Auteur Topic: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving  (gelezen 471 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline fransois

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 166
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Gepost op: 18 mei 2020, 12:06:19 »
Beste liefhebbers,

Omdat ik nogal van het berekenen en van het beleven ben betrap ik mezelf erop dat ik soms dingen aan het goed praten ben tegen me zelf ( en dan ook automatische tegen mijn vrouw :angel:) dat het in bepaalde situaties een verstandige keuze is om een auto zwaar ver over de 2 ton heen te rijden.

Nu zullen jullie wel denken (even kort door de bocht gezegt) Auto rijden kost nu eenmaal geld (mee eens) maar auto rijden is ook een must. Zonder auto geen vervoer en zonder vervoer geen inkomsten. (geld voor mij dan he) Dit ligt nu ook weer anders gezien de tijd waar we inleven maar zo kun je over alles wel een uitzondering vinden. Ik wil proberen om realistische uitzonderingen in dit topic terug te vinden zodat we er met z,n alle iets aan hebben. Ik bedoel aankoop gedrag Versus: verstandig Versus Beleving Versus slim.

snappen jullie hem: (verstandig/beleving/slim) Ik trap even af met een voorbeeld dat door mij is beleefd waardoor dit topic weer voor iedereen anders ligt.

Bijv: Het is verstandig om een alfa te kopen als je beleving erg belangrijk vind maar hoe ga je er dan slim mee om.  :glasses20: :glasses20: :glasses20: Kun je er dan beter 1 kopen met een hoge km stand of met een lage en hoelang wil je de auto rijden voordat je hem weer verkoopt. Wat is nu verstandig en wat is nu slim in deze. Is de beleving nu echt de hersenkraker in deze?

We willen allemaal als we besluiten om de wagen te verkopen er zoveel mogelijk voor terug krijgen. Hier komt een stukje emotie/gevoel bij kijken maar ook Geld. Geld is fijn en maakt het leven makkelijker. Is het dan slim/verstandig om een alfa te kopen? Ik zeg ja want wat moet je met geld als je er niet iets voor terug krijgt wat niet helemaal naar je zin is. (gevoel/beleving)

Ik zal jullie mijn persoonlijke situatie vertellen omtrent de aankoop/verkoop en aanpak van mijn geliefde 159. Deze case ligt voor iedereen weer anders dat weet ik maar we moeten ergens mee aftrappen. Voor degene die het allemaal te zweverig vinden maak je niet druk, gewoon lekker reageren want daar hebben we met z,n allen het meeste aan.Ook jullie mening word gewardeerd!

Toen ik mijn 159 in 2019 kocht wist ik, dat het bedrag wat ik er voor neerlegde aan de hoge kant was. Echter de uitvoering en de km stand brachten mijn verstand op hol want ik had haar eindelijk gevonden. Een Sedan TI Q4 2.4 JTD. Nu bijna een jaar later heb ik de auto een keer te  koop gezet en kon ik er een bedrag voor vangen wat 400 euro onder de aanschafprijs zat  waar ik de 159 voor gekocht had. Super lage afschrijving dus en op zich een net resultaat. Wel even los gezien van het onderhoud wat ik er in had stopt had in 2019. Echter de liefhebber De Fransman die hem wou kopen kon het land niet uit (maart 2020) en dit ging volgens mij nog wel even duren. Onder tussen reed ik nog elke dag vol plezier met haar door Nederland en draaide mezelf nog regelmatig om als ik haar geparkeerd had. En dan heb ik het nog niet over de momenten dat ze voor de deur staat en als ik in de keuken sta, met een biertje naar haar aan het bekijken ben. Wat is het toch een ontzettend mooie auto!  loveyou

Dus gaande weg ging het me steeds meer tegen staan dat ik haar binnenkort vaarwel moest zeggen. Gewoon hoppa en weg. Dus van af dat moment ben ik gaan rekenen denken en afwegen. En dit geeft dan het volgende beeld wat wellicht toch een zekere mate van goed praten is, denk ik zelf, maar hoor graag van jullie hoe jullie dat zien. Ik ging namelijk rekenen. Alleen maar rekenen. Haha en wellicht in mijn voordeel.lees aub even mee en laat me weten.

De case: de wagen heeft 150K gelopen. de wagen is super onderhouden en ik vind hem heel erg mooi. Ik ken haar van binnen en van buiten en dit bevalt me ook. Dit zijn voordelen die spelen ten opzichte van de nadelen. Nadelen: de auto kost 151 euro aan wegenbelasting en is met een hadbak. (ik wil heel graag een automaat) De auto is niet gemaakt voor korte stukjes (en mijn werk is 15KM van mij huis) (gelukkig compenseer ik de korte afstanden met lange afstanden.  De wagen heeft nu een km stand van 150K en dit is natuurlijk een veel aantrekkelijker km stand voor verkoop dan wanneer er staks 220K op staat als ik hem over 2.5 jaar verkoop.

1 van de reken voobeelden sloeg op het afschrijven. Wat zal mij 159 nog waard zijn  als er staks 220K op staat. En toen dacht ik van hee die afschrijving valt eigelijk best wel mee als je het vergelijkt met een 2tal voorbeelden die spelen als je de wagen verkocht had. 1 je moet er weer iets voor terug kopen 2 daar schrijf je ook weer op af. Ik moest dus iets terug kopen met een automaat. Het moest een alfa zijn en het liefst 1 met de looks die ik mooi vind 156 sedan Guillia of Guileta 2.0 TCT (anhoewel de Guilietta minder mijn voorkeur had kwa looks) en het moest een diesel worden. Dit omdat mijn vrouw en ik heel graag verre reizen maken met de auto en dan Diesel op jaar basis van kosten en verbruik het aantrekkelijst is. Omdat het Corrona tijsperk was aangebroken  verwachten wij dat we dit jaar minimaal zulke grote afstanden kunnen gaan rijden, en gezien afstand woon werk verkeer zou een 156 selespeed prima voldoen. Ik wil met de 156 niet 6000KM gaan rijden op vakantie. Dus case 1 kopen van een 156. Deze 1 jaar rijden (minimale afschrijving) en dan in 2021 een nieuwe auto kopen. Een Guilia of een Guilietta bijv. Maar en nu komt het:

Ik denk dat als je nu of volgend jaar een Guil of Guileta koopt en ervan uitgaat dat je de auto 3 jaar rijd je minimaaal  10K afschrijft op de Guilia en op de Guilietta 7500euro.
Wat is dan verstandig? En slim match,t ook niet om 10K af te schrijven op een auto in 3 jaar. Dus dacht ik ik rij mijn 159 tot 220K schrijf er misschien 3K op af en koop dan 2.5 jaar later een Guilia. Voordelen: prijzen zijn gezakt. Het spaargeld blijft heerlijk vertrouwd op niveau en ik rij nu een wagen die ik ontzettend mooi vind.

en nu jullie mening: Praat ik mezelf nu wat wijs alleen in mijn voordeel zie ik iets over het hoofd en hoe zien jullie dit. Ja ik weet het is een lang verhaal totdat ik tot de kern kwam, maar ach het is een forum waarom niet. :welcome:

Dus wat is het verstandigst? een auto kopen met een lage km stand of een auto met een hoge km stand. Prijzen zullen zeker groot verschillen maar de afschrijving ook.

