Auteur Topic: Regeneratie-interval 2.4 JTD  (gelezen 176 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Henry2910

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
Regeneratie-interval 2.4 JTD
« Gepost op: 23 mei 2020, 16:27:32 »
Een tijdje geleden olie ververst bij de Spider en m.b.v. de FiatECUScan het olie verversen gereset. Nu viel mij al op dat het roetfilter erg frequent regenereert en het programma gaf dat ook aan: bij de laatste 5 keer regenereren was de gemiddelde afstand 234 km. Bij de 159, met eenzelfde motor/bak (2.4 JTD 200 pk met Q-tronic) was dit iets meer dan 400 km, wat ik eigenlijk ook al kort vind.

Verder geen storingen of andere problemen of zo, vind 234 km als interval gewoon erg kort. De Spider heeft nu 165 dkm gelopen en we rijden over het algemeen langere stukken en de motor komt altijd goed op temperatuur. Vorig jaar de thermostaat vervangen (temperatuur kwam net boven de 80 graden) en de temperatuur staat nu snaarstrak op 90 graden. Ik had gehoopt dat hiermee het interval verlengd zou worden, maar helaas.

Duidt dit korte interval op een aankomend probleem en zijn er nog andere dingen die ik kan checken?



Oh ja: Ik zorg er altijd voor dat de regeneratiecyclus helemaal afgewerkt wordt en indien nodig rijd ik een blokje om. EGR is al dichtgezet bij 123 dkm.
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2020, 17:04:18 door Henry2910 »
Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

Offline Henry2910

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
Re: Regeneratie-interval 2.4 JTD
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2020, 11:49:24 »
Nog een screendump van een aantal jaren geleden gevonden (maart 2015) en 45 dkm terug: ook toen al een gemiddeld interval van 249 km. Ik blijf het kort vinden, maar verder geen problemen, storingen of meldingen dus zal wel goed zijn.



Heb geprobeerd met FiatECUScan de Spider nog een keer uit te lezen om de druk van de drukverschilsensor uit te lezen met lopende motor, maar lukt helaas even niet. Iets met een COM-poort die er niet is of zo. Is er tegenwoordig nog een andere manier om de 159/Brera/Spider uit te lezen? Een Vgate iCar Pro met een app? Of werkt dat niet voor dit soort dingen?

Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

Offline ScriptMania

  • ******
  • Berichten: 13367
  • Geslacht: Man
  • to be or not to be, what was the question?
Re: Regeneratie-interval 2.4 JTD
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2020, 18:12:40 »
Heb je al een andere compoort geprobeerd, want als je bv een andere USB poort gebruikt dan moet je die ook in je uitleesprogramma veranderen.
Als je de ELM kabel op ja laptop hebt aangesloten, dan kun je in apparaatbeheer bij COM en LPT poorten zien welke je gebruikt
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2020, 18:15:15 door ScriptMania »

Offline Henry2910

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
Re: Regeneratie-interval 2.4 JTD
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2020, 18:56:14 »
Ja, alle poorten geprobeerd. Probleem is dat er geen poort gekozen kan worden in het uitleesprogramma, of een poort die dan vervolgens "niet bestaat". Na veel proberen (pc uit en aan, andere poorten, programma uit en aan, enz.) werkt het meestal wel, maar de laatste keer helemaal niet. Ook niet met het BT ELM-kastje. Is al vanaf het begin, veel proberen en dat lukt het uiteindelijk. Ooit wel eens gehoord dat het met een stuurprogramma te maken heeft. Als de wifi aanstaat dan wordt er een ander stuurprogramma van het net gehaald en dan werkt het blijkbaar niet meer. Vervelend, zou plug & play moeten zijn.....

In Apparatenbeheer komt er een icoontje met een driehoekje+uitroepteken bij de COM en LPT-poorten (verkeerd stuurprogramma of zoiets) en dan is het foute boel. Ben best wel handig en technisch, maar software is niet mijn ding. Zal de leeftijd wel zijn  flippy1

Straks nog eens proberen....

Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

Offline Henry2910

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
Re: Regeneratie-interval 2.4 JTD
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2020, 20:47:44 »
Net nog geprobeerd, niet gelukt. Probleem met de COM-poorten. Welke USB-poort ik ook gebruik, ik krijg dit:



Ook met de Bluetooth ELM werkt het niet, wel gekoppeld met de PC, maar niet te zien in het uitleesprogramma. Misschien is "gekoppeld" niet genoeg, maar moet het "verbonden" zijn. Een maandje geleden is het na veel proberen wel gelukt. Weet alleen niet wat ik allemaal gedaan heb. Opeens werkte het wel...... ???
Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

Offline brinkerik

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 2924
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Regeneratie-interval 2.4 JTD
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2020, 06:40:33 »
Ik vind dat de 159 ook relatief vaak regenereert, ik heb wel eens proberen uit te zoeken hoeveel brandstof dat dit regenereren 'neemt' maar diesel specialisten hebben mij aangegeven dat dit relatief weinig is, zelf heb ik hier geen data van kunnen vinden.

