Auteur Topic: 156 SW Bilstein B4 + Eibach Pro loopt aan bij belading: door bekleding wielkuip?  (gelezen 377 keer)

Offline DoctorOP

• Forumbezoeker
  • *
Hallo allen,

Tijdje terug Bilstein B4 dempers + Eibach Pro veren laten monteren. Rijdt heerlijk (zie ook: https://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=116582.0).

Helaas nog steeds het probleem dat de achterband(en), het lijkt vooral rechts achter te zijn, aanlopen bij middelzware belading en dan met gemiddelde snelheid door een scherpe bocht gaan. Ook bij 'hobbels' of hoogte verschillen in het wegdek op de snelweg, komt het soms voor. Je hoort dat een schaaf geluid, ik weet vrij zeker dat de band dan even de wielkuip bekleding raakt. Het kan toch niet zo zijn dat dit af fabriek ook al zo was? De auto is met de belading relatief zweverig, maar dat hoort denk ik zo met belading ondanks de relatief sportieve setup.

Ik rijd op 205/55 16". Als ik alleen rijd, niks aan de hand (al weet ik dat Alfa 156's nou eenmaal niet zo van drempels houden).

Vraag 1: Is hier een oplossing voor? Het klinkt alsof een stukje wielkuip bekleding netjes laten verwijderen of "omvouwen" zou kunnen helpen. Wellicht bij de garage laten doen die ook de set gemonteerd heeft.

Vraag 2: Zou het kunnen liggen aan bijv. oude draagarmrubbers oid? Dat er ergens teveel speling op zit?

Hoor graag jullie advies.  :italoflag:
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2020, 08:18:48 door DoctorOP »

Offline leonm

• Geslacht: Man
Re: 156 SW Bilstein B4 + Eibach Pro loopt aan bij belading: door bekleding wielkuip?
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2020, 23:40:14 »
Ten eerste: ben je zeker dat je op 205/45R16 rijdt, want dat is geen maat voor een 156.
Bij 16 inch zou het 205/55R16 moeten zijn; als ik trouwens in je verlagings topic kijk lijkt mij dat ook de maat die je eronder hebt.

Het is inderdaad niet normaal dat je band bij bochten nemen of hoogte verschillen in het wegdek aanloopt.
Zo extreem verlaagt ziet je 156 er niet uit dat het problemen zou geven. Ik had destijds Bilstein B8 met Eibach veren (-30 mm) icm 205/55R16, die lag veel lager en raakte nooit ergens.

Hangt de wielkuipbekleding niet los of zo?

Slechte draagarmrubbers zouden wel kunnen zorgen voor een minder weggedrag, maar niet dat daardoor je band gaat raken.

Offline DoctorOP

• Forumbezoeker
  • *
Re: 156 SW Bilstein B4 + Eibach Pro loopt aan bij belading: door bekleding wielkuip?
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2020, 08:23:51 »
Bedankt voor je reactie. Foutje, is inderdaad 55 niet 45.

Het gebeurt alleen bij middelzware belading, maar normaal lijkt het me inderdaad niet.

Ik zal eens informeren bij mn vaste garage wat de mogelijkheden zijn. Wellicht dat de bekleding wat 'strakker' gezet kan worden.

En anders wellicht wielkast stukje omrollen? Ik lees dat dit ook weleens zou kunnen helpen.

Offline Henry2910

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2020, 09:30:49 »
Weet je zeker dat de band de wielkast ergens raakt? Dat moet je dan zien op je band en/of in de wielkast. Als de bandenmaat standaard is, dan zou de ET-waarde van de velg misschien niet goed zijn; wiel staat te ver naar binnen of naar buiten. Of misschien spacers ertussen?
Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

Offline DoctorOP

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2020, 09:58:00 »
De velg is iig niet standaard. Ik weet dat het 916 velgen zijn en dat hier lange bouten onder zitten. Mijn winterbanden zijn 16" met dezelfde bandenmaat maar dan 147 velgen met kortere bouten. Heeft het hier ook iets mee te maken?

Wellicht staan deze zomer velgen wat verder naar buiten toe? Moet toch omheen te werken zijn met mijn bescheiden set up..

Zal iig eens kijken of ik sporen van aanlopen kan vinden.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2020, 10:08:08 door DoctorOP »

Offline Henry2910

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2020, 12:38:03 »
De ET-waarde van de velgen staat meestal aan de binnenkant van de velgen ingegoten of ingeslagen. Dan kun je zien of er een verschil zit.

