Auteur Topic: Nieuw project 159 2.4 JTD TI Q4 210 PK Sedan  (gelezen 960 keer)

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Nieuw project 159 2.4 JTD TI Q4 210 PK Sedan
« Gepost op: 17 april 2020, 20:11:57 »
Beste liefhebbers,

Vandaag voor de tweede keer geweest bij Joel van JTD Performance.

We hebben vrij goed in kaart gebracht hoe we de wagen gaan aanpakken en ik wil dat graag hier op het forum delen.

Ik zal hier regelmatig  update,s tonen. Het eerste doel voor 2020 is 275 PK.

Wordt vervolgd.

« Laatst bewerkt op: 17 april 2020, 21:49:18 door fransois »
Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
Re: Nieuw project 159 2.4 JTD TI Q4 210 PK Sedan
« Reactie #1 Gepost op: 17 april 2020, 20:14:00 »
Dus je koopt dit: met een prachtige lage km stand van de tweede eigenaar.

Een orginele TI met alleen een aangepast skytune uitlaatsysteem en Soundbar.

Egr dicht en roetfilter verwijderd :italoflag:

« Laatst bewerkt op: 17 april 2020, 21:50:35 door fransois »

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 17 april 2020, 20:15:57 »
En vervangt dit:

« Laatst bewerkt op: 17 april 2020, 21:52:39 door fransois »

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 17 april 2020, 20:21:02 »
in het bezit van deze top gadget:

Deze is via je telefoon aan te passen en je kan hiermee dus allerlei sounds mee downloaden. (heb nu een Maserati Sound op staan) en het werkt dus met een knop (de vdc knop) en is aangesloten op je gas respons. Kkinkt echt als een malle. Helemaal grappig als je voor het stoplicht staat en op het knopje drukt.

Misschien kan ik hier iets via youtube plaatsen?

Zou eigelijk ook wel beter de foto,s willen plaatsen maar dat lukt nu nog niet.

« Laatst bewerkt op: 17 april 2020, 21:53:09 door fransois »

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 17 april 2020, 20:33:18 »
Tijdens onze meeting vandaag hebben we en de auto helemaal doorgelopen van onder en boven en een test rit gedaan aan de computer.

Wat ik dus al dacht: blijkbaar veel minder vermogen. Joel gaf iets aan van 180 pk  :!nooooo Ik wist dat hij wel goed op pakte maar hield niet mooi aan snel aan bij hogere toeren.  En wat bleek: De vorige eigenaar heeft al motor optimalisatie gedaan maar is echt ruk. De waarde,s die joel gemeten had slaan nergens op. (iets met lage inspuiting vanaf 3000 toeren?) Joel is echt net een doctor. haha.

Dus wat gaan we doen:

Bij de controle van vandaag, vonden we ook iets speling op de rechter aandrijf as. Deze gaan we in z,n geheel vervangen samen met het inlaatspruitstuk. De Swirl kleppen werkte al niet optimaal dus er komt een nieuwe schone inlaat op zonder swirlkleppen. De boel lekker schoon. Ook gaan we bij die zelfde beurt een Downpipe plaatsen nieuwe olie filter en olie.

Als dit gebeurd is schiet ik wat foto,s van de ouwe inlaat en ga ik vertellen wat de volgende stap is. Joel en ik liggen wat kwaliteit betreft helemaal op 1 lijn.  Het moet gewoon goed gebeuren en geen half werk. Dit betekent dus dat de basis goed moet zijn.

Wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 17 april 2020, 21:21:59 door fransois »

Offline hajong

• **
« Reactie #5 Gepost op: 20 april 2020, 08:44:15 »
Zo Francois, nette wagen en mooie plannen. Leuk dat je dat hier wilt delen!

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 20 april 2020, 17:13:11 »
Ja wordt vervolgt dank je wel!

Offline brinkerik

• Forumbezoeker
  • *
  • Moi
« Reactie #7 Gepost op: 20 april 2020, 17:28:21 »
Wat een wonderschone 159   

Erg benieuwd wat dit gaat worden.  Joel ben ik ook fan van,  erg gaaf zoals hij zijn 147 puntje bij beetje aangepakt had. Erg benieuwd hoe het nu met zijn opvolger gaat ( Giulia )

Die 275 pk,  daar begint het, dat is uit een standaard 210 te halen:

Wat voor een turbo heb je gekocht?  Of is dat een verse GTB2056v
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 20 april 2020, 20:24:32 »
Erik dank voor je compliment! Ik ben ook erg blij met Joel want die heeft niet alleen de kennis en de ervaring maar geeft ook een goed advies.

