Auteur Topic: Achtrlicht link achter  (gelezen 1197 keer)

meos

• Gast
Achtrlicht link achter
« Gepost op: 05 maart 2006, 17:58:04 »
Ik heb eeen raar probleem, mijn achterlicht aan de linker kant werkt niet meer. Op de een of andere manier krijgt hij geen stroom meer. Heb de zekeringen nagezien, heb het lampje nagezien. Kom er niet uit. Iemdand een idee. Boven het normale zekeringen kastje zitten nog meer zekeringen alleen kun je hier moeilijk bij. Weet iemdna ook waar deze voor dienen?

Offline Opa Black

• Geslacht: Man
Re:Achtrlicht link achter
« Reactie #1 Gepost op: 05 maart 2006, 18:22:30 »
Wel spanning bij de zekering (zekering/contacten schoongemaakt) Stroomdraden doormeten en massa clean maken.

meos

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 05 maart 2006, 19:59:50 »
Zover ben ik niet gekomen heb wel de draad die naar de achterlicht loopt gemeten. Welke zekering moet ik hebben?

Melbo

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 21 augustus 2010, 17:59:55 »
Zover ben ik niet gekomen heb wel de draad die naar de achterlicht loopt gemeten. Welke zekering moet ik hebben?
Even een hele oude koe uit de sloot halen!  ;D

Is dit uiteindelijk nog succesvol opgelost dat iemand weet?? Heb sinds anderhalve week een SW en heb hetzelfde probleem. Kwam er vandaag achter dat de vorige eigenaar dit heeft opgelost door de + en - van het linker achterlicht met knijpkatjes door te verbinden met die van de rechter! Nu weet ik dus ook gelijk waarom mijn "lampje kapot"-lampje brandt! Deuh

Wil het wel weer terug hebben zoals het origineel gezeten heeft. Als er een storing zit moet die netjes opgelost worden en niet op een of andere McGuyver-manier! Dus als iemand nog suggesties heeft...  :thumbsup:

dczymerys

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2010, 13:16:42 »
Beste,

Naar het schijnt wordt fit veroorzaakt door een slecht contact in een elektronische module die zich bevindt achter de toerenteller. Deze module zou voor diagnose van de lampjes moeten dienen.
Omdat ik nog geen tijd gehad heb om deze module uiteen te halen heb ik het probleem opgelost door het gewone lampje te vervangen door een 21/5W lampje met power leds in. Op deze manier brandt de lamp wel omdat een led veel minder vermogen nodig heeft om licht te geven. Het nadeel hieraan is wel dat het lampje altijd lichtjes blijft branden ook al staat het contact en de verlichting af. Ander nadeel is dat het diagnose lampje van een defecte ampul aan blijft.

Offline sid3windr

• Tom zonder H
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2010, 13:18:26 »
Als het blijft branden bij contact af is je toerenteller idd naar de vaantjes... makkelijkste is dan toch wel gewoon een nieuwe tweedehandse plaatsen.. :)
De normaalste Belg van heel Nederland

Melbo

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2010, 15:39:59 »
Beste,

Naar het schijnt wordt fit veroorzaakt door een slecht contact in een elektronische module die zich bevindt achter de toerenteller. Deze module zou voor diagnose van de lampjes moeten dienen.
Omdat ik nog geen tijd gehad heb om deze module uiteen te halen heb ik het probleem opgelost door het gewone lampje te vervangen door een 21/5W lampje met power leds in. Op deze manier brandt de lamp wel omdat een led veel minder vermogen nodig heeft om licht te geven. Het nadeel hieraan is wel dat het lampje altijd lichtjes blijft branden ook al staat het contact en de verlichting af. Ander nadeel is dat het diagnose lampje van een defecte ampul aan blijft.
Als ik bij mijn linker achterlicht met de multimeter aan de slag ga dan meet ik 0,0 volt. Ookal stop ik er een LED-lampje in, dan gaat er dus volgens mij nog niets branden?

