Auteur Topic: Alfa 159sw Ti geen acceleratie, niet in toeren  (gelezen 393 keer)

Offline Joost82

• Forumbezoeker
  • *
Alfa 159sw Ti geen acceleratie, niet in toeren
« Gepost op: 24 februari 2020, 12:44:24 »
Hoi mede bella liefhebbers,
graag jullie mening, opinie bij volgende zaak.

Alfa 159sw ti, 161.000km.
De wagen had al enige tijd laten uitschijnen bij optrekken dat de alfa liefde wat weg was. Dat waw mijn alfa snelt vooruit
was wat zoek. Maar de wagen deed anders alles nog naar behoren.

Nu is van dag op dag het over en uit met rijden. Bij het willen vertrekken aan het werk start de wagen nog maar bij acceleratie gaat de toerenteller amper tot enkele milimeters de hoogte in. De wagen reageert dus niet meer om te rijden. Het toerenteller wijzertje dans ook lichtjes bij stationair draaien.  Momenteel vertoont de alfa geen foutmeldingen op het display of lampjes die niet zou moeten branden.

De wagen dus naar huis laten takelen. Voor ik aan een demontage begin.  Ik denk dus aan : EGR Klep, LMM of roetfilter.
Zoude jullie inééns egr klep en Lmm bestellen en vervangen. Welk merk zouden jullie opteren van egr, mag oem zijn. Prijzen schommelen van 30 euro tot.....
Of hoe zouden jullie dit aanpakken. Geen nieuwe onderdelen en eerst demontage en onderdelen reinigen?

of sla ik de bal compleet mis en moet ik iets anders nazien.

alvast bedankt voor alle respons !!  :italoflag: :italoflag: :italoflag:
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2020, 12:44:57 door Joost82 »

Offline ScriptMania

• Geslacht: Man
  • to be or not to be, what was the question?
Re: Alfa 159sw Ti geen acceleratie, niet in toeren
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2020, 12:47:59 »
Ik zou hem uit lezen voordat ik zomaar spullen bestelde.

Offline Bredabounce

« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2020, 14:18:17 »
(turbo)Slangen controleren
Brandstofdruk
... idd > uitlezen.
AR156C#2277
2012 Alfa Romeo 159 2.0 JTDm TI SW Nero
[X] 2010 | 159 1750 TBI TI SW Chiaccio Bianco
[X] 2005 | 156 2.4JTD 20v SW Grigio Luce di Amalfi
[X] 2004 | 156 2.4JTD 20v Grigio Metallico
[X] 2003 | 156 1.9JTD 16v SW Grigio Kafla

Offline Fur

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2020, 14:39:57 »
Eerst uitlezen, dan kan je gericht aan het zoeken. Uitleesapparaatje heb je voor een paar euro: zoiets bijvoorbeeld in combinatie met torque (in de play/app store) kom je al een heel eind mee.

https://www.amazon.de/dp/B078XG7HM3/ref=sr_1_7?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&keywords=eobd&qid=1582551497&sr=8-7

EGR klep kan je overigens prima zelf schoonmaken. maar idd eerst uitlezen.

Offline MartinPool

« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2020, 16:35:37 »
Idd. eerst uitlezen.

Kan van alles zijn; sensor stuk, te weinig peut, etc etc etc.

Offline Joost82

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2020, 09:00:48 »
Alvast bedankt voor jullie visie, mening  :ok:

Zal eerst eens navraag doen deze week of ik iemand in de kennissen of vriendenkring heb die kan uitlezen en reeds zo'n toestel heeft of bezit. Zo niet dan gaan we zo'n odb2 aanschaffen en proberen we die werking eens. Eveneens bedankt voor de link hierboven van zo'n voorbeeld toestel. Dit is zeer handig.

Offline Joost82

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 09 maart 2020, 10:07:34 »
Zo zo,

het odbII diagnose apparaat was binnen en eens aangesloten.
2 foutmeldingen:
- P0101 maf circuitbereik/functie
- P0111 luchttemperatuurssensor, signaal te sterk  (kan zijn omdat ik de fiche eens had verwijdert en terug aangesloten heb)

Mits deze te wissen werkt de wagen terug. Maar daarmee heb ik toch schrik dat het euvel toch niet correct
verdwenen is.

Bij foutcode P0111 vermelde het wijze web dat je deze code moet verwijderen en dat de mechanicus alles eens goed
moet nazien. Ik ruik wel veel diesel, kan door eindje stil staan zijn of zou dit hier toch mee te maken hebben.
Anders merk ik niets ongewoon op.

Meningen? Testritje gaan doen en zien wat er gebeurd?

grtn

Offline Fur

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2020, 17:12:28 »
Kan zijn dat ik er naast zit: maar klinkt alsof de MAF kaput is. Volgens mij zit er in de MAF ook een luchttemperatuur sensor... het zou in elk geval wel verklaren warom hij slecht loopt. Als ik het goed heb is een van de tests bij een defecte MAF om ff zonder maf te rijden en kijken of het beter is. Als dat het geval is is hij zeker weten verrot.

Voor het vervangen van de MAF moet je overigens ff een beetje rondneuzen op het web, je kan namelijk ook de losse sensor bestellen ipv de sensor in z'n plastic huisje. en dat scheelt ongeveer 90pct van de prijs.