Auteur Topic: Even voorstellen  (gelezen 547 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Philip29666

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 5
Even voorstellen
« Gepost op: 28 juni 2020, 13:24:06 »
Philip hier.
Na jaren op dit forum te hebben gezocht naar info voor mijn Bella 156 SW 2.0JTS uit 2002, toch besloten om lid te worden.
In 2001 mijn laatste Alfa aan de kant gezet, en in 2016 toch maar weer eentje, per toeval, aangeschaft. Zocht toen eigenlijk naar een Stylo maar ..................
Spijt; JA!! Wat een ellende blok. Voor de rest was ze perfect. Echt een plaatje! Zes weken geleden liep ze opnieuw op 3 poten, en dat was de druppel.
Heb nu sinds 5 weken een 159 SW 2.2 uit 2009, met 140 op de teller. Hoop dat ik met haar meer geluk zal hebben. We zullen zien.........
Lijkt nu voor mijn gevoel alsof ik in een vrachtwagen rijd, maar ook dat zal wel beter worden, hoop ik.  ;)

Tot snel !

Philip.
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2020, 13:45:00 door Philip29666 »

Offline shoppy

  • Beheerder
  • *
  • Berichten: 7102
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
Re: Even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 29 juni 2020, 21:08:20 »
Welkom Philip en veel succes met je vrachtwagen  v6tech1
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 296
Re: Even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2020, 22:57:58 »
Philip hier.
Na jaren op dit forum te hebben gezocht naar info voor mijn Bella 156 SW 2.0JTS uit 2002, toch besloten om lid te worden.
In 2001 mijn laatste Alfa aan de kant gezet, en in 2016 toch maar weer eentje, per toeval, aangeschaft. Zocht toen eigenlijk naar een Stylo maar ..................
Spijt; JA!! Wat een ellende blok. Voor de rest was ze perfect. Echt een plaatje! Zes weken geleden liep ze opnieuw op 3 poten, en dat was de druppel.
Heb nu sinds 5 weken een 159 SW 2.2 uit 2009, met 140 op de teller. Hoop dat ik met haar meer geluk zal hebben. We zullen zien.........
Lijkt nu voor mijn gevoel alsof ik in een vrachtwagen rijd, maar ook dat zal wel beter worden, hoop ik.  ;)

Tot snel !

Philip.

Leuk weer een 159 rijder op het forum! En een 2009 zou de versie na de gewichtsbesparings-modificatie moeten zijn. Een 159 is wel ff een ander klasse dan een 156 maar nog steeds best of class als het over de wegligging gaat; kijk maar :
/>

Offline Henry2910

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 100
  • Geslacht: Man
Re: Even voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 03 juli 2020, 14:41:22 »
Ik had precies dezelfde ervaring toen ik van de 156 naar de 159 ging. En 156 zit je "in" en een 159 zit je "op". Went wel snel hoor!

Veel rijplezier met de 159!  :italoflag:
Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

Offline Philip29666

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 5
Re: Even voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 04 juli 2020, 08:29:36 »
Mijn 156 stond op een Eibach verlagings setje met 205/55-16 Pirelli sloffen. Man; wat kon je met haar stoeien.
Heb meerdere malen geprobeerd om met de 159 de af en opritten op de zelfde snelheid te nemen, maar dat staat ze niet toe.
Ligt natuurlijk deels aan de standaard vering en All season banden, en de 200 kg extra gewicht werkt ook niet echt mee.

