Auteur Topic: Krakende ophanging... is niet altijd de ophanging: plaatsen veerpoot brug.  (gelezen 318 keer)

Offline Fur

• Forumbezoeker
  • *
Na mijn uitstapje naar Circuit zolder een week of wat geleden had ik ineens een bizar gekraak dat vanuit de ophanging leek te komen. Nou wist ik dat de onderste draagarmen aan vervanging toe waren (en dat dat gekraak kan veroorzaken is bekend) het gekraak leek ook van die kant afkomstig te zijn. Smeren met super kruipoolie gaf slechts tijdelijk een beetje soelaas. Intussen had ik ook al een veerpootbrug besteld. Het verschil tussen voor en na is dag en nacht. Met de veerbrugpoot geplaatst is het gekraak voor 90pct weg. Draagarmen moeten nog steeds vervangen worden maar dat schuift nou weer een paar maandjes op.

Ik heb via ebay.co.uk een veerpootbrug besteld van rallyshop international (een pools bedrijf) , voor nog geen 80 euro inclusief verzendkosten krijg je een strak gelakt en gelaste brug.

Bevestigingsproces is eenvoudig:
  • Zorg dat de auto vlak staat.
  • Draai de betreffende boutjes van de veerpoten los, in dit geval (1.8ts) zijn het er 5, de 2 waar ook je motorsteun aan vast zit links en alle drie aan de rechterzijde. (voorzichtig zorg dat er geen boutjes of ringetjes de motorruimte invallen (op je bodemplaat  :-[ zodat je vervolgens weer tijd kwijt bent met ze er vanaf vissen).
  • Rechts bij de veerpoot zit een kabelhoudertje, dit sluit net iets te dicht op de veerpoot, ik heb een stukje van het plastic van de houder aan de onderzijde afgeknipt zodat hij de brug tijdens het bevestigen niet in de weg zit.
  • Het remvloeistof reservoir zit net tegen de brug aan. Schroef hem los, en zorg dat dit rechtop blijft gedurende de montage (de slangetjes zorgen er wel voor dat hij niet teveel kan bewegen maar even opletten bij het daadwerkelijk monteren).
  • plaats nu de brug, ik heb eerst de rechterzijde om de poot gedaan, 1 boutje handvast gedraaid waarbij ik ervoor zorgde dat de brug goed om de poot heen viel. Daarna de brug aan motorsteunzijde ook met 1 boutje handvast gedraaid. Let op dat er geen kabeltjes klem zitten tussen de brug en de veerpoten. Draai vervolgens alle boutjes kruislings enigzins vast. Als laatste alle boutjes weer kruislings aandraaien tot 44-52nm.
  • bevestig het remvloeistofreservoir weer. Bij mij paste het net niet op dezelfde plek terug dus voorlopig zit hij nog aan de brug ge tierapd totdat ik een meer definitieve bevestiging heb gemaakt. Maakt in principe niet uit hoe zolang het maar rechtop en op ongeveer dezelfde hoogte zit.

Opmerking: soms lees je terug dat je het beste kan monteren met een wiel op de stoep maar dat lijkt me niet handig omdat je dan mogelijk je uitlijning verpest. Als je een wiel op de stoep zet heb je kans dat er iets een klein beetje verschuift zodra je het losdraait en dan kan je daar weer gezeur van krijgen mbt bandenslijtage of stuurgedrag enzo.

-

Legenda:
Rode Pijl: let op hier loopt een kabeltje opaasen dat het niet klem komt tussen je motorsteun bevestiging en je veerpootbrug.
Groene pijl: Remvloeistofreservoir, moet dus een klein stukje naar voren en beneden past net niet onder deze brug, tijdelijk vast getierapd
Oranje pijl: Kabelhoudertje zit dicht tegen de veerpoot aan, ruimte maken voor de brug door een stukje van de houder af te knippen.

« Laatst bewerkt op: 12 februari 2020, 11:08:37 door Fur »