Auteur Topic: Motorpech= motorswap?  (gelezen 772 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 214
Motorpech= motorswap?
« Gepost op: 25 juli 2020, 13:16:03 »
Aan het einde van mijn laatste ronde op zandvoort (tijdens het uirtijden dus) gebeurde er ineens dit:


Volgens de ANWB was de distributie mogelijk versprongen, heb er zelf nog niet naar kunnen kijken want ik had geen gereedschap bij, wagen komt maandag terug naar huis. Distributie heb ik zelf 28000km geleden vervangen zou dus niks mis mee moeten zijn, maar je weet het nooit misschien heb ik dus toch toen iets verkloot. Anyway, er zijn een aantal opties die ik bezie:

Optie 1: Repareer het blok (1.8ts met inmiddels ruim 335000 km op de teller)
Het blok was goed, 0 olieverbruik bij normaal gebruik, minimaal bij zeer intensief gebruik (100-200ml bij 2000km achtereen vlammen in de bergen). Maar als de distributie versprongen is dan is er waarschijnlijk meer stuk, het blijft dan onzeker of hij daarna weer betrouwbaar wordt. Daarbij, de versnellingsbak is ook niet helemaal 100, er bleef een licht kraakje zitten bij het wisselen tussen 2 en 3 op hoge snelheid.

Optie 2a: Vervang het blok met een donorblok 1.8
Het huidige blok was ook een donorblok, en dat bleek (tot nu) behoorlijk betrouwbaar. Met de 1.8 minder kans op een olieboot (alhoewel mijn 1e 156 een 1.8 was die dus ook olie zoop, is dus geen garantie op succes).

Optie 2b: Vervang het blok met een donorblok 2.0
Als je dan toch moet wisselen dan kan je net zo goed upgraden. Wel weer een risico want het blijft een gok wat je krijgt en de 2l blokken hebben een reputatie veel olie te verbruiken.

Optie 3a: Koop een andere alfa (156 sw facelift)
Ik vind het altijd een gok, bij deze weet ik precies wat er allemaal mis mee is en wat er goed aan is, daarbij heeft deze een aantal fijne opties (TI uitvoering met niet lekkend schuif/kantel dakraam) en aangezien de kosten binnen de perken moeten blijven zit ik dus wel aan de onderkant van de markt te vissen.

Optie 3b: Koop een andere alfa en wissel het blok en de bak over.
Dan heb ik in elk geval vervoer totdat ik tijd heb om de wissel uit te voeren en hoef ik het niet per se uit te besteden (alhoewel dat dan nog steeds kan natuurlijk). Er zijn wat dat betreft dan meer opties, 147, 156 sedan, 156 sw, 166 als er maar het juiste blok in zit.

Achtergrond is dat het natuurlijk weer op het slechtste moment mogelijk fout gaat, vakantie voor de deur (waarbij het wel handig is dat we met de eigen wagen weg kunnen) en de komende 2 weken 0 tijd om iets extra's aan te pakken. Ik neig naar Optie 2b en optie 3b. Als er gewisseld moet worden ga ik in dit geval sowieso voor de 2l, ik heb de smaak nu te pakken met betrekking tot het circuit rijden en een beetje extra power kan zeker geen kwaad maar ben erg te spreken over het sturen van de 1.8, deze stuurt veel scherper dan de JTD die ik had (qua gewicht vergelijkbaar met de v6 uitvoeringen).

Voor wat betreft de motor opties zijn er volgens mij de volgende smaken:
  • Blokwissel: 2.0ts cf2 uit 156 of 147 geeft meer vermogen dan cf3, ook minder risico op olieverbruik, maar loop misschien tegen problemen aan met betrekking tot stekkertjes enzo dat zou betekenen dat ik het sowieso niet goed zou kunnen uitbesteden (want dan wordt het absurd duur).
  • Blokwissel: 2.0ts cf3 uit 156, 147, past 1 op 1 geen gezeur met compatibiliteit, gewoon oude eruit, nieuwe erin maar wel gokje mbt olieverbruik na de wissel
  • Blokwissel: 2.0ts cf3 166 als ik er 1 kan vinden met versnellingsbak dan is het ook meteen een upgrade van 5 naar 6 versnellingen (volgens mij ook een 1 op 1 wissel)

Optie is dus ook om te zoeken naar een wagen met het betreffende blok erin en daar tijdelijk mee rond te rijden en dan de wissel uit te voeren, de prijzen voor 156's en 166's zitten nog steeds ergens onder de grond verstopt volgens mij.