Ben heel blij dat hij staks de FMIC gaat doen want dat was in eerste instantie niet de bedoeling gezien de drukke periode waar hij in zit. Voor nu eerst de basis 100% maken.

Ik wacht dus nu op het nieuwe inlaat spruitstuk  de downpipe en de aandrijfas. Zodra die in mijn bezit zijn ga ik dat laten monteren door de garage waar ik graag kom. Uiteraard ga ik foto,s van het geheel maken en hier oploaden. Ben echt nieuwsgierig geworden naar hoe mijn bestaande inlaat eruit ziet. Joel en ik hadden al gezien dat de rail los zit dus de swirl,s werken al niet meer naar behoren. ( worden niet meer aangedreven) We hadden samen een tekeningetje gemaakt hoe ze nu stonden en dat was echt lach wekkend. 1 stond helemaal open 1 half dicht en de rest op een kwart dicht. Onvoorstelbaar systeem eigelijk he dit. man man man hoe kunnen ze het verzinnen. Volgens mij mogen we trouwens ook van geluk spreken dat ze van kunststof zijn en niet van metaal. (dat wil je toch niet in je cilinder hebben!)

De nieuwe turbo is een verse GTB2056. dit is voor nu een prima turbo waar we heel wat mee kunnen.

Wordt vervolgd!

Offline brinkerik

• Forumbezoeker
  • *
  • Moi
« Reactie #9 Gepost op: 20 april 2020, 21:20:01 »
Ik krijg dan ook weer Zin in een Rollerbank meeting  :italoflag:  misschien kunnen we Joel vragen of die daar een adres voor weet.  Ik ben nu 2x geweest, eerste keer was met de 147 club, toen had ik ook last met de swirls die los stonden en had ik ook maar c.a. 170 pk, 2e keer was met CAR en heeft mijn Bella er 196 pk`s uit weten te hoesten.

*typo
« Laatst bewerkt op: 25 april 2020, 07:35:26 door brinkerik »
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2020, 21:40:52 »
Ik krijg dan ook weer in een Rollerbank meeting  :italoflag:  misschien kunnen we Joel vragen of die daar een adres voor weet.  Ik ben nu 2x geweest, eerste keer was met de 147 club, toen had ik ook last met de swirls die los stonden en had ik ook maar c.a. 170 pk, 2e keer was met CAR en heeft mijn Bella er 196 pk`s uit weten te hoesten.

Denk je dat die 170 PK kwam doordat je swirls niet goed werkte? En was de tweede keer met vast gezette swirls waardoor de 196 pk er wel was? Ik lees hier regelmatig dingen over Tunex. Dat lijkt mij ook wel wat. Ik zal zo ie zo joel eens vragen

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 23 april 2020, 21:53:59 »
Vandaag 23-04-2020 naar mijn Garage geweest om alle te monteren hardware te bespreken en plan van aan pak. Hier kwamen toch wat nieuwe dingen naar voren.  Mijn monteur rade aan om gelijk de distributieset mee te nemen bij het vervangen van het inlaatspruitstuk. Pomp moet er vanaf en de bestaande riem staat dan even zonder spanning en dat is niet verstandig om die dan te laten zitten. Het zou in de praktijk wel kunnen zegt hij maar je moet zoiets gewoon niet willen. Klinkt zeer logische dus helemaal mee eens. Verder kwam hij met het flushen van de motor. Nog nooit gedaan, wel eens van gehoord maar nooit precies geweten wat het precies doet. Klonk wederom ook weer erg logische dus ook dat pakken we mee.

Dan komen we op het volgende plan van aanpak:

* inlaat spruitstuk vervangen voor een nieuwe met verwijderde swirl,s.
* Distributieset vervangen.
* Motor Flush
* Downpipe plaatsen
* Egr dicht maken met een plaatje van titaan
* Subframe behandelen zodat het niet meer kan roesten
*Aandrijfas rv vervangen
* Olie en oliefilter
* pakking olie retourleiding vervangen

Afspraak staat voor 12-05-2020. Ik denk dat die dan echt klaar is voor de volgende stap. Ik zeg altijd maar zo: een goede voorbereiding is het halve werk!

