Auteur Topic: Nieuw project 159 2.4 JTD TI Q4 210 PK Sedan  (gelezen 954 keer)

Offline BrianL

Re: Nieuw project 159 2.4 JTD TI Q4 210 PK Sedan
« Reactie #25 Gepost op: 14 mei 2020, 14:28:08 »
Onder op de motorkap, vooraan bij de slotbeugel, kun je de kleurcode en -naam vinden. Mijn Spider is kleurcode 296/A Bianco Ghiaccio (ijswit of sneewwit volgens de vertaling), dus een andere soort wit dan van de 159 TI.

Bij mijn 159 TI zit de sticker op de kofferbak-klep aan de onderzijde.

Offline BrianL

« Reactie #26 Gepost op: 14 mei 2020, 16:12:41 »
Heey Brian bedankt voor je compliment! Rij jij zelf ook een een sedan? en rij je dan de TBI denk ik he? Ik kom er echt ook heel weinig tegen. Ik ben er nu 2 tegen gekomen. 1x zat ik met mijn vrouw in de auto en reden we op de A2. En jahoor precies achter me aan kwam een witte 159 sedan TI met belgische kenteken met 4 personen erin. Wij natuurlijk even zwaaien naar elkaar. Was echt grappig om te zien. De wagen was echt sprekend de mijne. (als je er dan 1 tegen komt is het ook echt een indentieke) De 2e keer zag ik op de andere rijbaan van de snelweg een witte 159 sedan. Misschien was jij dat dan? (mits je sedan rijd natuurlijk)

Ik heb er even een foto bijgedaan van het certificato di conformita cee. Daar zie je staan bij punt 38 Kleur: Bianco. zie er dus geen pastello achter staan. Is dit een andere kleur dan? Ik denk overigens dat de mijne in het verleden verschillende keren gepolijst is en in de wax gezet. De lak ziet er echt uit als nieuw! Zo blij mee! Heb echt een hekel aan krassen.

Ik heb me voorgenomen om in Juni wat spullen te kopen bij Stipt Polishe Point in Vught. Google dat bedrijf maar eens. Wat hun maken is echt bewonderings waardig. Kost wat maar dan heb je ook wat. Ik ga de Stipt interieur mat kopen. Daar kun je je lederen stoelen echt weer als nieuw mee krijgen. Zeker een aanrader Brian om dat bedrijf eens te googlen. Ook op You tube staan verschillende filmpjes.

Fijne zondag!

Dat ziet er inderdaad heel mooi uit dat wat dat "Stipt Polish Point". Ik wacht zo in shop te zien (en als een echte Hollander) toch wel even op de aanbieding denk ik. De afgelopen tijd heb ik aardig wat geld gestoken om de auto technisch helemaal top te krijgen. In de tussentijd heb ik m in de "poor boys" wax staan.

Het is inderdaad een 1750 TBI, Squadra Massimo tuned maar verder nog geen verdere motortuning dus 230 pk / 380 nm, het rijdt erg goed. Mooi te zien hoe je jouw TI stap vor stap naar een indrukwekkend Italiaans raspaard toe tuned. Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met het omleiden van de downpipe, volgens mij zit die op zowel de 2.4 als de 1750.

Ik ben met de 159 nog niet in Brabant geweest. Mijn 159 TI staat op een ATS setje 19 inch, voor de echte purist wellicht niet de velg die eronder hoort maar het staat haar wel.

« Laatst bewerkt op: 14 mei 2020, 16:18:43 door BrianL »

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
« Reactie #27 Gepost op: 15 mei 2020, 19:51:55 »
Mooie 159 Brian! Enne: je zal er vast een goede reden voor hebben gehad om jou 19inc TI velgen te ruilen voor deze jongens.

Mooie foto ook btw! :welcome:

Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 20 mei 2020, 19:25:04 »
jA JA JA JA! Zojuist de 159 opgehaald bij de garage. Wat ben ik blij dat mijn monteur mijn monteur is zeg! Heeft 8 jaar bij Alfa gewerkt en nu voor zich zelf begonnen. Hij  gaat echt tot het gaatje. alles moet kloppen en tot in detail.Het heeft echt een hele tijd geduurd want het heeft met sommige dingen echt tegen gezeten. maar het is nu geregeld. Auto stond gewassen en met de ouwe inlaat in mijn kofferbak en met mijn het ouwe roetfilterhuis klaar te wachten op mij.

