Auteur Topic: 156 Savali Novitec 1.8 turbo  (gelezen 473 keer)

Offline nickdb07

• Forumbezoeker
  • *
156 Savali Novitec 1.8 turbo
« Gepost op: 23 maart 2020, 13:57:45 »
Sinds kort eigenaar van de ik denk wel bekende 156 Savali turbo Novitec. Al een goede 500 km met gereden afgelopen tijd en wow wat is het vermogen en turbogeluid verslavend zeg :oops:. APK gehad vorige week, bovenste draagarmen moeten vervangen worden en is ondertussen gedaan. CO meting met de hakken over de sloot gehaald :D. Nu lekker van de auto genieten en misschien nog op zoek naar een achterklep want de taartschep achterop kan nog niet wennen ook al hoort deze wel bij de auto...

Offline BellaNuvola

• Ex-Bestuur
  • *
  • Geslacht: Man
  • Ongeacht de kleur:een 156 is altijd bruin! (roest)
Re: 156 Savali Novitec 1.8 turbo
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2020, 10:09:06 »
Beest van een auto: gefeliciteerd!

Maar die spoiler moet er inderdaad vanaf. Dat was eind jaren 90 misschien leuk.....maar nu niet meer.
Alfa-rijder vanaf 1987.
Nu nog een 156 1.8 TS in Azzurro Nuvola met beige leder op 17 inch Selespeed wielen. Afgeleverd op 11 januari 1999 door (toen nog dealer) Madeno Racing.

Offline frankalfa

• Lid nummer 2187
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2020, 20:30:05 »
Heeeej Nick jij ook hier!  flippy1

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline brinkerik

• Forumbezoeker
  • *
  • Moi
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2020, 06:35:44 »
Gaaf een Turbo!  Welkom

Die taartschep, ik heb er niks mee maar ik had hem zeker wel bewaard!
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline MartinPool

« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2020, 08:53:38 »
Misschien niet het mooiste maar maakt hem wel uniek, ik had hem er lekker op laten zitten.
Dit word / is een uniek exemplaar.

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2020, 11:03:52 »
Echt een bijzondere wagen zeg! Ik had hem ook te koop zien staan en inderdaad die taart schep achterop is in mijn belevening beetje jaren 90. Maar dat mag zeker de pret niet drukken want het is echt een persoonlijk dingetje!

Betekend dit nu trouwens automatische dat je de kofferbak klep nu ook moet vervangen als je hem verwijderd?

Welke turbo zit er op? En is novitec ook nog op andere punten bezig geweest met tunen?

Volgens mij rijd het echt als een malle. Gewicht pk verhouding is echt goed denk ik dan.

Hoeveel km staan er eigelijk op de klok? En heeft de vorige eigenaar Novitec ombouw geplaatst of de eigenaar daarvoor?

Echt een hele bijzondere unieke wagen!
Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline nickdb07

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2020, 08:57:09 »
Echt een bijzondere wagen zeg! Ik had hem ook te koop zien staan en inderdaad die taart schep achterop is in mijn belevening beetje jaren 90. Maar dat mag zeker de pret niet drukken want het is echt een persoonlijk dingetje!

Betekend dit nu trouwens automatische dat je de kofferbak klep nu ook moet vervangen als je hem verwijderd?

Welke turbo zit er op? En is novitec ook nog op andere punten bezig geweest met tunen?

Volgens mij rijd het echt als een malle. Gewicht pk verhouding is echt goed denk ik dan.

Hoeveel km staan er eigelijk op de klok? En heeft de vorige eigenaar Novitec ombouw geplaatst of de eigenaar daarvoor?

Echt een hele bijzondere unieke wagen!

Ja ben in principe op zoek naar een andere kofferklep anders zitten er 8 lelijke gaten in.. Deze kofferklep met spoiler zal ik netjes bewaren omdat deze wel bij de auto hoort. Auto is omgebouwd naar het injectiesysteem waar de 156 origineel mee kwam. 63 mm downpipe, wordt nog redelijk geknepen door de originele cat maar heb een 63 mm racecat erbij die er nog onder geknutseld gaat worden. 335 cc injectoren, GTA luchtmassameter. Staat 160xxx op de teller is vanaf nieuw door Savali omgebouwd naar Novitec. Turbo is in 2016 kapot gelopen en vervangen ( het type moet ik even opzoeken ). En inderdaad loopt echt als een kanon met 216 pk/260 NM. 0-100 is een GTA nog bij te houden daarna niet meer dus dat loopt aardig hard en stuurt erg goed.
Rollerbank filmpje:

Offline Fur

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2020, 15:20:29 »
Mooie wagen, maar moet zeggen dat dat vermogen me dan wel een beetje tegenvalt. Vraag me ook af hoeveel lichter het dan een GTA is, want het grote voordeel van een 1.8 tov een v6 is dat de voorkant lichter is maar met al die turbo spullen wordt dat voordeel weer een stuk kleiner...

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2020, 12:26:12 »
Ja echt he: het vermogen valt mij ook een beetje tegen ik dacht zelf maar aan 250pk (het is immers een 1.8) en als ik zo lees dan heb je dit: 335 cc injectoren, GTA luchtmassameter ook al toegevoegd of staat dat in de planning?

