Auteur Topic: Motorpech= motorswap?  (gelezen 256 keer)

Offline Fur

• Forumbezoeker
  • *
Motorpech= motorswap?
« Gepost op: 25 juli 2020, 13:16:03 »
Aan het einde van mijn laatste ronde op zandvoort (tijdens het uirtijden dus) gebeurde er ineens dit:

Volgens de ANWB was de distributie mogelijk versprongen, heb er zelf nog niet naar kunnen kijken want ik had geen gereedschap bij, wagen komt maandag terug naar huis. Distributie heb ik zelf 28000km geleden vervangen zou dus niks mis mee moeten zijn, maar je weet het nooit misschien heb ik dus toch toen iets verkloot. Anyway, er zijn een aantal opties die ik bezie:

Optie 1: Repareer het blok (1.8ts met inmiddels ruim 335000 km op de teller)
Het blok was goed, 0 olieverbruik bij normaal gebruik, minimaal bij zeer intensief gebruik (100-200ml bij 2000km achtereen vlammen in de bergen). Maar als de distributie versprongen is dan is er waarschijnlijk meer stuk, het blijft dan onzeker of hij daarna weer betrouwbaar wordt. Daarbij, de versnellingsbak is ook niet helemaal 100, er bleef een licht kraakje zitten bij het wisselen tussen 2 en 3 op hoge snelheid.

Optie 2a: Vervang het blok met een donorblok 1.8
Het huidige blok was ook een donorblok, en dat bleek (tot nu) behoorlijk betrouwbaar. Met de 1.8 minder kans op een olieboot (alhoewel mijn 1e 156 een 1.8 was die dus ook olie zoop, is dus geen garantie op succes).

Optie 2b: Vervang het blok met een donorblok 2.0
Als je dan toch moet wisselen dan kan je net zo goed upgraden. Wel weer een risico want het blijft een gok wat je krijgt en de 2l blokken hebben een reputatie veel olie te verbruiken.

Optie 3a: Koop een andere alfa (156 sw facelift)
Ik vind het altijd een gok, bij deze weet ik precies wat er allemaal mis mee is en wat er goed aan is, daarbij heeft deze een aantal fijne opties (TI uitvoering met niet lekkend schuif/kantel dakraam) en aangezien de kosten binnen de perken moeten blijven zit ik dus wel aan de onderkant van de markt te vissen.

Optie 3b: Koop een andere alfa en wissel het blok en de bak over.
Dan heb ik in elk geval vervoer totdat ik tijd heb om de wissel uit te voeren en hoef ik het niet per se uit te besteden (alhoewel dat dan nog steeds kan natuurlijk). Er zijn wat dat betreft dan meer opties, 147, 156 sedan, 156 sw, 166 als er maar het juiste blok in zit.

Achtergrond is dat het natuurlijk weer op het slechtste moment mogelijk fout gaat, vakantie voor de deur (waarbij het wel handig is dat we met de eigen wagen weg kunnen) en de komende 2 weken 0 tijd om iets extra's aan te pakken. Ik neig naar Optie 2b en optie 3b. Als er gewisseld moet worden ga ik in dit geval sowieso voor de 2l, ik heb de smaak nu te pakken met betrekking tot het circuit rijden en een beetje extra power kan zeker geen kwaad maar ben erg te spreken over het sturen van de 1.8, deze stuurt veel scherper dan de JTD die ik had (qua gewicht vergelijkbaar met de v6 uitvoeringen).

Voor wat betreft de motor opties zijn er volgens mij de volgende smaken:
  • Blokwissel: 2.0ts cf2 uit 156 of 147 geeft meer vermogen dan cf3, ook minder risico op olieverbruik, maar loop misschien tegen problemen aan met betrekking tot stekkertjes enzo dat zou betekenen dat ik het sowieso niet goed zou kunnen uitbesteden (want dan wordt het absurd duur).
  • Blokwissel: 2.0ts cf3 uit 156, 147, past 1 op 1 geen gezeur met compatibiliteit, gewoon oude eruit, nieuwe erin maar wel gokje mbt olieverbruik na de wissel
  • Blokwissel: 2.0ts cf3 166 als ik er 1 kan vinden met versnellingsbak dan is het ook meteen een upgrade van 5 naar 6 versnellingen (volgens mij ook een 1 op 1 wissel)

Optie is dus ook om te zoeken naar een wagen met het betreffende blok erin en daar tijdelijk mee rond te rijden en dan de wissel uit te voeren, de prijzen voor 156's en 166's zitten nog steeds ergens onder de grond verstopt volgens mij.

Anyway ik hoor graag wat jullie mening en advies is.