Het gekke is: ik merk gewoon echt een verschil. Ook met optrekken. Alles is zo hard en strak dat was voorheen iets anders. toen voelde in met optrekken iets. Was niet heel erg maar omdat ik nog een zeikerd ben merk ik het gewoon. Heerlijk dit! Ook toen ik de wagen voor de deur stationair liet draaien snorde hij gewoon als een malle.  De motor loopt zo mooi! Ik hoor het gewoon  party loveyou

Morgen om 10.00 naar joel.   Hoppa alles volgens planning! Ik zal nog even een foto schieten van de ouwe inlaat. De monteur zei dat hij de vervuiling wel mee vond vallen dus ben benieuwd wat jullie vinden. En kan ik me nou vergissen of merk ik al iets in meer kracht door die Downpipe? Heb hem open getrokken en er kwam ook geen roet of niks achteruit.  Dit had ik voorheen nog wel eens. Verkoper zei dat er in het roetfilter nog een laagje roet zit wat bij optrekken los komt. Dit is nu natuurlijk weg dus misschien dat het daaraan ligt.

word vervolgd.  party  Zo blij mee!

Offline katuut

• Moderator
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
« Reactie #29 Gepost op: 20 mei 2020, 21:59:23 »
Hoe beter de flow, deste beter de turbo opspoelt, dus dat je het merkt kan goed. Op een rollenbank zie je het dan niet zo, maar in de praktijk wel
Last hebbend van detaildiarree

Offline brinkerik

• Forumbezoeker
  • *
  • Moi
« Reactie #30 Gepost op: 20 mei 2020, 22:39:46 »
Misschien dat het wat soepeler aanvoelt doordat er nu minder restrictie is, maar ik denk juist niet dat je een vermogens verbetering merkt, daar er nog dezelfde hoeveelheid brandstof ingespoten wordt.

Ben ook benieuwd wat de uitkomst is.  Succes morgen !
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline katuut

• Moderator
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
« Reactie #31 Gepost op: 21 mei 2020, 09:51:41 »
Brilletje erik? Hahaha
Last hebbend van detaildiarree

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 21 mei 2020, 11:21:32 »
Hoe beter de flow, deste beter de turbo opspoelt, dus dat je het merkt kan goed. Op een rollenbank zie je het dan niet zo, maar in de praktijk wel

Ik denk inderdaad dat dit het geval is. Jezus man  wat een verschil. Benoem het nu nog maar weer even want heb hem net goed doorgetrokken op de A2 (opweg naar Joel) en het is echt een beest! wat loopt de motor mooi zeg! Voelt echt goed. Joel zei dat het fijn is dat de basis goed is voor de volgende stap. Helemaal mee eens.  :police: :glasses20:

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 21 mei 2020, 11:23:55 »
Misschien dat het wat soepeler aanvoelt doordat er nu minder restrictie is, maar ik denk juist niet dat je een vermogens verbetering merkt, daar er nog dezelfde hoeveelheid brandstof ingespoten wordt.

Ben ook benieuwd wat de uitkomst is.  Succes morgen !

Ja dat denk ik ook anhoewel ik nu niet weet of het soepele doortrekken niet gepaard gaat met meer vemogen? Voorheen (joel en ik hadden hem aan de computer gehangen) Hield hij echt in op 3000 toeren. Nu niet meer. Ik had er zojuist de vaard goed in Erik! haha die A2 is zo gek nog niet. 100 is belachelijk maar goed das een andere discussie :P

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 21 mei 2020, 11:40:47 »
Zujuist terug van Joel en de 159 daar achter gelaten. Ouwe spruitstuk ingeleverd en nog even het plan van aanpak besproken. Het schijnt dat mijn 159 een andere stuurpomp heeft waardoor het plaatsen van de FMIC wellicht (en Joel zegt welicht) een uitdaging word. Maar dat mag de pret niet drukken want er komt hoe dan ook een oplossing.

Morgen gaat hij beginnen met het plaatsen van de FMIC en de nieuwe software. Hoop dat hij natuurlijk zaterdag klaar is en die kans is echt goed aanwezig. Dus wederom word vervolgd en ik wens iedereen van hier een bruisend en goed gevuld zonnige hemelvaarts dag toe. Lekker toch! party party

Foto,s ouwe spullen:

Offline ArjanB

• 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
« Reactie #35 Gepost op: 22 mei 2020, 08:46:06 »
Spannend!!

Bij alleen grotere downpipe ga je zeker al verschil merken. Voelde ik ook duidelijk op mijn QV, en ook op mijn GTA terwijl die atmosferisch is.
Minder restrictie = vlotter opspoelen turbo.
Betere uit- en inlaat gaan verder helpen.

Benieuwd wat je er zaterdag van gaat vinden

By the way: wie is jouw normale monteur, waar je zo tevreden over bent?
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2020, 08:46:51 door ArjanB »
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 22 mei 2020, 15:28:10 »
Hier alvast een update van de ontwikkelingen op dit moment.

Man man wat werken die mannen daar strak volgens planning zeg. Ook elke keer een foto van de ontwikkelingen (zie onderstaand) dus ik word hier heel enthousiast van.

Wat mij ook opviel en Joel ook ( zie foto,s) is toch echt wel de algehele staat van alle onderdelen. Alles is echt mooi droog en door de behandeling van verschillende delen van hammerite ook heerlijk roest vrij. Wederom zwaar bij mee. Het is nu 15.30 en er is nog niks wat tegen zat. Hoop dat we dit kunnen blijven volhouden.