 :police: :glasses20: party
Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline Tjerry_V6

  • ******
  • Berichten: 1912
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds geen Radio
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2020, 12:39:06 »
als voorbeeld zoals ik.
Nieuw kopen en na 22 jaar nog steeds rijden. Beetje onderhoud stelt weinig voor nu.
Alles wat belangrijk is ooit beetgepakt.

Motorrevisie is al lang weggedeeld door de jaren.
Afschrijving is er al HEEL lang niet meer.

Tjerry

156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Offline aytac

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2020, 18:01:31 »
als voorbeeld zoals ik.
Nieuw kopen en na 22 jaar nog steeds rijden. Beetje onderhoud stelt weinig voor nu.
Alles wat belangrijk is ooit beetgepakt.

Motorrevisie is al lang weggedeeld door de jaren.
Afschrijving is er al HEEL lang niet meer.

Tjerry

Ik vind diet persoonlijk niet verstandig. Iedereen en alles heeft een upgrade nodig om de X (lees 10 max)jaar. Ook je wasmachine maar zo ook je telefoon zo ook je auto, je tv en ga zo maar door.

Ik snap dat hij voor jou nog een pareltje is maar voor mij is het een oude alfa 156 zonder scherm, xenon, bleutooth, rijstrook assistentie, automatisch dimmende binnenspiegel, wellicht zelfs geen esp en ga zo maar alle huidige moderne (leuke handige veilige) opties maar af.
Blıjft een 2.5 slurpend ding met nog niet eens 200 pk.

Niet om het af te kraken echt niet maar daarmee probeer ik te onderbouwen waarom je in mijn ogen zo nu en dan een upgrade (nog beter gezegd update!)nodig hebt...

Dus wat is het verstandigst? een auto kopen met een lage km stand of een auto met een hoge km stand. Prijzen zullen zeker groot verschillen maar de afschrijving ook.

 :police: :glasses20: party

Ik ben van de hogere km en dan dus een lagere prijs! Blijft een risico natuurlijk en snap dat lagere km stand minder risico is voor hogere kosten maar uitsluiten kan sowieso niet natuurrlijk. Dan koop ik liever 1 met hogere km stand (meestal snelweg km anders kan je niet eens zo veel km maken en dus lekker warm constant temperatuur en inspanning van de motor geen of weinig schakelen enz enz) en neem dan de hogere risico voor lief. En, dan kan ik het zelf vervangen en weet ik zeker dat het nieuw is en mooi minder voor betaald. Zoals gezegd de lage km stand staat nergens garant voor en dat ga ik niet alvast voorschieten voor iets dat misschien kapot kan gaan.

Maar wellcht speelt daar een grote rol in dat ik zo goed als alles zelf doe. Alleen motorrevisie (mocht dat nodig zijn in het ergste geval) laat ik aan specialist over (ook daar zelf motor uitbouwen enz enz natuurlijk dat wel).

Ik ben ook zo iemand die ookal als hij heel veel geld zou hebben altijd een jong gebruikt auto zou kopen dan een nieuwe bijvoorbeeld. Grootste deel van de afschrijving is er dan al vanaf.

Mijn eigen voorbeeld alfa 166 2.4 jtd 20v euro 4 uit 2006 in 2012 voor 3900 euro gekocht! Je je leest het goed nieuw plusminus 50 duizend euro en na 6 jaar nog geen 4 rooitjes waard. Oke, gekocht met een km stand van 253 duizend maar zoals gezegd kan mij dat verrekken. En ik rij er nog altijd in met bijn 450 duizend km op de teller. Hij is gechipt en heeft een 159 210pk turbo en front mount intercooler, 156 euro 3 inlaatspruitstuk zonder dus de swirlkleppen. En tegelijkertijd inlaat mond vergroot enz enz enz. Ik wil maar zeggen tis nog best een felle rakker ook met zijn geschatte 220 230 pk ( zou 250 260 moeten zijn maar is op de een of andere manier niet gelukt door Joel  : ach, kom maar...)

Puur uit voorzorg en eigenlijk vooral omdat de tuning niet 100% is gelukt en de verstuivers verdacht waren ze ooit laten reviseren maar mocht niet baten, dus eigenlijk voor niets laten doen maar vooruit, misschien daardoor nog steeds probleemloos. Af en toe een homokineetje, een keer koppeling en vliegwiel vervangen (na tuning trillen), schokdempers en veren een keer. Ook weer af en toe een wiellagertje. Voor de rest eigenlijk niets bijzonders behalve olie banden remmen enz enz (regulier onderhoud).

Afkloppen  flippy1

Dus, ik zou als ik jou was lekker doorkachelen met de 159, en niet zo maar 1, een dikke 2.4 Q4! Totdat de guilia (guillietta echt laten staan aub) beetje betaalbaarder word! En mensen, ophouden met zo 'bang' zijn voor hoge km standen!  purk1

Offline Henry2910

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 68
  • Geslacht: Man
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2020, 18:19:20 »
Tja, is voor iedereen verschillend, denk ik. De keuze in Alfa-modellen is helaas erg beperkt en zeker met een automaat. Een 156 Selespeed zou ik laten staan; de 156 is nog steeds een mooie auto, maar nu wel redelijk op leeftijd en de Selespeed schijnt niet zo betrouwbaar te zijn (van horen zeggen, zelf geen ervaring mee). Een Giulietta zou kunnen, maar is kleiner en ook daarvan hoor ik dat de TCT's niet zo geweldig zijn. Blijft over een 159 Q-tronic of een Giulia AT-8. Van de 159 (en Spider) Q-tronic met de 2.4 JTD kan ik zeggen dat het een geweldige combinatie is. Het "probleem" met de 200 pk-versie (wat eigenlijk geen probleem is) kun je eventueel oplossen met een andere turbo. Of alleen tunen, dan is het ook al heel erg leuk om in te rijden weet ik uit ervaring. Giulia's zijn nog flink aan de prijs, ook al zijn ze al 4 jaar op de markt, maar dat is dan wel een moderne auto, mooie sedan, super automaat, achterwielaandrijving, enz.

