Auteur Topic: Even voorstellen  (gelezen 452 keer)

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Even voorstellen
« Gepost op: 10 maart 2020, 12:19:08 »
Hallo liefhebbers,

Ik ben 42 en rij al 15 jaar Alfa. Op dit moment ben ik in het bezit van een 100% orginele witte 159 2.4JTD TI Q4 sedan met motorcode 9390000 maar die is bijna verkocht. Super toffe tijd gehad in die wagen (22000km mee gereden) en nu tijd voor iets anders. Altijd zoveel zin in!

Ik denk dat het een 156 jts selespeed gaat worden (2004)  in de sedan uitvoering. Heerlijk cruise en genieten van z,n gewicht/wegligging en en stuurgedrag. Dat heb ik wel een beetje gemist in mijn huidige 159. Maar desalniettemin wat een bom is dat zeg op de snelweg! 1000km in 7.5 uur is geen uitzondering. haha!!

Ik vind het leuk om in contact te komen met Alfa liefhebbers en weet zeker dat ik die hier vind. leuke toppic,s te starten en lekker ouwehoeren over auto,s. Met name de techniek vind ik super interessant!

Zodra de nieuwe wagen in mijn bezit is zal ik me vast weer melden. Ik heb er 1 op het oog maar moet nog even het 1 en ander uitzoeken.

Ik zeg voor een ieder: Fijne dag en laat de lente maar doorkomen!

Vriendelijke groet,

Frans Kwakkenbos

Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline shoppy

• Beheerder
  • *
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
Re: Even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2020, 19:27:23 »
 Hoi Frans,

Welkom hier.
Er is erg veel info te vinden en niet alleen over techniek.
Veel kennis aanwezig hier.

John
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline BellaNuvola

• Ex-Bestuur
  • *
  • Ongeacht de kleur:een 156 is altijd bruin! (roest)
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2020, 22:23:07 »
Ik moet zeggen: origineel ben je!
Want ga maar na:
- je hebt een fraaie diesel....maar doet die er na 22000 km alweer uit
- ipv een nieuwer model ga je een model ouder kopen
- en je kiest dan ook nog voor  licht problematische uitvoering: een jts (lust een aardige slok olie) en een selespeed ( niet geheel probleemloos).

Maar al 15 jaar Alfa's rijden: dan heb jij je wel ingelezen -toch?
Alfa-rijder vanaf 1987.
Nu nog een 156 1.8 TS in Azzurro Nuvola met beige leder op 17 inch Selespeed wielen. Afgeleverd op 11 januari 1999 door (toen nog dealer) Madeno Racing.

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2020, 11:07:43 »
Haha dank voor het welkom heren. En ja john de techniek blijft indrukwekkend en interessant.

Misschien gelijk leuk om even af te trappen over de aankomende 156. De feiten liggen op tafel doordat de historie het bewijs geleverd heeft.. Echter om dan met die kennis iets te laten staan gaat mij te ver. Heb al eerder een 156 gereden (2005 JTD 1.9 sedan TI) en ja ik weet dat is iets heel anders onder de motorkap  maar je vind ze bijna niet meer met een km stand van onder de 125000. En dan nog maar zwijgen over euronorm 3 Diesel.. (lullig als je in de stad wil parkeren en word alleen nog maar erger.)  En bedankt Den Haag! (Er staat er trouwens 1 in Barcelona te koop met 75000 km op de klok )

De 156! zeg nou toch eens eerlijk welke alfa gamma (los van de Guilia) stuurt zo strak en heeft een automaat met benzine? Ja dan denk ik Mito multiair met TCT 135pk. Heb daar nooit in gereden (had 3 jaar een 1.3JTD) of de Guilietta 1.7 TCT. De Guilieta vind ik voor nu te prijzig..En de 1.4T laat ik staan omdat die toch weer 145kg erbij heeft met het zelfde blok. Ik zoek karakter en iets unieks.. Zien jullie nog een selespeed rijden? Wisten jullie trouwens dat ik er met 1 bezig ben die 15 jaar in Nederland heeft gereden en nu in Italie staat. (ik zou hem dan weer terug invoeren.) heeft 162000 gelopen en ziet er uit als nieuw. Misschien is ie wel bekend hier. (wel productie datum 10-02-2004)

Het moet zoiezo een 2004 model zijn (liefst na mei 2004 productie) en een Nederlandse wagen. Ik moet die olie slupperij toch wel zien te kunnen tekkelen.. Lijkt mij dat een Nederlandse 156 JTS die al 15 jaar rondrijd in Nederland dat verholpen heeft. ( zuigerveren etc etc) De ecu en de nokkenas durf ik te gokken. Echter de Selespeed bak.... klopt! das een ander verhaal. Echter gaan we daarop gokken. De pomp of Accumelator zal zeker een keer vervangen zijn in 15jaar. In het onderhoudsboekje zullen de facturen alles omschrijven..