Op steekmaat.nl kun je ook alle velg- en bandgegevens van auto vinden. Voor de 156/147 is de ET-waarde 37 en voor de Spider/GTV916 30. Met de Spider 916 velg staat het wiel dus 7 mm verder naar buiten. Dat is niet erg veel en zou, denk ik, geen probleem moeten zijn.

Inderdaad even kijken waar ze dan aanlopen.
Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

Offline BrianL

« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2020, 14:50:20 »
De velg is iig niet standaard. Ik weet dat het 916 velgen zijn en dat hier lange bouten onder zitten. Mijn winterbanden zijn 16" met dezelfde bandenmaat maar dan 147 velgen met kortere bouten. Heeft het hier ook iets mee te maken?

Wellicht staan deze zomer velgen wat verder naar buiten toe? Moet toch omheen te werken zijn met mijn bescheiden set up..

Zal iig eens kijken of ik sporen van aanlopen kan vinden.

De Spider-2 wielen 916 zijn dacht ik ET30.5; die staan dus inderdaad verder naar buiten toe dan de standaard wielen op de 156.

Als de auto aan een kant aanloopt dan zou ik ff gaan meten, zit er verschil tussen de hoogte rand spatscherm & de naaf van het wiel rechtsachter en linksachter? Hoe staat het met de bandendruk?

Mbt wat kan zonder aanlopen is er een mooi topic om eea te vergelijken: http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=19918.0
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2020, 14:53:50 door BrianL »

Offline katuut

• Crew
  • *
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2020, 18:17:26 »
Ff een beste koevoet tussen band en wielkuip Hahaha
Last hebbend van detaildiarree

Offline DoctorOP

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2020, 18:40:08 »
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb even goed gekeken en het ziet er naar uit dat de bekleding aan de binnenkant van de wielkast weleens wordt geraakt. Is aan beide kanten en alleen wanneer beladen icm hobbel /golvende hobbel op snelweg met hogere snelheid.

De bekleding voelt alsof het op sommige punten wel wat strakker gezet kan worden.

Heb zelf geen mogelijkheid om er iets aan te doen. Zal even langs de garage gaan na de vakantie (Italië  :italoflag:) en er naar laten kijken. Zij hebben deze set ook gemonteerd dus moet te doen zijn.

Wat foto's van

« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2020, 18:40:52 door DoctorOP »

Offline DoctorOP

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2020, 19:11:20 »
Nog belangrijk: dit gebeurde vóór montage van de set ook al.

Offline BrianL

« Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2020, 14:10:02 »
Op foto 3 en foto 4 zijn schroef-gaten te zien; hier horen schroeven in. Er missen dus op de foto's waar schroeven te zien zijn 2 van de 2 schroeven, als de rest ook zo los-zit dan heft dat er wellicht mee te maken.

Offline DoctorOP

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2020, 22:15:36 »
Dank voor je input. Zal dit aangeven bij bezoek aan garage.

Vandaag in Italië aangekomen. De achterbak vol kampeerspullen + haarspeldbochten icm hobbels (+ ook de 'glooiende' hobbels bij hogere snelheden op de snelweg) doet ook weleens schaven/aanlopen. Echt jammer van de rij ervaring want verder is het een fijne set up. Na de vakantie eens laten fixen. :yes!

Offline DoctorOP

• Forumbezoeker
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 14 september 2020, 20:23:58 »
Update: het leek inderdaad te komen door de niet originele wielen en afwijkende ET waarde. Wielen staan eigenlijk net iets te ver naar buiten waardoor dit optreedt.

Met de monteur samen gekeken en geconcludeerd dat er aan beide kanten een stuk van de wielkastbekleding uitgeslepen moest worden. Andere banden en velgen zou ik zonde vinden. Mijn winterwielen + banden zijn wel de 'goede' ET waarde.

Dit is gebeurd, de stukken waar de schaafplekken zaten zijn eruit en hier is ook getectyleerd voor de zekerheid. Daarnaast netjes een eng uitstekend stukje metaal (carroserie) afgeslepen in beide wielkasten en rond gemaakt. Opspattend water en vuil kan misschien achter in de plastic bumper terecht komen (bijv. links onderin de bumper) maar daar komt lucht en rijwind bij en zou op het plastic geen issues moeten veroorzaken. Water gaat daar vanzelf weer uit. Mocht het te vies worden dan af en toe schoonmaken.

Ik verwacht dat het issue opgelost is omdat de aanlopende plekken bekleding eruit is; over een tijdje weer eens testen met zware belading/4 personen in de auto.

Zal binnenkort ter info nog wat duidelijke foto's van de plastische chirurgie plaatsen   :P