Anyway ik hoor graag wat jullie mening en advies is.

Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 214
Re: Motorpech= motorswap?
« Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2020, 15:38:55 »
Weet iemand overigens ook of het mogelijk is een CF1 2.0 TS erin te gooien of loop je dan tegen problemen aan (anders dan eventuele sensoren die anders zijn?). Er is genoeg te vinden over de CF2 in een CF3 wagen swap maar niks over de CF1 naar CF3 swap.

Offline alfachirurg

  • ****
  • Berichten: 298
  • Geslacht: Man
    • alfachirurg
Re: Motorpech= motorswap?
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2020, 18:33:18 »
Je vraagt advies....
persoonlijk zou ik, als ik dan een circuitfreak aan het worden zou zijn, de 1.8 gewoon naar de sloop afvoeren en een gta, of minimaal een gewone 6 pitter aanschaffen, energie en geld stoppen in een motorswap, voor “simpel” 1.8 tsje, dat geen pepernoot waard is/word, is imo tijd verspillen en geld weggooien....
WWW.ALFACHIRURG.EU

Nu: Alfetta GTV6 1986, Alfasud TiQv 1.7i.e.1983, Ducati 888 strada, 33Qv 1e serie'86,
159 SW jtdm grigio stromboli ‘10

Offline brinkerik

  • Crew
  • *
  • Berichten: 2981
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Motorpech= motorswap?
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2020, 13:20:39 »
Maar, als de bodem nog hard is,  en de koets verder nog in goede staat; en je wil er nog een paar jaar in rijden.. dan kan het best.

De twin-spark is door de generatie`s niet beter geworden, als je een swap overweegt, lees je hier dan wat beter op in. Ik wil je zeker geen motor aanraden zoals ik die in m`n 147 gehad heb ( dacht CF3 ) want die zuipen bijna allemaal olie.
In de garage: Alfa 159  2.4 JTDm '07  -  Punto Bicilindro '12
ex:   146   1.6 Lusso 97  -   147 Veloce  '01  - 156  1.9 JTD 16v  04

Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 214
Re: Motorpech= motorswap?
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2020, 10:28:19 »
@Brinkerik

Tja helemaal hard weet ik ook niet maar het is ook een stukje emotie, ben gewoon ontzettend fan van de facelift look maar die is er niet met 2lt twinspark helaas, alleen 1.8 of de uiterst onbetrouwbare 2lt JTS. Heb op de verschillende fora al het e.e.a. doorgelezen, blok om te hebben is de 2.0liter cf2 (1998-2000 uit verschillende alfa's uit die periode, plastic cover maar nog geen euro 3, de euro 3 schijnt inderdaad problemen te geven, iets met andere olieschrapers of zuigerringen ofzo).

@Alfachirurg
2.5 liter zou mooi maar die dingen zijn bijna niet te vinden in een facelift en zelfs een gecrashde 2.5 zijn nog duur. Daarnaast is het ombouwen nogal een intensief en duur project. Voor een GTA heb ik al helemaal niet de middelen (anders zou ik het wel weten). Een simpele blokwissel (naar een 2lt) en een chip zou nog binnen de realistische mogelijkheden moeten liggen.

Maar ik hou gewoon de boel in de gaten op mp en gaspedaal en kijk wat er langs komt.