Iemand nog een tip voor een mooie 156 hier?  1.8 TS is ook echt om verliefd op te worden alleen geen automaat!!!  Misschien als ie echt echt heel mooi is doe ik het. Wil de 156 20K gaan rijden.

S,ochtends een bui maar nu de zon!

Fijne dag een ieder.... party

Offline brinkerik

• Forumbezoeker
  • *
  • Moi
« Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2020, 20:41:42 »
Welkom

Mijn ex 2004   156 sw  had in  2010 al een gat in de bodem.  Als je er nu 1 vind zonder gaten, dan heb je een hele unieke gevonden.

De 159`s worden de komende jaren al schaars, laat staan een puike 156,   je plan is erg uitdagend. ;) Maar, we zullen je met raad en daad bij staan.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2020, 06:41:58 door brinkerik »
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline ScriptMania

• to be or not to be, what was the question?
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2020, 00:13:03 »
Welkom.

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2020, 12:57:33 »
Beste liefhebbers....

Vandaag te horen gekregen dat de selespeed die ik op het oog had veel olie verbruikt en een lichte storing heeft.

Die storing daar kom ik wel overheen maar paar keer per maand olie bijvullen vanuit een flesje in de achterbak… Die tijd heb ik gehad!

Ze worden zeldzaam zeker degene met een modificatie lage km stand en een gaaf interieur.

Heb besloten mijn zoek tocht up te graden met 1.8 TS ( wel alle met de nieuwe neus)

Dus als iemand nog iets weet hoor ik het graag…

Wederom dank!

Offline Fur

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2020, 13:07:20 »
je kan ook altijd gewoon een ander blok er in laten lepelen als de rest wel super strak is. Zo'n beetje elke beun kan dat wel maar ja dat kost wel knaken. Ik was zelf 700 euro kwijt voorhet blok wisselen (ex blok) bij de lokale turkse garagist.

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2020, 19:52:08 »
Heb ondertussen weer contact met een 156 jts owner en jaja kans is weer aanwezig! hoppa party

staat 163K op de klok 3e eigenaar sedan en lust wel een slokje olie. Maar binnenkant is als nieuw!  misschien moet ik dat probleem m.b.t. de olie maar ter harte nemen? (weet he tnog niet heel zeker)

Wat ik nu nog ga doen is onderzoeken wat het kost om de pomp/accumenlator/koppeling 1 van deze onderdelen te vervangen mocht ik ongeluk hebben en dus iets aan die selespeed krijgen.. meestal is het iets van bovenstaande toch?

alles valt en staat natuurlijk met het stellen van een eerlijke diagnose van bovenstaande maar Zagato lijkt me een fijne partij en anders van Pelt.

Iemand een idee van bovenstaande?

Mooi eigelijk allemaal he! v6tech1

Offline brinkerik

• Forumbezoeker
  • *
  • Moi
« Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2020, 05:43:37 »
Beide goede garage`s

Zagato ben ik eens geweest, fijne mensen  :ok:

Alfa 159  2.4 JTDm

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2020, 12:16:47 »
Hee Brinkerink! Zag dat jij ook een 159 rijd. Super tof man ook dat je zo,n lang topic sins 2014 gestart ben.. Heb hem helemaal gelezen. Leuk!

(gelukkig heb ik al die opstart ervaringen niet zo hoeven te ervaren zoals jij) De gene van wie ik hem kocht een ras echte Italiaan die heeft de turbo injectoren en vliegwiel gedaan. Ik heb zelf haar zelf natuurlijk ook goed bij gehouden maar man man iets aan je bak lijkt me verschrikkelijk! Gelijk een vraag: Er zit in de 2.4 toch altijd een F40 bak? Ik bedoel de modellen vanaf 2002 dan he) De M32 zit toch alleen in de 159 2007 2008 2009

Weet je wat trouwens ook super is: een 159 Q troninc (wel de 1.9 versie) Daar kan je ook echt een hoop mee. (las ergens dat je wel 380koppel er op los kan laten. 

Kon alleen niet zo gauw terug vinden of je hem nou motorische ook aangepakt had. Ik bedoel Tuning en Downpipe en intercooler.. Las wel dat je misschien de Turbo zou gaan doen?

Ja en wat betreft een mooie 156 die vind je inderdaad niet snel.. Gelukkig heb ik wel goeie contacten dus misschien dat dat gaat helpen.

Ik wil graag automaat gaan rijden.  gaat er zeker komen maar ben nogal pietje precies he.. Auto moet gewoon altijd zwaar kloppen bij mij. De 156 Lijkt mij de fijnst sturende versie. Las wel dat jij ook een 146 1.6 reed maar das iets aan de te oude kant... Ja rijd dat echt zo lekker? Nog nooit in gereden.

Gaat ie verder goed daar?