Offline Fur

• Forumbezoeker
  • *
Re: Motorpech= motorswap?
« Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2020, 15:38:55 »
Weet iemand overigens ook of het mogelijk is een CF1 2.0 TS erin te gooien of loop je dan tegen problemen aan (anders dan eventuele sensoren die anders zijn?). Er is genoeg te vinden over de CF2 in een CF3 wagen swap maar niks over de CF1 naar CF3 swap.

Offline alfachirurg

• Geslacht: Man
    • alfachirurg
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2020, 18:33:18 »
Je vraagt advies....
persoonlijk zou ik, als ik dan een circuitfreak aan het worden zou zijn, de 1.8 gewoon naar de sloop afvoeren en een gta, of minimaal een gewone 6 pitter aanschaffen, energie en geld stoppen in een motorswap, voor “simpel” 1.8 tsje, dat geen pepernoot waard is/word, is imo tijd verspillen en geld weggooien....
WWW.ALFACHIRURG.EU

Nu: Alfetta GTV6 1986, Alfasud TiQv 1.7i.e.1983, Ducati 888 strada, 33Qv 1e serie'86,
159 SW jtdm grigio stromboli ‘10

Online brinkerik

• Crew
  • *
  • Moi
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2020, 13:20:39 »
Maar, als de bodem nog hard is,  en de koets verder nog in goede staat; en je wil er nog een paar jaar in rijden.. dan kan het best.

De twin-spark is door de generatie`s niet beter geworden, als je een swap overweegt, lees je hier dan wat beter op in. Ik wil je zeker geen motor aanraden zoals ik die in m`n 147 gehad heb ( dacht CF3 ) want die zuipen bijna allemaal olie.
In de garage: Alfa 159  2.4 JTDm '07  -  Punto Bicilindro '12
ex:   146   1.6 Lusso 97  -   147 Veloce  '01  - 156  1.9 JTD 16v  04

Offline Fur

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2020, 10:28:19 »
@Brinkerik

Tja helemaal hard weet ik ook niet maar het is ook een stukje emotie, ben gewoon ontzettend fan van de facelift look maar die is er niet met 2lt twinspark helaas, alleen 1.8 of de uiterst onbetrouwbare 2lt JTS. Heb op de verschillende fora al het e.e.a. doorgelezen, blok om te hebben is de 2.0liter cf2 (1998-2000 uit verschillende alfa's uit die periode, plastic cover maar nog geen euro 3, de euro 3 schijnt inderdaad problemen te geven, iets met andere olieschrapers of zuigerringen ofzo).

@Alfachirurg
2.5 liter zou mooi maar die dingen zijn bijna niet te vinden in een facelift en zelfs een gecrashde 2.5 zijn nog duur. Daarnaast is het ombouwen nogal een intensief en duur project. Voor een GTA heb ik al helemaal niet de middelen (anders zou ik het wel weten). Een simpele blokwissel (naar een 2lt) en een chip zou nog binnen de realistische mogelijkheden moeten liggen.

Maar ik hou gewoon de boel in de gaten op mp en gaspedaal en kijk wat er langs komt.

(correctie cf2 zou 1998-2000 zijn, voor 98 is cf1 en na 2000 is cf3).
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2020, 13:23:52 door Fur »

Offline Henry2910

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2020, 21:20:41 »
Weet je al wat het probleem is met de motor? Distributie inderdaad versprongen?
Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

Offline Fur

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2020, 08:48:36 »
Nee, heb er nog niet naar kunnen kijken, heb deze hele week helaas geen tijd om er achter aan te gaan. Wordt volgende week. ergens voordat ik er naar kan kijken.

Offline BrianL

« Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2020, 14:37:05 »
Oei dat is een gevalletje heel jammer zeg.

Ik zag vandaag op marktplaats een 156 V6 Busso circuitauto met kenteken voor 4,500 te koop staan op marktplaats en moest aan dit bericht denken. Wel een hoop geld voor een V6 maar lees ook veel nieuw is volgens de adevertentie; distributie, waterpomp, sport, rem-schijven, bougies olie, nieuwe banden. Is wellicht niet zo soepel in de bochten als de Twinspark die je had maar wel met een flink krachtige V6 voorin, met koni schroefset en rolkooi zou het toch goed moeten komen. Is dat niet wat voor jouw optie 3a om te bekijken?
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2020, 15:09:16 door BrianL »

Offline Fur

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2020, 23:21:46 »
In een andere situatie wel, maar vakantie staat voor de deur dus heb iets nodig om met de hele club (vrouw en 3 kids) op vakantie te gaan. Zie heel veel moois voorbij komen maar de timing is uiteraard weer waardeloos... Kan ook zijn dat er ff en diesel komt ter overbrugging, die worden bijna weggegeven en ik rij nu dusdanig veel dat het zelfs met de roetfiltertaks nog in de maandlasten scheelt.

Ik hou zeker wel mijn ogen open op autoscout, marktplaats en gaspedaal.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2020, 23:21:58 door Fur »