(correctie cf2 zou 1998-2000 zijn, voor 98 is cf1 en na 2000 is cf3).
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2020, 13:23:52 door Fur »

Offline Henry2910

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 100
  • Geslacht: Man
Re: Motorpech= motorswap?
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2020, 21:20:41 »
Weet je al wat het probleem is met de motor? Distributie inderdaad versprongen?
Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 214
Re: Motorpech= motorswap?
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2020, 08:48:36 »
Nee, heb er nog niet naar kunnen kijken, heb deze hele week helaas geen tijd om er achter aan te gaan. Wordt volgende week. ergens voordat ik er naar kan kijken.

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 296
Re: Motorpech= motorswap?
« Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2020, 14:37:05 »
Oei dat is een gevalletje heel jammer zeg.

Ik zag vandaag op marktplaats een 156 V6 Busso circuitauto met kenteken voor 4,500 te koop staan op marktplaats en moest aan dit bericht denken. Wel een hoop geld voor een V6 maar lees ook veel nieuw is volgens de adevertentie; distributie, waterpomp, sport, rem-schijven, bougies olie, nieuwe banden. Is wellicht niet zo soepel in de bochten als de Twinspark die je had maar wel met een flink krachtige V6 voorin, met koni schroefset en rolkooi zou het toch goed moeten komen. Is dat niet wat voor jouw optie 3a om te bekijken?
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2020, 15:09:16 door BrianL »

Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 214
Re: Motorpech= motorswap?
« Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2020, 23:21:46 »
In een andere situatie wel, maar vakantie staat voor de deur dus heb iets nodig om met de hele club (vrouw en 3 kids) op vakantie te gaan. Zie heel veel moois voorbij komen maar de timing is uiteraard weer waardeloos... Kan ook zijn dat er ff en diesel komt ter overbrugging, die worden bijna weggegeven en ik rij nu dusdanig veel dat het zelfs met de roetfiltertaks nog in de maandlasten scheelt.

Ik hou zeker wel mijn ogen open op autoscout, marktplaats en gaspedaal.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2020, 23:21:58 door Fur »

Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 214
Re: Motorpech= motorswap?
« Reactie #9 Gepost op: 21 augustus 2020, 12:35:50 »
Nou vakantie al weer achter de rug, ff wat gezeur met auto's lenen enzo. Maar dat hebben we overleefd. Eergisteren half friesland doorgetourd en een cf2 2.0TS blok uit een gtv en een vesnellingsbak van een 156 2.0ts op de kop getikt van een friese alfist, op de terugweg een trekhaak met kabelboom opgehaald. Nu is het wachten op de complete distributieset, en nog wat andere spulletjes om de boel  helemaal klaar te maken voor de komende paar jaar en dan naar de lokale beun om de boel in de 156 te hijsen. Het ziet er dus naar uit dat deze voorlopig nog ff op de weg blijft.

De wissel ga ik niet zelf doen, de betere helft vond dat geen goed idee en je moet er toch samen uitkomen  : ach, kom maar...  maar de rest pak ik wel aan. Zal binnenkort ff wat foto's plaatsen.

Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 214
Re: Motorpech= motorswap?
« Reactie #10 Gepost op: 24 augustus 2020, 10:32:56 »
Van het weekend weer wat geklust:



Vervangen: pomp op de as van de versnellingsbak (druklager? geen idee wat het nederlandse woord er voor is Sleeve bearing in het engels dacht ik). Oude liep niet helemaal jofel en er zat een scheur in de stofhoes.





Bij het plaatsen van de pomp bleek dat er een gietrandje net tegen het blokje waar de olieleiding van de pomp doorheen loopt aan kwam. Met een beitel een beetje van het gietrandje verwijderd en met de haakse slijper een stukje van het blokje van de pomp afgeschuurd. Toen paste de pomp er wel netjes recht op. (door de opstaande rand werd de pomp scheef geduwd bij het monteren, het was maar een mm maar dat kan in elk geval niet goed zijn bij iets dat hard ronddraait. Op de originele pomp zit het blokje een paar mm hoger, bij de nieuwe pomp is de achterrand van de pomp een glad geheel, verder zijn ze uiterlijk gelijk. Er zit ook geen verschil tussen de onderdeelnummers voor de tsen en JTSen wat betreft de pomp dus ik denk niet dat dat verder problemen gaat geven.


