Auteur Topic: 156 V6 3.0 Swap  (gelezen 377 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline aldra

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 47
156 V6 3.0 Swap
« Gepost op: 21 april 2020, 15:27:56 »
Hallo iedereen,

Nou ben ik twee jaar in het bezit van een 156 2.5 V6. En uiteraard rijdt het heerlijk! :yes!
Alleen ben ik van plan om een 3.0 24V swap te gaan doen. Welk type blok raden jullie aan. Ik heb momenteel een 2.5CF2, wat betekent dat het om een motronic 2.1 ecu gaat. De 3.0 uit de 166 zou er dus zonder problemen met de ecu werken.

Verder ben ik van plan om het blok zelf te reviseren. Ik weet het, misschien gekkewerk als student. Maar als toekomstig ingenieur moet dit uiteraard wel mogelijk zijn.  ;D

Alleen heb ik nog een aantal vragen.
Past de 3.0 zonder problemen? En welke oliekoeler zouden jullie aanraden.
Kan een GTA koppeling op de C630 bak worden gemonteerd? Of is een racekoppeling kopen misschien beter.

Is er ergens een stappenplan beschreven?

Alvast bedankt  :)
Huidige auto: 156 2.5 V6 Pre Facelift
Oude auto: 147 1.6TS

Offline Alfisti Adventures

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 144
  • Geslacht: Man
Re: 156 V6 3.0 Swap
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2020, 18:36:53 »
Ik denk dat je even wat onderzoek moet doen. Ik heb gehoord dat de 3.0 cilinder bussen in de 2.5 passen.

Offline brinkerik

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 2924
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: 156 V6 3.0 Swap
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2020, 19:32:13 »
Ik denk dat je even wat onderzoek moet doen. Ik heb gehoord dat de 3.0 cilinder bussen in de 2.5 passen.

Boring x slag
2.5                            3.0
88,0 x 68,3 mm      93,0 x 72,6 mm

hmm, mijn gevoel is dat dat niet past, maar ben geen  Busso kenner
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1468
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
Re: 156 V6 3.0 Swap
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2020, 08:26:21 »
Uit t hoofd: Een 3.0 uit een 166 past bijna 1:1, verschilt op details. Aansluiting carterontluchting op het kleppendeksel bv.Tevens dien je de inlaat van de 156 te gebruiken omdat die van een 166 een andere routing heeft (accu staat daar achterin dus meer plek om de inlaatpijp 'weg te leggen'.
Vliegwiel van de 2.5 overzetten, daar zat kilo's verschil in.Hangt ie lekker fel aan t gas! In combi met de 2.5 bak heb je een lekker vlotte auto. :thumbsup:

Oliekoeler van de 166 mee overbouwen, wel de leidingen naar voor iets verlengen. Rechter aandrijf as dien je ook aan te passen, onderlinge  lengte van de asdelen verschilt (vast deel is korter bij een 156 meen ik)

Anyway als je beide aggregaten naast elkaar hebt staan in de schuur wijst veel zichzelf..Suc6! :italoflag:

Grtz,fRank


AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: 156 V6 3.0 Swap
« Reactie #4 Gepost op: 29 april 2020, 12:15:59 »
Met een accubak van een 166 kun je de accu uit je 156 ook naar de kofferbak verwijzen. Heb ik destijds ook gedaan en moet zeggen dat dat te merken was in o.a. wegligging bochtengedrag. Scheelt toch weer wat kg's voorin, waar toch al zoveel zwaar spul hangt.
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

Offline aytac

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: 156 V6 3.0 Swap
« Reactie #5 Gepost op: 29 april 2020, 12:19:52 »
Met een accubak van een 166 kun je de accu uit je 156 ook naar de kofferbak verwijzen. Heb ik destijds ook gedaan en moet zeggen dat dat te merken was in o.a. wegligging bochtengedrag. Scheelt toch weer wat kg's voorin, waar toch al zoveel zwaar spul hangt.

Zou je dat echt voelen? Wat zal het zijn 20 max 30 kilo voorin of juist achterin? Dan ben ik ieder geval niet een al te beste chauffeur al dacht ik dat ik wel veel gevoel heb over de auto ;D Ik zeg niet dat je liegt hoor maar omdat ik het niet voel is het moeilijk te geloven voor mij, begrijp me niet verkeerd...

Offline frankalfa

  • ******
  • Berichten: 1468
  • Geslacht: Man
  • Lid nummer 2187
Re: 156 V6 3.0 Swap
« Reactie #6 Gepost op: 29 april 2020, 21:19:35 »
Ja heb ik de 2e x ook gedaan, voel je inderdaad.

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

Offline Alfisti Adventures

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 144
  • Geslacht: Man
Re: 156 V6 3.0 Swap
« Reactie #7 Gepost op: 29 april 2020, 21:57:17 »
Of je het nu voelt of niet het maakt meetbaar verschil in weggedrag. De gewichtsverdeling tussen de voor en achteras bepalen of de auto naar onderstuur of overstuur neigt. De 156 heeft nagenoeg een gelijke gewichtsverdeling over de assen wat betekend dat als je 30 kilo van voor de vooras naar achter de achteras verplaats de auto plotseling van onderstuur naar overstuur neigt.

Offline katuut

  • Global Moderators
  • *
  • Berichten: 4326
  • Geslacht: Man
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
Re: 156 V6 3.0 Swap
« Reactie #8 Gepost op: 02 mei 2020, 11:06:37 »
Ja heb ik de 2e x ook gedaan, voel je inderdaad.

Grtz,fRank

Heb jij nu 2 accu’s in je kofferbak joh? Hahaha
Last hebbend van detaildiarree

Offline aytac

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: 156 V6 3.0 Swap
« Reactie #9 Gepost op: 02 mei 2020, 11:14:12 »
We hebben het over 20 kilo he. Tis niet zo dat mijn 166 anders gedraagt als ik achter een zak aardappelen heb liggen... (bij wijze van spreken). Wellicht in milliseconden of milligraden in een bocht op een circuit  purk1

Maargoed als meer mensen het zeggen zal het wel zo zijn ;D Zoals gezegd, dan voel ik het gewoon niet  v6tech1

Ik zal maar mijn zelfgeplaatste 19 inch velg uit de kofferbak halen en gewoon origineel 17 ich stalen velg terugzetten (of juist leeg laten) en even testen  :P

Offline Martijn_vK

  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: 156 V6 3.0 Swap
« Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2020, 14:50:29 »
Nouja, of het nou echt heel veel uitmaakt weet ik ook niet. Misschien zat het wel tussen mijn oren. Maar het is een vrij makkelijke klus, zeker als je toch al alles open hebt liggen. De accu in mijn 20v was 21 kg. Hij kwam i.p.v. vrij hoog boven de vooras, net achter de achteras laag in de wagenbodem te staan. Ik had met de GTA-veren en dempers het probleem dat de auto achter wat hoger stond dan ik dat graag zag en voor net iets te laag. Door het verplaatsen van de accu was dit probleem opgelost. Het ging maar om een paar millimeter, maar het gaf een veel mooier gezicht. En ik had meer plaats in de motorruimte.

De claim dat de 156 een perfecte gewichtsverdeling heeft onderschrijf ik niet. Zeker met een V6 of 20v is er veel meer gewicht op de vooras t.o.v. een tikspark, wat nergens door gecompenseerd wordt achterin de auto.
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013