Melbo

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2010, 15:41:01 »
Als het blijft branden bij contact af is je toerenteller idd naar de vaantjes... makkelijkste is dan toch wel gewoon een nieuwe tweedehandse plaatsen.. :)
Bij mij brandt er zowel bij contact aan als uit helemaal niets. Vraag me dus af of dit hetzelfde probleem is. :(

Melbo

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2010, 09:42:09 »
We zijn weer een stap verder. Volgens de garage ligt het aan de zekeringskast. Om het probleem op te lossen moet deze volledig vervangen worden + een (deel van) de computer. Kosten: zo'n €1.000,-!  ::)

Iemand tips of idee?«n?! Alles is welkom...

Offline sid3windr

• Tom zonder H
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2010, 10:12:06 »
Da's een beetje duur. Al gedacht aan doorlussen van het andere achterlicht? flippy1

Melbo

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 26 augustus 2010, 10:38:24 »
Da's een beetje duur. Al gedacht aan doorlussen van het andere achterlicht? flippy1
Ik neem aan dat je smiley er niet voor niets staat...  flippy1  ;)

Zit er overigens wel over te twijfelen om de draad die de boel doorverbond maar weer terug aan te sluiten. Ga het dan wel even netjes solderen en niet met die knijpkatjes werken...op de een of andere manier heb ik daar niet echt vertrouwen in!  ::)
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2010, 11:14:15 door Melbo »

Offline HAAK28

• Life is racing. Everything else is just waiting...
    • Alfa race team
« Reactie #11 Gepost op: 26 augustus 2010, 22:41:54 »
Bij mijn 147 zat er gewoon ergens een draadbreuk in de draad die naar achter liep.

Ik heb de draad voor bij de zekeringkast (is eigenlijk je boardcomputer) afgeknipt (aan de stekker) en een nieuwe draad er aan gesoldeerd en deze naar achter gelegd en toen deed het achterlicht het weer.

De dealer wilde destijds ook de computer vervangen, moest € 300 kosten voor een 2e handse, dit koste niets, alleen een uurtje pielen.
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2010, 22:43:28 door HAAK28 »
Babyblauwe 1.8TS www.alfaraceteam.eu

Melbo

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 31 augustus 2010, 17:53:55 »
Bij mijn 147 zat er gewoon ergens een draadbreuk in de draad die naar achter liep.

Ik heb de draad voor bij de zekeringkast (is eigenlijk je boardcomputer) afgeknipt (aan de stekker) en een nieuwe draad er aan gesoldeerd en deze naar achter gelegd en toen deed het achterlicht het weer.

De dealer wilde destijds ook de computer vervangen, moest € 300 kosten voor een 2e handse, dit koste niets, alleen een uurtje pielen.
Ben weer een stap verder. Vanaf de zekeringkast is er stroom tot aan de stuurkolomschakelaar. Vanaf daar is de stroom verdwenen! Heb nu onderdelenlijn ingeschakeld om een andere stuurkolomschakelaar van een 156 met cruise control te bemachtigen...echt storm loopt het alleen nog niet met de aanbiedingen... ::)

Offline HAAK28

• Life is racing. Everything else is just waiting...
    • Alfa race team
« Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2010, 18:42:32 »
uhm, er deed het maar 1 niet toch? het wil er bij mij niet in, dat die afzonderlijk geschakeld worden via de stuurkolom. Het is eerder zo, dat je vanaf de stuurkolom een signaal naar je boordcomputer zend, dat de lcihten aan moeten. Ik zou het toch zoeken in het verhaal vanaf de boorcomputer naar het achterlicht zelve.
Babyblauwe 1.8TS www.alfaraceteam.eu

