916 Spider 2.0 TS
156 Sportwagon 2.0 TS
Spider III 2.0
156 Sportwagon 1.8 TS (heden)
GT 1300 Junior (heden)

Offline MvtAlfa

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 02 februari 2020, 09:36:00 »
je zegt dat een Gulia (nog) te duur is. mooie wagen trouwens. Dan zou je het naar mijn mening anders moeten zien als je een andere gelijkwaardige Alfa wil.

In je lijst staat veel regulier onderhoud. Bij aanschaf van een andere tweede hands Alfa zal je hoogstwaarschijnlijk deze kosten ook moeten maken. Dan kan je die kosten tot op zekere hoogte wegstrepen als regulier onderhoud of je dit nu zelf doet of laat doen. Het plaatje ziet er dan heel anders uit.

autoband             177,87       147
draagarmen         118,58         59,90
klepdekselpakking  51,32         24,95
totaal                   347,77       231,85

Als 159 voor de rest goed is (niet rot), er netjes uit en het een fijne bolide is om mee te rijden dan lijkt me de keus simpel, je weet wat je hebt. Een andere aanschaffen is altijd duurder en je weet niet wat voor ellende je koopt.. Het verschil in geld kan je later (beter) bij leggen voor een Gulia. :)

Aan regulier onderhoudt ontkom je niet en bij een andere Alfa zal het niet anders zijn. Een ander perspectief, maar de keus moet je zelf maken.

HTH in je keus!
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2020, 09:36:25 door MvtAlfa »

Offline Tjerry_V6

• Nog steeds geen Radio
« Reactie #14 Gepost op: 02 februari 2020, 10:18:13 »
Sommetje wordt nog makkelijker als je na de opknapbeurt weer eens 3 jaar gaat rijden.
Deel dan de kosten eens. Dan kom je op ongeveer 50 euro per maand. Is is dat nog te veel  :o

Tjerry
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Offline MvtAlfa

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 02 februari 2020, 10:54:47 »
Als een tweedehands koop zitten er zelden nog goeie banden onder. Oude of versleten. zelf rij ik niet graag op banden ouder dan 5 a 6 jaar. Afhangende wat je terugkoopt bepaalt de hoogte van de daadwerkelijke kosten.

Mijn moto is altijd Als je je Alfa goed wilt laten rollen dan rolt je geld mee ;)

Offline MvtAlfa

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 02 februari 2020, 11:01:29 »
Vaak zie ik ,dat er flink wat leden zijn, die veel en wellicht teveel van de auto vergen. Ik denk dat Alfa's daar niet geschikt voor zijn !

Op zich is dat prima en hoe harder je rijdt des te meer het kost om het paardje in orde te houden. Alfa's kunnen best wat hebben met goed onderhoud en daar bedoel ik ook preventief onderhoud mee. Ik rij al jaren oude Alfa's en Ferrari's en ze zijn me lief, maar ik neem ook lekker afgelegen bergpassen om op zijn plat Nederlands gezegd te hoeken, dan merk je pas waarom deze bolides zijn gemaakt :)

Eens dat als je er normaal mee rijdt dan gaat alles langer mee en daar is ook niets mis mee!

Offline Fur

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 03 februari 2020, 08:27:49 »
Als een tweedehands koop zitten er zelden nog goeie banden onder. Oude of versleten. zelf rij ik niet graag op banden ouder dan 5 a 6 jaar. Afhangende wat je terugkoopt bepaalt de hoogte van de daadwerkelijke kosten.

Mijn moto is altijd Als je je Alfa goed wilt laten rollen dan rolt je geld mee ;)

Volgens mij is dat met andere oude auto's net zo... het is maar net wat je accepteert. Kennis van me heeft een of andere verrotte ouwe ford als dagelijkse auto... lekke uitlaat stuurt alsof je via een xbox controller stuurt, banden die waarschijnlijk nog in guldens zijn afgerekend, 25 negatieve pk vermogen. Enige reden waarom dat ding door de APK komt is omdat de beungarage de boel flest. Als je dat accepteert heb je geen onderhoud aan je auto. Maar persoonlijk irriteer ik me aan alles wat niet werkt zoals het hoort en dan heeft ook zo'n auto (waar dus zogenaamd nooit iets mee is) ineens een waslijst aan kosten...