Ooit in een technisch stuk gelezen, dat de eerste generatie diesels, de 1.9 en 2.4 in de 159  hetzelfde roetfilter hebben,  dus misschien aan de kleine kant voor de 2.4.

Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Henry2910

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
Re: Regeneratie-interval 2.4 JTD
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2020, 10:06:58 »
Ik heb even zitten rekenen en het is toch meer dan ik dacht:

Volgens mijn laatste gegevens:
 - Elke 234 km regenereren (laatste 5 x)
 - Regenereren duurt gemiddeld 639 seconden (laatste 5x)
Als ik kijk naar het verbruik dan rijd ik gemiddeld zo'n 1 op 13 en tijdens regenereren zo'n 1 op 8 bij, laten we zeggen, 100 km/u.

Bij 100 km/u rijd ik in 639 seconden (100/3600)*639 = 17,75 km.
Normaal verbruik bij 1 op 13 = 17,75/13 = 1,3654 liter.
Verbruik bij regenereren 1 op 8 = 17,75/8 = 2,2188 liter.
Extra brandstofverbruik bij regenereren is 2,2188-1,3654 = 0,8534 liter en dit dus elke 234 km.

Normaal op een tank van 70 liter zou ik 70*13 = 910 km kunnen rijden.
In 910 km wordt er 910/234 = 3,8889x geregenereerd.
Dat kost dus 3,8889*0,8535 = 3,3188 liter per 70 liter tank.
Dan is dus (3,3188/70)*100 = 4,74%.

Lang verhaal korter: Elke regeneratie kost om en nabij 0,85 liter en dat is bijna 5% meer brandstofverbruik.

Volgens mij heeft de 200 pk 2.4 JTDm inderdaad het kleinere roetfilter van de 1.9's. Een 210 pk 2.4 JTDm regenereert ongeveer elke 350 km (aldus Squadra Tuning).
Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

Offline brinkerik

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 2924
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Regeneratie-interval 2.4 JTD
« Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2020, 10:38:09 »
Ik betrap mijzelf erop, dat als ik op de snelweg rij en ik merk dat de alfa gaat regenereren,  dat ik de snelheid meestal opvoer, dit om de motor zwaarder te belasten en meer warmte te creëren.    Lijkt stom, maar ik denk dat dit het proces helpt ( tenzij je flat out gaat, dan wordt misschien de regeneratie wel onderbroken ).

Maar toffe berekening,  ik  je variabelen zijn nog wel groot, maar ik denk dat het de waarheid wel benaderd.   Ik denk dat je zonder roetfilter en met een efficiënter motor tune/file je met de 2.4 wel richting de 1;16 a 17 kan waar nu met moeite 1; 14 haalbaar is.
Alfa 159  2.4 JTDm

Offline Henry2910

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
Re: Regeneratie-interval 2.4 JTD
« Reactie #8 Gepost op: 30 mei 2020, 12:44:19 »
Bovenstaande berekening is een stijging van bijna 40% in brandstofverbruik bij regenereren. Squadra Tuning heeft het over 30-40%, dus ik zit aan de hogere kant. Het zal, afhankelijk van de omstandigheden, daar wel ergens tussen liggen.

Bij rustig rijden komen we gemiddeld op 1 op 12,5 (8 l/100km) met de Spider Q-Tronic. 1 op 14 heb ik nog nooit gehaald, ook niet met de getunede 159 2.4 JTDM Q-Tronic (met roetfilter). Kan zijn dat de automaat iets meer verbruikt.

De 2.4 JTDm is gewoon een zuipschuit, maar zonder roetfilter kan het een stukje beter inderdaad. Vergelijk: Onze Volvo C70 D3 automaat (5 cilinder 2 liter diesel, getuned tot 200 pk/450 Nm) haalt met een roetfilter bij rustig rijden 1 op 18. En die is (voelt iig) een stuk sneller dan de Spider. De 2.4 JTDm heeft daarentegen weer een mooier/voller geluid.
Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

Offline fransois

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 137
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Regeneratie-interval 2.4 JTD
« Reactie #9 Gepost op: Gisteren om 09:46:33 »
Ik heb even zitten rekenen en het is toch meer dan ik dacht:

Volgens mijn laatste gegevens:
 - Elke 234 km regenereren (laatste 5 x)
 - Regenereren duurt gemiddeld 639 seconden (laatste 5x)
Als ik kijk naar het verbruik dan rijd ik gemiddeld zo'n 1 op 13 en tijdens regenereren zo'n 1 op 8 bij, laten we zeggen, 100 km/u.