Melbo

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2010, 21:54:10 »
uhm, er deed het maar 1 niet toch? het wil er bij mij niet in, dat die afzonderlijk geschakeld worden via de stuurkolom. Het is eerder zo, dat je vanaf de stuurkolom een signaal naar je boordcomputer zend, dat de lcihten aan moeten. Ik zou het toch zoeken in het verhaal vanaf de boorcomputer naar het achterlicht zelve.
Achterlicht links, remlicht links en stadslicht rechtsvoor doen het niet. Zitten kennelijk op hetzelfde circuit. Kan me wel voorstellen dat als die stuurkolom niet het juiste signaal naar de boordcomputer geeft, de boel ook niet aangaat. En als bij de stuurkolom de stroom ophoudt te bestaan...het blijft zoeken in ieder geval, maar zal toch eens dingen moeten gaan uitsluiten. Misschien vallen de kosten mee dus waarom niet eens proberen...daarna gaan we wel weer verder kijken...  ;)

Offline sid3windr

• Tom zonder H
« Reactie #15 Gepost op: 31 augustus 2010, 22:03:10 »
Stuurkolomschakelaar heb ik te koop, maar niet met cruise control. Dat is sowieso een aparte hendel, dus als je dat al hebt kan je dat gewoon overzetten...

Melbo

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 31 augustus 2010, 23:05:57 »
Stuurkolomschakelaar heb ik te koop, maar niet met cruise control. Dat is sowieso een aparte hendel, dus als je dat al hebt kan je dat gewoon overzetten...
Ah kijk das mooi, wat moet dat kosten?!  ;)

Offline sid3windr

• Tom zonder H
« Reactie #17 Gepost op: 31 augustus 2010, 23:07:57 »
35 eur.

Heb je een SW of een berlina?

Melbo

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 31 augustus 2010, 23:13:45 »
35 eur.

Heb je een SW of een berlina?
Ik heb een SW (mijn oude Berlina is gisteren verkocht!  :'( ) Dus het maakt niet uit dat ik cruise control heb voor het soort stuurkolomschakelaar??!

Offline sid3windr

• Tom zonder H
« Reactie #19 Gepost op: 01 september 2010, 09:41:58 »
Nee, de cruise control hendel zit er met 1 schroefje op geschroefd. Die kan je dus gewoon overschroeven. Enkel SW<>Berlina is een verschil, wegens extra schakelaar voor de achterruitenwisser. Maar ook nieuwe type vs oude type is een verschil, als je CC hebt heb je waarschijnlijk facelift dashboard?

Melbo

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 01 september 2010, 10:16:50 »
Nee, de cruise control hendel zit er met 1 schroefje op geschroefd. Die kan je dus gewoon overschroeven. Enkel SW<>Berlina is een verschil, wegens extra schakelaar voor de achterruitenwisser. Maar ook nieuwe type vs oude type is een verschil, als je CC hebt heb je waarschijnlijk facelift dashboard?
Klopt ik heb een facelift dash in mij SW (bouwjaar 2003, wel nog met de oude neus). En de schakelaar die jij hebt is van een...?

Offline sid3windr

• Tom zonder H
« Reactie #21 Gepost op: 01 september 2010, 12:34:27 »
.. oude dash :(

Werkt bijna evengoed, alleen stopt 't knipperen niet meer vanzelf dan als je stuur weer rechtkomt :(

Offline DieselManiac

« Reactie #22 Gepost op: 01 september 2010, 13:52:22 »
Ik verdenk de toerenteller. Even een andere lenen en testen maar.
« Laatst bewerkt op: 01 september 2010, 13:57:47 door DieselManiac »

Melbo

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 01 september 2010, 14:50:51 »
.. oude dash :(

Werkt bijna evengoed, alleen stopt 't knipperen niet meer vanzelf dan als je stuur weer rechtkomt :(
Mmmmz, dan zoek ik nog even verder want dat hoort natuurlijk wel gewoon te werken...maar ik hou het in mijn achterhoofd! ;)

Melbo

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 01 september 2010, 14:51:51 »
Ik verdenk de toerenteller. Even een andere lenen en testen maar.
Is dat een bekend probleem, omdat je denkt dat het daar aan ligt?? Heb wel wat gegoogled, maar echt veel wijzer word ik daar niet van...  ::)