Offline Gert Mol

  • *****
  • Berichten: 707
  • Geslacht: Man
  • Het leven is te kort om slechte wijn te drinken!
Re: Even voorstellen
« Reactie #5 Gepost op: 04 juli 2020, 10:39:45 »
Welkom Philip :welcome:
AR156C#1664 - mijn PP
Alfa 33,Alfa 75 TD,Alfa 75 2.0TS,Alfa 156 1.8TS, Alfa 156 Jtd Alfa 147 1.6 TS Veloce

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 296
Re: Even voorstellen
« Reactie #6 Gepost op: 15 juli 2020, 09:53:50 »
Mijn 156 stond op een Eibach verlagings setje met 205/55-16 Pirelli sloffen. Man; wat kon je met haar stoeien.
Heb meerdere malen geprobeerd om met de 159 de af en opritten op de zelfde snelheid te nemen, maar dat staat ze niet toe.
Ligt natuurlijk deels aan de standaard vering en All season banden, en de 200 kg extra gewicht werkt ook niet echt mee.

Volgens de specs weegt de (gecorrigeerd 21072020) “159 JTS net honderd (100) kilo meer dan de 156 2.0 JTS”. Ik rijd de 159 TI TBI, die scheelt 45 Kg met de 156. Ik denk dat de wegligging van de 159 juist veel beter is dan de 156. Ik heb het zelf nog niet voor elkaar gekregen de 159 te laten uitbreken. Nu zit er in de 159 TBI wel standaard een Q2-sperdifferentieel, en daarmee wordt de vergelijking meteen oneerlijk.

Als je jouw 159 harder door de bocht wil hebben zou ik eerst de banden, dan de veren en schokdempers aanpakken, ik weet niet hoe lang die er bij jou al onder zitten en hoeveel drempels de vorige eigenaar gepakt heeft maar na 150.000 km zitten de schokdempers wel een beetje op hun eind meestal.
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2020, 21:36:18 door BrianL »

Offline Christiaan Z

  • *****
  • Berichten: 581
  • Geslacht: Man
Re: Even voorstellen
« Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2020, 19:06:54 »
Een 156 zwaarder dan een 159? Waar heb je dat vandaan..

Toevoeging:

Officieel wegen ze het volgende leeg;

156 2.0 JTS         1260 kg
159 2.2 JTS         1465 kg (1420 als facelift)
159 1750 TBI       1405 kg
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2020, 22:17:40 door Christiaan Z »

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 296
Re: Even voorstellen
« Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2020, 19:46:57 »
Een 156 zwaarder dan een 159? Waar heb je dat vandaan..

Toevoeging:

Officieel wegen ze het volgende leeg;

156 2.0 JTS         1260 kg
159 2.2 JTS         1465 kg (1420 als facelift)
159 1750 TBI       1405 kg

De 1365 KG van de 2002 156 2.0 JTS is de 2e hit van onze Google-vriend : https://www.ultimatespecs.com/nl/auto-technische-gegevens-specificaties/Alfa-Romeo/906/Alfa-Romeo-156-20-JTS.html

Na 2003 wordt de 156 2.0 JTS 1310 Kg ; https://www.autoweek.nl/auto/29235/alfa-romeo-156-sportwagon-20-jts-16v-distinctive/

Blijft de 159 inderdaad zwaarder maar het scheelt 50 - 100 kg tussen een 156 en een 159...
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2020, 19:54:13 door BrianL »

Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 214
Re: Even voorstellen
« Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2020, 00:42:53 »
Heb het nog ff gecontroleerd adv marktplaats en dan op de RDW OVI tool een juist nummerbord invullen.

156 1.8 allemaal 1290 kg leeggewicht
156 2.0jts (2003) 1310 kg leeggewicht
159 2.2 jts (2005) 1465 kg leeggewicht
159 2.2 jts (2009) 1470 kg leeggewicht
159 1.8 MPI (2010) 1410 kg leeggewicht
159 1750 TBI (2010) 1455 kg leeggewicht
159 1.9 jts (2006) 1505 kg leeggewicht

alles voor de sportwagons overigens.
Dit alles dus volgens de RWD.