De opmerking van Fur m.b.t. gewicht das inderdaad ook een dingetje. De 1.8 weegt 1240 maar is lekker licht in de neus dat vind ik bij de 3.0 of de 3.2 V6 24V versies eigenlijk toch wel minder. Mijn ervaring in deze is de GTV 3.0 V6 24V fase 2  ( met een knipoog naar Coen) Ik denk dat de 1.8 met turbo daardoor wel lekkerder rijd maar ben echt benieuwd of er niet iets meer uit te halen valt. 250 pk en 300-320 NM klinkt spannender party

De km stand is top!

Weet je wat de bak/koppeling aan kan? en hoe ziet jou onderkant er eigelijk uit? En weet je  versnellings bak er onder ligt bij een TS jouw TS?  Welke bakken werden toen gebruikt? Kwam het toen ook bij GM vandaan? Ik heb ooit in een 156 een Sachs koppeling gehad. Dat schakelt wel grof maar het voelt wel steviger. Veel steviger.

Sorry voor de vele vragen maar ben daar echt nieuwsgierig naar... ( kijk maar of je zin en tijd hebt om het te beantwoorden....)

Mooie dag vandaag btw om lekker te toeren man!

Offline brinkerik

• Forumbezoeker
  • *
  • Moi
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2020, 12:41:40 »
Ik begrijp jullie denkwijze, maar probeer eens zonder die GTA te denken.    2.0 = 150 pk  2.5 = 190 pk

Dan is dit toch een erg net vermogen, wat ontzettend fijn aan het gas moet hangen.
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline katuut

• Moderator
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
« Reactie #10 Gepost op: 28 maart 2020, 18:57:18 »
Vermogen is ook niet alles ;)
Last hebbend van detaildiarree

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2020, 11:10:10 »
Ik ga voor transaxle in combinatie met vermogen en gewicht.. wie niet zou ik dan denken... haha

Offline katuut

• Moderator
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
« Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2020, 20:15:48 »
Haha,

Tja, een piekvermogen is zeker bij een turbo motor zo geregeld. Maar je hebt er geen zak aan. Sowieso wordt vermogen weleens wat overgewaardeerd. Koppel zorgt voor soeplesse en trekkracht
Last hebbend van detaildiarree

Offline ArjanB

• 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
« Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2020, 22:47:42 »
En ongeacht er meer of minder pk's of Nm's in zitten: unieke auto! Turbo is zeker anders dan atmosferisch, als ik weer eens in de GTA rijdt valt dat direct op, maar het zijn ook blokken en vermogens van flink wat jaren terug hè?
Tegenwoordig is 250pk uit een 3.2 V6 lachwekkend, 235 pk uit een 1.8 ook, maar destijds was dat anders.
En... een 156 stuurt toch echt beter, veel meer naturel dan de elektrisch sturende moderne auto's
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline nickdb07

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 31 maart 2020, 08:58:14 »
Ja echt he: het vermogen valt mij ook een beetje tegen ik dacht zelf maar aan 250pk (het is immers een 1.8) en als ik zo lees dan heb je dit: 335 cc injectoren, GTA luchtmassameter ook al toegevoegd of staat dat in de planning?

De opmerking van Fur m.b.t. gewicht das inderdaad ook een dingetje. De 1.8 weegt 1240 maar is lekker licht in de neus dat vind ik bij de 3.0 of de 3.2 V6 24V versies eigenlijk toch wel minder. Mijn ervaring in deze is de GTV 3.0 V6 24V fase 2  ( met een knipoog naar Coen) Ik denk dat de 1.8 met turbo daardoor wel lekkerder rijd maar ben echt benieuwd of er niet iets meer uit te halen valt. 250 pk en 300-320 NM klinkt spannender party

De km stand is top!

Weet je wat de bak/koppeling aan kan? en hoe ziet jou onderkant er eigelijk uit? En weet je  versnellings bak er onder ligt bij een TS jouw TS?  Welke bakken werden toen gebruikt? Kwam het toen ook bij GM vandaan? Ik heb ooit in een 156 een Sachs koppeling gehad. Dat schakelt wel grof maar het voelt wel steviger. Veel steviger.

Sorry voor de vele vragen maar ben daar echt nieuwsgierig naar... ( kijk maar of je zin en tijd hebt om het te beantwoorden....)

Mooie dag vandaag btw om lekker te toeren man!

Binnenkort gaat in ieder geval de racecat er nog onder omdat nu heel de boel opgehouden wordt door de originele cat. Vanaf savali kwam deze auto met 192 pk, vorige eigenaar heeft er echt veel en netjes werk aan gedaan om hem soepel te laten lopen. Er kan zeker meer vermogen uit maar het moet ook nog heel blijven.... :yes!. En vergis je niet menig auto bij een stoplicht moet het afleggen hangt echt heel goed aan het gas. Onderkant is hard wat vrij bijzonder is voor een 156 gaat wel binnenkort een nieuw beschermingslaagje op. Koppeling weet ik niet is door de vorige eigenaar vervangen en voelt heel soepel en goed aan. Bak schakelt nog echt goed mechanisme nog goed heb de bakolie ververst van het weekend. Binnenkort de brug eens op en alles even netjes maken etc. Vragen altijd welkom!!