Word vervolgd :italoflag: fruyt1 party
« Laatst bewerkt op: 23 april 2020, 22:37:08 door fransois »

Offline shoppy

• Beheerder
  • *
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
« Reactie #12 Gepost op: 26 april 2020, 09:38:40 »
Ik krijg dan ook weer Zin in een Rollerbank meeting  :italoflag:  misschien kunnen we Joel vragen of die daar een adres voor weet.  Ik ben nu 2x geweest, eerste keer was met de 147 club, toen had ik ook last met de swirls die los stonden en had ik ook maar c.a. 170 pk, 2e keer was met CAR en heeft mijn Bella er 196 pk`s uit weten te hoesten.

*typo

Ik had in het tijdperk van de WMI goede afspraken met OBD Tuning in St. Jansklooster.
Die hebben een geijkte bank ivm samenwerking met diverse raceteams en controle na wedstrijden door officiële instanties.

De prijs was in die tijd slechts € 50,- per 2 runs.
De groep mocht alleen niet te groot worden maar dat lijkt me geen probleem ghehe.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2020, 10:01:54 door shoppy »
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline brinkerik

• Forumbezoeker
  • *
  • Moi
« Reactie #13 Gepost op: 26 april 2020, 10:00:57 »

@ John.    Bedankt voor je ervaring,  zeker het overwegen waard.

Wilde dit nog eens uploaden, jullie helpen mij herinneren.

Dus hier mijn staatje, bij Tunex (achterhoek) ik was er meer dan tevreden mee.  Je ziet dat het koppel en vermogen net iets achter blijft bij de waarden die origineel opgegeven staan ( 200pk/400nm ) maar de kkk  komt pas boven de 2000 rpm wat los, bij de Squadra Tuning grafiek van de 2.4 210 zie je dat dit wel 500 rpm eerder opkomt.

@Fransois,   neem bij de distri wissel ook even de waterpomp mee, kleine moeite.   Subframe, hou je maar vast, want ik ben daar deels in gefaald, samen met mijn garage vervangen omdat de oude peperkoek was, maar ondanks de meerdere lagen coating begint hij bij mij alweer oppervlakkig te corroderen.
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 27 april 2020, 20:01:50 »

@ John.    Bedankt voor je ervaring,  zeker het overwegen waard.

Wilde dit nog eens uploaden, jullie helpen mij herinneren.

Dus hier mijn staatje, bij Tunex (achterhoek) ik was er meer dan tevreden mee.  Je ziet dat het koppel en vermogen net iets achter blijft bij de waarden die origineel opgegeven staan ( 200pk/400nm ) maar de kkk  komt pas boven de 2000 rpm wat los, bij de Squadra Tuning grafiek van de 2.4 210 zie je dat dit wel 500 rpm eerder opkomt.

@Fransois,   neem bij de distri wissel ook even de waterpomp mee, kleine moeite.   Subframe, hou je maar vast, want ik ben daar deels in gefaald, samen met mijn garage vervangen omdat de oude peperkoek was, maar ondanks de meerdere lagen coating begint hij bij mij alweer oppervlakkig te corroderen.

Dank je. Waterpomp pakken we mee en subframe verwacht ik in de toekomst geen gekkigheid, omdat het nu minimaal is. Wordt vervolgd.

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 27 april 2020, 20:02:27 »
Ik had in het tijdperk van de WMI goede afspraken met OBD Tuning in St. Jansklooster.
Die hebben een geijkte bank ivm samenwerking met diverse raceteams en controle na wedstrijden door officiële instanties.

De prijs was in die tijd slechts € 50,- per 2 runs.
De groep mocht alleen niet te groot worden maar dat lijkt me geen probleem ghehe.

Ja klinkt goed. Zeker in de gaten houden als ik zover ben met de 159

Offline Henry2910

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 04 mei 2020, 10:16:09 »
Hoi Frans,

Zoals gezegd een super mooie 159 en een leuk project!  :thumbsup:

Een paar jaar geleden ook bij Joël geweest; ik heb bij hem een setje doppen en pakkingen gehaald om het inlaatspruitstuk te kunnen ontdoen van de swirlkleppen. Dat gaat dus nu binnenkort eindelijk gebeuren, gelijk met de distributiewissel. Ook toen gehad over een turbo-upgrade van 200 pk KKK naar 210 pk Garrett en ik zit er nog steeds aan te denken. Is bij jouw 159 het hele voorfront eraf geweest om de turbo te plaatsen? Volgens Joël was dat de beste manier i.v.m. ruimte, maar ik zie op jouw foto toch het voorfront met koelers er nog op zitten. En waarom heb jij een nieuwe turbo geplaatst; was de oude niet fris meer?