Als je ook de sedans meeneem is een 156 1.6 sedan het allerlichtste, met 1225kg leeggewicht en een 159 3.2  JTS Q4 met 1725 leeggewicht het zwaarst... kan je best 4wd en een dikke motor hebben maar op een bochtig weggetje rij je dan rondjes om die dikke v6 met je 1.6 liter viercilinder...
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2020, 00:49:42 door Fur »

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 296
Re: Even voorstellen
« Reactie #10 Gepost op: 23 juli 2020, 14:54:26 »
Heb het nog ff gecontroleerd adv marktplaats en dan op de RDW OVI tool een juist nummerbord invullen.

156 1.8 allemaal 1290 kg leeggewicht
156 2.0jts (2003) 1310 kg leeggewicht
159 2.2 jts (2005) 1465 kg leeggewicht
159 2.2 jts (2009) 1470 kg leeggewicht
159 1.8 MPI (2010) 1410 kg leeggewicht
159 1750 TBI (2010) 1455 kg leeggewicht
159 1.9 jts (2006) 1505 kg leeggewicht

alles voor de sportwagons overigens.
Dit alles dus volgens de RWD.

Als je ook de sedans meeneem is een 156 1.6 sedan het allerlichtste, met 1225kg leeggewicht en een 159 3.2  JTS Q4 met 1725 leeggewicht het zwaarst... kan je best 4wd en een dikke motor hebben maar op een bochtig weggetje rij je dan rondjes om die dikke v6 met je 1.6 liter viercilinder...

Dat is wel leuk zo'n extreme vergelijking. De zwaartse 159 stationwagon vergeleken met de lichtste 156 sedan, op een bochtig weggetje. David vs Goliath.

Ik heb ze naast elkaar gezet op de performance website : http://www.zeperfs.com/en/duel7820-5073.htm

Uitgaande van circuit Zandvoort als bochtig weggetje, het is immers het bochstigste circuit in de F1 met 40% bochten, gaan we van start. De 156 Twinspak springt weg maar de 159 V6 loopt snel in en na 400 meter loopt de 159 al twee seconden voor. De eerste bocht in, de 159, 2 seconden voor en schakelt het Q2 in en trekt door op hoge snelheid, komt goed de bocht uit. De 156 komt nu ook in de bocht, de auto gaat in de remmen, de 280 mm schijven van de 156 lopen warm maar houden stand... de achterstand loopt verder op....Ik zie David ook graag winnen maar het is gewoon niet haalbaar en eigelijk niet leuk om naar te kijken.

De 156 V6, 1,385 kg met 250 pk een Q differentieel, de 305 of 330 geventileerde remmen, dat is wel leuk. Maar dan wel met een 159 ernaast zoals die bedoeld is, een 235 pk squadra massimo 159 TI TBI met 1,405 Kg, Q differentieel en 330 remmen. Daar zie ik nog wel een leuke wedstrijd waar David in de 156 GTA kan winnen.
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2020, 14:57:02 door BrianL »

Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 214
Re: Even voorstellen
« Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2020, 16:03:25 »
Is natuurlijk een leuke exercitie maar ik denk dat je het effect van gewicht onderschat en het effect van 4wd overschat.

Daarbij zo bochtig vind ik Zandvoort niet, denk meer aan omgeving Duitse Eiffel of de Franse Alpen ofzo...

Of als je een circuit neemt, Zolder... Ofzo. Als je laat kan remmen en een hogere bochten snelheid kan vasthouden loop je zoveel tijd in elke bocht.

Maar goed misschien volgend jaar in de praktijk kijken op spectacolo sportivo?  ;D

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 296
Re: Even voorstellen
« Reactie #12 Gepost op: 23 juli 2020, 16:23:11 »
Is natuurlijk een leuke exercitie maar ik denk dat je het effect van gewicht onderschat en het effect van 4wd overschat.

Daarbij zo bochtig vind ik Zandvoort niet, denk meer aan omgeving Duitse Eiffel of de Franse Alpen ofzo...

Of als je een circuit neemt, Zolder... Ofzo. Als je laat kan remmen en een hogere bochten snelheid kan vasthouden loop je zoveel tijd in elke bocht.