Bij 100 km/u rijd ik in 639 seconden (100/3600)*639 = 17,75 km.
Normaal verbruik bij 1 op 13 = 17,75/13 = 1,3654 liter.
Verbruik bij regenereren 1 op 8 = 17,75/8 = 2,2188 liter.
Extra brandstofverbruik bij regenereren is 2,2188-1,3654 = 0,8534 liter en dit dus elke 234 km.

Normaal op een tank van 70 liter zou ik 70*13 = 910 km kunnen rijden.
In 910 km wordt er 910/234 = 3,8889x geregenereerd.
Dat kost dus 3,8889*0,8535 = 3,3188 liter per 70 liter tank.
Dan is dus (3,3188/70)*100 = 4,74%.

Lang verhaal korter: Elke regeneratie kost om en nabij 0,85 liter en dat is bijna 5% meer brandstofverbruik.

Volgens mij heeft de 200 pk 2.4 JTDm inderdaad het kleinere roetfilter van de 1.9's. Een 210 pk 2.4 JTDm regenereert ongeveer elke 350 km (aldus Squadra Tuning).

Wooowww Henry wat een rekensom! Ik dacht dat ik een rekenaar was. haha Mooi opgeteld allemaal en ik denk echt dat je in de buurt zit hoor want volgens Squadra duurt het 600 sec en daar geven ze ook al aan meer verbruik van 30/40%
Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline fransois

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 137
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: Regeneratie-interval 2.4 JTD
« Reactie #10 Gepost op: Gisteren om 10:07:51 »
Ik betrap mijzelf erop, dat als ik op de snelweg rij en ik merk dat de alfa gaat regenereren,  dat ik de snelheid meestal opvoer, dit om de motor zwaarder te belasten en meer warmte te creëren.    Lijkt stom, maar ik denk dat dit het proces helpt ( tenzij je flat out gaat, dan wordt misschien de regeneratie wel onderbroken ).

Maar toffe berekening,  ik  je variabelen zijn nog wel groot, maar ik denk dat het de waarheid wel benaderd.   Ik denk dat je zonder roetfilter en met een efficiënter motor tune/file je met de 2.4 wel richting de 1;16 a 17 kan waar nu met moeite 1; 14 haalbaar is.

Hier wil ik zeker even op inhaken. Het is echt een verschil kan ik jullie zeggen wat betreft brandstof verbruik. Mijn wagen deed altijd tussen 1 op 14.5 en nu denk ik echt de 1 op 17 aan te gaan tikken. Ik ga dit natuurlijk ondervinden als ik wat meer km gereden heb, en tja ik ben nu vooral bezig met alle verschillen te ervaren. Man man wat heb ik toch een andere wagen terug. Zat toevallig zojuist met mijn vrouw in de auto naar Nijmegen en bij warme motor (en dit had ik nog nooit gezien) bij 100KM per uur 1850 toeren gaf de boor computer 3.4 op 100 aan. Wouw man. Ik heb regelmatig 4.5 voor bij zien komen, maar dit was toch echt wel een orginele waarde. Ik denk echt dat dit te maken heeft met de andere intercooler en software. Beetje jammer dat (zie foto) ik kon het echt niet laten namelijk om daarna eens flink het gas in te trappen. Dit mag voor zich spreken uiteraard dat deze actie de gemiddelde waarde zwaar naar beneden haalt. haha maar dat mag de pret zeker niet drukken.

Wordt vervolgd want 221 km per uur is 200% niet de max. Echter het blijft natuurlijk wel  Nederland he, dus best wel gevaarlijk...Zou zo zonde zijn als ik niet meer mag rijden.  Denk dat ik daarom binnenkort even naar Duitsland rij. Ook die foto ga ik zeker posten. :police: :glasses20: party

Een ieder natuurlijk een fijne dag

Offline Henry2910

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
Re: Regeneratie-interval 2.4 JTD
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 10:34:12 »
Ziet er dan toch goed uit m.b.t. brandstofverbruik. Ben benieuwd wat het over de langere termijn gaat doen.

En oppassen voor je rijbewijs; er zijn er de afgelopen tijd veel gepakt! Een redelijk lege snelweg is natuurlijk wel heel erg uitnodigend.......  :police: :police: :police:
Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

Offline brinkerik

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 2924
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Regeneratie-interval 2.4 JTD
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 11:42:19 »
Ik kom de laatste tijd nauwelijks meer op de snelweg doordat ik nog altijd thuis werk.
Nu, als ik een ritje heb, is die lang en langzaam,  dus mijn verbruik was de laatste tank 1 : 15,5  volgende tank nog maar eens kijken; want dit kan haast niet met een 2.4 ;0

de 1 : 8 a 9 zoals Allerd haalde,  zou dat een doel kunnen zijn ( iemand ;) )
Alfa 159  2.4 JTDm