Zoals al eerder opgemerkt de distributie en waterpomp ook meepakken, alles is dan toch los. Als de distributie en waterpomp heel recent zijn gedaan (weinig km’s bedoel ik dan) kun je overwegen om alleen de riem te pakken, maar ik zou inderdaad alles doen; de extra kosten zijn te overzien.

Met de nieuwe distributie en inlaat wil ik ook een tuning laten uitvoeren. Bij de 159 heb ik het bij Squadra laten doen en daar was ik heel tevreden over; ondanks de niet meer helemaal frisse KKK-turbo kreeg ik er een totaal anders reagerende auto voor terug. Echt een groot verschil. Voor de Spider laat ik het misschien bij Joël doen, toch een stuk minder ver rijden.

Ben benieuwd naar het resultaat na de 12de en neem maar flink wat foto’s!  :italoflag:
Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

Offline ArjanB

• 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
« Reactie #17 Gepost op: 04 mei 2020, 13:29:25 »
mooi dat het nu begint te lopen!
En sowieso hele mooie 159  :thumbsup:
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 07 mei 2020, 18:17:47 »
Een goedenavond een ieder.

Sun is shinning party party :thumbsup: Applaus

Vandaag weer naar Joel geweest om de spullen op te halen.

Man man man wat ziet het er allemaal toppie uit. Alles helemaal schoon en nieuw.

Ben benieuwd hoe de ouwe inlaat er uit ziet als hij gedemonteerd is.

Hierbij even een foto van de nieuwe onderdelen

Vervolgens gelijk vandaag een vervolg afspraak gemaakt voor 22-05-2020 om daar de custom made FMiC te monteren en de juiste software erop los te laten.

Heb hierin getwijfeld of dat ik niet naar Squadra moest rijden maar Joel heeft mij overtuigd. Nee geen verkoop verhaaltje maar gewoon een logische verhaal waarom hij het ook kan en gezien al zijn ervaringen weet ik 100% zeker dat hij de juiste software weet te vinden voor mijn 159.

Dus: 12-05-2020 gaat ie naar de garage voor monteren onderdelen
        22-05-202  gaat ie naar Joel voor monteren FMIC en software.

Alles nog lekker in de maand Mei dus nog even geduld en zoooo nieuwsgierig hoe de auto gaat rijden met de upgrade,s!

Wordt vervolgd.

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 07 mei 2020, 18:18:21 »
mooi dat het nu begint te lopen!
En sowieso hele mooie 159  :thumbsup:

Ja echt he.. en dat ook nog allemaal in de maand mei.

Hoppa :police:

Offline BrianL

« Reactie #20 Gepost op: 07 mei 2020, 19:57:31 »
Dat is een hele mooie 159 inderdaad en een mooi tuning-project.  :italoflag:
Ik heb zelf een “Bianco Pastello” 159 TI en ben nog heel weinig een witte TI sedan tegengekomen. Heb je deze kleur of is het een andere Bianco kleur?

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 10 mei 2020, 18:00:39 »
Hoi Frans,

Zoals gezegd een super mooie 159 en een leuk project!  :thumbsup:

Een paar jaar geleden ook bij Joël geweest; ik heb bij hem een setje doppen en pakkingen gehaald om het inlaatspruitstuk te kunnen ontdoen van de swirlkleppen. Dat gaat dus nu binnenkort eindelijk gebeuren, gelijk met de distributiewissel. Ook toen gehad over een turbo-upgrade van 200 pk KKK naar 210 pk Garrett en ik zit er nog steeds aan te denken. Is bij jouw 159 het hele voorfront eraf geweest om de turbo te plaatsen? Volgens Joël was dat de beste manier i.v.m. ruimte, maar ik zie op jouw foto toch het voorfront met koelers er nog op zitten. En waarom heb jij een nieuwe turbo geplaatst; was de oude niet fris meer?