Maar goed misschien volgend jaar in de praktijk kijken op spectacolo sportivo?  ;D

Ja, dat is zo, 4WD werd destijds op de 159 toegepast omdat me er van overtuigd was dat 260 Pk op de voorwielen niet handelbaar was. Als we achteraf kijken is dat echter met het Q-differentieel wel mogelijk gebleken op de 159 en heeft het gewichtsverlies alleen maar voordeel op asfalt. Een sport-auto is nog nooit beter geworden door m zwaarder te maken.

Dat zou leuk zijn om weer een Spectacolo Sportivo te zien!  :italoflag:

Maar ff zoeken en … ja hoor, op Spa Francorchamp - Golliath met de Alfa 159 3.2V6 Q4 - vs - David met zijn Fiat Coupe 2.0 Turbo (wel met 220 Pk op 1245 kg) :
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2020, 16:26:14 door BrianL »

Offline Philip29666

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 5
Re: Even voorstellen
« Reactie #13 Gepost op: 25 juli 2020, 11:11:58 »
Zo; roept toch wel wat vragen en antwoorden op als we het over sportief rijden hebben. Leuk!!
Ben net terug van kamperen in het Zwarte Woud, dus de eerste 'lange'rit met de 159.
Is toch meer comfortabel dan de 156. Had na 2 uur rijden nog geen pijn in m'n achterwerk.
Ook wel prettig dat ik niet elke 200km. moest stoppen om de olie te checken.
Heb zelfs het idee dat ze zuiniger rijdt dan de 156. Sneller is ze zeker.
Inderdaad zijn de schokbrekers de boosdoeners van het mindere bochtenwerk. De koets wilde regelmatig over de grip van de banden heen, niet dat ze ging dweilen
 maar moest haar wel regelmatig corrigeren.
Op de terugweg de laatste km's op de A3 toch maar even gekeken wat ze kan. Moest helaas bij 200 van het gas af. Maar van 130 ff naar 200 deed ze vrij rap.
Tevreden; ja! Ben blij met haar, alleen zal de bak het niet lang houden. Gieren in 1, 2 en 3 zegt mij genoeg.

Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 214
Re: Even voorstellen
« Reactie #14 Gepost op: 25 juli 2020, 12:25:28 »
Maar ff zoeken en … ja hoor, op Spa Francorchamp - Golliath met de Alfa 159 3.2V6 Q4 - vs - David met zijn Fiat Coupe 2.0 Turbo (wel met 220 Pk op 1245 kg) :
/>

Hier zie je metteen wat minder gewicht doet als het vermogen ongeveer hetzelfde is. Op de rechte stukken laat de coupe de 159 achter zich. En de kwaliteit van de bestuurder zie je terug bij de bochten, de 159 rijdt de gaten dicht nog voor de bocht (de coupe gaat super vroeg van het gas af en remt ook vroeg). Eigenlijk precies tegenovergesteld van wat je zou verwachten, alles is niet zo zwart wit dus  ;)

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 296
Re: Even voorstellen
« Reactie #15 Gepost op: 25 juli 2020, 17:48:05 »
Hier zie je metteen wat minder gewicht doet als het vermogen ongeveer hetzelfde is. Op de rechte stukken laat de coupe de 159 achter zich. En de kwaliteit van de bestuurder zie je terug bij de bochten, de 159 rijdt de gaten dicht nog voor de bocht (de coupe gaat super vroeg van het gas af en remt ook vroeg). Eigenlijk precies tegenovergesteld van wat je zou verwachten, alles is niet zo zwart wit dus  ;)

Goed gezien. Ik denk overigens, dat naast de bestuurder, het sperdifferentieel op de 159 ook een niet te onderschatten rol speelt hier, anders had de zware 159 3.2V6 de lichtgewicht Fiat coupé turbo echt niet kunnen bijhouden.
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2020, 17:49:26 door BrianL »