Wordt vervolgd.

Offline Henry2910

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 22 mei 2020, 21:41:45 »
Ziet er goed uit; mooi project! Ben ook erg benieuwd naar het resultaat!  :thumbsup: :italoflag:

Hmmmmm, nu begin ik toch ook te denken aan een turbo-upgrade van de 200 naar de 210 pk-versie en dan laten tunen. Volgens Stephan van Squadra-tuning moet dat geen enkele probleem zijn voor de Q-tronic automaat......  v6tech1
Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

Offline fransois

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 23 mei 2020, 18:46:18 »
Mannen mensen beste liefhebbers,

Vandaag de 159 bij Joel opgehaald helemaal blij en wat een verschil met voorheen zeg. Wat loopt dit mooi en wat trekt dit heerlijk door (ook in z,n 6 bij 2200 toeren) Ze gaat echt in 1 stuk door naar de 200 plus (verder ff niet nu) maar weet zeker dat hij daar dik en ruim over heen gaat. We hebben vanochtend samen gekeken naar de waarde,s (injectoren versus lucht) en wat een verschil met de oude situatie. Sommige waarde,s waren zo tegenovergesteld dan de ander, dat je wel moet denken hier is iets heel anders aan de hand. Ik ben geen kenner wat mappen betreft maar vandaag weer wat geleerd en gezien. Ode aan Joel!

Ik denk dat ik nu echt een zeer snelle 159 diesel heb en we gaan zeker naar de bank om precies te weten hoeveel koppel en pk eruit komt. Joel noemde al wat getallen (schijnt dat je dit met bepaalde factoren door kan rekenen) en ik denk echt dat die getallen wel eens waar kunnen zijn. Niet normaal wat ik in z,n 6 op 120 km per uur voor elkaar krijg. Werkelijk waar in 1 stuk vol naar de 200. en doorrrr  Ik moet dit eigenlijk eens gaan klokken met een camera. 

Mijn vrouw en ik zijn vanochtend nadat we haar hadden opgehaald door naar Amsterdam gereden ( K.U.T. traject controle) maar toch regelmatig even het gas er op. Ik denk echt dat ik daar een filmpje van moet posten want ze gaat echt als de brandweer. Ook in z,n 3 bij 60 en dan gas erop niet normaal.

Al met al een zeer geslaagd project en ik ben er heel erg blij mee. Wat ik vooral geleerd heb in deze, is dat onderhoud aan een wagen heel breed is. Onderhoud is niet alleen het vervangen van de remmen riemen en olie. Onderhoud gaat veel verder dan dat, en net dat stapje verder is ontzettend belangrijk als je de auto serieus aan wil pakken. Waar ik ook achter ben gekomen in deze is dat de gene die het demonteerd en monteerd ook een zeer belangrijke factor is. De ene monteur is de andere niet en vooral als dingen niet mee zitten dan komt de echte monteur om de hoek kijken. Ode aan de mannen die aan mijn 159 gesleuteld hebben. Verder wil ik nog even kwijt dat ik het ontzettend leuk forum vind en er graag mijn tijd op door breng. Gewoon ff lekker op het forum en verder ff niks. 

Desalniettemin: wordt vervolgd!

Offline JS JTD

• JTD-Performance
« Reactie #39 Gepost op: 23 mei 2020, 19:15:25 »
Hoi Frans,

Leuk dat je dit topic hebt aangemaakt! Het was een genoegen om aan je 159 te werken, zeker deze uitvoering, Q4 TI !
En ja, we kunnen nu wel stellen dat je 159 de kiezels uit het asfalt trekt!  ;D 8)
JTD-Performance.com

Offline brinkerik

• Forumbezoeker
  • *
  • Moi
« Reactie #40 Gepost op: 24 mei 2020, 08:18:30 »
Netjes  :thumbsup: :thumbsup:   Het beetje extra peper!   Joel ook een +1  Top geregeld!
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Henry2910

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #41 Gepost op: 24 mei 2020, 14:52:48 »
Mooi project met een heel goed resultaat! Gaan met die banaan, maar pas op voor je rijbewijs.....   forumpolitie1

Nu eerst maar van genieten, een aantal jaren mee rijden en ondertussen sparen voor een leuke Giulia!  :italoflag:
Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

Offline BrianL

« Reactie #42 Gepost op: 24 mei 2020, 15:56:49 »
Spannend!!

Bij alleen grotere downpipe ga je zeker al verschil merken. Voelde ik ook duidelijk op mijn QV.....
Daar ben ik wel benieuwd naar, heb je de downpipe op een QV 1750 TBI gezet? Hoe werkt dat? Heb je ook de centerpijp, lambada vervangen en een sportkat geplaatst, of is dat niet nodig?