Zoals al eerder opgemerkt de distributie en waterpomp ook meepakken, alles is dan toch los. Als de distributie en waterpomp heel recent zijn gedaan (weinig km’s bedoel ik dan) kun je overwegen om alleen de riem te pakken, maar ik zou inderdaad alles doen; de extra kosten zijn te overzien.

Met de nieuwe distributie en inlaat wil ik ook een tuning laten uitvoeren. Bij de 159 heb ik het bij Squadra laten doen en daar was ik heel tevreden over; ondanks de niet meer helemaal frisse KKK-turbo kreeg ik er een totaal anders reagerende auto voor terug. Echt een groot verschil. Voor de Spider laat ik het misschien bij Joël doen, toch een stuk minder ver rijden.

Ben benieuwd naar het resultaat na de 12de en neem maar flink wat foto’s!  :italoflag:

Hallo Henry,

Dank voor je reactie. Mijn turbo floot iets en dat gaf geen goed gevoel. Daarom is ie vervangen. Dit geld ook voor het vliegwiel en de koppeling. Achteraf misschien niet heel slim om er weer een zelfde garret op te zetten want die heeft, als je echt een stap verder wilt gaan met vermogen beperkingen. Maar ach voorlopig is dit denk ik wel genoeg. (hoop ik :police:) Ben inderdaad heel nieuwsgierig hoe de auto zich gaat gedragen na de aanpassingen.

Net wat jij zegt: jouw bezoek aan Squadra is ook een wereld van verschil geworden dus dat beloofd voor mij ook goeds!  En ik geef je groot gelijk om ook eens bij Joel te gaan kijken. Die heeft er echt verstand van. En: lekker dichtbij ook. haha, ik woon in Den bosch dus misschien kom ik ook langs dan :glasses20:

Jou spider is echt een een plaatje en die gaat een andere inlaat denk ik ook heeeeel fijn vinden fruyt1

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 10 mei 2020, 18:17:32 »
Dat is een hele mooie 159 inderdaad en een mooi tuning-project.  :italoflag:
Ik heb zelf een “Bianco Pastello” 159 TI en ben nog heel weinig een witte TI sedan tegengekomen. Heb je deze kleur of is het een andere Bianco kleur?

Heey Brian bedankt voor je compliment! Rij jij zelf ook een een sedan? en rij je dan de TBI denk ik he? Ik kom er echt ook heel weinig tegen. Ik ben er nu 2 tegen gekomen. 1x zat ik met mijn vrouw in de auto en reden we op de A2. En jahoor precies achter me aan kwam een witte 159 sedan TI met belgische kenteken met 4 personen erin. Wij natuurlijk even zwaaien naar elkaar. Was echt grappig om te zien. De wagen was echt sprekend de mijne. (als je er dan 1 tegen komt is het ook echt een indentieke) De 2e keer zag ik op de andere rijbaan van de snelweg een witte 159 sedan. Misschien was jij dat dan? (mits je sedan rijd natuurlijk)

Ik heb er even een foto bijgedaan van het certificato di conformita cee. Daar zie je staan bij punt 38 Kleur: Bianco. zie er dus geen pastello achter staan. Is dit een andere kleur dan? Ik denk overigens dat de mijne in het verleden verschillende keren gepolijst is en in de wax gezet. De lak ziet er echt uit als nieuw! Zo blij mee! Heb echt een hekel aan krassen.

Ik heb me voorgenomen om in Juni wat spullen te kopen bij Stipt Polishe Point in Vught. Google dat bedrijf maar eens. Wat hun maken is echt bewonderings waardig. Kost wat maar dan heb je ook wat. Ik ga de Stipt interieur mat kopen. Daar kun je je lederen stoelen echt weer als nieuw mee krijgen. Zeker een aanrader Brian om dat bedrijf eens te googlen. Ook op You tube staan verschillende filmpjes.

Fijne zondag!

Offline Henry2910

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 10 mei 2020, 18:44:29 »
Onder op de motorkap, vooraan bij de slotbeugel, kun je de kleurcode en -naam vinden. Mijn Spider is kleurcode 296/A Bianco Ghiaccio (ijswit of sneewwit volgens de vertaling), dus een andere soort wit dan van de 159 TI.

Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 12 mei 2020, 19:13:15 »
Wederom zo fijn deze reactie!

Dank Henry :italoflag:

Ik ga het ff uitzoeken en kom er op terug.