Auteur Topic: Hoe zit het met de temperatuursensoren ?  (gelezen 170 keer)

Offline MartinPool

• Geslacht: Man
Hoe zit het met de temperatuursensoren ?
« Gepost op: 11 maart 2020, 21:40:36 »
robleem : Climate Control werkt niet top.

Als de motor op de meter 90 graden aangeeft werkt ie wel precies zoals het hoort. Rondje gereden met Geert die de motor uitgelezen heeft en de temperatuur was toen keurig 88 graden.

De meter op het dashboard blijft hangen op 75 graden en bij stevig doorrijden stijgt deze wel naar bijna 90 graden. Bij normaal rijden werkt de CC dus niet, maar als de boel wel warm is op de meter dan werkt het wel.

Klopt het dat er 2 sensoren in zitten, volgens Eper zitten er 2 sensoren en als ik de elearn lees dan zitten er ook 2.
1 voor de ECM en 1 voor de meter. Worden beschreven als engine coolant temperature en de ander engine temperature. Kan het zijn dat de eerste temperatuursensor een verkeerde waarde aangeeft en dus kaduuk is en dit de problemen veroorzaakt ? Maar in de elearn word het niet duidelijk welke sensor word gebruikt voor de koelvloeistoftemperatuur voor de climate control maar bij de motor word gesproken over K36 (Engine temp.) en bij de meter en de CC word gesproken over K35 (Engine Coolant temperature).

Als ik de schema`s volg in E-Learn klopt er geen hout van, in de tekst word gesproken over gecombineerd en in de schema`s apart en als ik de onderdelen opzoek kom ik ook verschillende tegen. En ook nog even gekeken onder de motorkap (inlaatbuis en accu zitten in de weg) maar zie wel 2 stekkers zitten die volgens de montagebeschrijving bij de sensoren horen maar dit zijn zo te zien 2 3-polige stekkers terwijl er overal wat anders vermeld word....

Als ik bij de nieuwere modellen kijk zie ik wel dat ze de boel hebben vereenvoudigd, ik denk dat ze in de elearn de boel een beetje door elkaar hebben gehaald.

Offline brinkerik

• Forumbezoeker
  • *
  • Moi
Re: Hoe zit het met de temperatuursensoren ?
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2020, 22:46:32 »
mand   :ok:

met m`n ex 156 en een kapotte thermostaat werd de kachel ook nauwelijks warm in de winter.    Verse steken en hopen dat hij tijdje heel blijft.
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline MartinPool

« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2020, 23:08:37 »
Hoe kan het dan dat de motor via uitlezen wel de juiste temperatuur aangeeft ?

Offline shoppy

• Beheerder
  • *
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2020, 23:27:53 »
Hoe kan het dan dat de motor via uitlezen wel de juiste temperatuur aangeeft ?

Oh dat is simpel te beantwoorden:  OMDAT HET EEN ALFA IS !!
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline brinkerik

• Forumbezoeker
  • *
  • Moi
« Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2020, 23:28:00 »
Martin.. Jij bent 1e monteur en ik ben onderdelen verkoper..   Helaas ik kan je het niet vertellen.

Maar in kans berekeningen, steek maar een nieuwe thermostaat dan geef ik je 95% kans dat het klaar is.    Amen
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2020, 23:28:54 door brinkerik »
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline MartinPool

« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2020, 07:30:14 »
Gister de afspraak gemaakt voor de distributie wissel, zit er weer 3 jaar onder dus is weer aan de beurt.
Mogen ze meteen hier eens naar kijken, en het zou een optie zijn als er 2 sensoren inzitten die op verschillende punten op de thermostaat meten en als deze niet helemaal correct opent of juist open blijft staan.

Maar niemand die het weet hoe het zit met de sensoren ?

Offline Fur

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2020, 08:48:00 »
Afhankelijk van welke fase je blok is is er een verschil in sensoren. Fase 1 en 2 hadden 2 losse sensoren. 1 voor je ecu en 1 naar de meter op je dash. Vanaf cf3 (facelift) is dit 1 fysieke sensor waar 2 sensoren inzitten gebouwd. 1 voor de ECU en 1 voor je dash enzo. De 2 ineengebouwden kunnen overigens los van elkaar stuk gaan uiteraard.

Verstuurd vanaf mijn S68Pro met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2020, 08:48:25 door Fur »