hier moet je dus iets weghalen.


distributie ook aangepakt, nieuwe riem, waterpomp, roller en spanner. Balansasriem eraf gelaten, balansassen lopen niet super lekker en van wat ik heb kunnen achterhalen zijn er geen nadelige gevolgen voor het weglaten anders dan iets meer vibratie hoger in de toeren. En naar het schijnt krijg je er een paar pk voor terug.
Ook nieuwe v riem (ook al kan ik hem nog niet afmonteren omdat het blok nog niet in de auto zit en de airco pomp dus nog ontbreekt)

Het voorlopige eindresultaat:








Bij het plaatsen waren wel een paar dingen opgevallen (foto's hieronder):
-Helaas zit bij de gates set een pomp met plastic schoepen ipv metaal. Het zal wel goed zijn voor de paar jaar dat de set erop blijft maar toch...
-De roller voor de v-riem is van metaal ipv kunsstof en voelt iets zwaarder aan. Wel steviger (heb in het verleden een paar keer gehad dat after market rollers faalden (kamoka waardeloze rommel) dat zal hier niet snel gebeuren.
-De V-riem spanner van gates ziet er ook anders uit dan de originele, de nieuwe gates spanner ziet er uit als een blikachtig materiaal tegenover de alu legering die er op zat, de gates voelt 'goedkoper' aan dan de originele. Ook is de oude helemaal hermetisch afgesloten en zitten er bij de gates openingen in de spanner (waar vuil in kan komen). Nou zal dat in de praktijk wel meevallen (als je je bodemplaat plaatst) maar toch het is wel weer opmerkelijk.





Ergens deze week op naar de garage om het geheel erin te lepelen. De startmotor en thermostaat van het oude blok worden hergebruikt.En als alles toch open ligt dan gaat deze er ook op:



Offline Henry2910

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 100
  • Geslacht: Man
Re: Motorpech= motorswap?
« Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2020, 15:31:15 »
Lekker bezig!  :thumbsup:

En je hebt gelijk hoor, het is een (hydraulisch bediend) druklager.
Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 214
Re: Motorpech= motorswap?
« Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2020, 11:20:20 »
Nou Auto staat bij de garage, werd vandaag in paniek door ze gebeld... "het past niet" riep de monteur door de telefoon. Dus ik ben er naar toe gegaan om te kijken wat het probleem was.

Ze waren bang dat het er niet in zou passen omdat het oude blok geen balansassen had. En de Airco pomp paste blijkbaar niet omdat de houder anders was. Ik heb met ze afgesproken dat ze het geheel er gewoon in lepelen zonder airco met een kortere riem erop. Verder gaven ze het advies om toch de koppelingsplaten te vervangen (had ik zelf moeten zien aankomen en zelf moeten doen, maar ja... scheelt mij weer kluswerk). Wel weer een dag vertraging maar ik heb er nog wel enig vertrouwen in dat ze het gaan fixen.

Maar helemaal plug en play is het dus niet.

Vervolgens heb ik op het web zitten rondneuzen en voorzover ik kan achterhalen is de aircopomp houder hetzelfde voor zoongeveer elk model twinspark blok in zowel de gtv 147, 156 en gtv. Dan zou het verschil dus aan de airco pomp kant moeten zitten maar daar zie ik zo 123 geen verschil, ook geen verhalen mbt problemen oid. Weet iemand toevallig hoe dat zit?

Voorlopig ziet het er uit dat dat weer een extra project wordt mbt de airco.
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2020, 11:21:36 door Fur »

Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 214
Re: Motorpech= motorswap?
« Reactie #13 Gepost op: 28 augustus 2020, 13:27:34 »
En weer wat verder, er zijn voor zover ik heb kunnen achterhalen toch twee verschillende houders voor de airco pomp.

Onderdeelnummer 60630739 (dit type zat op mijn 1.8TS).


en onderdeelnummer 60629422 (deze zit o.a. op de GTV 2.0 TS, zou ook op de 156 2.0 TS moeten zitten en zit ook op de 2.0 JTS.




Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 214
Re: Motorpech= motorswap?
« Reactie #14 Gepost op: 30 augustus 2020, 16:00:53 »
Gisteren de wagen weer opgehaald. Het ziet er weer netjes uit...



Volgende klusjes moeten nog gebeuren:
-Koelsysteem spoelen en koelvloeistof vervangen, het blok zat nogal wat roest aan de binnenkant omdat hij wrs al ene tijdje zonder had gestaan.
-Airco pomp weer bevestigen, airco olie vervangen, koelgas vullen, en V riem vervangen.
-Olie flushen (zelfde reden als met de koelvloeistof, ff alle ouwe troep eruit) en nieuwe 10w60 erin.

Opvallend was overigens de schade aan de onderste koelslang door het aanstralen van de katalysatoren: Die schade was echt heftig... de slang was zo krokant dat hij bijna door was:





Offline Fur

  • Forumbezoeker
  • *
  • Berichten: 214
Re: Motorpech= motorswap?
« Reactie #15 Gepost op: 09 september 2020, 09:08:33 »
Nou alles zit er op, airco is afgevuld en werkt weer. Was wel een weekend kwijt met sleutelen want de beun was ook echt een beun. Carterdop was dolgedraaid door de garage en er met rtv ingeplakt, en ik kwam nog twee koelslangen tegen (bij de olie/kvs warmtewisselaar) die vast getieripd waren (waarschijnlijk omdat anders de hele voorkant uit elkaar kon voor de twee vergeten slangklemmen, behoorlijke beun oplossing). Dus hele carterpan eraf gehaald en een nieuwe 20mm carterdop erin getapt (scheef Deuh maar met een ringetje sluit hij nu wel goed af). Bij het monteren van de airco pomp steun moest toch het uitlaatspruitstuk eraf dus konden de kvs slangen ook meteen fatsoenlijk vastgezet worden.

Bijzonderheden dus voor dit hele project:
-2.0 blok is net iets breder dan het 1.8 blok door de ruimte voor de balansasriem.
-De poelies voor de v-riem op dit blok (CF2 uit een GTV) zijn iets breder, 7 ribben ipv 6 op het 1,8l blok en aangezien de aircopomp van het 1,8 bok gebruikt wordt moet je dus een 6 ribs v-riem hebben), houd daar rekening mee bij het bestellen van je vervangingssnaar.
-De koppelingsplaten zijn anders maar ik weet niet precies op welke manier, onduidelijk is dus of dat wel of niet past, op onderdeel-nummers is het in elk geval niet hetzelfde.
-Bij het vervangen van de koppelingspomp moet het tuitje op de pomp over gezet worden, er was blijkbaar net een verschil in lengte van het tuitje vergeleken me de oude waardoor het niet in elkaar pastte.
-De airco steun is dus anders (zie eerdere post), je zal ook een van de langere bouten moeten tappen en inkorten (of zorgen dat je ook de bouten bij de andere steun krijgt) want er zit ook een verschil in bout lengte tussen de twee. De ene heeft(uit m'n hoofd) 3 lange en 2 korte bouten. De nieuwe steun vereist 3 korte en 2 lange bouten. Een van de lange bouten moet dus omgebouwd worden naar een korte, je kan ze tappen met een M12x15 tap.

Helemaal plug en play is de swap niet aan de andere kant er zijn geen gecompliceerde problemen. De 1.8 ECU draait het blok prima en je merkt meteen dat je meer trekkracht ter beschikking hebt. Gek genoeg is het ook zuniger in de stad (tenminste volgens de bortcomputer) want je kan echt als een bejaarde rijden met het extra koppel onderin.
« Laatst bewerkt op: 09 september 2020, 13:48:01 door Fur »

Offline BrianL

  • ****
  • Berichten: 296
Re: Motorpech= motorswap?
« Reactie #16 Gepost op: 10 september 2020, 18:49:42 »
Mooi verhaal van een echte kenner!