Afschrijving hangt van een heleboel zaken af, maar de bedragen die je noemt voor een Giulia en Giulietta lijken me wel reëel (misschien voor de Giulietta wat aan de hoge kant?). Ikzelf koop altijd auto's met 80-120 dkm op de klok en 3-5 jaar oud. Daar rijden we dan 5 tot 6 jaar in (ca. 100 dkm) en dan valt de afschrijving wel mee, ca. 1000 euro per jaar. Nu moet ik zeggen dat ik wel altijd goed en uitgebreid zoek en voor de koopjes ga. Ik koop meestal particulier of handelaar (soms in het buitenland) en verkoop de auto's dan ook weer zelf. Uitzondering is de Volvo C70 als vervanger van de Peugeot 207 CC voor vrouwlief. Eind vorig jaar gekocht, is van 2011 en had precies 200 dkm gedraaid. Kon ik vanwege de lage prijs en de erg mooie staat en opties niet laten staan. Zelf was ik op zoek naar een gebruikte Giulia, maar door veranderen van job en nu een leaseauto is dat nu van de baan.





 
Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

Offline katuut

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4336
  • Geslacht: Man
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2020, 18:19:34 »
Ik stond laatst ook voor de keuze met mijn V70. Hij ging over de 2 ton heen. Je ziet het aan wat steenslag op de neus, maar verder? Met 500 NM sleurt hij van berg naar berg hier in het Franse land en als r-design ligt het als een huis op de weg,


Gekeken heb ik naar een v60 en v90. Er moet 30k bij dan... vervolgens schrijf je er 7a 8 k per jaar op af....

Als ik dan reken wat doorrijden kost met een auto die me bevalt...
Last hebbend van detaildiarree

Offline Tjerry_V6

  • ******
  • Berichten: 1912
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds geen Radio
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2020, 18:52:27 »
Aytac slurpen doet hij.  :italoflag: Heeft 215 pk ( bankrapport aanwezig ) toen de motor nog niet los was zeer kort na revisie.

Al die upgrade’s waar jij het over hebt lees ik alleen maar problemen over.
Streepjes in schermen
Springende veertjes en knoopcellen uit de AB
navigatie systemen die geen update meer krijgen
al die zogenaamde handige hulpmiddelen gaan snel stuk.

Ik heb er geen behoefte aan.

Tjerry
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 263
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2020, 20:25:51 »
Geld is fijn en maakt het leven makkelijker. Is het dan slim/verstandig om een alfa te kopen?....
Ik zal jullie mijn persoonlijke situatie vertellen omtrent de aankoop/verkoop en aanpak van mijn geliefde 159. ....:

Het spaargeld blijft heerlijk vertrouwd op niveau en ik rij nu een wagen die ik ontzettend mooi vind. .....

Dus wat is het verstandigst? een auto kopen met een lage km stand of een auto met een hoge km stand. Prijzen zullen zeker groot verschillen maar de afschrijving ook.

 :police: :glasses20: party

Dat rekenen om die prachtige superfitte spectaculaire Italiaanse schoonheid herken ik. Maar, ik ben met rekenen gestopt, want een goedkope Alfa Romeo bestaat natuurlijk niet, weinig onderhoud ... bestaat niet, Alfa Romeo heeft onderhoud nodig en vaak vergeleken met een saaie VW burgerbak.

Maar, stap je nou in een dancing of een bar binnen met een rekenmachine in je handen om uit te rekenen of die degelijke stevige Duitse VW of die Italiaanse schoonheid de verstandigste keuze is? Nee, je kiest met emotie, en als achteraf blijkt dat die Italiaanse schone toch wel een investering was dan veranderd dat niets aan de prachtige herinneringen van die spectaculaire momenten die je beleefd hebt. You had a hell of a ride!  :italoflag:

Natuurlijk was die Duitse met een stevig onderstel een verstandige keus maar gelukkig kiezen we niet allemaal dezelfde. Sterker nog, het is fantastisch dat Alfa Romeo veel mensen raakt en veel hoofden doet omdraaien, emotie!
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2020, 20:50:02 door BrianL »

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 263
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2020, 21:02:03 »
Ik vind diet persoonlijk niet verstandig. Iedereen en alles heeft een upgrade nodig om de X (lees 10 max)jaar. Ook je wasmachine maar zo ook je telefoon zo ook je auto, je tv en ga zo maar door.

Ik snap dat hij voor jou nog een pareltje is maar voor mij is het een oude alfa 156 zonder scherm, xenon, bleutooth, rijstrook assistentie, automatisch dimmende binnenspiegel, wellicht zelfs geen esp en ga zo maar alle huidige moderne (leuke handige veilige) opties maar af.
Blıjft een 2.5 slurpend ding met nog niet eens 200 pk.

Ga eens heel gauw je mond spoelen! Een Alfa 156 met een V6 Busso eerste serie ontworpen door Walter de'Silva is een klassieker, dat vergelijk je toch niet met een telefoon of wasmachine. Je zegt toch ook niet tegen die Italianen dat ze maar eens een nieuw Colosseum moeten neerzetten?

Top : probeer de “verander” reactie functie eens in dit thread, het lukt vast om je bericht te herzien naar wat Alfa waardigs!

Offline Tjerry_V6

  • ******
  • Berichten: 1912
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds geen Radio
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2020, 21:43:05 »
Ga eens heel gauw je mond spoelen! Een Alfa 156 met een V6 Busso eerste serie ontworpen door Walter de'Silva is een klassieker, dat vergelijk je toch niet met een telefoon of wasmachine. Je zegt toch ook niet tegen die Italianen dat ze maar eens een nieuw Colosseum moeten neerzetten?

Top : probeer de “verander” reactie functie eens in dit thread, het lukt vast om je bericht te herzien naar wat Alfa waardigs!

156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Offline aytac

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2020, 23:13:34 »
Ga eens heel gauw je mond spoelen! Een Alfa 156 met een V6 Busso eerste serie ontworpen door Walter de'Silva is een klassieker, dat vergelijk je toch niet met een telefoon of wasmachine. Je zegt toch ook niet tegen die Italianen dat ze maar eens een nieuw Colosseum moeten neerzetten?

Top : probeer de “verander” reactie functie eens in dit thread, het lukt vast om je bericht te herzien naar wat Alfa waardigs!

Rij er nog maar 20 jaar mee door dan zou ik zeggen ;D

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 263
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2020, 14:50:25 »
Rij er nog maar 20 jaar mee door dan zou ik zeggen ;D

En zo is dat! En buiten dat de 156 V6 over 20 jaar helemaal een specutaculaire verschijning zal zijn, is dat nog duurzaam ook.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2020, 15:01:38 door BrianL »

Offline fransois

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 166
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #11 Gepost op: 20 mei 2020, 18:18:22 »
als voorbeeld zoals ik.
Nieuw kopen en na 22 jaar nog steeds rijden. Beetje onderhoud stelt weinig voor nu.
Alles wat belangrijk is ooit beetgepakt.

Motorrevisie is al lang weggedeeld door de jaren.
Afschrijving is er al HEEL lang niet meer.

Tjerry

Dit is nu typische een voorbeeld van hoe het ook kan met alle voor en nadelen die deze keuze heeft. Weet niet of je van nadelen kan spreken (enige wat ik me kan bedenken is uitgekeken op) maar dat is ook iets persoonlijks. Wellicht heb je hem er naast als tweede wagen waardoor dagelijks gebruik ook een stuk minder is. Een feit blijft wel in deze: Goedkoper kun je niet genieten!
Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline fransois

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 166
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #12 Gepost op: 20 mei 2020, 18:44:07 »
Ik vind diet persoonlijk niet verstandig. Iedereen en alles heeft een upgrade nodig om de X (lees 10 max)jaar. Ook je wasmachine maar zo ook je telefoon zo ook je auto, je tv en ga zo maar door.

Ik snap dat hij voor jou nog een pareltje is maar voor mij is het een oude alfa 156 zonder scherm, xenon, bleutooth, rijstrook assistentie, automatisch dimmende binnenspiegel, wellicht zelfs geen esp en ga zo maar alle huidige moderne (leuke handige veilige) opties maar af.
Blıjft een 2.5 slurpend ding met nog niet eens 200 pk.

Niet om het af te kraken echt niet maar daarmee probeer ik te onderbouwen waarom je in mijn ogen zo nu en dan een upgrade (nog beter gezegd update!)nodig hebt...

Ik ben van de hogere km en dan dus een lagere prijs! Blijft een risico natuurlijk en snap dat lagere km stand minder risico is voor hogere kosten maar uitsluiten kan sowieso niet natuurrlijk. Dan koop ik liever 1 met hogere km stand (meestal snelweg km anders kan je niet eens zo veel km maken en dus lekker warm constant temperatuur en inspanning van de motor geen of weinig schakelen enz enz) en neem dan de hogere risico voor lief. En, dan kan ik het zelf vervangen en weet ik zeker dat het nieuw is en mooi minder voor betaald. Zoals gezegd de lage km stand staat nergens garant voor en dat ga ik niet alvast voorschieten voor iets dat misschien kapot kan gaan.

Maar wellcht speelt daar een grote rol in dat ik zo goed als alles zelf doe. Alleen motorrevisie (mocht dat nodig zijn in het ergste geval) laat ik aan specialist over (ook daar zelf motor uitbouwen enz enz natuurlijk dat wel).

Ik ben ook zo iemand die ookal als hij heel veel geld zou hebben altijd een jong gebruikt auto zou kopen dan een nieuwe bijvoorbeeld. Grootste deel van de afschrijving is er dan al vanaf.

Mijn eigen voorbeeld alfa 166 2.4 jtd 20v euro 4 uit 2006 in 2012 voor 3900 euro gekocht! Je je leest het goed nieuw plusminus 50 duizend euro en na 6 jaar nog geen 4 rooitjes waard. Oke, gekocht met een km stand van 253 duizend maar zoals gezegd kan mij dat verrekken. En ik rij er nog altijd in met bijn 450 duizend km op de teller. Hij is gechipt en heeft een 159 210pk turbo en front mount intercooler, 156 euro 3 inlaatspruitstuk zonder dus de swirlkleppen. En tegelijkertijd inlaat mond vergroot enz enz enz. Ik wil maar zeggen tis nog best een felle rakker ook met zijn geschatte 220 230 pk ( zou 250 260 moeten zijn maar is op de een of andere manier niet gelukt door Joel  : ach, kom maar...)

Puur uit voorzorg en eigenlijk vooral omdat de tuning niet 100% is gelukt en de verstuivers verdacht waren ze ooit laten reviseren maar mocht niet baten, dus eigenlijk voor niets laten doen maar vooruit, misschien daardoor nog steeds probleemloos. Af en toe een homokineetje, een keer koppeling en vliegwiel vervangen (na tuning trillen), schokdempers en veren een keer. Ook weer af en toe een wiellagertje. Voor de rest eigenlijk niets bijzonders behalve olie banden remmen enz enz (regulier onderhoud).

Afkloppen  flippy1

Dus, ik zou als ik jou was lekker doorkachelen met de 159, en niet zo maar 1, een dikke 2.4 Q4! Totdat de guilia (guillietta echt laten staan aub) beetje betaalbaarder word! En mensen, ophouden met zo 'bang' zijn voor hoge km standen!  purk1

1 Goedeavond Aytac,

Wat een goed verhaal dit, en ook zeker herkenbaar voor mij op vele punten. Lage km standen kunnen heel naar uitpakken. Maar toch een kleine aantekening hierop: Als je dan toch prijs technische zo min mogelijk wilt afschrijven  en je weet dat je ongeveer 20K per jaar rijd en je weet dat je vaak om de 2 a 3 jaar een nieuwe uitdaging koopt dan is een KM stand van 80K echt stukken beter dan een aankoop van 140K. (snap je hem?) ik bedoel bij 140K plus 60K is 210K dan is ie over de 2K heen en dan schrijf je over het algemeen een flink bedrag af. Voorbeeld Mito TCT QC verde 2014 80K op de teller koste: 12500 euro. Die is over 3 jaar echt niet meer waard dan 8K. toch 4.5K afschrijving als het niet meer is. Dan heb je ook nog met je onderhoud te maken plus minus 2K als je geluk heb en niks gek doet. (bezoekje HS corse bijvoorbeeld party) zit je al op 6.5K En zo zijn er tal van voorbeelden die je kunt afwegen wat het je waard is en wat je wilt. Geld kost het altijd tenzij (en daar heb ik zojuist op gereageerd) Tjerry bent. Dat is echt een voorbeeld van: uiteindelijk is het wat het is...  kost het wat het kost en schrijf je nihil af.

Ik las ook jou opmerking m.b.t. update,s en vernieuwen maar dat is nou precies 1 van de keuze,s die Tjerry,s voorbeeld te niet doen. Dan koop/rij/beleef je de auto op en voor een hele andere rede.
Namelijk je koopt 1keer iets en dan nooit meer iets anders. dit heeft echt wel voordelen alleen doet het in eerste instantie zo zeeeer in de portemonnee...Zodra je naar buiten rijd schrijf je gelijk heeeel veeeel af.   Ik vind het persoonlijk zelf wel heel moeilijk om zolang met een zelfde auto te rijden.

De 159 blijf ik rijden 200% en die word over 2 jaar verkocht. Tenzij de Guillia,s over 1 jaar 15K kosten ja dan ga ik toch serieus denken of. Gelukkig staat er dan bij mij nog maar 185K op dus ze is dan echt nog wel wat waard voor een liefhebber.

Even : off topic: Een 166! Dat is toch ook echt een beuker! Zo mooi lijnen spel en loopt zo mooi, jammer dat ze bijna allemaal euro 3 zijn. Heb jij een automaat? En ik schrik er wel ene beetje van hoor dat het bij Joel niet gelukt is... Ik had dit al eerder gelezen bij jou. Wat vreemd zeg! kleine twijfel hier nu omdat ik morgen ga maar ik ga dit zeker doorzetten. Ik Heb echt een goed gevoel bij Joel. Wel ga ik het eens aankaarten bij hem want ik ben nieuwsgierig what,s gebeurd) Ook echt super om te lezen dat jij de inlaat vervangen heb. Dat je die vergroot hebt snap ik niet helemaal maar dat zal ook vast een rede hebben. Desalniettemin: wat is het toch fijn als je zelf een hoop kunt he. Lekker man party Vetvers :police:


« Laatst bewerkt op: 20 mei 2020, 18:44:54 door fransois »
Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline Tjerry_V6

  • ******
  • Berichten: 1912
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds geen Radio
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #13 Gepost op: 20 mei 2020, 19:04:47 »
Dit is nu typische een voorbeeld van hoe het ook kan met alle voor en nadelen die deze keuze heeft. Weet niet of je van nadelen kan spreken (enige wat ik me kan bedenken is uitgekeken op) maar dat is ook iets persoonlijks. Wellicht heb je hem er naast als tweede wagen waardoor dagelijks gebruik ook een stuk minder is. Een feit blijft wel in deze: Goedkoper kun je niet genieten!
Dank je voor de reactie. Ik ben donderdag weer in de 156 gaan rijden. Ik wordt nog steeds heel blij als ik hem ziet staan en als ik ga “hoeken”. Laatst ook nog joggies  die mij aanspraken van meneer wat een mooie auto. Dat zegt toch wel iets. Verder is het al weer heel lang geleden dat er aan gewerkt is. Was nog even bij mijn garage langs en keek nog voor de riemen. Voorlopig niet. Met september zie ik je weer voor logo kofferbak, APK en nieuwe beschermplaat.
Ik dacht nog wassen maar was niet nodig door de garage waar hij nu in staat. Dus alleen de velgen schoon gemaakt en de ruiten van binnen en buiten.
Kortom zeer weinig kosten.
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Offline fransois

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 166
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #14 Gepost op: 20 mei 2020, 19:07:25 »
Tja, is voor iedereen verschillend, denk ik. De keuze in Alfa-modellen is helaas erg beperkt en zeker met een automaat. Een 156 Selespeed zou ik laten staan; de 156 is nog steeds een mooie auto, maar nu wel redelijk op leeftijd en de Selespeed schijnt niet zo betrouwbaar te zijn (van horen zeggen, zelf geen ervaring mee). Een Giulietta zou kunnen, maar is kleiner en ook daarvan hoor ik dat de TCT's niet zo geweldig zijn. Blijft over een 159 Q-tronic of een Giulia AT-8. Van de 159 (en Spider) Q-tronic met de 2.4 JTD kan ik zeggen dat het een geweldige combinatie is. Het "probleem" met de 200 pk-versie (wat eigenlijk geen probleem is) kun je eventueel oplossen met een andere turbo. Of alleen tunen, dan is het ook al heel erg leuk om in te rijden weet ik uit ervaring. Giulia's zijn nog flink aan de prijs, ook al zijn ze al 4 jaar op de markt, maar dat is dan wel een moderne auto, mooie sedan, super automaat, achterwielaandrijving, enz.

Afschrijving hangt van een heleboel zaken af, maar de bedragen die je noemt voor een Giulia en Giulietta lijken me wel reëel (misschien voor de Giulietta wat aan de hoge kant?). Ikzelf koop altijd auto's met 80-120 dkm op de klok en 3-5 jaar oud. Daar rijden we dan 5 tot 6 jaar in (ca. 100 dkm) en dan valt de afschrijving wel mee, ca. 1000 euro per jaar. Nu moet ik zeggen dat ik wel altijd goed en uitgebreid zoek en voor de koopjes ga. Ik koop meestal particulier of handelaar (soms in het buitenland) en verkoop de auto's dan ook weer zelf. Uitzondering is de Volvo C70 als vervanger van de Peugeot 207 CC voor vrouwlief. Eind vorig jaar gekocht, is van 2011 en had precies 200 dkm gedraaid. Kon ik vanwege de lage prijs en de erg mooie staat en opties niet laten staan. Zelf was ik op zoek naar een gebruikte Giulia, maar door veranderen van job en nu een leaseauto is dat nu van de baan.

De km stand die je noemt tussen de 80 en 120K zijn volgens mij de slimste km standen om te kopen wil je regelmatig switche en rij je 20K per jaar. Anhoewel 100k erbij en dan 1000 per jaar afschrijven ook erg interessant leest maar is dit wel echt zo? Case: je koopt een Guiletta met 80K TCT 2015/2016 die kost je minimaal in Nederland met de juiste optie,s 15K Als je hem uit het buitenland trekt dan minimaal 12K BPM erbij op 1500 scheelt niet zo heel veel. Weet btw niet of in Belgie ook BPM geld? Maar goed als je die dan weer verkoopt na 4 jaar met 80K erbij op en gezien het anti diesel beleid, zou je dan echt 4K  afschrijven? Ik denk dat de wagen dan namelijk nog 7K waard is. dan hebben we het dus over 8K afschrijven. Nu is het natuurlijk ook niet helemaal eerlijk om dit met diesel auto,s te berekenen maar een feit is wel dat ik dat graag rij. 8K afschrijven gemiddeld 700 euro onderhoud per jaar dan kost de auto je toch echt 10K extra komende 4 jaar. Wat een geld eigelijk he. En dan heb ik de diesel verzekering en hier in Nederland belasting nog niet eens mee geteld. Ik ben blij dat ik een vrouw heb die het allemaal niet zo erg vind.. Maar je zal toch getrouwd zijn met iemand hee die alleen maar loopt te klagen over kosten auto,s en bla bla.

Desalniettemin: Gezien alle reactie,s denk ik inderdaad dat ik op zich prima bezig ben. Dat ik er nu extra geld in stop om ekle keer volop te genieten als ik erin weg rij en mijn spaarcentjes op die manier op niveau hou prima denk ik dan. Is allemaal zo gek nog niet.. Nog sterker: als ik er helemaal niks aan doe en alleen normaal onderhoud dan rij ik nog goedkoper.. Maar dat.. neeeh das nie voor mij weg gelegd. zoek graag de uitdaging :glasses20: :police:

Fijne avond Henry!
Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline fransois

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 166
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #15 Gepost op: 20 mei 2020, 19:09:46 »
Ik stond laatst ook voor de keuze met mijn V70. Hij ging over de 2 ton heen. Je ziet het aan wat steenslag op de neus, maar verder? Met 500 NM sleurt hij van berg naar berg hier in het Franse land en als r-design ligt het als een huis op de weg,


Gekeken heb ik naar een v60 en v90. Er moet 30k bij dan... vervolgens schrijf je er 7a 8 k per jaar op af....

Als ik dan reken wat doorrijden kost met een auto die me bevalt...

Wat een verhaal/situatie dit he.. Dan kost auto rijden toch echt serieus geld hoor. 8K per jaar pfff aan mijn lijf geen polonaise!

Genieten kan je ook in een V70... Trouwens?; heeft die 500nm? ook een beuker dan!
Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline brinkerik

  • Clublid
  • *****
  • Berichten: 2966
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #16 Gepost op: 20 mei 2020, 19:18:42 »
Beste liefhebbers,

Omdat ik nogal van het berekenen en van het beleven ben betrap ik mezelf erop dat ik soms dingen aan het goed praten ben tegen me zelf ( en dan ook automatische tegen mijn vrouw :angel:) dat het in bepaalde situaties een verstandige keuze is om een auto zwaar ver over de 2 ton heen te rijden.

Nu zullen jullie wel denken (even kort door de bocht gezegt) Auto rijden kost nu eenmaal geld (mee eens) maar auto rijden is ook een must. Zonder auto geen vervoer en zonder vervoer geen inkomsten. (geld voor mij dan he) Dit ligt nu ook weer anders gezien de tijd waar we inleven maar zo kun je over alles wel een uitzondering vinden. Ik wil proberen om realistische uitzonderingen in dit topic terug te vinden zodat we er met z,n alle iets aan hebben. Ik bedoel aankoop gedrag Versus: verstandig Versus Beleving Versus slim.

snappen jullie hem: (verstandig/beleving/slim) Ik trap even af met een voorbeeld dat door mij is beleefd waardoor dit topic weer voor iedereen anders ligt.

Bijv: Het is verstandig om een alfa te kopen als je beleving erg belangrijk vind maar hoe ga je er dan slim mee om.  :glasses20: :glasses20: :glasses20: Kun je er dan beter 1 kopen met een hoge km stand of met een lage en hoelang wil je de auto rijden voordat je hem weer verkoopt. Wat is nu verstandig en wat is nu slim in deze. Is de beleving nu echt de hersenkraker in deze?

We willen allemaal als we besluiten om de wagen te verkopen er zoveel mogelijk voor terug krijgen. Hier komt een stukje emotie/gevoel bij kijken maar ook Geld. Geld is fijn en maakt het leven makkelijker. Is het dan slim/verstandig om een alfa te kopen? Ik zeg ja want wat moet je met geld als je er niet iets voor terug krijgt wat niet helemaal naar je zin is. (gevoel/beleving)

Ik zal jullie mijn persoonlijke situatie vertellen omtrent de aankoop/verkoop en aanpak van mijn geliefde 159. Deze case ligt voor iedereen weer anders dat weet ik maar we moeten ergens mee aftrappen. Voor degene die het allemaal te zweverig vinden maak je niet druk, gewoon lekker reageren want daar hebben we met z,n allen het meeste aan.Ook jullie mening word gewardeerd!

Toen ik mijn 159 in 2019 kocht wist ik, dat het bedrag wat ik er voor neerlegde aan de hoge kant was. Echter de uitvoering en de km stand brachten mijn verstand op hol want ik had haar eindelijk gevonden. Een Sedan TI Q4 2.4 JTD. Nu bijna een jaar later heb ik de auto een keer te  koop gezet en kon ik er een bedrag voor vangen wat 400 euro onder de aanschafprijs zat  waar ik de 159 voor gekocht had. Super lage afschrijving dus en op zich een net resultaat. Wel even los gezien van het onderhoud wat ik er in had stopt had in 2019. Echter de liefhebber De Fransman die hem wou kopen kon het land niet uit (maart 2020) en dit ging volgens mij nog wel even duren. Onder tussen reed ik nog elke dag vol plezier met haar door Nederland en draaide mezelf nog regelmatig om als ik haar geparkeerd had. En dan heb ik het nog niet over de momenten dat ze voor de deur staat en als ik in de keuken sta, met een biertje naar haar aan het bekijken ben. Wat is het toch een ontzettend mooie auto!  loveyou

Dus gaande weg ging het me steeds meer tegen staan dat ik haar binnenkort vaarwel moest zeggen. Gewoon hoppa en weg. Dus van af dat moment ben ik gaan rekenen denken en afwegen. En dit geeft dan het volgende beeld wat wellicht toch een zekere mate van goed praten is, denk ik zelf, maar hoor graag van jullie hoe jullie dat zien. Ik ging namelijk rekenen. Alleen maar rekenen. Haha en wellicht in mijn voordeel.lees aub even mee en laat me weten.

De case: de wagen heeft 150K gelopen. de wagen is super onderhouden en ik vind hem heel erg mooi. Ik ken haar van binnen en van buiten en dit bevalt me ook. Dit zijn voordelen die spelen ten opzichte van de nadelen. Nadelen: de auto kost 151 euro aan wegenbelasting en is met een hadbak. (ik wil heel graag een automaat) De auto is niet gemaakt voor korte stukjes (en mijn werk is 15KM van mij huis) (gelukkig compenseer ik de korte afstanden met lange afstanden.  De wagen heeft nu een km stand van 150K en dit is natuurlijk een veel aantrekkelijker km stand voor verkoop dan wanneer er staks 220K op staat als ik hem over 2.5 jaar verkoop.

1 van de reken voobeelden sloeg op het afschrijven. Wat zal mij 159 nog waard zijn  als er staks 220K op staat. En toen dacht ik van hee die afschrijving valt eigelijk best wel mee als je het vergelijkt met een 2tal voorbeelden die spelen als je de wagen verkocht had. 1 je moet er weer iets voor terug kopen 2 daar schrijf je ook weer op af. Ik moest dus iets terug kopen met een automaat. Het moest een alfa zijn en het liefst 1 met de looks die ik mooi vind 156 sedan Guillia of Guileta 2.0 TCT (anhoewel de Guilietta minder mijn voorkeur had kwa looks) en het moest een diesel worden. Dit omdat mijn vrouw en ik heel graag verre reizen maken met de auto en dan Diesel op jaar basis van kosten en verbruik het aantrekkelijst is. Omdat het Corrona tijsperk was aangebroken  verwachten wij dat we dit jaar minimaal zulke grote afstanden kunnen gaan rijden, en gezien afstand woon werk verkeer zou een 156 selespeed prima voldoen. Ik wil met de 156 niet 6000KM gaan rijden op vakantie. Dus case 1 kopen van een 156. Deze 1 jaar rijden (minimale afschrijving) en dan in 2021 een nieuwe auto kopen. Een Guilia of een Guilietta bijv. Maar en nu komt het:

Ik denk dat als je nu of volgend jaar een Guil of Guileta koopt en ervan uitgaat dat je de auto 3 jaar rijd je minimaaal  10K afschrijft op de Guilia en op de Guilietta 7500euro.
Wat is dan verstandig? En slim match,t ook niet om 10K af te schrijven op een auto in 3 jaar. Dus dacht ik ik rij mijn 159 tot 220K schrijf er misschien 3K op af en koop dan 2.5 jaar later een Guilia. Voordelen: prijzen zijn gezakt. Het spaargeld blijft heerlijk vertrouwd op niveau en ik rij nu een wagen die ik ontzettend mooi vind.

en nu jullie mening: Praat ik mezelf nu wat wijs alleen in mijn voordeel zie ik iets over het hoofd en hoe zien jullie dit. Ja ik weet het is een lang verhaal totdat ik tot de kern kwam, maar ach het is een forum waarom niet. :welcome:

Dus wat is het verstandigst? een auto kopen met een lage km stand of een auto met een hoge km stand. Prijzen zullen zeker groot verschillen maar de afschrijving ook.

 :police: :glasses20: party

/>
 flippy1
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline aytac

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #17 Gepost op: 20 mei 2020, 20:54:46 »
1 Goedeavond Aytac,

Wat een goed verhaal dit, en ook zeker herkenbaar voor mij op vele punten. Lage km standen kunnen heel naar uitpakken. Maar toch een kleine aantekening hierop: Als je dan toch prijs technische zo min mogelijk wilt afschrijven  en je weet dat je ongeveer 20K per jaar rijd en je weet dat je vaak om de 2 a 3 jaar een nieuwe uitdaging koopt dan is een KM stand van 80K echt stukken beter dan een aankoop van 140K. (snap je hem?) ik bedoel bij 140K plus 60K is 210K dan is ie over de 2K heen en dan schrijf je over het algemeen een flink bedrag af. Voorbeeld Mito TCT QC verde 2014 80K op de teller koste: 12500 euro. Die is over 3 jaar echt niet meer waard dan 8K. toch 4.5K afschrijving als het niet meer is. Dan heb je ook nog met je onderhoud te maken plus minus 2K als je geluk heb en niks gek doet. (bezoekje HS corse bijvoorbeeld party) zit je al op 6.5K En zo zijn er tal van voorbeelden die je kunt afwegen wat het je waard is en wat je wilt. Geld kost het altijd tenzij (en daar heb ik zojuist op gereageerd) Tjerry bent. Dat is echt een voorbeeld van: uiteindelijk is het wat het is...  kost het wat het kost en schrijf je nihil af.

Ik las ook jou opmerking m.b.t. update,s en vernieuwen maar dat is nou precies 1 van de keuze,s die Tjerry,s voorbeeld te niet doen. Dan koop/rij/beleef je de auto op en voor een hele andere rede.
Namelijk je koopt 1keer iets en dan nooit meer iets anders. dit heeft echt wel voordelen alleen doet het in eerste instantie zo zeeeer in de portemonnee...Zodra je naar buiten rijd schrijf je gelijk heeeel veeeel af.   Ik vind het persoonlijk zelf wel heel moeilijk om zolang met een zelfde auto te rijden.

De 159 blijf ik rijden 200% en die word over 2 jaar verkocht. Tenzij de Guillia,s over 1 jaar 15K kosten ja dan ga ik toch serieus denken of. Gelukkig staat er dan bij mij nog maar 185K op dus ze is dan echt nog wel wat waard voor een liefhebber.

Even : off topic: Een 166! Dat is toch ook echt een beuker! Zo mooi lijnen spel en loopt zo mooi, jammer dat ze bijna allemaal euro 3 zijn. Heb jij een automaat? En ik schrik er wel ene beetje van hoor dat het bij Joel niet gelukt is... Ik had dit al eerder gelezen bij jou. Wat vreemd zeg! kleine twijfel hier nu omdat ik morgen ga maar ik ga dit zeker doorzetten. Ik Heb echt een goed gevoel bij Joel. Wel ga ik het eens aankaarten bij hem want ik ben nieuwsgierig what,s gebeurd) Ook echt super om te lezen dat jij de inlaat vervangen heb. Dat je die vergroot hebt snap ik niet helemaal maar dat zal ook vast een rede hebben. Desalniettemin: wat is het toch fijn als je zelf een hoop kunt he. Lekker man party Vetvers :police:

Jazeker een 166 (euro 4 en een handbak, ik hoef die 5 traps automaat niet die niet eens het koppel aan kan van een standaard 2.4 laat staan een getunede). Rij laatste tijd meer in een Citroen DS5 2.0 hdi automaat(gechipt) uit 2012 maar echt, kan echt niet tippen aan de 166. Natuurlijk niet qua power maar ook gewoon de rust, stilte, comfort. DS5 is net een paardenkar.... Elke hobbel bobbel steentje putje kiezelsteentje voel je. Motor zit niet in het motorcompartiment maar samen met mij in het interieur lijkt wel  v6tech1 v6tech1 Nee echt, de 166 is weer helemaal omhoog geklommen bij mij op de ladder... Als je iets anders rijdt merk je pas hoe goed (en stil en ruim en snel) de 166 eigenlijk is.

Over de inlaat, zo uit het hoofd was de diameter 45mm. Op zich best geknepen zeker dus als je de turbodruk verder tuned. Daar heb ik, ook weer uit het hoofd 54mm van kunnen maken. Gelijk een aluminium buis op maat gezaagden aangepast en daarna erop laten lassen zonder het gat van de egr en dus egr vrij. Ik zal even kijken of ik foto's kan vinden even snel.

Wat joel betreft, die heeft er zeker verstand van en ben je echt wel in goede handen maar op de een of andere manier luisteren mijn verstuivers niet naar de geprogrammeerde waarde. Ze spoten in ieder geval niet in wat ze zouden moeten spuiten en daardoor gezien de sprinttijden een geschatte waarde van 220 230pk (volgens Joel). Hij zou dus met de front mount intercooler en de 210 159 turbo en inlaatvergroting en beide catalysatoren eronder uit op een 250 260 moeten uitkomen. Maargoed, dus wellicht de verstuivers zei hij. Ik heb ze in Turkije laten reviseren maar schijnbaar heeft elke verstuiver een correctiewaarde of een correctiecode ofzo iets. Maar daar hebben ze in Turkije nooit van gehoord en dus ook nooit die waarden kunnen krijgen van de bosch boer en dus nooit terug naar Joel gegaan om het alsnog te proberen. Nadien, ach, hij is snel zat. De volgende auto dan maar een 3 liter dubbele turbo bmw 5 serie nemen ofzo en nu ophouden met 166 tune 'gezeik' en zodoende uit mijn hoofd gezet na een tijdje...

Offline aytac

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #18 Gepost op: 20 mei 2020, 21:05:49 »


Egr vernauwing eraf geslepen dacht ik (tis al zo lang geleden dat ik het ben vergeten merk ik  v6tech1 )



Voor aanzicht inlaatspruitstuk



Buis dat ik heb gemaakt



Buis op zijn plek



Vooraanzicht met buis op zijn plek









laten lassen



Zo veel mogelijk las weggevijlt, glad gemaakt



Na het schoonmaken en aanpasgebeuren



Resultaat

Offline fransois

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 166
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #19 Gepost op: 21 mei 2020, 11:46:03 »
/>
 flippy1

Haha we delen de zelfde humor Erik. Die Maxim is echt goud! Heerlijke vent.

Meer voor mannen :glasses20: :glasses20: Gewoon lekker van je afschreeuwen en bier erin. Ook lekker!
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2020, 11:49:29 door fransois »
Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline fransois

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 166
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #20 Gepost op: 21 mei 2020, 11:54:39 »
Jazeker een 166 (euro 4 en een handbak, ik hoef die 5 traps automaat niet die niet eens het koppel aan kan van een standaard 2.4 laat staan een getunede). Rij laatste tijd meer in een Citroen DS5 2.0 hdi automaat(gechipt) uit 2012 maar echt, kan echt niet tippen aan de 166. Natuurlijk niet qua power maar ook gewoon de rust, stilte, comfort. DS5 is net een paardenkar.... Elke hobbel bobbel steentje putje kiezelsteentje voel je. Motor zit niet in het motorcompartiment maar samen met mij in het interieur lijkt wel  v6tech1 v6tech1 Nee echt, de 166 is weer helemaal omhoog geklommen bij mij op de ladder... Als je iets anders rijdt merk je pas hoe goed (en stil en ruim en snel) de 166 eigenlijk is.




Over de inlaat, zo uit het hoofd was de diameter 45mm. Op zich best geknepen zeker dus als je de turbodruk verder tuned. Daar heb ik, ook weer uit het hoofd 54mm van kunnen maken. Gelijk een aluminium buis op maat gezaagden aangepast en daarna erop laten lassen zonder het gat van de egr en dus egr vrij. Ik zal even kijken of ik foto's kan vinden even snel.

Wat joel betreft, die heeft er zeker verstand van en ben je echt wel in goede handen maar op de een of andere manier luisteren mijn verstuivers niet naar de geprogrammeerde waarde. Ze spoten in ieder geval niet in wat ze zouden moeten spuiten en daardoor gezien de sprinttijden een geschatte waarde van 220 230pk (volgens Joel). Hij zou dus met de front mount intercooler en de 210 159 turbo en inlaatvergroting en beide catalysatoren eronder uit op een 250 260 moeten uitkomen. Maargoed, dus wellicht de verstuivers zei hij. Ik heb ze in Turkije laten reviseren maar schijnbaar heeft elke verstuiver een correctiewaarde of een correctiecode ofzo iets. Maar daar hebben ze in Turkije nooit van gehoord en dus ook nooit die waarden kunnen krijgen van de bosch boer en dus nooit terug naar Joel gegaan om het alsnog te proberen. Nadien, ach, hij is snel zat. De volgende auto dan maar een 3 liter dubbele turbo bmw 5 serie nemen ofzo en nu ophouden met 166 tune 'gezeik' en zodoende uit mijn hoofd gezet na een tijdje...

Aaha vandaar! Ja dit is typische zo,n gevalletje van onmacht denk ik dan. Wel klote man na zoveel werk en verheugen op. Wel goed om te horen dat je het los kunt laten. Beter! Die 5 serie is inderdaad echt een beuker. 535D boem :police: maar een hele andere auto en  Back to topic haha

Jammer dat ik de foto,s niet allemaal kan zien. Maar dat komt vast goed. Nog een vraagje aan jou m.b.t. jou handbak 166. Ik snap je keuze maar is het niet zo dat in de 166 met automaat de bak van Aissin gebruikt wordt? En weet jij of die 166 met automaat ook in euro 4 uitgebracht is? of is die alleen euro 3? Als het de Aissin bak is dan kan die wel veel hebben hoor. Hoor daar van vele mensen hele positieve verhalen over.
Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline aytac

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 3003
  • Geslacht: Man

Offline fransois

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 166
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #22 Gepost op: 22 mei 2020, 15:17:16 »
https://balfaromeo166clubforum.runboard.com/t19576

Aytac ik heb deze forum post allemaal gelezen. Dank voor het doorzette daarvan. Echt top! Wat ik vooral lees en wederom merk is dat de meningen wederom verschillen. De 1 schrijft 100% na 220K zwaar onderhoud en benoemt ook waarom (slijtage rembanden en schakelblok. De ander schrijft wil nooit iets anders meer zit nu al op 4K en bijna nooit problemen. Wel jammer dat ik uit het artikel niet de herkomst van de bak kan herleiden. MAARRRRR als ik AW-55 Google dan kom ik uit op een bak van Renault. Dit gaan we niet menen toch? Had eigelijk gehoopt op Aissin. Jappans!

Als ik zeker weet dat hij van Renault komt dan voor mij nooit geen 166 diesel sporttronic. k.u.t. man de 166 is echt een beuker!
Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 174
Re: Afschrijving/ Onderhoudskosten/Beleving
« Reactie #23 Gepost op: 23 mei 2020, 14:48:18 »
Om nog ff terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp. Persoonlijk heb ik alleen maar "oude" auto's gehad. Nu de 3e 156 (1e ging weg ivm lease auto, 2e ivm dichterbij werken van m'n vrouw en het uitvallen van het (JTD) blok), maar deze blijft nog wel even. Staat nu bijna 300k op de teller (gekocht met iets van 270 er op), en er gaat wel eens wat stuk maar dat wordt dan gerepareerd en/of vervangen (en bij vervangen kijk ik meteen of het te upgraden is). Kost uiteindelijk nog steeds minder dan de meeste jaarlijkse afschrijvingen ook omdat ik het zelf aanpak. Het blijft wel een gok en heb er ook wel eens 'verloren' deze heeft ook z'n vorige blok binnen 15k in de soep gelopen (mega hoog olieverbruik, netjes bij gehouden maar wrs heeft de vorige eigenaar hem al een paar keer op te laag peil gehad). Dankzij het forum (thx alfachirurg) weer een 'nieuw' blok gehaald en weer door, maar zelfs inclusief die tegenvaller kan ik bijna nergens voor minder geld zo veel auto rijden.