Offline katuut

• Moderator
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
« Reactie #18 Gepost op: 04 februari 2020, 00:21:45 »
Koop een andere, nieuwere en schrijf het eerste jaar 5-10k af...

Als je ego en/ of bankrekening dit toelaten dan zeker doen ;-) maar over het algemeen is doorrijden een goedkope optie, mits de koets niet rot is
Last hebbend van detaildiarree

Offline Roger

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 05 februari 2020, 12:27:49 »
Ik heb iemand gevonden :) De verwachting is dat we rond de 1500 euro klaar zijn. Dat is voor mij een zeer acceptabele prijs. Dat is inclusief 4 nieuwe zomerbanden.

Nu ben ik rond aan het kijken voor de nieuwe schokdempers en nu zie ik in de Eper catalogus TI schokdempers verschijnen. Ik heb wel TI velgen, maar zover ik weet is het geen TI uitvoering in het geheel. Wat is het verschil tussen de schokdempers?

Offline Fur

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 05 februari 2020, 14:13:22 »
Volgens mij verschilt dat per land, kan het niet met 100pct zekerheid zeggen maar er zijn verschillende schokdempers op de 156 gemonteerd met verschillende rijhoogtes en niet allemaal zijn ze op elke versie geleverd of uberhaupt mogelijk. Vraag is dus naast het verschil in hoogte ook nog of ze voor de SW of de sedan zijn...

Overigens als je TI velgen hebt, een TI stuur en een zwarte hemel is het waarschijnlijk wel een TI... hint zijn ook de TI accenten op de plastic stukken aan de binnenkant van de deuropeningen voor en achter...
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2020, 14:15:03 door Fur »

Offline MvtAlfa

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 11 februari 2020, 09:22:40 »
Top Roger! Het is nog steeds een bak geld, maar naar mijn mening geen slecht beslissing als ik het zo hoor. De enige valide comments zijn al genoemd. Rotte carrosserie en haas beun en misschien als je je motor aan puin rijdt :thumbsup:

Rijdt wel weer (heel) lekker als alles gedaan is ;)

Offline tundra

• "Ik ben de Alfa... en de Omega, heb ik weggedaan"
« Reactie #22 Gepost op: 13 februari 2020, 14:54:19 »
Sowieso wordt de 156 in rap tempo een zeldzame verschijning, helaas. Ik kijk wel eens op marktplaats. Daar stonden 3 jaar geleden nog honderden op, nu is dat tientallen. Jammer dat ie zo makkelijk rot van onderen. Trouwens hebben mensen wel eens het amusante programma Flipping Bangers gezien op NatGeo? Paar weken terug wilden de heren een Alfa 155 onderhanden nemen. Dat ding bleek zo ver heen dat ze m maar naar de scrap heap hebben gebracht. De enige tot nog toe.

Offline brinkerik

• Forumbezoeker
  • *
  • Moi
« Reactie #23 Gepost op: 13 februari 2020, 19:15:42 »
Ja, dat van die Flipping Bangers heb ik ook gezien.  Leek als compleet gecript om maar binnen het Alfa verwachtings- patroon te vallen.. Beschaamtelijk  programma heeft het voor mij meteen af gedaan.
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline *thomas*

« Reactie #24 Gepost op: 15 februari 2020, 12:23:24 »
Ja, dat van die Flipping Bangers heb ik ook gezien.  Leek als compleet gecript om maar binnen het Alfa verwachtings- patroon te vallen.. Beschaamtelijk  programma heeft het voor mij meteen af gedaan.

Ik houd het tot nu toe vol om naar elke aflevering te kijken, maar het zijn echt twee beunhazen bij elkaar. Bij geen enkele auto die ze hebben opgeknapt heb ik het gevoel gehad van: 'ja, dit is leuk / goed uitgevoerd'. Hoop shortcuts, slordig etc.

Die 155 was nog een mooie wagen waarvan ze met wat extra tijd (en kunde) een mooie wagen hadden kunnen maken.
Nu: Senza Alfa
Ex: 156SW 1.9JTD '02, 33SW 1.3S '89, 156SW 1.9JTD '04