Groetjes Frans Kwakkenbos :ok:

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2020, 12:21:29 »
Hallo Fur,

Dank voor je reactie.. Ja denk je dat een selespeed akkoord gaat met een 1.8 TS 2.0 TS motorblok? Ik weet dat hij in de 2.0 gezeten heeft maar......

Zou wel een super optie zijn inderdaad. Geen JTS olie gezeur maar alleen het risico van de selespeed..

groetjes Frans :italoflag:

Offline brinkerik

• Forumbezoeker
  • *
  • Moi
« Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2020, 20:03:41 »
Hallo Frans.

Aantal geringe aanpassingen bij mijn 159,   EGR is uitgeschakeld, Swirl kleppen zijn geblokkeerd en ik heb de laatste uitlaat dempers verwijderd.  Verder standaard.  :ok:

De automaat bak bij de 159 is een Aisin automaat, en men is verdeeld over het maximale koppel wat hier door kan, ik denk dat het net door de 420 nm ophoud.  De F40 heeft volgens de geleerden wat meer ruimte en kan wel 475+ Nm aan, en de F40 is in der daad standaard bij de 2.4 toegepast  ( bij de 159, voor de 156 weet ik het niet )
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 14 maart 2020, 20:54:27 »
Hallo Frans.

Aantal geringe aanpassingen bij mijn 159,   EGR is uitgeschakeld, Swirl kleppen zijn geblokkeerd en ik heb de laatste uitlaat dempers verwijderd.  Verder standaard.  :ok:

De automaat bak bij de 159 is een Aisin automaat, en men is verdeeld over het maximale koppel wat hier door kan, ik denk dat het net door de 420 nm ophoud.  De F40 heeft volgens de geleerden wat meer ruimte en kan wel 475+ Nm aan, en de F40 is in der daad standaard bij de 2.4 toegepast  ( bij de 159, voor de 156 weet ik het niet )

Hallo Brinkerik,

Ik zag dat er ook een toppic is waarbij mensen iets over een 159 aankoopadvies/ ervaringen kunnen schrijven. Ik zal morgen ook even wat van mijn kennis in dat toppic toevoegen onder het mom van alle beetjes helpen.

Ja ik weet dat van de 2.4 Aissin automaat.. ik ga daar morgen wat meer over schrijven... word vervolgd

Fijne avond een ieder.

Gr Frans

Offline brinkerik

• Forumbezoeker
  • *
  • Moi
« Reactie #14 Gepost op: 14 maart 2020, 21:00:36 »
Interessant.    Ben benieuwd
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Fur

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 16 maart 2020, 10:24:42 »
Hallo Fur,

Dank voor je reactie.. Ja denk je dat een selespeed akkoord gaat met een 1.8 TS 2.0 TS motorblok? Ik weet dat hij in de 2.0 gezeten heeft maar......

Zou wel een super optie zijn inderdaad. Geen JTS olie gezeur maar alleen het risico van de selespeed..

groetjes Frans :italoflag:

alleen als er al een ts in lag dan wel.  Als je een Jts vervangt door een Ts heb ik geen idee, dat is een compleet ander blok en ik denk niet dat de stekkertjes en de computer daar 1 op 1 mee over weg kunnen. 1.8 of 2.0 ts blok kan je gewoon omwisselen voor een andere 1.8 of 2.0 mits van dezelfde generatie. Als je een 1.8 door een 2.0 vervangt dan is het wel handig om hem te laten chippen maar van wat ik begrijp zou zelfs dat ook gewoon zonder aanpassingen werken.

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 26 maart 2020, 11:31:15 »
alleen als er al een ts in lag dan wel.  Als je een Jts vervangt door een Ts heb ik geen idee, dat is een compleet ander blok en ik denk niet dat de stekkertjes en de computer daar 1 op 1 mee over weg kunnen. 1.8 of 2.0 ts blok kan je gewoon omwisselen voor een andere 1.8 of 2.0 mits van dezelfde generatie. Als je een 1.8 door een 2.0 vervangt dan is het wel handig om hem te laten chippen maar van wat ik begrijp zou zelfs dat ook gewoon zonder aanpassingen werken.

Hallo Fur, Ik zou het liever toch houden bij een orginele versie. ( geen gedoe met overzetten en alle andere dingen die daar bij komen. Toch blijft een JTs de uitdaging... Hoor nu ook van verschillende kanten dat de blokken stuk lopen. Das toch ook ruk.

Offline ArjanB

• 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
« Reactie #17 Gepost op: 26 maart 2020, 21:10:15 »
H&S levert modificatie voor JTS.
Maar dat is meestal economisch niet rendabel, dus wordt niet zo vaak meer gedaan.  Als je nou eens heel veel geluk hebt, loop je tegen een gemodificeerde JTS aan. Of een gemodificeerd blok, wat je kunt overzetten.

Selespeed GTA niet overweging?
Schijnt ook nog sneller te schakelen dan in reguliere 156.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP