Auteur Topic: motor loopt heet  (gelezen 133 keer)

Offline fred3112

• Forumbezoeker
  • *
  • Geslacht: Man
motor loopt heet
« Gepost op: 19 mei 2020, 18:57:07 »
Hallo, de motor van mijn 159 2.4jtd loopt heet 130gr gar kan niets vinden met snuffel vloeistof gecheckt of kop kapot is nee dus, wie o wie heeft een suggestie voor mij.

Offline katuut

• Global Moderators
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
Re: motor loopt heet
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2020, 21:42:24 »
Thermostaat blijft dicht?
Last hebbend van detaildiarree

Offline aytac

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2020, 22:47:39 »
Bij de JTD nog nooit gehoord dat thermostaat dicht blijft. Hij is zodanig geproduceerd dat mochtie niet functioneren dat hij dan juist open blijft.

Ts; wanneer doet hij dat? Genoeg koelvloeistof? Ventiator slaat aan? Waterpomp in orde? Rijdt de auto zelf verder wel gewoon oke? Even duidelijk alles hoe of wat hier neerzetten helpt bij de eventuele diagnose...

Offline MartinPool

« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2020, 07:23:36 »
- Slaan de fans aan als de motor te heet word ? Weet niet of er net zo als bij een v6 2 fans zitten.
- Radiateur nog heel, temperatuur in - uit meten. Weet de deltaT niet maar uit moet een stuk kouder zijn dan in.
- Waterpomp nog in orde.
- Geeft de sensor een foute waarde aan, word ie werkelijk te warm.

Kijk wel uit met wat je doet, 130 graden kan flink pijn doen (90 graden trouwens ook).

Offline ScriptMania

• to be or not to be, what was the question?
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2020, 17:23:22 »
Ik kan mij herinneren  dat de waterpomp kon gaan slippen en dan heb je weinig opbrengst en wordt de boel heet, ik dacht ik gooi het balletje maar op maar weet natuurlijk niet of dat zo is.

Offline Henry2910

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2020, 18:20:46 »
Als er genoeg koelvloeistof in zit dan kan het eigenlijk maar twee dingen zijn. Of de koelvloeistof wordt niet rondgepompt: waterpomp vast of schoepenwiel los van het asje of het wordt niet gekoeld door de radiateur: thermostaat blijft dicht of fan gaat niet draaien. Als de waterpomp vast staat dan moet je niet meer rijden, anders gaat je distributieriem stuk. Thermostaat die dicht blijft komt eigenlijk niet voor zoals gezegd. Ik gok op de waterpomp....
Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

Offline brinkerik

• Forumbezoeker
  • *
  • Moi
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2020, 19:20:48 »
Een JTD loopt idd maarzo nog niet warm.  Ik kan mij de winters nog herinneren dat ik met de 156 16v  pas in Groningen een warme kachel had, dat is v.a. Assen toch best koud, voor een minuut of 20.

Ik ga ook voor de Waterpomp
Alfa 159  2.4 JTDm